Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Roger B. (11)61 »

rick_k schreef:Volgens mij is een 1994'er nog gelast. Anders moet je even aan Egbert vragen hoe of het zit, die heeft toch ook een 2.5 TDi in een 1991 Transporter gebouwd?

mvg Rick
ik dacht dat egbert het niet zelf gedaan had (laten doen of zo gekocht)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Egbert&Manon »

Aanzuiging gebeurt vanuit de motoruimte bij mij.

Ik heb zojuist een spatbord gedemonteerd.
Ik zal daar een apart projectje van maken.


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Rimu »

Eindelijk, we zijn begonnen.
De boel geïnstalleerd, gereedschap, compressor, senseo, enz.
Daarna met Jan en Jeroen de donor-auto geïnspecteerd. en.......,
dat is een meevaller de motor is voorzien van een originele motorverwarming.
Ook achter zit een standkachel, deze gaan we eruit halen en dan is ie voor de verkoop.
De voor inspectie door Jan en Jeroen
De voor inspectie door Jan en Jeroen
En dan eindelijk het sleutelwerk, Jeroen doet het betere demontage werk en Jan gaat onder het dashboard de bedrading eerst weer origineel maken voordat ook dit gedemonteerd word. En ik, ik doe het betere koffiewerk en allerlei hand en spandiensten.
Schoon-pa Jan links en Jeroen dus rechts.
Schoon-pa Jan links en Jeroen dus rechts.
Zaterdag dan mag ik ook aan de demontage en hopen we de boel aardig los te hebben.
Word vervolgd.

Groet Rinke
Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 282
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:44
Locatie: Zuid - Holland

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Ernst »

Rinke, ik hoop dat het allemaal een beetje vlot verloopt, niet zoals het vervoeren naar het Loosdrecht, wat was ik nat.......kwam er toen gelijk achter dat de parkeerplaats waar de Kmar bus stond flink "af loopt" richting die zijde.......dus één bus en één aanhanger tot aan de assen in het water.........snel jou bus op de aanhanger rijden, dat ging vlot ondanks het echt hevige noodweer toen. De rit verliep voorspoedig was ook niet ver natuurlijk......
Wel een hoop bekijks onderweg, was ook een grappig gezicht die vuilniszakken voor de ramen van de Kmar bus.

Heel veel sterkte met de ombouw en hou me op de hoogte, mocht ik nog een ritje met aanhanger moeten maken hoor ik het wel, tijd is erg beperkt maar je ziet ook de Kmar bus staat op de gewenste plek.

Alleen die beloofde senseo met koek wanneer krijg ik die nou eindelijk eens..........:):):) ( na ombouw mag je wel bij mij aan tafel zitten hoor, je heb dan tenslotte ook een TDI....... :knipoog )
:T44EVER :driveT4
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Rimu »

Hallo hier een update.

Afgelopen zaterdag en vanavond weer aan de gang geweest met het demonteren van de :T4politie bus.
Foto´s volgen nog maar had vanavond geen camera mee, het dashboard is nu weer helemaal origineel en bedraad zoals het hoort zijn de ebenspacher standkachel netjes aan het uitbouwen zodat die voor de verkoop kan. dashboard is er voor driekwart uit. De motor is vrij, koelsysteem is er af en alle kabels en slangen voor zo ver nodig zijn er ook afgehaald. komende avonden verder voorbereiden zodat zaterdag de motor met aandrijving er onderuit kan.

Groet Rinke
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Multivan Generation »

Verborgen bout van het dashboard ook gevonden?
Diegene die in de motorruimte zit... :knipoog

Die standkachel is ook misschien wel prettig om over te bouwen naar je eigen bus :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Rimu »

Dashboard is er zo goed als uit, bout is bekend.
In mijn campertje heb ik achter in het woongedeelte al een goed werkende onderbouw standkachel, de standkachel die in de :T4politie bus zit
IMGP3850.JPG
IMGP3851.JPG
Deze heb ik niet meer nodig en word verkocht, met de opbrengst van deze wil ik de kachel die voorin bij de motor zit van een zuheizer ombouwen naar een standkachel met tijdschakelaar.
dit lijkt me nuttiger dan dat ie het alleen maar doet als de motor aan is werkt.

Groet Rinke
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Roger B. (11)61 »

is het zeker ook, een voorverwarmde motor heeft minder slijtage.

Ombouwset naar standverwarming kost als ik me niet vergis wel een bom duiten (dacht 360 euro) bij Eberspächer, soms ook gebruikt op ebay wel te vinden, meestal levert dat dan 150-200 euro op.

De set bestaat uit
een week-klok (98 euro)
een waterpompje (meen ook tegen de 100 euro)
een kabelboom met stekkers om tussen de kachel en de VW kabelboom te klikken en een schakelkastje
wat bevestigings en slang materialen enzo

Heb de mijne al verkocht, dus ik kan je er niet aan helpen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Rimu »

Hallo wjw-ers weer even een update van wat er gebeurd is in 1 zaterdagochtend en 3 avondjes.
de motor hangt los aan twee steunen en gaat er zaterdag uit.
Motor gedeeltelijk ontmanteld, Schermen zijn al los geschroefd.
Motor gedeeltelijk ontmanteld, Schermen zijn al los geschroefd.
dashboard is 1 chaos waar ik weinig van snap maar waarvan Jan en jeroen zeggen: het komt allemaal goed.
een georganiseerde chaos;-)
een georganiseerde chaos;-)
Verder zijn de deuren kaal gehaald, we waren vergeten het rechter portier raam naar beneden te laten zakken voordat de accu er uit ging dit is niet handig als je de boel wil demonteren, wat de boel nog onhandiger maakte waren twee kevlar beschermplaatjes die aan de binnenkant van het portier voor het raam mechanisme waren vast gepopt met stalen!!! popnagels. tussen de portier bekleding en het portier frame zit ook een kevlar plaat deze gaan we ook omzetten naar de camper dit geeft meteen wat geluid reductie.
Achterbumper gedemonteerd als ook de achterlichten en alle rubbers rondom. Eigenlijk gaan we alles wat over gezet kan worden ook over zetten, het is allemaal toch tien jaar jonger.
@Roger de cc-stuurkabel zat inderdaad al aan de kabelboom ergens onderaan vast gebonden omdat ie niet gebruikt werd. straks dus wel met jou handel :jump , wil je de kabelboom die je meestuurde retour hebben, moet er wel bij vertellen dat de cc-stuurkabel er niet aan vast zat.

Voor zover, zaterdag weer verder.

groet Rinke
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Roger B. (11)61 »

terugsturen kost meer dan het oplevert... niet nodig dus.

ik heb de deuren ook kaal gemaakt toen de accu er al uit was en de ramen dicht zaten, helemaal geen enkel probleem ondervonden...

weet niet of 96ers andere deuren/ramen hebben.... ik had natuurlijk geen kogelvrije beplatingen er in zitten ;-)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Rimu »

Roger, klopt wat je zegt, maar inderdaad de beplating zat in de weg om het raammechanisme te demonteren en het raammechanisme zat in de weg om de beplating eruit te halen :bonk, de beplating zat tussen het binnenste deurpaneel en het raam mechanisme. Met het geopende raam aan de linkerkant hadden we geen probleem.

Groet Rinke
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Multivan Generation »

ik zou de beplating er uit halen,
en alubutyl als dempingsmateriaal gaan gebruiken,
dat werkt veel beter.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door kurt&oxana »

hoi Rimu , kan je me een prijsje maken voor de nachtchauffage , mijn schoonvader is nog op zoek naar eentje
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Roger B. (11)61 »

kurt&oxana schreef:hoi Rimu , kan je me een prijsje maken voor de nachtchauffage , mijn schoonvader is nog op zoek naar eentje
:bifun :bifun hij wil vast ruilen voor de ombouwset van zuheizer naar standheizer :bifun :bifun :bifun

Multivan Generation schreef:ik zou de beplating er uit halen,
en alubutyl als dempingsmateriaal gaan gebruiken,
dat werkt veel beter.. :knipoog
maar dat is weer niet kogelwerend :bifun :bifun :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door kurt&oxana »

Roger B. (11)61 schreef:
kurt&oxana schreef:hoi Rimu , kan je me een prijsje maken voor de nachtchauffage , mijn schoonvader is nog op zoek naar eentje
:bifun :bifun hij wil vast ruilen voor de ombouwset van zuheizer naar standheizer :bifun :bifun :bi


neen gelukkig niet , want bij schoonvader zit geen zuheizer , daarom wil hij een "droge" nachtchauffage :gekte :zwaai
T4 Multivan 2.5 TDI
Plaats reactie