Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouwproject T4 lange wielbasis naar Camper-advies gevraagd

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Mrmaarten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mar 2011, 01:35

Ombouwproject T4 lange wielbasis naar Camper-advies gevraagd

Bericht door Mrmaarten »

Beste Weetjewellers,

fijn dat ik op dit forum mag deelnemen. Mijn eerste auto ever is meteen een T4 bus, en wat ben ik er blij mee :) Het verschaft me alle ruimte die ik nodig heb en het rijdt prima!

Ik ben videokunstenaar, VJ, filmmaker van beroep, dus naast het vervoeren van spullen voor mijn installaties wil ik de bus ook kunnen gebruiken om in te slapen na een optreden of ergens te camperen om te filmen of er workshops op locatie mee te geven. Een lang en gevarieerd eisenpakket dus, maar dat gaat wel lukken :)

Als basis ga ik achterin zijbanken nemen (maken) zodat een lange laadruimte bewaard blijft. Een bed is dan te realiseren tussen die zijbanken (of door de rugleuning ertussen te leggen of door het tafelblad.) Een keukentje erin en een hefdak en ik ben grotendeels klaar...

Ik zal jullie uitgebreid op de hoogte houden met mijn ervaringen en vorderingen, ook met foto's.

Mijn eerste vraag is eigenlijk advies over het hefdak.
Ik zag bij het bedrijf Atrion vlak bij Groningen het super platte hefdak met inbouw voor €1300.
Andere bedrijven bieden het niet aan omdat ze de afwerkingen niet goed genoeg vinden (de flappen hangen gewoon in de bus) of omdat het niet gegarandeerd door de keuring zou komen. Dat laatste geloof ik niet zo(?) Maar wat zijn jullie ervaringen ermee?

Ik had een paar weken gebeld met een ander bedrijk in de buurt van Zwolle die had een SCA dak met inbouw voor €1500. Opzich lijkt me dat wel wat. Maar ik kan het bedrijf niet meer vinden (aantekeningen per ongeluk weggegooid...)
Wat zijn jullie ervaringen met SCA?

Weten jullie nog bedrijven die voor rond de €1500 een mooi hefdak erin zetten die gegarandeerd door de keuring komt?

Ik zal in deze post mijn vorderingen bijhouden,

groeten,

Maarten
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Ombouwproject T4 lange wielbasis naar Camper-advies gevraagd

Bericht door pluuke »

Hoi Maarten en welkom :toppie

Over de Atrion en FSL daken lopen de meningen uiteen.
Zowel goede als slechte ervaringen, ik zou er zelf niet voor kiezen.
Het voldoet maar qua afwerking laat het te wensen over.
Een bepaalde prijs / kwaliteitverhouding zullen we maar zeggen.

SCA daken zijn echt wel goed, dat is een doorontwikkeld product.
1500 euro met inbouw is niet duur, maar dat zal dan een pop-up dak zijn.
(Aangezien een hefdak van SCA al bijna 2x zo duur is (ex. inbouw), je schrijft echter dat je beneden wilt gaan slapen dus dan heb je dat ook niet perse nodig.)
Bijlagen
Pop-uphefdak_T5.jpg
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Mrmaarten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mar 2011, 01:35

Re: Ombouwproject T4 lange wielbasis naar Camper-advies gevraagd

Bericht door Mrmaarten »

Dank je voor de reactie.

Ja ik denk dan ook wel haast dat het over een pop up moet gegaan zijn. Goed om te horen dat SCA goed bevalt!

Ik zit te twijfelen over een pop-up omdat ik eigenlijk ook een zonnepaneel op mijn dak wil en een pop-up is net te klein om het daarop te doen, en de rest van het dak dan ook. Tenzij je de pop-up achter doet, maar dat zie ik niet zitten...

Maar over die kwaliteit van dat andere dak: ik snap de afwerking overweging wel. Maar is dat dak voor de rest wel goed, in de zin van lekkage, trillingen bij hard rijden etc?
Zijn daar een beetje verhalen over bekend?
En ik ben heel erg benieuwd naar de keuring?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwproject T4 lange wielbasis naar Camper-advies gevraagd

Bericht door Multivan Generation »

neem eens contact op met macmol. :knipoog (ledenlijst)
Hij kan je aan een kwalitatief goed pop-up dak helpen voor een zeer aanvaardbare prijs.

De daken van Attrion en FSL zijn kwalitatief niet in overeenstemming met de bus.
Het lijkt een groot oppervlak te hebben door veel tentdoek,
maar de opening om te staan is nog steeds niet groot,
en de stabiliteit van die daken is onvoldoende.
Over lekkage heb ik het dan nog niet :knipoog

Er is pas een kampeer en zelfbouw meeting geweest waar je alle ervaringen van daken met mensen had kunnen delen/vragen..

Hoe groter het gat wat je in je dak zaagt, des te groter de kans is, dat ze bij de RDW keuring bewijzen voor de stabiliteit willen hebben. SCA, Reimo en Westfalia geven daarbij geen problemen.. :adhd

Waar ook nog een toekomstig "probleem" zou kunnen komen te zitten, is het aantal bruikbare veilige (gordels!) zitplaatsen op kenteken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Mrmaarten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mar 2011, 01:35

Re: Ombouwproject T4 lange wielbasis naar Camper-advies gevraagd

Bericht door Mrmaarten »

bedankt voor je reactie.

Ja bij die doe het zelf meeting had ik zeker bij willen zijn... hopelijk komt er snel weer een waar ik bij kan zijn.

Ik wil eigenlijk alleen een hefdak om door de keuring te komen voor de belastingeis.

Ik zal een pop-up zeker in overweging nemen, maar het dat zonnepaneel wat daar dan nog even een plek moet krijgen. Misschien in twee delen op het dak (voor en achter de pop-up) of dat ik hem op het dak leg als ik stil sta...

Ik zag dat jij je dak er zelf in hebt gezet, maar doet de keuring daar tegenwoordig ook moeilijk over? Ik hoorde dat je een soort van sterkte test door SCA of Reimo moet laten uitvoeren, klopt dat?

De veilige zitplaatsen moet wel goed zitten, want hij heeft 3 plaatsen voorin met gordel... ik hoop dat de eis van twee zitplaatsen buiten de bestuurder nog geldt...
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 358
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Ombouwproject T4 lange wielbasis naar Camper-advies gevraagd

Bericht door starfire »

Er moeten minimaal 2 zitplaatsen in de leefruimte zijn.
Dat geldt dus niet voor de voorstoelen (tenzij deze op een draaiconsole staan?).
Maar als je links en rechts een zijzit maakt, dan heb je al gauw 5 zitplaatsen achterin (op kenteken!). dus dat is geen probleem.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouwproject T4 lange wielbasis naar Camper-advies gevraagd

Bericht door Multivan Generation »

jan2009 schreef:Als dat hefdak alleen nodig is om aan de eisen voor het 1/4 tarief te voldoen zou ik persoonlijk voor een popupdak gaan van MacMol
Is goed spul ,heb er zelf ook een , en je houdt een smak euro,s in de zak voor de rest van je inrichting .
En scheelt ook nog eens heel veel werk :knipoog
Denk zelf dat je met de lange wielbasis achter het dak dan nog zat ruimte over houdt voor een zonnepaneel, deze zijn er natuurlijk in verschillende afmetingen
En daarbij zou ik eerst een inschatting maken van het verwachte verbruik , en je huishoud accu wordt ook nog opgeladen tijdens de rit als je het origineel installeerd met scheidingsrelais e.d.
En om zuinig met de stroom om te gaan is ledverlichting een aanrader.
Ik ben het helemaal met je eens Jan :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
insomnia
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 feb 2011, 11:12

Re: Ombouwproject T4 lange wielbasis naar Camper-advies gevraagd

Bericht door insomnia »

Ik heb zelf wel het pop-up hefdak achterop de LWB en vind het zelf eigenlijk best mooi staan.
Dan kun je gewoon voorop de zonnepanelen zetten.
00070148055.jpg
Ongoing Project :T4 2.4D 1992
Mrmaarten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mar 2011, 01:35

Re: Ombouwproject T4 lange wielbasis naar Camper-advies gevraagd

Bericht door Mrmaarten »

dank voor de reacties tot dus ver.

Ik ga inderdaad voor het pop up dak. Moet wel lukken met de zonnepanelen. Ik hou nog wat geld over en het ziet er heel goed uit in ieder geval!
Ik ga nu een paar dagen op vakantie. Ik hou jullie op de hoogte met de vorderingen als ik terug ben.

groeten!
Maarten
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Ombouwproject T4 lange wielbasis naar Camper-advies gevraagd

Bericht door bartt4 »

insomnia schreef:Ik heb zelf wel het pop-up hefdak achterop de LWB en vind het zelf eigenlijk best mooi staan.
Dan kun je gewoon voorop de zonnepanelen zetten.
00070148055.jpg
leuk!!! heb je meer foto's ook van de ombouw en interieur etc? erg leuk andere projecten te volgen
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie