Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Automatische hoogte regeling Xenon lampen
Automatische hoogte regeling Xenon lampen
Ik heb al enkele jaren een set zelfbouw Xenon koplampen in mijn bus.
Omdat een van de stuurapparaten problemen gaf met opstarten en voor vervanging de koplamp toch uit gebouwd moest worden leek het me leuk om ze dan maar helemaal aan te passen en te voorzien van automatische hoogte regeling.
Ik ga hier een set voor gebruiken afkomstig van een Passat 3b en Skoda Superb. Ook maak ik er meteen dag-rij verlichting in Wordt vervolgd
Omdat een van de stuurapparaten problemen gaf met opstarten en voor vervanging de koplamp toch uit gebouwd moest worden leek het me leuk om ze dan maar helemaal aan te passen en te voorzien van automatische hoogte regeling.
Ik ga hier een set voor gebruiken afkomstig van een Passat 3b en Skoda Superb. Ook maak ik er meteen dag-rij verlichting in Wordt vervolgd
Groet, Oskar.
- René
- Berichten: 5267
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Automatische hoogte regeling Xenon lampen
Nog een die het meteen helemaal goed gaat aanpakken, ga ik zeker volgen Oskar.
René
René
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Automatische hoogte regeling Xenon lampen
Oskar,
ik heb ze vandaag voor je binnen gekregen...
ik heb ze vandaag voor je binnen gekregen...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Automatische hoogte regeling Xenon lampen
@Peter:
@Oskar:
Wel heeeeeeel erg bling-bling, mannen
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
@Oskar:
Wel heeeeeeel erg bling-bling, mannen
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: Automatische hoogte regeling Xenon lampen
De originele stelmotoren zijn niet geschikt want deze regelen maar één kant op terwijl je nu stelmotoren nodig hebt die vanuit een basis instelling zowel naar beneden als naar boven moeten bijstellen.
In de bestaande koplamp behuizing is geen ruimte om stelmotoren in te bouwen, je moet dus iets hebben wat de plaats in neemt van de bestaande stelmotoren.
Deze zitten o.a. in een Passat met Xenon verlichting: Allen in deze vorm past het ook weer niet. Aanpassen dus! Moet er alleen wel weer een kogel knop op! Met behulp van een muur plug en kogel kopjes van gas-veren de klus geklaard.
In de bestaande koplamp behuizing is geen ruimte om stelmotoren in te bouwen, je moet dus iets hebben wat de plaats in neemt van de bestaande stelmotoren.
Deze zitten o.a. in een Passat met Xenon verlichting: Allen in deze vorm past het ook weer niet. Aanpassen dus! Moet er alleen wel weer een kogel knop op! Met behulp van een muur plug en kogel kopjes van gas-veren de klus geklaard.
Groet, Oskar.
Re: Automatische hoogte regeling Xenon lampen
De stelmotoren komen er dan zo uit te zien:
Omdat de stelmotoren niet vocht dicht zijn en aan de buitenkant van de koplamp behuizing komen moet dit nog aangepast worden. Meer hier over later.
De aansturing van de stelmotoren gaat met vijf draden dus de bestaande stekker op de koplamp hebben we ook niks meer: We gaan van vier-polig naar tien!-polig, dit ook i.v.m. de dagrij-verlichting. Dit houdt ook in dat de hoofd-kabelboom voor de verlichting aangepast moet worden, het moet er wel "origineel" uit blijven zien.
Met dank aan Peter Multivan, want hij WAS de eigenaar van de stelmotoren en de kogelkopjes! Omdat de stelmotoren niet vocht dicht zijn en aan de buitenkant van de koplamp behuizing komen moet dit nog aangepast worden. Meer hier over later.
De aansturing van de stelmotoren gaat met vijf draden dus de bestaande stekker op de koplamp hebben we ook niks meer: We gaan van vier-polig naar tien!-polig, dit ook i.v.m. de dagrij-verlichting. Dit houdt ook in dat de hoofd-kabelboom voor de verlichting aangepast moet worden, het moet er wel "origineel" uit blijven zien.
Groet, Oskar.
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Automatische hoogte regeling Xenon lampen
terug...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Automatische hoogte regeling Xenon lampen
He Oskar ziet er weer erg spannend uit hoop dat alles gaat lukken wat je wil
erg tof hoe je het allemaal doet we zijn alweer benieuwd naar de volgende foto's
grt rob zet hem op he
erg tof hoe je het allemaal doet we zijn alweer benieuwd naar de volgende foto's
grt rob zet hem op he
Rob & Lize
Re: Automatische hoogte regeling Xenon lampen
Het aanpassen en maken van de kabelbomen is de volgende stap geweest.
Eerst een plek voor het stuurapparaat, dit past precies boven op de plaat waar het rem-, en koppelingspedaal zitten, dit is tevens dichtbij de zekeringkast en de doorvoer gaten naar de motor ruimte dit wordt dus mooi kort .
Het stekkertje boven in het gele vakje gaat aan de kabel van de hoogte sensoren, de stekker in het onderste gele vakje is voor de stel motoren en gaat straks aan de aangepaste hoofd kabelboom van de verlichting/hoofd voeding zekeringkast. Het geel omrande stekkertje komt dus binnen aan het kabeltje van het stuurapparaat en die met het rode kader aan de hoogte sensoren: Een linksvoor en één links Achter( hierover later meer).
Voor de hoofd kabel boom licht/voeding heb ik een bestaande genomen en deze aangepast. Is wat dikker geworden.
Eerst een plek voor het stuurapparaat, dit past precies boven op de plaat waar het rem-, en koppelingspedaal zitten, dit is tevens dichtbij de zekeringkast en de doorvoer gaten naar de motor ruimte dit wordt dus mooi kort .
Het stekkertje boven in het gele vakje gaat aan de kabel van de hoogte sensoren, de stekker in het onderste gele vakje is voor de stel motoren en gaat straks aan de aangepaste hoofd kabelboom van de verlichting/hoofd voeding zekeringkast. Het geel omrande stekkertje komt dus binnen aan het kabeltje van het stuurapparaat en die met het rode kader aan de hoogte sensoren: Een linksvoor en één links Achter( hierover later meer).
Voor de hoofd kabel boom licht/voeding heb ik een bestaande genomen en deze aangepast. Is wat dikker geworden.
Groet, Oskar.
Re: Automatische hoogte regeling Xenon lampen
Hier nog een paar foto's van de hoofd kabelboom licht voeding:
Ook de lichtschakelaar moet er aan geloven anders heb ik straks problemen met de APK. Het stelwieltje voor de hoogte regeling moet er uit.
de voeding en de massa heb ik dikker gemaakt omdat er inmiddels wel erg veel aan de standaard uitvoering is toegevoegd, en er nog een paar dingen op stapel staan, dit is natuurlijk niet alleen vanwege de koplamp verstelling en de dag-rij verlichting. Ook de lichtschakelaar moet er aan geloven anders heb ik straks problemen met de APK. Het stelwieltje voor de hoogte regeling moet er uit.
Groet, Oskar.
Re: Automatische hoogte regeling Xenon lampen
Alvast een voorproefje van hoe het er uiteindelijk uit moet zien:
En een foto met de dag-rij verlichting.
En een foto met de dag-rij verlichting.
Groet, Oskar.
Re: Automatische hoogte regeling Xenon lampen
Gaaf werk Oskar
De kogeltjes op de stelmotoren zul je wel goed moeten invetten. Ze draaien op jouw manier in het kogelhuisje
Dit geeft denk ik veel slijtage, ook omdat het regelen van de hoogte stelling constant gebeurt.
Waar zet je de niveauregelaar? Bij de achteras? Je zou de remdrukbegrenzer kunnen gebruiken.
De kogeltjes op de stelmotoren zul je wel goed moeten invetten. Ze draaien op jouw manier in het kogelhuisje
Dit geeft denk ik veel slijtage, ook omdat het regelen van de hoogte stelling constant gebeurt.
Waar zet je de niveauregelaar? Bij de achteras? Je zou de remdrukbegrenzer kunnen gebruiken.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Automatische hoogte regeling Xenon lampen
@ Oskar,
ik heb nog wel een tubetje voor je...
Synthetic grease with PTFE made by Sensilube staat er op..
ik heb nog wel een tubetje voor je...
Synthetic grease with PTFE made by Sensilube staat er op..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Automatische hoogte regeling Xenon lampen
@ Harry, je mag nooit meer raden!
@ Peter, zulk zwaar nachtelijk werk is het ook weer niet dat er sensilube voor nodig is!
De Hoogte sensoren dus: Achter was eenvoudig, ik heb ABS met ESP in gebouwd dus geen remdrukregelaars achter meer dus op de linker achter as ging (bijna) vanzelf. De voorste was wat lastiger omdat de ruimte beperkt is, je hebt al snel last van allerlei bewegende delen als wiel, stuurstang of aandrijfas.
Maar ook hier bracht een ons welbekende weetjeweller de oplossing: De verbindings stang tussen de sensor en de onderste draagarm is onder consructie. Is ouderwets pas en meet werk want standaard voor de T4 is er niet.
@ Peter, zulk zwaar nachtelijk werk is het ook weer niet dat er sensilube voor nodig is!
De Hoogte sensoren dus: Achter was eenvoudig, ik heb ABS met ESP in gebouwd dus geen remdrukregelaars achter meer dus op de linker achter as ging (bijna) vanzelf. De voorste was wat lastiger omdat de ruimte beperkt is, je hebt al snel last van allerlei bewegende delen als wiel, stuurstang of aandrijfas.
Maar ook hier bracht een ons welbekende weetjeweller de oplossing: De verbindings stang tussen de sensor en de onderste draagarm is onder consructie. Is ouderwets pas en meet werk want standaard voor de T4 is er niet.
Groet, Oskar.
Re: Automatische hoogte regeling Xenon lampen
Vandaag het verbindingsstangetje gemaakt, eerst op maat:
Als alles werkt kan ik komende week de hele handel in bouwen!
en daarna netjes afgewerkt met een stuk krimpkous met lijm.
Dit weekeinde de laatste afwerking aan de koplampen, en de stelmotoren maken en dan het geheel nog een keer op goede werking testen.Als alles werkt kan ik komende week de hele handel in bouwen!
Groet, Oskar.