Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

LWB 2.5 TDI

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

LWB 2.5 TDI

Bericht door mot »

Misschien mij eerst even voorstellen, Tom uit Antwerpen, België. Ik lees hier al een tijdje mee en droom al lang van een eigen bus. Afgelopen weekend een T4 gekocht, een blauwe 2.5 TDI 102 pk LWB, bj. 2000 met 180.000 km op de teller. De bedoeling is deze mooi in orde te krijgen en een basic ombouw naar camper. En daarna hopelijk vele zorgeloze kilometers afleggen...

Nu is er nog wel wat werk aan, vandaar dat ik ineens in projecten post. Ik heb nog geen ervaring met mechanica in het algemeen, maar ben van plan zoveel mogelijk zelf te doen. Volgens de verkoper zou de distributieriem net vervangen zijn, alsook de koppelingsplaten.

Nog te gebeuren:

* Gereedschap & vraagbaak aanschaffen. :nuts

* Het eerste wat moet gebeuren zijn andere velgen en banden, deze zijn versleten.

* De ophanging en remsysteem aanpakken.

* Volledige checkup en groot onderhoud.

* Koetswerk bijwerken en enkele accesoires toevoegen.

* Basic ombouw naar camper.

Ik heb ook enkele vragen. Heeft er iemand nog een set stalen velgen te koop? En dan voor de belgische weetjewellers, na het importeren naar de douane gaan en bij D'ieteren een gelijkvormigheidsattest aanvragen en dan naar de keuring? En mag ik alvast de dubbele cabine eruit halen en de bus wat verlagen? (wordt ingeschreven al lichte vracht)

Alvast bedankt !

Grtn,

Tom

Hier enkele foto's na de eerste poetsbeurt :jumpklap

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mot op 28 mei 2015, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: mijn eerste bus !

Bericht door Harry 341 »

Welkom bij weetjewel!!
En wat een mooie bus!! Vooral dat mooie blauw valt erg op :yes :gekte :yes
groet,Harry
Bijlagen
Kopie van IMG_0291.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: mijn eerste bus !

Bericht door koekie520 »

Je mag met het europese gelijkvormigheidsattest zo naar de keuring. Het enige probleem is dat je ofwel met de transitplaten(als die nog geldig zijn) ofwel met garageplaten moet gaan. Er moet namelijk eerst een keuring voor verkoop gebeuren.
Bij de douane moet je zelfs niet meer zijn. Alleen als je een nummerplaat gaat halen bij de DIV, moet er een douaan de papieren overlopen en het voertuig inschrijven. Best even bellen naar kontich om te vragen wanneer de douaan er zit, ofwel de papieren opsturen en geduld hebben.
Wacht met de veranderingen tot de papieren in orde zijn, zeker met het verlagen. Daar heb ik ook zever mee gehad.
greetz
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: mijn eerste bus !

Bericht door kurt&oxana »

mooie bus Tom , proficiat met de aankoop en veel geluk ermee , tijdig onderhoud doen is de boodschap , voor de rest oersterke motor , mijn km stand staat nu op 320.000 , en daar voel je niks van :yes
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

Re: mijn eerste bus !

Bericht door mot »

Die van jou blinkt wel harder Harry ! :jumpklap

Ah dat wist ik niet koekie520, bedankt !

Merci kurt&oxana !

Ik ben vandaag begonnen aan het ontmantelen, morgen de binnekant eens grondig schoonmaken en nader inspecteren.
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: mijn eerste bus !

Bericht door kurt&oxana »

antwerpen - zelzate = 50 km , mischien mini meeting ? laat maar iets weten , ik heb ook nog veel plannen met de T4 :yes
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

Re: mijn eerste bus !

Bericht door mot »

zie ik wel zitten, alleen staat mijn bus op blokken en half kaal... :nuts
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: mijn eerste bus !

Bericht door Multivan Generation »

Voor invoeren en keuring etc ---> kijk daarvoor ook eens op het belgian t4 club forum.
BT4CLUB

Welkom op weetjewel overigens.

Pointbreak hier op het forum woont bij u in de buurt en heeft pas ook een basic camper gemaakt.
Misschien kun je ideeën op doen bij hem? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

Re: mijn eerste bus !

Bericht door mot »

bedankt voor de tips !

ik heb me proberen te registreren op het forum van de belgische T4 club, maar om een of andere reden lukt dit niet.... misschien zitten er hier leden en kunnen die mij verderhelpen...?
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: mijn eerste bus !

Bericht door kurt&oxana »

mot schreef:bedankt voor de tips !

ik heb me proberen te registreren op het forum van de belgische T4 club, maar om een of andere reden lukt dit niet.... misschien zitten er hier leden en kunnen die mij verderhelpen...?
enkele dagen wachten , ik dacht dat het bij mij ook niet direkt ging
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: mijn eerste bus !

Bericht door Jurgen VH »

ziet er nog een ferm busje uit ! idd effe geduld voor het bt4c da komt wel in orde ;) en wie heeft er hier geen plannen met zijn busje :jump
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

Re: mijn eerste bus !

Bericht door mot »

Wat is het hier lange tijd stil geweest... tijd voor een update !

Ondertussen rijd ik al iets meer dan 2 jaar met de bus, ongeveer 45.000 kilometer gedaan, en geen noemenswaardige problemen ondervonden. We zijn ook al verschillende keren op reis geweest, tijdelijke slaap- en woonconfiguratie gebouwd, maar nu is het tijd voor het definitieve werk!

Wat is er allemaal gebeurd:

- gelijkvormigheidsattest aangevraagd bij D'Ieteren, ongeveer 100 euro en een uurtje wachten.
- keuring, geen opmerkingen !
- vraagbaak ontvangen, danku Jurgen VH
- stuur vw golf
- eibach veren
- remschijven + blokken achteraan
- koppeling + vliegwiel
- stuurstangen + rubbers
- elektriciteit laten nakijken: binnenverlichting, centrale vergrendeling, zoemer deuren openen,... alles werkt nu !

Wat staat er nog te gebeuren:

- roest en deuken wegwerken (2 lichte aanrijdingen gehad)
- schuren en plamuren
- schilderen (met de roller), wou de bus eerst laten spuiten, maar dit valt buiten het budget...
- nieuwe ramen, de oude staan vol met krassen
- terug opbouwen
- inrichten (bed, elektriciteit, verwarming, enz...)

Mijn verlanglijstje van onderdelen is ook wat korter... schuifdakjes, instapbak, middenconsole, lichten, enz. zijn ondertussen allemaal verzameld.

Ook de meeste kampeerspullen zijn al in mijn bezit: koelbox, vuurtje, waterreservoir, 2de batterij... enkel de elektriciteit en verwarming staan nog niet vast...

Het nadenken over hoe en wat zit erop, tijd voor actie !

Het demonteren:

De binnenbumper vooraan is algemeen in goede staat, enkel de verbindingen met het frame zijn al aan het roesten, op één punt zelfs doorgeroest!

Afbeelding

De spatborden vooraan met de bekende "compostbak". De roest valt hier nog mee...

Afbeelding

De achterbumper is redelijk rot, valt deze nog te lassen?? Of eerder een nieuwe steken, wat denken jullie?

Afbeelding

Ook de bevestiging aan het frame is aan de rechterzijde aan het wegroesten...

Afbeelding

De buitenbumper achteraan is ook in slechte toestand, gescheurd en vol met krassen... maar ga toch eens proberen of ik deze niet kan redden.

Afbeelding

En ondertussen maar schuren... ! :nuts

Afbeelding

Het is allemaal nieuw voor mij, maar heb al veel geleerd op dit geweldige forum, dit geeft mij ook de moed om het aan te pakken! Ik ga proberen elke week te updaten zodat jullie mijn progressie kunnen volgen en af en toe een beetje helpen... alvast bedankt :kus

:werkaanT4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: mijn eerste bus !

Bericht door Pascal-141 »

mot schreef: En ondertussen maar schuren... ! :nuts

Afbeelding



:werkaanT4

:ie Waarom schuur je al de verf eraf ??? Als je hem wil opnieuw lakken (en zeker met de rol) is gewoon matteren (dus gewoon met scotch ) mat zetten van de lak voldoende hoor !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: mijn eerste bus !

Bericht door kurt&oxana »

Pascal-141 schreef:
mot schreef: En ondertussen maar schuren... ! :nuts

Afbeelding



:werkaanT4

:ie Waarom schuur je al de verf eraf ??? Als je hem wil opnieuw lakken (en zeker met de rol) is gewoon matteren (dus gewoon met scotch ) mat zetten van de lak voldoende hoor !

ik denk dat de verkleuring van de geschuurde vernislaag is Pascal , maar hij is inderdaad meer of voldoende geschuurd
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

Re: mijn eerste bus !

Bericht door S E B A S »

He mijn achterbumper was ook super rot.
Sterker nog er was enkel nog materiaal aanwezig ter plaatse van de trekhaak.
Nieuwe koste mij 35,52 inc bij de VW dealer in Doetinchem
bumper voor een trekhaak bosal trouwens
gr
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
Plaats reactie