Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Herindeling bergkast Westfalia California
Herindeling bergkast Westfalia California
Ha weet-je-wellers,
Bij de projecten lees ik de prachtige verhalen van naar camper omgebouwde busjes. Sommige met prachtige zelfbouwmeubels, handig ingedeeld en aangepast aan de eigen wensen. Anderen hebben de stap gezet om een compleet Westfalia interieur over te zetten. Ik ben gestart (5 jaar geleden) net als de collega's in de 1e groep en behoor nu inmiddels tot de 2e groep.
Hoewel ik het concept van Westfalia in principe prachtig vind (zeer veel camper voor zo'n klein busje als de T4 KWB eigenlijk is), snap ik niet dat ze zo'n flutindeling hebben bedacht voor de staande bergkast achterin:
Op de volgende foto's is goed te zien hoe de ruimte door Westfalia is verdeeld. Opvallend weinig plankruimte en een groot onpraktisch gat (hangkast). Deurtjes en vaste panelen (kunststof bergvakjes zijn weggenomen)
Wie neemt er nu 'hangkastkleding" mee op reis... ? En als je dan in die hangkast iets neerlegt, moet je bijna op de kop het kastje in om het spul weer terug te vinden. Dat moet anders kunnen dacht ik, toen ik startte met het verbouwen van ons camperbussie naar een Westfalia camperbussie.
Eerste idee:
Op papier een optimale benutting van de beschikbare ruimte. Accu's op een wat lastiger bereikbare, dus als bergruimte, onpraktische plek. Veel meer legplanken en loze ruimte als bergplek.
Nadeel: om het gewicht van de accu's goed op te vangen en de accu's ook goed vast te kunnen zetten is in deze indeling een nieuw frame nodig. Je haalt je m.a.w. wat op de hals om ze zo weg te werken, bovendien is de ruimte beperkt en zou het net wel of - dat zou vervelend zijn - net niet kunnen passen.... Ook het bereikbaar maken van de ruimte helemaal bovenin is lastig; de ingang van de bergruimte (via de achterklep) blijft klein waardoor de bereikbaarheid en bruikbaarheid van de plek wat beperkt is. Daarom een volgende versie bedacht:
Na het verwijderen van de originele indeling heb ik de nieuwe indeling aangebracht in de kast:
Hoera! Heel veel meer bergruimte....
-wordt vervolgd-
Bij de projecten lees ik de prachtige verhalen van naar camper omgebouwde busjes. Sommige met prachtige zelfbouwmeubels, handig ingedeeld en aangepast aan de eigen wensen. Anderen hebben de stap gezet om een compleet Westfalia interieur over te zetten. Ik ben gestart (5 jaar geleden) net als de collega's in de 1e groep en behoor nu inmiddels tot de 2e groep.
Hoewel ik het concept van Westfalia in principe prachtig vind (zeer veel camper voor zo'n klein busje als de T4 KWB eigenlijk is), snap ik niet dat ze zo'n flutindeling hebben bedacht voor de staande bergkast achterin:
Op de volgende foto's is goed te zien hoe de ruimte door Westfalia is verdeeld. Opvallend weinig plankruimte en een groot onpraktisch gat (hangkast). Deurtjes en vaste panelen (kunststof bergvakjes zijn weggenomen)
Wie neemt er nu 'hangkastkleding" mee op reis... ? En als je dan in die hangkast iets neerlegt, moet je bijna op de kop het kastje in om het spul weer terug te vinden. Dat moet anders kunnen dacht ik, toen ik startte met het verbouwen van ons camperbussie naar een Westfalia camperbussie.
Eerste idee:
Op papier een optimale benutting van de beschikbare ruimte. Accu's op een wat lastiger bereikbare, dus als bergruimte, onpraktische plek. Veel meer legplanken en loze ruimte als bergplek.
Nadeel: om het gewicht van de accu's goed op te vangen en de accu's ook goed vast te kunnen zetten is in deze indeling een nieuw frame nodig. Je haalt je m.a.w. wat op de hals om ze zo weg te werken, bovendien is de ruimte beperkt en zou het net wel of - dat zou vervelend zijn - net niet kunnen passen.... Ook het bereikbaar maken van de ruimte helemaal bovenin is lastig; de ingang van de bergruimte (via de achterklep) blijft klein waardoor de bereikbaarheid en bruikbaarheid van de plek wat beperkt is. Daarom een volgende versie bedacht:
Na het verwijderen van de originele indeling heb ik de nieuwe indeling aangebracht in de kast:
Hoera! Heel veel meer bergruimte....
-wordt vervolgd-
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Herindeling bergkast Westfalia California
Ik stampte altijd het dekbed en de kussens in de hangkast. Onderin wat losse warme jassen enzo en de boel was opgeruimd.
Leo
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Re: Herindeling bergkast Westfalia California
Is ook een toepassing natuurlijk, het vak was ruim genoeg voor heel veel zooi. Wat ik echter miste was plankruimte. In mijn eigengebouwde kast destijds kon ik op de planken zo veel kwijt en was het toch ook goed bereikbaar.Leo45 schreef:Ik stampte altijd het dekbed en de kussens in de hangkast. Onderin wat losse warme jassen enzo en de boel was opgeruimd.
Leo
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Herindeling bergkast Westfalia California
Waarom zet je de batterij(en) niet in de kast onder de koelkast ? (zoals bij de laatste versies Westfalia) Bij mij zit de grote batterij daar ook , en da's een ruimte waar je anders toch nooit komt.
Maar je spaart er wel flink veel ruimte mee uit in je andere kasten .
In de hoge kast voor de hangkleding heb ik ook een extra legbord gemaakt , is veel praktischer .
(bij de laatste versies van de Westfalia zit de watertank trouwens ook in de hangkledingkast weggewerkt ,dus is de hele kofferruimte (onder de bedplank achteraan) leeg , en hou je een grote koffer over .
Maar je spaart er wel flink veel ruimte mee uit in je andere kasten .
In de hoge kast voor de hangkleding heb ik ook een extra legbord gemaakt , is veel praktischer .
(bij de laatste versies van de Westfalia zit de watertank trouwens ook in de hangkledingkast weggewerkt ,dus is de hele kofferruimte (onder de bedplank achteraan) leeg , en hou je een grote koffer over .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Herindeling bergkast Westfalia California
Ik heb een camperinrichting van de 1e generatie uit 1991. Daar is helaas nauwelijks ruimte onder de koelkast, anders was dat een uitstekende plek voor de accu's.Pascal-141 schreef:Waarom zet je de batterij(en) niet in de kast onder de koelkast ? (zoals bij de laatste versies Westfalia) Bij mij zit de grote batterij daar ook , en da's een ruimte waar je anders toch nooit komt.
Maar je spaart er wel flink veel ruimte mee uit in je andere kasten .
In de hoge kast voor de hangkleding heb ik ook een extra legbord gemaakt , is veel praktischer .
(bij de laatste versies van de Westfalia zit de watertank trouwens ook in de hangkledingkast weggewerkt ,dus is de hele kofferruimte (onder de bedplank achteraan) leeg , en hou je een grote koffer over .
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Herindeling bergkast Westfalia California
Mooi verslag met duidelijke plaatjes.
De nieuwe indeling ziet er prima uit
En dat de standaard Westfalia kast een onding is kan ik helemaal beamen.
Wij hebben een extra matras dat ongebruikt opgerold achter de bank ligt.
Dan kom je nagenoeg niet bij de 3 legplankjes achteraan.
Waar ik met ook nog een watertank aan bestuurderszijde mijn vraagtekens bij plaats is de verdeling van het gewicht.
De oude Westfalia heeft standaard al een behoorlijke overhang aan de bestuurderszijde.
(Engelsen hebben hier de mooie term 'Westy-lean' voor)
Als je nu én accu's én water en spullen allemaal naar de bestuurderszijde haalt heb je qua gewichtsverdeling bijna alles aan één kant.
Als ik mijn indeling misschien ooit nog eens overhoop haal verplaats ik misschien de accu's naar bijrijderszijde en plaats ik daar een kleine watertank (gescheiden ) naast.
Maar dat is mijn bescheiden fantasie, ik heb even genoeg geprutst aan het busje :klappen
Succes,
Odorf
De nieuwe indeling ziet er prima uit
En dat de standaard Westfalia kast een onding is kan ik helemaal beamen.
Wij hebben een extra matras dat ongebruikt opgerold achter de bank ligt.
Dan kom je nagenoeg niet bij de 3 legplankjes achteraan.
Waar ik met ook nog een watertank aan bestuurderszijde mijn vraagtekens bij plaats is de verdeling van het gewicht.
De oude Westfalia heeft standaard al een behoorlijke overhang aan de bestuurderszijde.
(Engelsen hebben hier de mooie term 'Westy-lean' voor)
Als je nu én accu's én water en spullen allemaal naar de bestuurderszijde haalt heb je qua gewichtsverdeling bijna alles aan één kant.
Als ik mijn indeling misschien ooit nog eens overhoop haal verplaats ik misschien de accu's naar bijrijderszijde en plaats ik daar een kleine watertank (gescheiden ) naast.
Maar dat is mijn bescheiden fantasie, ik heb even genoeg geprutst aan het busje :klappen
Succes,
Odorf
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Herindeling bergkast Westfalia California
Valt wel mee hoor , bij mijn California zit alles dus aan de linkerzijde (kasten , watertank , batterij , gasfles ,...) en met de standaardveren zat er links en rechts slechts 1 cm verschil op (inderdaad , Westy-lean) .odorf schreef: Waar ik met ook nog een watertank aan bestuurderszijde mijn vraagtekens bij plaats is de verdeling van het gewicht.
De oude Westfalia heeft standaard al een behoorlijke overhang aan de bestuurderszijde.
(Engelsen hebben hier de mooie term 'Westy-lean' voor)
Als je nu én accu's én water en spullen allemaal naar de bestuurderszijde haalt heb je qua gewichtsverdeling bijna alles aan één kant.
Als ik mijn indeling misschien ooit nog eens overhoop haal verplaats ik misschien de accu's naar bijrijderszijde en plaats ik daar een kleine watertank (gescheiden ) naast.
Odorf
Bij het monteren van de verlagingsveren heb ik aan de linkse zijde 1 (onderleg)schijf extra gemonteerd , om die 1cm te compenseren , nu hangt hij mooi gelijk.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Herindeling bergkast Westfalia California
Leuk projectje. Ik ben ook nog van plan om deze ruimte wat beter te benutten en neem dit idee wel mee, ondanks dat ik een nieuwere indeling heb en dit zeker 1 op 1 niet gaat werken. Onder het bed heb ik al meer ruimte gecreeerd door de watertank te vervangen door een kleinere (zie topic viewtopic.php?f=2&t=34886&hilit=ruimte+winnen#p237670 Leuk, al dat geklus om het allemaal net wat beter voor elkaar te krijgen.
Re: Herindeling bergkast Westfalia California
Inmiddels is de zomervakantie alweer lang voorbij... in de vakantie de nieuwe kastindeling goed kunnen uitproberen. De indeling bevalt prima. Met name het keukenkastdeel is nu heel toegankelijk en practisch. Ook de legkast biedt nu veel ruimte en de 'verloren ruimte' achter het onderste deel van het kunststofpaneel is nu optimaal benut als gereedschapkast. Bij deze alvast een impressie van de keukenkast. Foto's van de legkast en gereedschapskast volgen binnenkort.
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Herindeling bergkast Westfalia California
Ha Erik, goeie vakantie gehad? Je kastindelingoplossingen ( ) zetten me aan het denken...Ziet er goed uit!!
Ga ook deze winter eens brainstormen om een meer praktische indeling te krijgen. Vaak staan er tassen voorraden in de weg en natuurlijk veeeel te veeeel kleding en andere zaken die niet nodig bleken te zijn. Dus houtkacheltje aan en creatief nadenken deze winter.
groeten Thomas
Ga ook deze winter eens brainstormen om een meer praktische indeling te krijgen. Vaak staan er tassen voorraden in de weg en natuurlijk veeeel te veeeel kleding en andere zaken die niet nodig bleken te zijn. Dus houtkacheltje aan en creatief nadenken deze winter.
groeten Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Herindeling bergkast Westfalia California
Endebendebus schreef:Ha Erik, goeie vakantie gehad? Je kastindelingoplossingen ( ) zetten me aan het denken...Ziet er goed uit!!
Ga ook deze winter eens brainstormen om een meer praktische indeling te krijgen. Vaak staan er tassen voorraden in de weg en natuurlijk veeeel te veeeel kleding en andere zaken die niet nodig bleken te zijn. Dus houtkacheltje aan en creatief nadenken deze winter.
groeten Thomas
wel eens aan een hoogdak gedacht
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Herindeling bergkast Westfalia California
Wel aan gedacht Jan.....vooral als ik lekker de parkeergarage inglij...
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Herindeling bergkast Westfalia California
vreemd ik rij nooit een parkeergarage in, maar dat zal wel door de lengte komen, of omdat je met een kampeerwagen vaak vooraan mag parkeren
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
- Multivan Generation
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Herindeling bergkast Westfalia California
Haal dat bordje WERKVERKEER er nu eens afmatje86 schreef:vreemd ik rij nooit een parkeergarage in, maar dat zal wel door de lengte komen, of omdat je met een kampeerwagen vaak vooraan mag parkeren
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Herindeling bergkast Westfalia California
NEE want daarmee mag ik in duitse steden de binnenstadt wel in
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,