Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
plotseling optredend heftig trillen
plotseling optredend heftig trillen
Mijn VW bus (bj 1992 2,5L benzine motor) heeft de nare gewoonte op z'n tijd heftig te gaan trillen bij een bepaalde snelheid vanaf zo'n
80 km per uur. Bij lagere snelheden geen probleem. Ook maakt de bus daarbij soms een vreemd geluid. Ik heb nog gedacht dat het slechte asfalt
op het traject verantwoordelijk was voor het probleem, maar met een andere auto op het zelfde traject deed dit probleem zich niet voor. Nogmaals
het probleem doet zich niet altijd voor maar wel om de zoveel keer. Ik heb het vermoeden dat het instrumentenpaneel de oorzaak zou kunnen zijn
van het euvel met z'n vele soldeerverbindingen die gezien de leeftijd van de bus missschien enigzins los liggen en de elektronica verstoren, maar
misscchien is dat onzinnig. Graag krijg ik reacties en suggesties van weetjewellers met meer verstand van zaken dan ik zelf om dit op te losssen.
Tot slot; de bus start probleemloos en draait stationair als een zonnetje met de toerentallernaald als een streeep zonder te "zagen".
80 km per uur. Bij lagere snelheden geen probleem. Ook maakt de bus daarbij soms een vreemd geluid. Ik heb nog gedacht dat het slechte asfalt
op het traject verantwoordelijk was voor het probleem, maar met een andere auto op het zelfde traject deed dit probleem zich niet voor. Nogmaals
het probleem doet zich niet altijd voor maar wel om de zoveel keer. Ik heb het vermoeden dat het instrumentenpaneel de oorzaak zou kunnen zijn
van het euvel met z'n vele soldeerverbindingen die gezien de leeftijd van de bus missschien enigzins los liggen en de elektronica verstoren, maar
misscchien is dat onzinnig. Graag krijg ik reacties en suggesties van weetjewellers met meer verstand van zaken dan ik zelf om dit op te losssen.
Tot slot; de bus start probleemloos en draait stationair als een zonnetje met de toerentallernaald als een streeep zonder te "zagen".
- Jan anno NU
Re: plotseling optredend heftig trillen
Je zou dan toch eerst aan de wielen gaan denken met alles wat daar bij hoort.
Balanceren , paar loodjes verloren?
Wanneer was de laatste apk?
Lagers en zo , dat soort dingen.
Balanceren , paar loodjes verloren?
Wanneer was de laatste apk?
Lagers en zo , dat soort dingen.
Slechte soldeerverbindingen die de elektronica verstoren lijkt niet voor de hand te liggen. Zo geavanceerd is de elektronica in een bus van 1992 niet. Zoals Jan schrijft, eerst maar eens de banden en wielen controleren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Hoe oud zijn de bobine en de kabels?
Haal ze maar eens los en inspecteer ze. Meet ze ook door met multi meter.
Haal ze maar eens los en inspecteer ze. Meet ze ook door met multi meter.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Bedankt voor jullie reacties; eens kijken of dit tot de oplossing van het probleem komt en ga er mee aan de slag.
Heb je toevallig een automaat versnellingsbak? Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt bij een proefrit met een Mercedes Vito camper. Later hoorde ik dat de bak gespoeld was en dat het daarmee over was.
Als het zich weer voordoet, kijk dan of het afhankelijk is van toerental of van snelheid. Ook kan je proberen of het overgaat als je ontkoppeld. Met deze informatie kan je bepaalde zaken uitsluiten.
Als het zich weer voordoet, kijk dan of het afhankelijk is van toerental of van snelheid. Ook kan je proberen of het overgaat als je ontkoppeld. Met deze informatie kan je bepaalde zaken uitsluiten.
Goeie tip Hanz. Overigens is mij via via ter ore gekomen dat iemand op hetzelfde traject hier ook tegen aangelopen is. Kennelijk speelt
de staat van het wegdek (asafalt) hier ook een rol maar neemt niet weg dat er met de auto iets mis is. Ik kies eerst maar voor eeen onderzoek
naar de wielophanging met toebehoren; misschien ook uit laten lijnen etc. en laat als dit niets oplevert de bobine controleren.
de staat van het wegdek (asafalt) hier ook een rol maar neemt niet weg dat er met de auto iets mis is. Ik kies eerst maar voor eeen onderzoek
naar de wielophanging met toebehoren; misschien ook uit laten lijnen etc. en laat als dit niets oplevert de bobine controleren.
Je moet het me maar niet kwalijk nemen maar dit klinkt als een tamelijk ongerichte aanpak. Blijkbaar bestaat ook nog de mogelijkheid dat het aan een bepaald wegtraject ligt.
Heb je het ook wel eens op een ander stuk weg meegemaakt?
Met een meer systematische aanpak bereik je waarschijnlijk meer met minder werkzaamheden en kosten.
Probeer eens verschillende snelheden op een goed stuk snelweg in verschillende versnellingen, (toerentallen). Als het dan ook optreedt weet je dat het aan de auto ligt en niet aan de weg.
Afhankelijk van toerental: dan kan je denken aan motor of versnellingsbak.
Afhankelijk van snelheid: dan moet je eerder denken aan wielen, banden, ophanging en lagers.
Is het alleen in een bocht: stuurinrichting, lagers, banden.
En wat voor geluid hoor je als het zich voordoet. Bonken, fluiten, metalig. Kun je dat omschrijven?
Waar trilt het? Voor, achter, alleen links of rechts of aan beide zijden?
Heb je het ook wel eens op een ander stuk weg meegemaakt?
Met een meer systematische aanpak bereik je waarschijnlijk meer met minder werkzaamheden en kosten.
Probeer eens verschillende snelheden op een goed stuk snelweg in verschillende versnellingen, (toerentallen). Als het dan ook optreedt weet je dat het aan de auto ligt en niet aan de weg.
Afhankelijk van toerental: dan kan je denken aan motor of versnellingsbak.
Afhankelijk van snelheid: dan moet je eerder denken aan wielen, banden, ophanging en lagers.
Is het alleen in een bocht: stuurinrichting, lagers, banden.
En wat voor geluid hoor je als het zich voordoet. Bonken, fluiten, metalig. Kun je dat omschrijven?
Waar trilt het? Voor, achter, alleen links of rechts of aan beide zijden?
- Multivan Generation
- Contacteer:
Kan ook een karkas breuk zijn in een van je banden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- krekwakwol
+1 ik heb het zelf ook al eens gehad, plotseling trillen tijdens het rijden. Breuk in het karkas, dan rijdt je met een bobbel op je band.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Maar trilt de auto dan niet altijd? Bij de TS is het niet altijd en alleen bij bepaalde snelheid.krekwakwol schreef: 19 mei 2025, 21:53 +1 ik heb het zelf ook al eens gehad, plotseling trillen tijdens het rijden. Breuk in het karkas, dan rijdt je met een bobbel op je band.
- krekwakwol
Ja, dan zou het steeds moeten trillen, dat klopt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008