Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
jordydereus

1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA

Bericht door jordydereus »

al iemand dit eens geprobeerd ?
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=54408" onclick="window.open(this.href);return false;

ik wil ook een LDA op mijn pomp hebben
om beter vooruit te komen.

ik wil eigenlijk alleen het deksel wisselen , en niet de hele pomp.
past het deksel van een 1.6 TD ook ?

alvast bedankt voor de tips..
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA

Bericht door Pascal-141 »

jordydereus schreef:
ik wil ook een LDA op mijn pomp hebben
om beter vooruit te komen.
..
Verwacht daar maar niet te veel van :bifun

Ik had bij een van mijn vorige T4's ook zo'n pomp van een AAZ erop zitten ... de hele motor was een AAZ (kwam uit een Golf) .
De AAZ heeft standaard 75pk , de ABL 68pk .

Ik had bij mijn T4 eerst een oliekoeler gemonteerd (is absoluut noodzakelijk bij een 1.9td), de turbodruk verhoogd , de kat. leeggemaakt en de pomp aangepast .Een interkoeler had ik er nog niet op.
Het ging dan al een stuk vlotter dan de standaard ABL.
Maar of dat verschil tussen de AAZ pomp (dus met LDA) of de ABL pomp "voelbaar" is ? volgens mij niet . Ik heb meerdere T4's met ABL blok getuned , en uiteindelijk reden die nagenoeg "hetzelfde" als mijn AAZ ...

Een ABL blok draai je vlot naar 90pk , dat is meer dan voldoende bij de T4 , je zit immers met de beperking in het toerental wegens de bakverhoudingen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA

Bericht door rick_k »

Ik wil nog even kijken watvoor brandstofpompen ik nog heb liggen.
Heb verschillende Lucas en Bosch pompen liggen, zowel met als zonder laaddruk afhankelijke vollast.

Op mijn Peugeot zit ook een LDA pomp van Bosch, omdat die een mooiere, stabielere stationaire loop geeft dan een Lucas, die er standaard opzit.

Het verschil is wel makkelijk. Je kunt namelijk je vollast veranderen van de totale pomp, alsmede alleen van het vuldruk gestuurde gedeelte. Alleen als je niet helemaal weet hoe het zit en moet, kan je er beter niet teveel aan gaan klooien. Mijn Peugeot staat zo afgesteld, dat ie nog net door de roetmeting komt... Met pijn en moeite...

mvg Rick

PS. Je rijd 's morgens weleens over de Noordervaart tussen 7.15 en 7.30? Volgens mij heb ik je al meerdere keren gespot. Ik kom dan vaak van de Rustenburgerweg af.

mvg Rick
jordydereus

Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA

Bericht door jordydereus »

jA! klopt.
ik rij naar HHwaard.
zandhorst.

wat voor bus heb jij dan ? :toppie

ik heb een bosch pomp.
en ik heb gelezen dat als je een LDA erop zet , met een boost pin van een rover.
dat je toch zeker wat vermogen erbij krijgt..

ik ben geen racer , maar heb wel eens een zware kar erachter , of afgeladen bus.
hard rijden doe ik nooit.
roetmeting vind ik niet interessant , dat is zo op te lossen ..

heb wel de 5e versnelling aangepast , dat hij minder toeren maakt op de snelweg...
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA

Bericht door rick_k »

Deze:
Afbeelding

mvg Rick
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA

Bericht door Pascal-141 »

jordydereus schreef:jA! klopt.
ik rij naar HHwaard.
zandhorst.

wat voor bus heb jij dan ? :toppie

ik heb een bosch pomp.
en ik heb gelezen dat als je een LDA erop zet , met een boost pin van een rover.
dat je toch zeker wat vermogen erbij krijgt..

ik ben geen racer , maar heb wel eens een zware kar erachter , of afgeladen bus.
hard rijden doe ik nooit.
roetmeting vind ik niet interessant , dat is zo op te lossen ..

heb wel de 5e versnelling aangepast , dat hij minder toeren maakt op de snelweg...
Een grotere plunjer in de pomp geeft uiteraard meer vermogen , maar ... ook meer thermische belasting , dus ZEKER een dikke frontmount oliekoeler monteren , en een interkoeler .

Afbeelding

Afbeelding

Maar voor je je pomp uit elkaar schroeft : ook met de standaard pomp haal je vlot 85-90PK hoor , een oliekoeler blijft wel nodig want anders word de olie gewoon te heet .
En van 68pk naar 85pk : dat voel je écht wel hoor . Je kan er natuurlijk ook meer uithalen , maar dat gaat ten koste van de levensduur.
Ik had na wat testen ,mijn 1.9td afgeregeld op 85pk (op de testbank) en dat was voldoende om op de snelweg zo door te trekken naar 150km/u .
Met een aanhanger erachter (2200kg) kon ik op platte snelweg gewoon 100km/u aanhouden , als het bergop ging zakte hij natuurlijk wel wat terug ...
De beperking van de 1.9td is de heel korte eindverhouding : bij 150km/u zit je al flink in de rode toerentalzone ...
Afbeelding
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jordydereus

Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA

Bericht door jordydereus »

ik heb de AAZ pomp binnen

ook een 1.6 td pomp gekocht.
kijken of er verschil in is ..

de 1.6
Afbeelding
de 1.9td
Afbeelding
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA

Bericht door bartt4 »

Ik blijf dit wel ff volge
:jump
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA

Bericht door m.c van den berg »

Ben nu ook erg nieuwschierig :jump :jump
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
jordydereus

Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA

Bericht door jordydereus »

ja ik hou jullie op de hoogte.
maar het moet eerst warmer buiten worden.
de gloeiers moeten ook vervangen.
dus dan haal ik het front er af.
maar eerst 15 graden buiten ....
Gebruikersavatar
MarcoBT4
Berichten: 634
Lid geworden op: 12 jan 2010, 20:06
Locatie: Rotterdam

Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA

Bericht door MarcoBT4 »

ik blijf dit ook volgen :yes
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA

Bericht door m.c van den berg »

jordydereus schreef:ja ik hou jullie op de hoogte.
maar het moet eerst warmer buiten worden.
de gloeiers moeten ook vervangen.
dus dan haal ik het front er af.
maar eerst 15 graden buiten ....
eind van de week komen we aan die 15 graden, wordt spannend wat gaat Jordy doen :knipoog :werkaanT4
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA

Bericht door bartt4 »

waarschijnlijk nog niet zo veel want weekend prate ze weer over vorst. :bifun
RUBBEREXPRESS
Roel van D
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 feb 2013, 02:57

Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA

Bericht door Roel van D »

Pascal-141 schreef:
jordydereus schreef:jA! klopt.
ik rij naar HHwaard.
zandhorst.

wat voor bus heb jij dan ? :toppie

ik heb een bosch pomp.
en ik heb gelezen dat als je een LDA erop zet , met een boost pin van een rover.
dat je toch zeker wat vermogen erbij krijgt..

ik ben geen racer , maar heb wel eens een zware kar erachter , of afgeladen bus.
hard rijden doe ik nooit.
roetmeting vind ik niet interessant , dat is zo op te lossen ..

heb wel de 5e versnelling aangepast , dat hij minder toeren maakt op de snelweg...
Een grotere plunjer in de pomp geeft uiteraard meer vermogen , maar ... ook meer thermische belasting , dus ZEKER een dikke frontmount oliekoeler monteren , en een interkoeler .

Afbeelding

Afbeelding

Maar voor je je pomp uit elkaar schroeft : ook met de standaard pomp haal je vlot 85-90PK hoor , een oliekoeler blijft wel nodig want anders word de olie gewoon te heet .
En van 68pk naar 85pk : dat voel je écht wel hoor . Je kan er natuurlijk ook meer uithalen , maar dat gaat ten koste van de levensduur.
Ik had na wat testen ,mijn 1.9td afgeregeld op 85pk (op de testbank) en dat was voldoende om op de snelweg zo door te trekken naar 150km/u .
Met een aanhanger erachter (2200kg) kon ik op platte snelweg gewoon 100km/u aanhouden , als het bergop ging zakte hij natuurlijk wel wat terug ...
De beperking van de 1.9td is de heel korte eindverhouding : bij 150km/u zit je al flink in de rode toerentalzone ...
Afbeelding
dus je hebt n een extra olie koeler gezet op de (oliekoeler) warmte wisselaar die er standaard al op zit. maar hoe filter je nu de olie dan?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1.9 TD ombouw naar Echte Turbo pomp met LDA

Bericht door Pascal-141 »

Roel van D schreef:Afbeelding



dus je hebt n een extra olie koeler gezet op de (oliekoeler) warmte wisselaar die er standaard al op zit. maar hoe filter je nu de olie dan?
Met de standaard oliefilter zoals voordien ...

De externe oliekoeler word gewoon toegevoegd (vastgezet) tussen de originele oliekoeler en het oliefilter. Het oliefilter schroef je dan tegen de extra oliekoeler die je ziet op de foto . De oliefilter komt dan ongeveer 2a3 cm lager te zitten ,wat geen probleem is.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie