Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van T4 naar California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Hallo mensen :yes Weer terug van een heerlijke vakantie. Al 2 weken trouwens, maar erg druk geweest. Vakantie in Frankrijk is prima verlopen. We zijn een week naar de Vogezen geweest en vanuit daar omgeving Annecy in 1,5 week en vervolgens nog 2 dagen Vogezen op de terugweg. Wat hebben we genoten van de bus. Alleen op de terugweg een probleem gehad met de middenkachel. Na zo'n uurtje rijden vond ik hem toch wat rauw klinken en al gauw hoorde ik dat het uit 1 van de roosters achter de stoelen kwam. Blijkt dat de middenkachel er half onderuit hangt. 2 schroeven zijn zomaar losgeschoten door het kunstof van de middenkachel heen. Ik snap er niks van en heb tot op heden niet gekeken hoe het nou precies zit. Dat ga ik binnenkort doen. Ik heb met 1 boutje-ringetje-moertje, van bovenaf onder het rooster, de hele middenkachel weer vast kunnen zetten in een gat wat er gelukkig al zat.
2e probleem kwam aan het licht toen we bij thuiskomst de boel schoonmaakte. In mijn doorvoeringen voor het water zitten gaasjes tegen de insecten en dat had bij de waterafvoer niet gehoeven. Sterker nog, bij ons ging het gaasje verstopt raken en op een gegeven moment kwam er niks meer uit. Doorvoer liep dus vol en over. De afdichting tussen de afvoerslang en de doorvoer is enkel van cellenband, oftewel, overstroming onder de keuken. :groteogen Dus ik ben de zondagmiddag bezig geweest om de keuken te demonteren, drogen en weer monteren. Zeefje heb ik er uit gesloopt!
Tot zover even een kort verhaaltje. Binnenkort meer :zwaai
Bijlagen
IMG_0355.JPG
IMG_0076.JPG
DSC03615.JPG
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

@ Jorrit,
ik heb originele ophangbeugeltjes hiervoor nog liggen.

Heb je interesse daarin?
(ik heb ze eindelijk gevonden)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Hoi Peter. Dat zou top zijn. Ik heb er tot op heden niet meer naar gekeken. Heb vandeweek een hardeschijfcrash gehad. Alles wat met dit project te maken heeft is weg, verder nog een hoop spul van de kinderen. Gelukkig heb ik via een hd recovery bedrijfje toch nog de data kunnen redden. Het kost wel een paar centen :nuts Dit is voor mij een heel goede les geweest. Veel beter backuppen dus.

Heb je voor mij dan ook nog een etka plaatje waarop te zien is waar die beugeltjes horen. Ik kan etka voorlopig even niet meer benaderen via mijn labtop.
Gr. jorrit
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Multivan Generation »

Stuur maar even een PB met adres etc..
Dan zorg ik dat het opgestuurd wordt.
Wat iets met de stones..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Van T4 naar California

Bericht door odorf »

@Jorrit,
Balen van de hardeschijfcrash, dat zijn dingen die je er niet bij wilt hebben.
Jammer, geen interieurfoto's dus ... :nuts

Mooi dat de camper zo goed is bevallen. Hij ziet er super uit op de foto's.
Wat betreft de waterlekkage, kijk goed dat je alle vocht er weer uit hebt ...
dat blijft anders best wel lang tussen al die ribbeltjes liggen en kan problemen geven met de vloer.

Voor wat betreft koud kamperen, Wij hebben het 2 jaar terug ook erg koud gehad in Noorwegen,
Uiteindelijk bij een bouwmarkt wat van dat laminaat onderfolie gehaald en dat werkt prima,
Grofweg op maat gesneden klemt dat een beetje tussen het klapdak en de T4 dakrand (binnen).
En dat helpt enorm tegen het warmteverlies. En opgerold neemt het weinig ruimte in.

Groetjes,
odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door Mickel Moen »

Ter aanvulling van de tip van Odorf. Ik heb met die ondefolie een "hefdaksjaal" gemaakt. Ideaal. Je verlengt er je kampeerseizoen mee.

Voor meer: http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/11/hefdak-sjaal.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Die van mij:
Afbeelding

Die van Sinja:

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
MultivanSven
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:16
Locatie: amersfoort

Re: Van T4 naar California

Bericht door MultivanSven »

Mooi project geweest Jorrit ziet er goed uit :klappen
Ik ben de oudste zoon van Multivan_Rob
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Na 3 jaar en een paar dagen ga ik eindelijk weer eens proberen om wat nuttige info in mijn topic te stoppen :yes
Eigenlijk is het info waar ikzelf en verschillende ombouwfanatics steeds tegenaan liepen/lopen. Zo las ik ook dat Erdem het probleem steeds een beetje verder van zich af heeft geschoven en tot het laatst heeft bewaard. Dat gaf mij eigenlijk ook weer dat beetje extra motivatie om mijn oplossing uit de doeken te doen. We hebben het natuurlijk over het integreren van de climatronic unit in het interieur van de T4 California, en dan met name de uitblaasopeningen tbv de gekoelde lucht.

De T4 California is standaard nooit geleverd met een climatronic achterin. Niet heel erg vreemd, want het gaat simpelweg ten koste van je slaapcomfort. Ga je met je hoofd in de rijrichting liggen dan valt het probleem nog enigzins mee want voor de benen is er meestal nog wel genoeg ruimte. Ben je lang dan kun je nog problemen krijgen met een kussen dat van het bed af kan vallen, of je zet de achterklep open enz enz..... Iedereen kan zich hier een voorstelling van maken denk ik. Wat ik altijd leuk vind, is een oplossing bedenken voor iedere vierkante cm die we nuttig willen gebruiken in onze camper.

Het 'probleem' doet zich voor bij ombouwers die van een Caravelle of Multivan met dubbele climatronic, naar een California ombouwen. Bij de Caravelle en Multivan komt de verse gekoelde lucht via de climatronic, het plenum (D-stijl), en het plafond (hemel) via de ventilatieroosters bij de passagiers achterin. Na het plaatsen van het California interieur en een hefdak, is snel duidelijk dat een hemel eigenlijk geen haalbare oplossing is, simpel weg omdat het plafond lager zal worden en de kasten achterin moeilijk bereikbaar worden. Dan is er nog de mogelijkheid om vanuit de D-stijl, via de dakkast en hangkast met geisoleerde leidingen naar de beide zijden van de dakprofielen te gaan. Je kunt daar aan weerszijden dan een rooster plaatsen. Dit betekend dat er hier en daar doorvoeringen door de kasten moeten komen en wat gaten in de bovenprofielen tbv de ventilatieroosters. Met een beetje precisie is dit wel een mooi uit te voeren oplossing.

Ik heb uiteindelijk een oplossing gemaakt die heel dicht bij de unit zelf blijft. De D-stijl bouwen we simpel gezegd om tot een geisoleerde box (plenum) en blazen dan de lucht meteen via 4 regelbare ventilatieroosters de ruimte in. De ventilatieroosters heb je over want die komen tenslotte uit de gedemonteerde hemel van je om te bouwen bus. Het enige onderdeel wat we hier een onherstelbare metamorfose gaan geven is dus de D-stijl.
Verder zal blijken dat de California daklijst die aansluit op de D-stijl niet gaat passen (te kort). Ik heb dus gewoon de Caravelle dakafwerklijst kunnen gebruiken. Ik weet verder niet of hier veel kleurverschillen optreden. Bij mij valt het niet op, of is het niet storend, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
De uitdaging was dus om de D-stijl zo aan te passen dat de rest van de onderdelen er geen hinder van zouden ondervinden.

To be continued....(en nee dit gaat geen 3 jaar duren :nuts )
Bijlagen
De uitdaging!!
De uitdaging!!
Deze aansluiting blijft behouden.
Deze aansluiting blijft behouden.
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Aan de bovenzijde van de D-stijl ben ik eerst begonnen om de dakkast door te laten lopen in de D-stijl. Uiteindelijk snij je de pees een kleinstukje los van de dakkast. Het lijkt nu net of de dakkast tot aan de D-stijl loopt. In werkelijkheid steekt hij dus in de D-stijl.
Zie foto's
Bijlagen
aftekenen bovenkast op D-stijl
aftekenen bovenkast op D-stijl
dit gaan we eerst voorzichtig verwijderen
dit gaan we eerst voorzichtig verwijderen
eerste voorzichtige inkeping
eerste voorzichtige inkeping
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Het is continu heel goed overwegen wat je wel of niet moet verwijderen van de D-stijl. Ik heb vooral de dremel gebruikt. Ook een stanley mes en een fohn komen goed van pas.
Bijlagen
Dremel je grootste vriend!
Dremel je grootste vriend!
Bovenprofiel van D-stijl afgeslepen
Bovenprofiel van D-stijl afgeslepen
California bovenprofiel icm caravelle D-stijl
California bovenprofiel icm caravelle D-stijl
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Als je de D-stijl netjes aan wil sluiten op de dakkast heb ik een gedeelte verwarmd en gebogen. Hierdoor ziet de aansluiting met de dakkast er netjes uit. Ik vond dit het meest lastige deel eigenlijk. Je moet jezelf 3 dimensionaal overtuigen dat je die aansluiting goed gaat krijgen en niet de hele handel verprutst door teveel weg te snijden/slijpen.
Bijlagen
deel D-stijl verwijderd tbv doorvoer bovenkast
deel D-stijl verwijderd tbv doorvoer bovenkast
buiglijnen aftekenen
buiglijnen aftekenen
insnijden achterzijde, verwarmen en buigen
insnijden achterzijde, verwarmen en buigen
verwarmen en buigen
verwarmen en buigen
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

.
Bijlagen
bovenkast icm bovenprofiel en D-stijl van caravelle.jpg
Complete D-stijl aangepast
Complete D-stijl aangepast
Inblaaskanaal ingekort
Inblaaskanaal ingekort
En weer teruggeplaatst
En weer teruggeplaatst
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Om de D-stijl te gebruiken als inblaasplenum is het belangrijk om het af te sluiten van het aanzuiggedeelte. Dit heb ik simpelweg gedaan door een bodem van 25 mm armacell te maken tussen het ingekorte inblaaskanaal en de climatronic afscherming. De rest van de ruimte is ook met hetzelfde materiaal geisoleerd. Bovenin, naast de dakkast heb ik ook een soort van afscherming gemaakt. Deze loze ruimte voegt niks toe.
Bijlagen
plenum afsluiting dmv stukje half ingesneden armacell
plenum afsluiting dmv stukje half ingesneden armacell
ruimte naast bovenkast afgesloten met armacell
ruimte naast bovenkast afgesloten met armacell
geisoleerd plenum
geisoleerd plenum
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Nu de D-stijl is aangepast en er een inblaasplenum is gemaakt voor de gekoelde lucht, moeten we nog zorgen dat de lucht bij de passagiers komt.
In de D-stijl kun je 4 roosters kwijt. Ik zou niet weten waarom er meer in zouden moeten, wellicht volstaat 2 roosters ook. Als er veel bagage achterin ligt, dan gaat het onderste rooster dicht. Verder kun je de roosters uiteraard regelen en richten naar behoefte.
Bijlagen
IMG_1099.jpg
IMG_1102.jpg
roosters plaatsen
roosters plaatsen
openingen voor 4 inblaasroosters
openingen voor 4 inblaasroosters
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

.
Bijlagen
4x regelbaar inblaasrooster
4x regelbaar inblaasrooster
eindresultaat.jpg
pees lossnijden en langs D-stijl geleiden
pees lossnijden en langs D-stijl geleiden
Plaats reactie