Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

"Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
rick_k
Berichten: 1678
Lid geworden op: zo apr 05, 2009 22:01

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door rick_k » zo sep 16, 2012 17:26

Naja, weet je wat het is? Hij is nu 16 jaar oud met ongeveer 5 ton achter zijn kiezen. Om de motor dan nog te gaan kietelen, nee liever niet. Daarbij heeft hij al een koudloop probleem (zit in de computer, hebben die oude computers weleens last van).

En verder ga ik hem gewoon oprijden en dan eens kijken voor een andere bus of auto. Hij wordt nog wel verlaagd binnenkort. Heb een Weitec setje gekregen...

mvg Rick

Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4181
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door sgsdebruijn » zo sep 16, 2012 18:43

Wat bedoel je met een koudloopprobleem? Ik heb de mijne bij 335.000km laten doen
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium

rick_k
Berichten: 1678
Lid geworden op: zo apr 05, 2009 22:01

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door rick_k » zo sep 16, 2012 21:03

Hij loopt heel rauw en rookt dan mooi blauw, met inhouden op een bepaald toerental. Hij spuit gewoon op een verkeerd moment in, dat weet ik ook wel, dat voel en merk je. Hij stinkt ook niet naar olie, dus het is gewoon onverbrandde diesel.

Het schijnt dat de 102 pk van 1996 en 1997 daar vaker last van hebben.

mvg Rick

Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4181
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door sgsdebruijn » zo sep 16, 2012 21:10

ok, die van mij ruikt ook wel als hij stationair draait, geregeld wat rook.
Moet haast wel de oudere ECU zijn, is denk niet de brandstofpomp, verder alles nieuw zeg maar.
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium

Marcell0
Berichten: 22
Lid geworden op: di aug 01, 2017 12:15

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Marcell0 » do mar 29, 2018 16:12

Hallo Oscar,

Hoe heb je die steun van de downpipe vastgezet op de chassisbalk. Bij mij ontbreekt die steun en ik heb deze nu 2e hands ergens uitgehaald. Ik zie wel dat er gaten in de chassisbalk al zitten, maar ik kan niet zien of daar al schroefdraad in zit.
Heb jij die zelf moeten tappen of zijn het een ander type schroeven?

Groet,

Marcel
VW T4 California 1999

Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2116
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 19:59
Locatie: Asperen

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Oskar 725 » do mar 29, 2018 23:14

Hallo Marcel,
als het goed is zit er schroefdraad in die gaten voor M8 bouten (bij mij wel).
Groet, Oskar.

bart seinwezen
Berichten: 257
Lid geworden op: di jul 22, 2014 21:15
Locatie: haarlem

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door bart seinwezen » ma apr 02, 2018 15:18

Ik ben dus net teruggekeerd van een rondje Marokko en heb me regelmatig dood zitten ergeren aan het gebrek aan vermogen van busmans.
Het turbogat is episch in proporties en 's morgens met koude motor wegrijden uit ruw terrein een cursus ' nieuwe woorden leren' voor gevorderden.
Zoals de oplettende weetjewellers inmiddels wel weten ben ik een enthousiast doe 't zelver die niet snel voor iets terugdeinst maar gezegend is met, op zijn best, een middelmatige automotive-technische achtergrond. En derhalve veel baat heeft bij een beetje bijsturing op zijn tijd :bifun
Tot op dit punt is Ibo mijn steun en toeverlaat geweest maar hij is erg druk de laatste tijd - en motortuning toch niet echt zijn ding.

Kortom! Heeft er iemand op, laten we zeggen het niveau van dit topic, zin om me in de loop van het komende jaar een dag of wat bij te praten/ coachen over wat wenselijk en realistisch om wat extra kilowatts uit mijn acv te persen? Dus ook als een soort vraagbaak tijdens de uitvoering daarvan door ondergetekende, alles tegen betaling uiteraard.

Groet! Bart

guust
Berichten: 130
Lid geworden op: zo apr 12, 2009 12:53

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door guust » ma apr 02, 2018 20:09

bart seinwezen schreef:
ma apr 02, 2018 15:18
Ik ben dus net teruggekeerd van een rondje Marokko en heb me regelmatig dood zitten ergeren aan het gebrek aan vermogen van busmans.
Het turbogat is episch in proporties en 's morgens met koude motor wegrijden uit ruw terrein een cursus ' nieuwe woorden leren' voor gevorderden.
Zoals de oplettende weetjewellers inmiddels wel weten ben ik een enthousiast doe 't zelver die niet snel voor iets terugdeinst maar gezegend is met, op zijn best, een middelmatige automotive-technische achtergrond. En derhalve veel baat heeft bij een beetje bijsturing op zijn tijd :bifun
Tot op dit punt is Ibo mijn steun en toeverlaat geweest maar hij is erg druk de laatste tijd - en motortuning toch niet echt zijn ding.

Kortom! Heeft er iemand op, laten we zeggen het niveau van dit topic, zin om me in de loop van het komende jaar een dag of wat bij te praten/ coachen over wat wenselijk en realistisch om wat extra kilowatts uit mijn acv te persen? Dus ook als een soort vraagbaak tijdens de uitvoering daarvan door ondergetekende, alles tegen betaling uiteraard.

Groet! Bart
Kijk eens op het engelse T4 forum, daar is een forumlid die verbeterde injectoren aanbied. Dit in combinatie met het herprogrameren van je computer geeft een mooi vermogens/koppel toename.
acv 102 pk

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26388
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door Multivan Generation » ma apr 02, 2018 20:25

@Bart.
Begin maar eens met een downpijp met een iets grotere diameter. Daarna een EGR-vervanger.
Veel stappen kun je vinden op mijn site onder motorische tuning.
Stap voor stap de veranderingen en hun impact.

Van welk bouwjaar is jouw bus?
Maak even zelf een nieuw topic aan om dit topic niet te vervuilen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

guust
Berichten: 130
Lid geworden op: zo apr 12, 2009 12:53

Re: "Fijn Tuning": 102Pk met 150Pk Turbo

Bericht door guust » di apr 03, 2018 9:24

Multivan Generation schreef:
ma apr 02, 2018 20:25
@Bart.
Begin maar eens met een downpijp met een iets grotere diameter. Daarna een EGR-vervanger.
Veel stappen kun je vinden op mijn site onder motorische tuning.
Stap voor stap de veranderingen en hun impact.

Van welk bouwjaar is jouw bus?
Maak even zelf een nieuw topic aan om dit topic niet te vervuilen.
Om het topic nog maar iets verder te vervuilen:
Downpipe aanpassen zonder iets aan de turbo gedaan te hebben heeft geen zin.
EGR vervangen brengt ook niet veel, inlaattaject schoonmaken kan geen kwaad.

Als je serieus vermogens toename wil, dan moet je toch iets met je turbo, injectie en een remap.
acv 102 pk

Plaats reactie