Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 westfalia met 7 zitplaatsen?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Stella52
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2024, 14:23

T4 westfalia met 7 zitplaatsen?

Bericht door Stella52 »

Dag T4 liefhebbers
IK ben Thomas en ik zou een T4 camper willen kopen in Nederland en invoeren in België.

Ik ben deze week naar eentje gaan kijken. Echter begrijp ik niet of dit een originele Westfalia is op niet.
Het is een 1.9 TD van 1993 met VIN nr WV2ZZZ70ZPH130455
Het vreemde is dat deze een multivan interieur heeft, maar wel een Westfalia type plaatje naast de schuifdeur.
Op het plaatje staat: type 218 007 P 01000

Het is een type N1/SA wat ook vreemd is, je zou denken dat M1/SA logischer is.
Deze werd in 2007 in Nederland ingevoerd, maar het land van oorsprong weet ik niet.

Kunnen jullie me meer info geven over de oorsprong en originaliteit van deze camper?
En wat denken jullie dat de slaagkansen zijn om deze in te voeren in België zonder individuele homologatieprocedure

Ik heb wat foto's toegevoegd als bijlage.

groetjes
Bijlagen
20240410_111045.jpg
20240410_104419.jpg
20240410_103830.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 westfalia met 7 zitplaatsen?

Bericht door Hanz »

Een tamelijk raadselachtige auto. N1 betekent bedrijfsauto en dan zou hij ingericht moeten zijn voor het vervoer van goederen. Dat past niet bij de 7 zitplaatsen. Dus misschien later omgebouwd naar Multivan interieur? SA betekent kampeerwagen maar de auto voldoet niet aan de inrichtingseisen, niet van de RDW en al helemaal niet van de Belastingdienst. Ik zie bijvoorbeeld geen keuken.
Westfalia slaat alleen op het slaaphefdak dat er in zit. De sticker met California die op het dak zit is niet origineel en zegt dus helemaal niets. Een California is het in ieder geval niet.
De auto is in 2007 ingevoerd, de RDW vermeldt niet waar vandaan maar in de meeste gevallen komen deze bussen uit Duitsland. Kortom, een auto met waarschijnlijk een bewogen historie maar als het je om de 7 zitplaatsen te doen is dan is het wel fijn dat die al op kenteken staan. Ik heb echter geen idee welke informatie overgenomen en geaccepteerd wordt bij invoer in België.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: T4 westfalia met 7 zitplaatsen?

Bericht door brugseb »

Geloof me, begin er niet aan; zelfs met correcte papieren blijft het een hele klus om een exemplaar van die leeftijd ingeschreven te krijgen… laat staan dat er zaken niet logisch zijn; informeer je eerst grondig in de Kafkaiaanse wetgeving hier in België. Heb het 2x gedaan en de zin is nu wel over :groteogen
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 220
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 westfalia met 7 zitplaatsen?

Bericht door Dropmans »

Het zal wel aan mij liggen maar ik zie "maar" 6 zitplaatsen in plaats van 7 ???

Of mis ik iets?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 westfalia met 7 zitplaatsen?

Bericht door Hanz »

Er staan wel 7 zitplaatsen op kenteken. Misschien kan er nog een tweede back-to-back stoel achter de bijrijder.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T4 westfalia met 7 zitplaatsen?

Bericht door SyncRoon »

Dropmans schreef: 15 apr 2024, 08:50 Het zal wel aan mij liggen maar ik zie "maar" 6 zitplaatsen in plaats van 7 ???

Of mis ik iets?
Er mogen minder, maar nooit meer, zitplaatsen (voor gebruik onder het rijden) aanwezig zijn als op kenteken vermeld.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 220
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T4 westfalia met 7 zitplaatsen?

Bericht door Dropmans »

@Hanz en @Syncroon, jullie hebben uiteraard gelijk,de foto's die wij echter zien lijken mij verkoopfoto's en dan zou je zeggen dat alle plekken er dan op zouden staan....

Niet dat het verder uit maakt, het viel mij op
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 westfalia met 7 zitplaatsen?

Bericht door Multivan Generation »

Volgens mij is dit een originele multivan met als af-fabrieksoptie een westfalia slaap hefdak.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 westfalia met 7 zitplaatsen?

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 15 apr 2024, 12:15 Volgens mij is dit een originele multivan met als af-fabrieksoptie een westfalia slaap hefdak.
Dat zou ook goed kunnen, ook gezien de WV2 in het VIN. De N1 aanduiding van RDW is pas bij import gegeven en de RDW heeft wel vaker onlogische registraties. De topic starter zou het beste kunnen kijken naar de wagensticker, dan weet hij hoe deze auto de fabriek heeft verlaten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T4 westfalia met 7 zitplaatsen?

Bericht door SyncRoon »

Hanz schreef: 15 apr 2024, 12:54
Multivan Generation schreef: 15 apr 2024, 12:15 Volgens mij is dit een originele multivan met als af-fabrieksoptie een westfalia slaap hefdak.
ook gezien de WV2 in het VIN. De N1 aanduiding van RDW is pas bij import gegeven en de RDW heeft wel vaker onlogische registraties. De topic starter zou het beste kunnen kijken naar de wagensticker, dan weet hij hoe deze auto de fabriek heeft verlaten.
historie kan je vaak op chassisnummer ook navragen bij de dealer. Ze kunnen dat zien en zeggen of er wat goed is of mis is of goed mis is... maar geven geen afdruk mee. RDW geeft geen onlogische registraties af, dit was in de tijd dat er kampeerwagens ook als bedrijfswagen geregistreerd stonden. Na half 2009 was dat niet meer mogelijk en is dat enkel als categorie M1. Dus oude regelgeving is niet perse onlogisch van de uitvoerder maar onlogisch vanuit huidig perspectief.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 westfalia met 7 zitplaatsen?

Bericht door Hanz »

SyncRoon schreef: 15 apr 2024, 18:59 RDW geeft geen onlogische registraties af, dit was in de tijd dat er kampeerwagens ook als bedrijfswagen geregistreerd stonden. Na half 2009 was dat niet meer mogelijk en is dat enkel als categorie M1. Dus oude regelgeving is niet perse onlogisch van de uitvoerder maar onlogisch vanuit huidig perspectief.
Aha, ik dacht dit veel eerder veranderd was, mijn California is in 2004 ingevoerd en staat al als M1 geregistreerd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T4 westfalia met 7 zitplaatsen?

Bericht door SyncRoon »

Ik had mijn T3 syncro op 15 januari 2009 ingevoerd. Wilde dit toen persé als personenwagen met zitplaatsen op kenteken. Had daarvoor CVO van Pon voor 9 zitter op WV2 chassis. Bij invoer (was als lichte vracht alleenstaand geval in Belgie ingeschreven en eigenaar zag er geen gat in om om te bouwen naar camper voor 6 personen met dat Belgische Gedoe) gaf de RDW al aan dat ze sowieso als personenwagen gingen inschrijven vanwege verandering aan regels. CVO had ik niet nodig want ze hadden alles wel in hun systeem....Ze namen echter niet de 9 zitplaatsen over op CVO, wel de 7 bluestar zitplaatsen die ik zelf in/omgebouwd had. (daar waren ze dan weer scherper op dan bij anderen toen die een 9 zitter op kenteken omgebouwd hadden naar 5 zitter camper)
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 westfalia met 7 zitplaatsen?

Bericht door Hanz »

Logisch toch?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Stella52
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2024, 14:23

Re: T4 westfalia met 7 zitplaatsen?

Bericht door Stella52 »

Multivan Generation schreef: 15 apr 2024, 12:15 Volgens mij is dit een originele multivan met als af-fabrieksoptie een westfalia slaap hefdak.
ah interessant, ik wist niet dat dit bestond. Heb nergens foto's op internet gevonden.

Vandaag is hij ingevoerd in België en gekeurd als oldtimer minibus met 6 zitplaatsen, dat ging heel vlot.
Verder geen opmerkingen van de keuring, echt een leuke bus.

Ik weet nog niet of ik aan de homologatieprocedure ga beginnen om deze als dagelijks verkeer in te kunnen schrijven...
Stella52
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 apr 2024, 14:23

Re: T4 westfalia met 7 zitplaatsen?

Bericht door Stella52 »

het identificatieplaatje heb ik vandaag gevonden in het handschoenkastje en in de deur gehangen.
Kunnen jullie hier iets uit afleiden?

Het onderhoudsboekje heb ik niet, dus geen sticker.
Bijlagen
20240416_141828.jpg
Plaats reactie