Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Even voorstellen

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BertusS
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mei 2017, 10:20
Locatie: regio Arnhem-Nijmegen

Even voorstellen

Bericht door BertusS »

Hallo allemaal,

Sinds een klein jaar zijn mijn vriendin en ik trotse eigenaar van een paprikarode T4 california uit 1999; na 2 vakanties met een gehuurd campertje, was er eigenlijk geen andere optie :lach
Bob (ja zo heetie) meteen maar de vuurdoop gegeven met 2 weken noorwegen, berg op berg af, totaal zo'n 4000 km gemaakt, en wat zijn we blij met hem heerlijk om de kachel aan te kunnen zetten als na een nacht het ijs aan de binnenkant van de ramen staat, en de 2.5TDI trekt ons moeiteloos overal overheen.

ik hou zelf wel van wat klussen aan de bus, al blijft t vooral beperkt tot het camperdeel, en Weetjewel is hierbij een geweldige bron van kennis en ervaring. ik krijg zo afentoe tijdens 't lezen van topics de behoefte om wat 'terug te doen' dus maar een accountje aangemaakt :-).

een kort overzichtje van wat er tot nu toe aan bob is verbouwd/gerepareerd (vooral dat laatste!)

- verlichting camperdeel vervangen voor LED; netjes in de originele armaturen, met 2 standen, dit was bij een lamp nodig omdat de voeding doorgefikt bleek te zijn na aanschaf, de tweede mocht volgen vanuit stroombesparing :-) (alle kleine beetjes zegmaar)
- vervangen huishoud accu; de originele sonnenschein gelaccu zat er nog in, maar was helemaal bol, en hield geen lading meer vast. omdat ik me zo snel niet kon verdiepen in de materie voor de eerste vakantie vervangen door hetzelfde model van Exide (ouch, das duur...)
- vervangen scheidingsrelais; eigen schuld dikke bult, had de huishoudaccu al verwijderd en de klemmen los laten liggen, ff niet bedacht dat daar spanning op kwam als je ging rijden :-| gelukkig het relais de geest gegeven, das makkelijker vervangen dan de bekabeling.
- reparatie 220 acculader; origineel westafia, een condensator gaf de geest na een paar uur aan de 220, jesus wat een stank... gelukkig alleen die condensator, na schoonmaken en vervangen doetie 't weer.
- gasleiding; safety first..

wat er nog te doen staat:
- doek van 't hefdak; hebben we nu iig behandeld met een waterafstotend middel, maar 't doek is ver heen, en er zit een scheur in, dus is echt aan vervanging toe.
- schoonmaken EGR; vindt de bus wat weinig puf hebben 'onderin' mischien krijgtie wat meer lucht zo als de turbo nog niet op toeren is. al las ik van de week dat het ook wel eens gewoon de computer kan zijn (tis een modelletje 1999, maar nog wel met het oude 'groen verlichte' dashboard, dus waarschijnlijk 8-bit ecu.
- indeling maken in hangkast zodat die efficienter te gebruiken is.
- en verder nog heel veel coole ideeen die ik hier heb opgedaan :-D

Groeten, Bram
Bijlagen
Bob_small.jpg
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Even voorstellen

Bericht door arjanzevenaar »

Hoi Bertus. Welkom op het forum. Doek vervangen heb ik vorig jaar uitgevoerd. Leuke klus. En voor het exacte bouwjaar van je bus kun je kijken aan de binnenkant van de deksel.van de zekeringkast. De laatse "groene uitvoeringen " zijn gemaakt in april 1998. Dat betekent dat de bus ergens lang in opslag heeft gestaan (Showroom?). Veel plezier met je :T44EVER .

Groetjes Arjan
Gebruikersavatar
BertusS
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mei 2017, 10:20
Locatie: regio Arnhem-Nijmegen

Re: Even voorstellen

Bericht door BertusS »

thanks, zal eens kijken in de zekeringkast.

ik had al eerder gelezen over het groene/blauwe dashboard en de jaartallen, ga er dus vanuit dat t idd een 'model 1998' is. gekke is, 't VIN nummer geeft aan dat t om een WV2 (= af fabriek campertje) met jaarcode X = 1999 gaat :nuts
hij komt trouwens oorspronkelijk uit duitsland f.w.i.w.

en ach, ik vind't dat groen eigenlijk wel cool, 't straalt wat mij betreft meer 'doe maar rustig aan, je bent op vakantie uit' :toppie
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Even voorstellen

Bericht door arjanzevenaar »

Wat ik heb horen zeggen is dat de busjes werden gemaakt in de fabriek daarna verplaatst naar de westfalia fabriek om dan omgebouwd te worden. Vanuit de fabriek werd er dan een WV2 chassis nummer meegegeven maar geen definitieve bouwjaar nummer, dit werd pas gedaan als ze uit de westfalia fabriek kwamen waardoor de werkelijke bouwdatum niet overeenkomt met de ombouw tot camper. Soms konden de bussen weken op het westfalia terrein staan. Voorbeeld is mijn westfalia multivan. Alle onderdelen hebben bouwdatum november 1997 maar op papier staat dat het bouwjaar en afgifte is van februari 1998.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Even voorstellen

Bericht door Snautzer »

Voor een hefdoek kan je hier eens kijken https://www.stoffamstueck.de/?ActionCal ... aram%5D=t4
Gebruikersavatar
BertusS
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mei 2017, 10:20
Locatie: regio Arnhem-Nijmegen

Re: Even voorstellen

Bericht door BertusS »

Snautzer schreef: 04 mei 2017, 19:28 Voor een hefdoek kan je hier eens kijken https://www.stoffamstueck.de/?ActionCal ... aram%5D=t4
ja, was ik tegengekomen hier, zo te lezen een betrouwbare partij :-)
moet nog wel een keertje gaan meten aan m'n bus, snap nog niet helemaal waar de subtiele verschillen nou in zouden moeten zitten (maatafwijking)
levertijd is ook wel bedroevend voor sommige varianten 7-10 weken :ie
Plaats reactie