Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw T4 LWB naar hoogdakcamper met eindkeuken

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Ombouw T4 LWB naar hoogdakcamper met eindkeuken

Bericht door Dirk/970 »

Dank voor de reacties! Het is ook zeeeer voldoenend om na enig intensief gebruik te concluderen dat het idee ook gewoon "klopt".
Na de winter weer verder met afbouwen en kleine toevoegingen. En m'n topic weer bijhouden :jump
Heb je de tassen alleen met bouten en ringetjes opgehangen?
Zelf zou ik er een stripje (alu) tussen doen, om uitscheuren te voorkomen.
Ja, de tassen zitten alleen met 4 boutjes en ringen vast. Ik heb de ringen wel zo breed mogelijk gekozen. Ik heb wel gedacht aan alu latjes, maar had ze niet zo gauw voor handen. Ik ben niet bang dat het gauw uitscheurt, de tassen liggen met de deuren dicht keurig op de opstap.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Bacon
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jul 2013, 23:02
Locatie: Arnhem

Re: Afwerking van de bovenkasten

Bericht door Bacon »

[quote="Dirk/970"]De bovenkasten zijn eigenlijk enkel gemaakt van verticale platen 15mm multiplex, met alu dragers voor triplex plankjes (er komt daar toch weinig gewicht op). De deuren zijn ook 15mm multiplex, afgehangen met gevoegde scharnieren en afgesloten met mini pushlocks. Alle kasten zijn tegen de achterkant uiteraard voorzien van isolatie en afwerking met tapijt.
We hebben gekozen voor een blauw/kersen kleurstelling. De blauwe verf is Histor 6761 Denim en is uitgezocht bij het blauwe projecttapijt (van de Kwantum). Dit is de hoofdkleur voor al het hout waarmee de kasten gebouwd zijn. Alle deurtjes zijn 3x geverfd met Rambo Pantserbeits in kersenkleur.
In eerste instantie lijkt het niet logisch om met de toenmalige opstelling de bovenkasten achter in het dak te maken en het bovenbed voorin, andersom zou dan logischer zijn geweest. Maar de bedoeling was toen al om uiteindelijk de gehele indeling om te gooien en een opstelling met een eindkeuken en alle kasten achterin te maken. De bank komt dan linksvoor achter de bestuurdersstoel.

Afbeelding

tegen de rechterkant is achter de luidspreker een ruimte voor boeken, tijdschriften e.d. gemaakt.
Afbeelding

Hallo Dirk,

Ik kreeg de tip van jouw project en heb al zitten smullen van de ideeen! Mijn project is ook een hoogdak T4 uit 93. Ik heb weinig ervaring en ben dus heel blij met de beschrijving van jouw project.

Wil je mij ook vertellen over het dakbed en de kastjes in het hoogdak - hoe combineer je die, het dak is toch bijna net zo lang als een bed, waar hou je dan de ruimte voor die kastjes over? En zijn de kastjes uiteindelijk wel diep genoeg gebleken, nu je ze een tijd hebt gebruikt?

Als ik je t.z.t. nog eens mag lastigvallen met een vraag, heel graag! :gekte

Groeten,

@Bacon
Bacon
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jul 2013, 23:02
Locatie: Arnhem

Re: Binnenafwerking langs het dak

Bericht door Bacon »

Dirk/970 schreef:Met de gaten gezaagd en van buiten afgedekt, verder gegaan met de hemelafwerking. Het was mij al opgevallen dat de draagsterkte van het polyesther dak alleen voor het luik onvoldoende was: het bewoog nog al makkelijk op en neer met hobbels. Dus eerst met vuren balkjes een frame langs de gaten gelijmd, dat twee doelen dient: ten eerste zorgen voor stijfheid in het vlak van het dak, ten tweede voldoende afstand creëren tussen de binnnen- en buitenelementen van het dakluik. Bovendien was het hiermee ook makkelijk de triplex dakplaat met projecttapijt erop te schroeven. Die plaat was van tevoren klaar gemaakt, inclusief 4 dioder LED-spots van IKEA.
Op de foto's hieronder is het nog te zien, maar tegen het hele dak is 10 mm Reimo X-trem gelijmd met Bison-Tix. Onder het schuine dakdeel vooraan is projecttapijt direct verlijmd op het X-trem, dit omdat een triplex plaat erg veel ruimte zou kosten in de ronde vorm aldaar. Het vormen van de X-trem en het tapijt in de ronding was goed te doen. Vooral de X-trem laat zich erg goed vormen. Aan de achterkant is wel een plaat triplex gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Lastig: ik heb dezelfde lampjes van de Ikea gehaald, maar toen ik er 1 probeerde (12 volt) brandde hij meteen door. Moet hier nog iets tussen? Kan je deze lampjes niet direct op 12 volt van de accu aansluiten?

Wie kan mij advies geven? :bonk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw T4 LWB naar hoogdakcamper met eindkeuken

Bericht door Multivan Generation »

Kijk hier maar eens:
en relatief eenvoudige oplossing hiervoor is het plaatsen van een LM7812 in de bedrading van elke koplampunit volgens dit schema
Uit dit topic:
viewtopic.php?f=2&t=18371&hilit=led
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bacon
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 jul 2013, 23:02
Locatie: Arnhem

Re: Ombouw T4 LWB naar hoogdakcamper met eindkeuken

Bericht door Bacon »

Het is allemaal wat ingewikkelder dan ik hoopte. Kan ik niet beter de meegeleverde 220 volts-adapter van de Ikea gebruiken? Al zal deze wel de hele tijd onder spanning staan, ook als ik de lampjes niet aan heb?
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 755
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Ombouw T4 LWB naar hoogdakcamper met eindkeuken

Bericht door limburger »

Bacon schreef:Het is allemaal wat ingewikkelder dan ik hoopte. Kan ik niet beter de meegeleverde 220 volts-adapter van de Ikea gebruiken? Al zal deze wel de hele tijd onder spanning staan, ook als ik de lampjes niet aan heb?
zeker niet altijd onder spanning laten staan. mocht je niet zelf willen solderen/knutselen, dan kun je ook een dc/dc converter kopen met een 12v uitgang.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Ombouw T4 LWB naar hoogdakcamper met eindkeuken

Bericht door Anno »

Mooi project!!
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Afwerking van de bovenkasten

Bericht door Dirk/970 »

Bacon schreef: Hallo Dirk,

Ik kreeg de tip van jouw project en heb al zitten smullen van de ideeen! Mijn project is ook een hoogdak T4 uit 93. Ik heb weinig ervaring en ben dus heel blij met de beschrijving van jouw project.

Wil je mij ook vertellen over het dakbed en de kastjes in het hoogdak - hoe combineer je die, het dak is toch bijna net zo lang als een bed, waar hou je dan de ruimte voor die kastjes over? En zijn de kastjes uiteindelijk wel diep genoeg gebleken, nu je ze een tijd hebt gebruikt?

Als ik je t.z.t. nog eens mag lastigvallen met een vraag, heel graag! :gekte

Groeten,

@Bacon
Hoi Bacon,

IK ben het laatste jaar maar sporadisch op wjw wegens studie, 2x verhuizen en home improvement.
Ik werd hierop geattendeerd door je inmiddels verwijderde PB. Voor het bovenbed is een lengte van ca. 1,80 gereserveerd, waarvan ca. 40 cm boven de cabine. Daarachter blijft er nog ongeveer 1,30 m over in een LWB (heb jij een LWB of een KWB?). De bovenkastjes zijn onderaan bijna 30 cm diep, het bovenste plankje is ongeveer 10 cm. Alle plankjes in de bovenkasten zijn van triplex om ruimte te sparen en er komt toch weinig gewicht op. Het lukt ons de kleding van 4 personen, incl. toilettassen en handdoeken er in op te bergen. Voor ons ruimte genoeg.
Ik zie dat je in Arnhem woont, dat is een half uur bij ons vandaan. Je bent natuurlijk van harte welkom om een binnen te komen kijken. Vragen stellen is nooit een probleem.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Ombouw T4 LWB naar hoogdakcamper met eindkeuken

Bericht door Dirk/970 »

Ik heb nog steeds geen problemen met mijn Ikea lampjes gehad. Zowel de dioders in het dak als de staafjes boven de zijramen. Alles doet het nog prima, ook na langdurige perioden aan de walstroom met stroom van de acculader (CTEK-je op 14,nogwat Volt). Alle lampen zijn direct aan de accu gekoppeld. (via zekeringen en een accu-ontladingsbeschermer weliswaar).
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Plaats reactie