Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voorstellen, wikken en wegen over aankoop

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Plaats reactie
Simon-Jan
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2021, 11:07

Voorstellen, wikken en wegen over aankoop

Bericht door Simon-Jan »

Ik ben Simon, 52 jaar en woon in Amsterdam. Kamperen doe ik al mijn hele leven in een vouwwagen of caravan. Laatste 15 jaar helemaal happy met mijn Lander Graziella uit 1980.

Sinds een paar weken is er iets in mijn hoofd gekomen, dat er niet meer uit gaat. Het idee is dat mijn Volvo V70 uit 1998 (4 ton km) plaats gaat maken voor een buscampertje. Als Multi Purpose Vehicle, dus geschikt om met de kinderen op stap te kunnen, grote spullen kunnen vervoeren, en een weekendje met mijn vrouw erop uit. Voor langere vakanties mag de caravan nog steeds mee.

Er zijn een paar randvoorwaarden:

Korte wielbasis.
Ik woon in de Pijp in Amsterdam, parkeren is sowieso een dingetje, maar met een verlengde bus onmogelijk.

Laag dak.
Ik mag met mijn parkeervergunning ook gratis in een parkeergarage staan. Maximale hoogte is 1,99m

Meerdere zitplaatsen.
De auto moet minimaal 4, maar liever nog meer zitplaatsen hebben.

Milieu-eisen.
Omdat ik in Amsterdam woon binnen de milieuzone, moet ik voor diesel minimaal Euro 4 hebben, of benzine/LPG

Budget.
In totaal, inclusief hefdak maximaal 10.000. Minder is echter beter.

Bovenstaande beperkingen hebben mijn zoektocht getrechterd tot de VW Multivan.
In Nederland niet te vinden, dus ik zoek in Duitsland, waar het aanbod best goed is.

De belangrijkste keuze is nu Diesel Euro 4 vanaf 2005 of een oudere, laat 90er jaren, T4 op benzine. Beiden zijn te vinden voor rond de 6000-8000 €.

Ik heb bijvoorbeeld een T5 Multivan Highline 2,5 TDI DPF op het oog. Supermooie auto vind ik dat, maar lees er ook horrorverhalen over.

Bovendien loop ik met Euro 4 het risico dat ik binnen afzienbare tijd weer met nieuwe milieu-eisen te maken krijg.

Qua benzine uitvoering ben ik erg gecharmeerd van de VR6, 2.8. Qua kosten het liefst LPG, maar die zijn nog moeilijker te vinden. En wellicht zie ik nadelen van LPG over het hoofd.

Misschien zie ik nog meer over het hoofd? Bijvoorbeeld een Nederlandse dubbelcabine ombouwen, of misschien wel een heel ander merk zoals een Mercedes V-Klasse (vast een vies woord op dit forum)

Ik heb al eea gelezen hier op het forum, maar nogmaals, ik ben nieuw hier. Dus als ik bepaalde topics over het hoofd heb gezien, hoor ik dat ook graag.

Alvast dank voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Voorstellen, wikken en wegen over aankoop

Bericht door Snautzer »

Welkom. :zwaai

Ik heb zelf meerdere benzine t4 gehad en kan je zeggen dat dat prima rijd. Ook de vr6 met 140 pk is aangenaam. Er is zelfs een v6 24 kleppen versie met 200 plus pk die ook erg lekker tourd. Zuinig zijn ze evenwel niet.

Ik heb nu een benzine kombi syncro. Dat is een 4x4 voor zover je dat nog niet wist. Rijd lekker stil en je kan van de gebaande paden af.

Er zijn versies van de t5 die niet doe ernstige problemen hebben. Lees je hier op dit forum maar eens in.
Marco Busje
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jan 2021, 15:45
Locatie: Oude-Tonge

Re: Voorstellen, wikken en wegen over aankoop

Bericht door Marco Busje »

Welkom hier, en suc6 met de speurtocht.
VW T4 1.9TD / Honda ST1100 Rijden beide Buutegeweun !!!
:T44EVER :driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Voorstellen, wikken en wegen over aankoop

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat je wensenlijstje niet helemaal strookt met je budget.
Ook is je budget en huidige euro 4 wens in mijn ogen niet toekomst bestendig.

Succes met je zoektocht en je prioriteiten her overwegen..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Simon-Jan
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2021, 11:07

Re: Voorstellen, wikken en wegen over aankoop

Bericht door Simon-Jan »

Ik had eigenlijk op iets meer respons gehoopt. Natuurlijk is het makkelijker als je 20 of 30 duizend euro te besteden hebt. Maar er zijn vast mensen op dit forum die met een budget van 10.000 euro iets hebben waar ze blij mee zijn.

Laat ik mijn vraag iets bondiger stellen. Stel het lukt mij om een Multivan te vinden voor tussen 6 en 8000 euro, de ene is een benzine uit 1998, de andere een diesel uit 2005 (euro4)

Welke zou dan de voorkeur hebben?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Voorstellen, wikken en wegen over aankoop

Bericht door Hanz »

Een benzine uit 1998 is een T4 en een diesel uit 2005 is een T5. Dan heb je het dus over verschillende auto's en niet alleen over een andere brandstof.
Wat de voorkeur heeft hangt dan van heel veel andere zaken af en is niet zo te zeggen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Simon-Jan
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2021, 11:07

Re: Voorstellen, wikken en wegen over aankoop

Bericht door Simon-Jan »

De afweging is ingegeven door het feit dat ik in een milieuzone woon. De eis is minimaal diesel euro 4 (voor zolang het duurt en niet euro 5 wordt) of benzine.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Voorstellen, wikken en wegen over aankoop

Bericht door Hanz »

De gemeente Amsterdam heeft plannen om de eisen voor de milieuzone de komende jaren nog verder aan te scherpen. Dan lijkt een keuze voor benzine logischer. Het zal alleen niet meevallen om een Multivan op benzine te vinden voor het budget dat je beschikbaar hebt. Nog los van het feit dat ze, zeker in Nederland, erg zeldzaam zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Voorstellen, wikken en wegen over aankoop

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou het budget proberen te verruimen en een T5 met euro 5 zoeken, dan ben je toekomstbestendiger.
Ook hebben deze een 2.0 TDI die probleemlozer zijn als de T5 met 2.5 TDI.
Stel dat de gemeente, en dat is niet ondenkbaar, zijn eisen aanscherpt, dan zit je weer..

En ja, je kunt bussen vinden voor onder de 10.000 euro.
Maar bedenk wel, dat als je in Duitsland een bus koopt,
dat je dan ook nog eventuele rest-BPM kunt aftikken, en de bus dan ook niet aan de inrichtingseisen voor kwart-tarief voldoet.
Hiervoor, een hefdak en een belastingdienst bestendig interieur, zul je dan ook budget moeten vrijmaken.

Een T4 op benzine, van zeg 1998 klinkt leuk, maar dan heb je het over een zeldzaamheid (weinig aanbod) en bij een bus van ruim 22 jaar oud, zul je echt wel veel aan achterstallig onderhoud, tegenkomen, dus daar zul je zeker qua roest, budget voor vrij moeten maken.
En wat denk je van het verbruik, en het comfort?

Daarom schreef ik al eerder, dat je wensenlijstje wellicht niet helemaal strookt met je budget..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Voorstellen, wikken en wegen over aankoop

Bericht door AchterKoeker »

Simon-Jan schreef: 08 mar 2021, 17:17 Ik had eigenlijk op iets meer respons gehoopt. Natuurlijk is het makkelijker als je 20 of 30 duizend euro te besteden hebt. Maar er zijn vast mensen op dit forum die met een budget van 10.000 euro iets hebben waar ze blij mee zijn.

Laat ik mijn vraag iets bondiger stellen. Stel het lukt mij om een Multivan te vinden voor tussen 6 en 8000 euro, de ene is een benzine uit 1998, de andere een diesel uit 2005 (euro4)

Welke zou dan de voorkeur hebben?
Welkom!

Ja dat kan inderdaad! Je hebt al voor 7/8 duizend een ex-politie T5.1 / T6 Kombi (euro 5!) korte wielbasis (standaard 9 personen, maar middelste rij eruit gehaald dus 5) met automaat! Qua cosmetica is het dan nog wel een projectje, maar dan heb je wel een heerlijke bus :ikrij
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Plaats reactie