Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hallo vanuit het oosten en een vraagje

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marietjes California
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 apr 2016, 09:18

hallo vanuit het oosten en een vraagje

Bericht door Marietjes California »

Ik ben sinds kort op dit forum, heb al veel tips gelezen en gebruikt, daarom nu de hoogste tijd om me voor te stellen.
Samen met man en 2 zoons van 17 en 18 hebben we al heel wat beleefd met onze mooie T4 die al vanaf 1998 in de familie is.
Ons busje komt uit 1992 en is een bijzonder erfstuk van mijn pa :ikrij . Hij heeft er van alles in aangepast: spiritusbranders vervangen door kleine gasbrandertjes, het tafelblad verplaatst van bank naar plafond, enz. (Tzt kan ik wel wat fotootjes sturen als er interesse is) Omdat er geen hefdak meer op zit hebben wij weinig problemen met de ruimte, we hebben standaard 2 zoldertjes en 2 extra keukenkastjes.
Omdat het onderhoud nu in onze handen is en wij niet zo handig en technisch zijn als mijn pa kunnen we wel wat hulp gebruiken :zwaai .

Twee weken geleden heeft Josh uit Dalfsen er twee nieuwe Exide accu's ingezet van 80 ah. De vorige accu gaf het helaas steeds na 1 dag al op, nu hebben we tijdens het pinksterweekend 5 dagen zonder stroom gestaan, geweldig, de koelkast bleef maar koud :jumpklap !! De temperatuur was buiten natuurlijk niet zo hoog, dat zal ook wel gescheeld hebben. Helaas ging onze startaccu er ook net aan, deze is vervangen door een grotere, handig met al die mobiele apparaten!
Nu heb ik een vraagje: Hoe weet je zeker dat de accu's goed laden als je rijd? Wat moet het display dan aangeven? Ik heb de cijferkennis niet van mijn pa geerfd, dus hier snap ik weinig van....Ik heb er namelijk geen zin in volgend jaar weer nieuwe accu's te moeten plaatsen, het is toch wel een kostbare zaak. De koelkast begon afgelopen zomer ook al wat tegen te sputteren.... :nuts

De andere klus is de hemelbekleding plakken, deze is op beide zoldertjes bijna helemaal los gaan zitten, bij de bouwmarkt konden ze me geen advies geven en ook op :wjw kon ik niet echt iets vinden....

Onze VW monteur in Ommen gaf trouwens de tip naar dit forum, dus als je dit leest: Bedankt!! :proost
Gebruikersavatar
Martin Benjamins
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 okt 2015, 13:04
Locatie: Åndalsnes,Noorwegen
Contacteer:

Re: hallo vanuit het oosten en een vraagje

Bericht door Martin Benjamins »

Welkom vanuit het Noorden :toppie

En foto's zijn natuurlijk altijd leuk
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: hallo vanuit het oosten en een vraagje

Bericht door LAYCA »

Nu heb ik een vraagje: Hoe weet je zeker dat de accu's goed laden als je rijd? Wat moet het display dan aangeven? Ik heb de cijferkennis niet van mijn pa geerfd, dus hier snap ik weinig van....Ik heb er namelijk geen zin in volgend jaar weer nieuwe accu's te moeten plaatsen, het is toch wel een kostbare zaak. De koelkast begon afgelopen zomer ook al wat tegen te sputteren.... :nuts

Als je rijdt dan stijgt de spanning naar +- 14,4 volt.
Als je stilstaat motor uit daalt deze geleidelijk naar +- 13,6 volt.
Dit is de spanning als je niet laadt, en betekend dat de accu bij deze spanning vol is.
Zorg ervoor dat de spanning nooit onder de +- 11,6 volt komt (is leeg).
Aan de paal of verbruikers uitschakelen. :toppie
Dit is het behoud van je accu.

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: hallo vanuit het oosten en een vraagje

Bericht door Blue Star »

Hoi Marietjes California,

Welkom op onze bijzonder interessante :wjw forum.
Ideaal om vele informatie te vinden en uit te wisselen. :jump
En we blijven graag op de hoogte van je vorderingen in tekst en beeld .
Wim / Layca gaf al keurig de accu spanning aan. :toppie
Ik zelf heb 2 digitale meters ingebouwd, zodat ik ten alle tijden mijn laadstroom van
zowel de start- alsmede de boordaccu kan zien c.q. controleren.
Zie mijn topic Blue Star Bulli bij Projecten, blz. 3.
Indien de accu's goed worden bijgehouden, ook als de :driveT4 in winterstalling staat,
gaan deze jaren mee.
Wat betreft de dakbekleding, ik heb spuitlijm van Bison gebruikt, werkt makkelijk en blijft goed vast zitten.

Veel plezier en veilige kilometers met jullie erfstuk :yes

Grüsse Fred
Blue Star Bulli XXL :zwaai :zwaai
DSCF2161.JPG
p.s. Vergeet geen :T44EVER sticker te bestellen bij Henk1.
Laat zien dat je een :wjw bent :toppie
No road ? Not a problem ! :ikrij
Gebruikersavatar
Marietjes California
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 apr 2016, 09:18

Re: hallo vanuit het oosten en een vraagje

Bericht door Marietjes California »

Haha wat een leuke sticker, bij henk 1 te verkrijgen, zal eens even zoeken...

Heel erg bedankt voor de reacties! Ik heb gelukkig al twee displays in ons erfstuk :jump , laadspanning van start is 14.2, kampeeraccus's zitten natuurlijk een stuk naar achteren en op 13.7. Volgens monteur niet onaardig maar hij gaat op zoek naar andere dynamo. Deze is al antiek en kan wel een update gebruiken, wie weet gaat dit helpen.
Nu op zoek naar bison spuitspray, wordt leuk klusje..... :nuts
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: hallo vanuit het oosten en een vraagje

Bericht door Pascal-141 »

Marietjes California schreef:Haha wat een leuke sticker, bij henk 1 te verkrijgen, zal eens even zoeken...

Heel erg bedankt voor de reacties! Ik heb gelukkig al twee displays in ons erfstuk :jump , laadspanning van start is 14.2, kampeeraccus's zitten natuurlijk een stuk naar achteren en op 13.7. Volgens monteur niet onaardig maar hij gaat op zoek naar andere dynamo. Deze is al antiek en kan wel een update gebruiken, wie weet gaat dit helpen.
Nu op zoek naar bison spuitspray, wordt leuk klusje..... :nuts
Als de laadspanning 14,2V is , dan is het vervangen van de dynamo onnodig werk en verloren kosten , hij doet zijn werk goed bij 14,2V .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie