Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

opknapper multivan westfalia

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

dag allemaal,

Ik ben niet zo erg actief op het forum maar raadpleeg het wel wekelijks. Ik heb de nieuwjaarsmeeting moeten laten schieten wat ik erg jammer vond. Heb de mogelijkheid gekregen om in een T6 te rijden, tjonge wat rijd dat goed. Daarvan ging ik toch weer twijfelen om mijn bus in te ruilen. heel even maar hoor... :T44EVER

Ik ga mijn 2e fase in om te zien wat ik tegenkom met mijn T4. Ik heb mijn twijfels over de carrosserie. Ik heb een paar vragen over soort van pur schuim bij mijn deur scharnieren. Kan iemand mij vertellen wat dat kan zijn ? Zoals je op de foto's zal zien ga ik de roest aanpakken. Weet iemand waarom de roest precies boven de deurscharnieren zit, heeft dit te maken dat de deuren zo zwaar zijn ?

[img]
VW small 039.jpg
VW small 039.jpg (26.69 KiB) 2172 keer bekeken
[/img]

en nog meer roest bij de deuren. Dit is zowel links als rechts.

[img]
VW small 039.jpg
VW small 039.jpg (26.69 KiB) 2172 keer bekeken
[/img]


En dan nog een vraag, wat doet purschuim op mijn bus, iemand dat wel eens gezien ?

[img]
VW small 041.jpg
VW small 041.jpg (27.98 KiB) 2172 keer bekeken
[/img]
Bijlagen
VW small 040.jpg
VW small 040.jpg (26.09 KiB) 2172 keer bekeken
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

zo als je kan zien ook gelijk het zijscherm eraf gehaald. eerst 2 kilo compost weggehaald daarna viel de schade enigzins mee.
VW small 037.jpg
VW small 037.jpg (33.38 KiB) 2171 keer bekeken
VW small 038.jpg
VW small 038.jpg (32.81 KiB) 2171 keer bekeken
en zoals je ziet, foto's plaatsen in het forum is gaat een beetje roestig......... :bonk

Ik zal de komende weken meer update's plaatsen. :werkaanT4
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door Harry 341 »

Je krijgt er geen genoeg van hé?
Wel mooi dat je met 2 rechterhandjes geboren bent!
Alle respect hoor....
Ook leuk van die T6.....is al vaker over gez...die is er nl. niet.. :yes
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door odorf »

@Arjanzevenaar,
Ik kan het pur schuim niet zien, maar ken het ook niet bij de T4, Ik heb zelf een wat oudere uit '94 maar Pur ben ik nog nooit tegengekomen.
Die roest bij de scharnieren is in mijn ogen ook a-typisch. De compostbak is een bekende plek. Verder de C-stijl aan de bestuurderszijde (onderaan) een bekende plek,
((Dus de laatste naad naar achteren tussen de voorlaatste en laatste zijruit --- voor je achterwiel))
maar hoe later het bouwjaar des te beter werd de voorbehandeling van het plaatmateriaal.

Wat ik zeker goed na zou kijken zijn de plekken rondom de zwarte opvulstukken in de dakgoot boven de voorruit.
EN links en rechts aan weerszijden van het voorruitrubber
viewtopic.php?f=12&t=31508&start=15
Verder zou ik ook aan de binnenzijde van de onderdorpels van de voordeuren de zwarte doppen weghalen en goed de binnenkant van de dorpel inspecteren.
Geen roest dan meteen goed conserveren ... wel roest dan grote kans dat dat later naar buiten komt.
Verder is door alle jaren heen het tankdekseltje nog steeds een roestobject.

Verder is het nog een idee om de instapbak van de schuifdeur eruit te halen. Het verstevigingsprofiel van kunststof bak schuurt nog wel eens in de lak. Bij de voorinstapbakken zit daar bitumen tussen die het beschermt, maar bij de schuifdeur niet altijd.

Oh en ik zou als je toch de voorschermen aanpakt meteen een zeefje in de ontwateringsgaten plakken. Dan kunnen er geen bladeren meer in gaan liggen rotten. Nog beter is meteen een ontwateringsslang naar beneden.
Zie oa. http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... atbord.htm

Maar je start wel meteen met goede maatregelen, complimenten!

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

bedankt voor de reactie Odorf,

Het forum is wat dat betreft een heel goed hulpmiddel :wjw :yes .

hier nog een foto van dichtbij van het purschuim of iets wat erop lijkt.
VW small 042.jpg
VW small 042.jpg (25.36 KiB) 2166 keer bekeken
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door odorf »

Als je bij de eerste foto van http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... atbord.htm
zie je daar verder naar achteren ook wel een klodder zitten die lijkt op datzelfde Pur.
Op T4wiki is het ook te zien, (halverwege de pagina) maar dan nog meer van het spul.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Kotfl%C3%BCgel
Dus ik denk dat het hoort.

Succes met de goede aanpak!
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

dat had ik niet gezien maar ik denk dat je gelijk hebt. Dat lijkt er verdacht veel op. zit het binnenscherm vanaf fabriek misschien geplakt met soort van pur of constructielijm. Bedankt voor je reactie !! :jumpklap
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door matje86 »

zeer waarschijnlijk omdat na 96 geschroefd zit en dan een beetje pur er tussen voor het trillen :ie
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door Pascal-141 »

arjanzevenaar schreef:bedankt voor de reactie Odorf,

Het forum is wat dat betreft een heel goed hulpmiddel :wjw :yes .

hier nog een foto van dichtbij van het purschuim of iets wat erop lijkt.
VW small 042.jpg
Dat zit er zo standaard op , bij alle T4 vanaf '96 . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door Pascal-141 »

Het roest bij de deurscharnieren , dat is raar , dat heb ik nog nooit gezien dat ze daar gaan roesten (en ik heb al véél T4 gehad) .

Hoe ga je de roest behandelen ? Zandstralen ?

Keep up te good work ! :toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

ik zou wel graag willen zandstralen, ook omdat het een vervelende plek is.

Wat betreft de plaats van de roest. Ik heb een multivan met een brandrup rails, als het regent valt al het water op de rails naar voren en loopt dan precies over de deur scharnieren naar beneden. Ik kwam hierachter toen de bus half onder de carport stond en bij de voorwielen op de grond toch nat werd. Maar of het hier 100% aan ligt daar kom ik de komende weken vanzelf wel achter.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door Multivan Generation »

arjanzevenaar schreef:ik zou wel graag willen zandstralen, ook omdat het een vervelende plek is.

Wat betreft de plaats van de roest. Ik heb een multivan met een brandrup rails, als het regent valt al het water op de rails naar voren en loopt dan precies over de deur scharnieren naar beneden. Ik kwam hierachter toen de bus half onder de carport stond en bij de voorwielen op de grond toch nat werd. Maar of het hier 100% aan ligt daar kom ik de komende weken vanzelf wel achter.
Als dat zo zou zijn,
dan kun je de spoilerset iets anders monteren waardoor het water op de ruit uitkomt..

Ik had na 3 jaar ook roest bij de scharnieren en nooit schade gehad of de deur te ver open gehad.
Geen lakgarantie gehad en maar op eigen kosten laten verhelpen..
De lak bobbelde gewoon op..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

De lak bobbelde hier dus ook op, zag er allemaal goed uit totdat je met een scherp voorwerp de lak eraf gaat halen. Dus als ik het goed begrijp heb jij ook een brandrup rails en heb/had jij dezelfde problemen ?

ja natuurlijk, anders monteren. ik zal eens kijken maar bedankt voor de tip. :jumpklap :jumpklap
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door Multivan Generation »

arjanzevenaar schreef:De lak bobbelde hier dus ook op, zag er allemaal goed uit totdat je met een scherp voorwerp de lak eraf gaat halen. Dus als ik het goed begrijp heb jij ook een brandrup rails en heb/had jij dezelfde problemen ?

ja natuurlijk, anders monteren. ik zal eens kijken maar bedankt voor de tip. :jumpklap :jumpklap
Nee, ik had dat probleem met die rail niet,
ik heb het vooraf uitgetest.
Zie artikel op mijn site http://www.eldiape.com" onclick="window.open(this.href);return false;
onder T4 camper ---> Brandruprail plaatsen..

Doe er je voordeel mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: opknapper multivan westfalia

Bericht door arjanzevenaar »

ok, bedankt voor je reactie. Je site heb ik meerdere malen al bezocht, mijn complimenten :jumpklap

Bij mij loopt de voor spoiler niet helemaal door tot aan het voor raam. Ik zal er van het weekend een meer kritische blik op werpen.
Plaats reactie