Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Laadt niet met Walstroom

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Jinger
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2021, 08:46
Locatie: Barendrecht

Laadt niet met Walstroom

Bericht door Jinger »

Hi,

Ik heb een 1991 T4 Californië, de origine lader was al eens door Henk gereviseerd dus toen deze het loodje legde heb ik deze vervangen voor een Fraron: stekkertjes ompluggen en klaar.

De (overigens ook nieuwe) accu laadt op de dynamo netjes op.
Walstroom geeft in de camper netjes 230 + stekkersymbooltje en de aardlek doet ook niets geks.

Zodra ik de walstroom aansluit geeft de display 14.nogwat (ik ben niet zo rap 🤪) en loopt deze snel terug naar de actuele SoC waarde van de accu. Zonder op te laden.

Metingen op de accu geven ook alleen de SoC weer, (ik gok tijdens het inprikken van de stekker dat die hoger zal liggen, maar zoals gezegd ben ik al niet snel genoeg om de display af te lezen, laat staan een meting uit te voeren: maar de display komt niet zomaar aan die waarden lijkt me) terwijl deze vlgs mij beduidend hoger zou moeten liggen wanneer de boel is aangesloten op walstroom.

Enig idee waar ik dit moet zoeken?
1991 VW T4 California - 2.4d - :ikrij
Jinger
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2021, 08:46
Locatie: Barendrecht

Re: Laadt niet met Walstroom

Bericht door Jinger »

Aanvulling:
De apparaatstekker van de lader heeft ook netjes stroom.
Heb inmiddels de volgorde aangepast: walstroom erop en pas daarna de apparaat stekker in de lader.
Nu valt me op dat de lader eventjes bromt, voor hij besluit te stoppen met laden.

Het stoppen met laden lijkt een besluit van de lader te zijn.
Op basis van wat?
Het brommen zint met niet zo, een nieuwe lader zou dat toch niet moeten doen lijkt me?
1991 VW T4 California - 2.4d - :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33797
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Laadt niet met Walstroom

Bericht door Multivan Generation »

Als jij denkt dat je nieuwe lader niet goed werkt, dan stuur je hem toch onder garantie terug?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jinger
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2021, 08:46
Locatie: Barendrecht

Re: Laadt niet met Walstroom

Bericht door Jinger »

Multivan Generation schreef: 21 apr 2024, 20:02 Als jij denkt dat je nieuwe lader niet goed werkt, dan stuur je hem toch onder garantie terug?
Uiteraard, ik wil alleen voorkomen dat ik iets over het hoofd zie.
Vooral ook omdat een nieuwe lader niet per se de logische oorzaak is.
1991 VW T4 California - 2.4d - :ikrij
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Laadt niet met Walstroom

Bericht door Hanz »

De oude lader heeft het loodje gelegd en de nieuwe lader is zonder aanpassing in de installatie daarvoor in de plaats gekomen. En het effect is dat de accu nog steeds niet oplaadt. Weet je zeker dat de oude lader defect was? Hoe heb je dat geconstateerd? Of was er toen al een ander onderliggend probleem en lag het helemaal niet aan de lader? En wordt het daarom ook niet door een nieuwe lader opgelost.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Jinger
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2021, 08:46
Locatie: Barendrecht

Re: Laadt niet met Walstroom

Bericht door Jinger »

Interessante vragen die (wellicht onderbewust) aan de basis liggen van mijn vraag.
Oude lader gaf geen stekkersymbooltje bij aansluiten walstroom, ook werd er niet geladen (ook niet even spanning bij aansluiten).

Bij de nieuwe lader is wel een stekkersymbool, en bij aansluiten is weldegelijk (al is het maar even) sprake van spanning richting de accu.

Nou ben ik niet heel bedreven in deze materie, maar met de respons van nieuwe lader lijkt me dat er sprake is van een zekere vooruitgang tov de oude lader.

En ja, wellicht is er een onderliggend probleem dat mogelijk de nieuwe lader vandaag of morgen parten gaat spelen (wellicht nu al, echter nog niet zodanig dat ie geen sjoege meer geeft zoals de oude), maar dat is dus precies waar ik geen grip ook krijg ivm mijn beperkte kennis van zaken en is precies mijn hulpvraag 😉
1991 VW T4 California - 2.4d - :ikrij
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Laadt niet met Walstroom

Bericht door HenkK »

Heb je bij de Fraron ook de NTC aangepast? en controleer de shunt.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Jinger
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2021, 08:46
Locatie: Barendrecht

Re: Laadt niet met Walstroom

Bericht door Jinger »

HenkK schreef: 21 apr 2024, 23:57 Heb je bij de Fraron ook de NTC aangepast? en controleer de shunt.
Geen idee wat een NTC is of doet?
En die shunt: is dat die dikke weerstand op de wielkast?
Die was goed (zag er zelfs als nieuwe uit), maar ik heb daar eerlijk gezegd na installatie niet nogmaals naar gekeken.

Op de lader kan ik slechts 3 instellingen doen welke conform accu specs zijn ingesteld (voor de zekerheid specs opgevraagd bij verkoper)
EoC 14,4
TCV 13,5
Input uiteraard op 230
1991 VW T4 California - 2.4d - :ikrij
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Laadt niet met Walstroom

Bericht door J vd Pal »

NTC is een temperatuur sensor, die van de Fraron lader is anders dan de Westfalia sensor en deze moet dus worden gewisseld. Zit in het kastje waar de accu inzit.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Jinger
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2021, 08:46
Locatie: Barendrecht

Re: Laadt niet met Walstroom

Bericht door Jinger »

J vd Pal schreef: 23 apr 2024, 08:06 NTC is een temperatuur sensor, die van de Fraron lader is anders dan de Westfalia sensor en deze moet dus worden gewisseld. Zit in het kastje waar de accu inzit.
Nu je het zegt: toen ik de accu wisselde hing er idd een losse draad met iets sensor achtigs (nam ik aan), ik gok dat dat em is 👍🏻
1991 VW T4 California - 2.4d - :ikrij
Jinger
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2021, 08:46
Locatie: Barendrecht

Re: Laadt niet met Walstroom

Bericht door Jinger »

Dat was em hoor, die NTC.
Allen bedankt voor het meedenken 👍🏻
1991 VW T4 California - 2.4d - :ikrij
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3231
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Laadt niet met Walstroom

Bericht door J vd Pal »

Top! Fijn dat het opgelost is.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie