Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

+++ eens een keer wat heel anders +++

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

+++ eens een keer wat heel anders +++

Bericht door Multivan Generation »

Johan191 schreef:Wel met foto's hé alle modificaties. Ander ga je terug met je topic naar test en fun :bifun
Kom maar op dan Johan, met foto's van jouw projecten :gekte

Ik ben weer met iets nieuws bezig,
nou ja eigenlijk met 3 projecten tegelijk (+ nieuwbouw van een huis :nuts )

Eentje daarvan gaat nu toch wat vlugger..
Hierbij wat fotootjes..

Een via epia nano ITX moederboardje gekocht via ebay.co.uk
Processortje van 1,5 Ghz er op..

Afbeelding
Is toch wel klein hoor :ie

1 Gb geheugen er in.. was wat lastiger want is wat ouder geheugen.
Afbeelding

Nog een speciale voeding..en ja dit is alles van de voeding..
Afbeelding

Kastje vanaf de binnenzijde..
Afbeelding

Ik was eerst van plan om zelf een kastje te maken, op mijn werk ligt daar genoeg oud plaatwerk voor,
maar ik zag dit kastje en dat was toch wel erg fraai, ook de mogelijkheden er van..
Er komt geen harddisk in, maar een 16 Gb CF-kaartje als "harddisk" en nog 8 Gb CF-kaartje als extra opslagruimte.

Afbeelding

Op mijn werk was er bij een klant een touchscreen defect, dat omgeruild en toch eerst maar thuis proberen of ik hem nog aan de gang kreeg. In de container kon altijd nog :knipoog
Krijg ik dat ding nog aan de gang ook zeg :jump Een 15 inch ELO touchscreen :yes

Nou hebben we een Westfalia kast, waarvan we het koelbox gedeelte niet gebruiken..
Afbeelding

Dat koelbox klepje kon er wel erg gemakkelijk vanaf. :ie Even er tegen aan tikken en daar lag het al..
Afbeelding

Nou en daar komt het scherm dan tegenaan te hangen..
Even een proefje..
Afbeelding

Er komt nog een gasdruk veertje tegen de klep zodat het open blijft staan.
En ben nu bezig om een een montage bracket voor het scherm te maken.

Wat is nu het uiteindelijke idee?
We willen er als we kamperen er een filmpje op kunnen kijken, mp3's er mee afspelen, Vagcom er op draaien (incl Touch functie :yes ) eventueel draadloos mee internetten..
Gewoon een leuk projectje.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 805
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: +++ eens een keer wat heel anders +++

Bericht door HenkK »

Op mijn werk was er bij een klant een touchscreen defect, dat omgeruild en toch eerst maar thuis proberen of ik hem nog aan de gang kreeg. In de container kon altijd nog
Krijg ik dat ding nog aan de gang ook zeg Een 15 inch ELO touchscreen


:politie Klant: Hallo, Ik wilde alsnog graag m'n defecte ts screentje terug hebben :yes :yes :yes :T4politie :alarm, en als mn vr. zegt "zullen we een filmpje kijken weten we wel hoe laat het is :bifun :bifun
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Re: +++ eens een keer wat heel anders +++

Bericht door maartent5 »

Hey, bekend projectje....
Heb een aantal jaren geleden ook zoiets ineen gezet en aangesloten in m'n auto, ik ga dit zeker volgen :toppie
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: +++ eens een keer wat heel anders +++

Bericht door Jeroen T5 204 »

Een carputer, altijd handig voor onderweg in de file :lach
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: +++ eens een keer wat heel anders +++

Bericht door Multivan Generation »

Voor Jeroen,
hij zit in de Westfalia kast,
dus onder het rijden is het scherm niet zichtbaar !
(is natuurlijk wel zo te maken, maar is niet het doel).

Vandaag wat tijd over, en een ophang bracket voor het scherm gemaakt.
Op het werk naar de container gelopen met afgedankte apparaten, en een stuk van een cover meegenomen.
Geknipt, gezet, gaatjes geboord.

Afbeelding

En hier nog een plaatje van het computer kastje zelf.
Afbeelding

Ben nu met het interne van het computertje bezig :knipoog
Dat moet namelijk ook aan de gang gebracht worden.
Ik weet nog niet of ik een embedded windows XP ga gebruiken,
of een tot op het bot gestripte XP pro versie.. (118 Mb aan installatie en 37 Mb aan intern geheugen gebruik)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: +++ eens een keer wat heel anders +++

Bericht door Multivan Generation »

Een tijdje geleden dat ik hier een update heb geschreven maar er is ondertussen toch wel het een en ander gebeurd.

Ik kreeg het geheel om de een of andere reden(en) niet goed werkend.
Het kastje en het moederbord waren niet ontwikkeld om meteen samen te werken(leeftijdsverschil).
Alles op het moederbordje word op pin niveau aangesloten.
En ik had de power onjuist aangesloten evenals de reset,
dus hij wilde opstarten en meteen ging het dan de stress in.

Ook was het via eBay gekochte geheugen defect,
de gekochte pico PSU was onbetrouwbaar,
op het LCD scherm was er ook iets niet juist aangesloten.
Kortom ik kwam er zelf niet uit.

Een vriend werd aan zijn knie geopereerd, en ik had het idee om hem onverwachts met een bezoekje te vereren.
Hij zou een aantal weken moeten revalideren, en een leuk project om zijn hoofd leeg te maken leek me welkom.

Dus ik kwam daar aan met 2 doosjes waarin 2 mini ITX kastjes zaten en ook 5 defecte 15 inch touch screens.
We hebben samen aan het knutselen en puzzelen geweest en er kwamen 2 werkende (na wat onderdelen swappen) touchscreens uit.

Pieter is ouderwets aan het freaken geweest en hij begon het steeds leuker te vinden, het concept van een kleine en energie zuinige back to basics pc. Kortom hij ging er voor..
Na wat soldeerwerk en zelf kabeltjes maken, had hij het voor elkaar om met behulp van een laptop harddisk te booten.

Hierna heeft hij de mogelijkheden bekeken om images te booten van Compact flash card, maar liep daarbij tegen problemen aan die CF-kaartjes producenten inbouwen om geen bootable media mogelijk te maken (San Disk).
Het 16 Gb Transcend kaartje had hier geen last van.
Ook de mogelijkheid om XP te booten vanaf USB stick werd verkend, maar dan kan de USB stick maximaal maar 2 Gb groot zijn.

Uiteindelijk zijn er 3 verschillende configuraties uitgerold en geïmplementeerd,
een tiny XP, een Pliek XP en DSL (Damn Small Linux).
De 1ste via CF kaart, de 2de via Laptop harddisk en de derde via USB stick.
Ik kan dus heel gemakkelijk van configuratie swappen.

Via een andere weetjeweller werd er Centrafuse binnen gebracht(thanks Sebastiaan) en daarmee werden op heel verschillende systemen proeven gedraaid. Centrafuse zo bleek uit de testen, blijkt erg te hangen aan een grotere processor power,
maar goed dat hadden we niet, dus draait het met een minimale processor?
En ja dat doet het.

Met verschillende grootten aan intern geheugen werd getest, maar we besloten,
mede doordat de chipset op het moederbord niet meer aankon (oud!) dat de maximaal ondersteunde grootte van 1 Gb er in kwam.

Het LCD schermpje aan de voorzijde was weerbarstig maar uiteindelijk kreeg Pieter het voor elkaar om tijdens het booten verschillende teksten te tonen(en te programmeren) en de knoppen aan de voorzijde werden ook werkzaam..

Het werd steeds leuker, en met Pieter zijn lichamelijke en geestelijke gezondheid ging het erg goed.
Het strompelen werd weer lopen, de lichamelijke rust deed hem goed.

Het systeempje werd van binnen nog verder opgeruimd, de overbodige zaken werden ingekort of er uit gehaald, en het draait :yes

Met zeer veel DANK aan Pieter. :klappen

Pieter heeft nu dus ook een mini pc'tje wat hij wil gaan gebruiken om er domotica aan te hangen.
En hij vind het zo leuk, dat er wat geld gespaard gaat worden, om een sneller systeempje met moederboardje zonder ventilator en met SSD te gaan bouwen..

Nog wat plaatjes..:

Afbeelding

ongeveer DIN-formaat:
Afbeelding

Moederboardje:
Afbeelding

Voeding compleet:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort nog wat meer plaatjes..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: +++ eens een keer wat heel anders +++

Bericht door Multivan Generation »

Na heel veel zoeken heb ik via via via het I/O-plaatje voor de achterzijde gevonden.
Dat viel erg tegen, maar na nummer 256 was het (geloof ik) raak..
Het nadeel van iets 2de hands kopen zeg maar..

Maar hierbij nog wat plaatjes..

wat is er tijdens het booten te zien?
Afbeelding

en daarna dit:
Afbeelding

Vervolgens dit:
Afbeelding

en als laatste dit als windows XP of een ander besturingsprogramma geladen is:
Afbeelding

en nu wat schermen van Centrafuse om een indruk te krijgen van hoe het er uit ziet:
beginscherm:
Afbeelding

en wat mogelijkheden:
Afbeelding

Nog meer mogelijkheden:
Afbeelding

en als laatste:
Afbeelding

er kunnen dus aardig wat extra dingen aan gehangen worden.
Ik heb al van iemand gehoord dat de centrafuse schil er bijna hetzelfde uitziet als Pioneer navigatie systemen..

Eerst nog thuis op de knutseltafel nog wat testen en dan in de auto inbouwen.. :jump
Scherm is een 15 inch Elo touchscreen wat ook werkt op 12 volt :adhd
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: +++ eens een keer wat heel anders +++

Bericht door Oskar 725 »

Toys for boys, zo te zien duurt het niet lang meer of het zit in je bus. GAAF! :zwaai
Groet, Oskar.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: +++ eens een keer wat heel anders +++

Bericht door stijnh »

zeer handig!
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: +++ eens een keer wat heel anders +++

Bericht door jorritK »

Wat een leuke gadget. En weer een handige aanvulling op je uitrusting.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: +++ eens een keer wat heel anders +++

Bericht door sgsdebruijn »

Netjes Peter en Pieter, als ik dat zo lees moet Pieter wel een electroneut zijn.
Ik heb nog een thinclient staan waar ik wat mee wil proberen, maar de Ipad is ook wel voldoende voorlopig teveel hobby te weinig tijd zeg maar
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: +++ eens een keer wat heel anders +++

Bericht door olle griese »

Wat een gaaf project zeg :toppie
Is zoiets ook kant-en-klaar te koop? (en betaalbaar)
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: +++ eens een keer wat heel anders +++

Bericht door PJJ-65535 »

Hoi,

Stand van zaken van de patient met de knie en een hoop PC-zut op de woonkamer-tafel....

Ik ben nu zelf bezig om te kijken of ik mini-pc (de andere van de twee) met een touchscreen in de muur van onze woonkamer kan hangen. Dit gebruiken als een soort "maxi-Ipod" om snel muziek af te spelen, even e-mail te checken of internet te zien zonder de PC helemaal op te starten.
Het idee is om de basis een mini-ITX te laten zijn. Waar we (Peter en ik) nu mee draaien is een EPIA bordje (P4 op 1 Ghz resp 1,2 Ghz) en die hebben te weinig por om moderne applicaties op te draaien. Voor centrafuse heb je Microsoft .NET 3 nodig, en de applicatie vraagt nogal wat van je grafische processor. Tevens is de wens (eis..?) een fanless / motionless device. Oftewel, Operating systeem op een Solid State Drive (SSD), en geen ventilator, wel voldoende processingpower overhouden. Dat worden dus grote koelribben of andere oplossingen. Applicaties kunnen wel op een HD gezet worden, en dat kan dan gewoon een laptop 2,5" hd zijn.

Omdat de EPIA bordjes niet goed van een USB stick kunnen booten (legacy USB 1.0 boot only) en PLOP boot manager niet werkt, zal het ook wel een ander boardje worden.

Carputer:
De systemen zouden tevens uitstekend als carputer systeem kunen fungeren. Zeker als je voor de HD's een SSD (Bijv. een OCZ) of een versie hebt die tegen wat trilling kan. Ik zou in de wagen ook denk ik kiezen voor een ventilator-loze versie. Met name om het stof in de PC zo weining mogelijk te laten ophopen, een wagen is nu eenmaal stoffiger als een gewone huiskamer.

Over het display van Peter:
Het display kan veel meer, maar dan met name met de side-bar gadgets van Vista. Bijvoorbeeld actuele nummers van de MP3 player (winamp) weergeven, maar Vista is "te zwaar" vor de boardjes die we hadden. Misschien later dus. Of overgaan op Linux.

M'n knie is inmiddels iets beter, het werk weer begonnen maar de winter komt er weer aan, dus, knutsel en uitzoektijd voor in de avond zal ook wel aanwezig zijn.

We houden u op de hoogte.

En ja,


ik bouw al een jaar of dertig pc-tjes, systeemopjes en soortgelijke spul. Begonnen op de 8088 en 6502, en nu dus met mini-itx boardjes. Het blijft een leuke wereld.

Pieter.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: +++ eens een keer wat heel anders +++

Bericht door Jurgen VH »

Wat zijn wij tegenwoordig toch wel rotverwend hé, alles is compatibel tv,dvd, multimedia, etc. Ziet er weer een heel leuk speelgoedje uit :jumpklap
Plaats reactie