Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Update t4 88 pk 1999

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 300
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 14:38

Re: Update t4 88 pk 1999

Bericht door S E B A S » do jan 01, 2015 12:43

Mooie upgrades!
Als ik goed begrijp ben je van de originele 1-traps verstuivers naar de 2traps gegaan zonder ecu aan te laten passen?
Dan gaat het alleen nog maar beter worden.... als je dat ook geregeld hebt :jump

PS; een vraag mbt wat ik aan mijn bus nog wil doen; heb je een downpipe geflenst vanaf het turbohuis?
Of heb je die gekke bocht (gietdeel) laten zitten?
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper

mastercraft
Berichten: 296
Lid geworden op: za dec 22, 2012 14:39

Re: Update t4 88 pk 1999

Bericht door mastercraft » do jan 01, 2015 13:04

Idd. De ecu moet nog aangepast worden van een trapt naar twee teams verstuivers.
Ik weet niet of het dan beter word of alleen maar mooier gaat lopen. Nu nog veel roet met rijden maar dat kan ook niet anders.
Ik heb de flens laten zitten. Die rechtstreekse aan sluiting is idd recenter. Ik had deze pijp al een tijd liggen.
T4 2.5 TDI. 88 pk
Vw Passat 2.8 v6 automaat highline
Vito 3.0 l v6 2012
Jeep cherokee 5,9 V8

Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 300
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 14:38

Re: Update t4 88 pk 1999

Bericht door S E B A S » do jan 01, 2015 13:15

Anders maak je ook een filmpje NA de ecu aanpassing voor het vergelijk.
Mbt uitlaat, ik twijfel of ik hetzelfde doe (alleen met diameter 63,5) en ook pas vanaf de originele vervelende klemverbinding begin.
Of dat ik vanaf de turbo met een zelfgemaakte flens en dan een flexibel gevlochten stuk verder een downpipe maak. Veel veel meer werk en of dit de moeite wel waard is....
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27920
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Update t4 88 pk 1999

Bericht door Multivan Generation » do jan 01, 2015 14:20

S E B A S schreef:Mooie upgrades!
Als ik goed begrijp ben je van de originele 1-traps verstuivers naar de 2traps gegaan zonder ecu aan te laten passen?
Dan gaat het alleen nog maar beter worden.... als je dat ook geregeld hebt :jump

PS; een vraag mbt wat ik aan mijn bus nog wil doen; heb je een downpipe geflenst vanaf het turbohuis?
Of heb je die gekke bocht (gietdeel) laten zitten?
mastercraft schreef:Idd. De ecu moet nog aangepast worden van een trapt naar twee teams verstuivers.
Ik weet niet of het dan beter word of alleen maar mooier gaat lopen. Nu nog veel roet met rijden maar dat kan ook niet anders.
Ik heb de flens laten zitten. Die rechtstreekse aan sluiting is idd recenter. Ik had deze pijp al een tijd liggen.
De verstuivers die getoond worden zien er uit als Stanadyne 1 traps verstuivers.
Vergelijk ze maar eens met deze:
Afbeelding

2traps verstuivers van bijvoorbeeld Bosch hebben meestal een andere aansluiting voor de retourleidingen:
Afbeelding

En de verstuiver met de sensor:
Afbeelding

Dus ja,
dat je bus met een set-up met .216 nozzles(die van een standaard 150 pk) en een turbodruk van max 0,7 bar overdruk nu rookt kan ik me wel voorstellen.

Deze persoon is een tijdje geleden bij me langsgeweest linkje. Stuur hem eens een PB.
Die had namelijk eerst hetzelfde fenomeen als in het filmpje getoond wordt.

groeten Peter

Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1487
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Update t4 88 pk 1999

Bericht door Erdem50 » vr jan 02, 2015 12:03

Goed bezig hier!
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1

mastercraft
Berichten: 296
Lid geworden op: za dec 22, 2012 14:39

Re: Update t4 88 pk 1999

Bericht door mastercraft » di jan 13, 2015 22:01

Ik rij nu een week of twee met de andere verstuivers. Tot op heden echt voortreffelijk. Dat had ik veel eerder moeten doen .
Hieronder de verbruiken
Voor alsnog:
Oude verstuivers
9,6 gemiddeld verbruik op 100km
Nieuwe verstuivers
6,7 l gemiddelde verbruik op 100 km

Gemiddelde snelheid over 1000 km ligt in beide gevallen rond de 96 km/ u

Rij nu ipv 800 km op een tank in ieder geval al rond de 1250 km
T4 2.5 TDI. 88 pk
Vw Passat 2.8 v6 automaat highline
Vito 3.0 l v6 2012
Jeep cherokee 5,9 V8

mastercraft
Berichten: 296
Lid geworden op: za dec 22, 2012 14:39

Re: Update t4 88 pk 1999

Bericht door mastercraft » zo aug 21, 2016 11:46

Afgelopen woensdag bij peter de t4 opnieuw laten chippen in verband met het extreme roken wat hij deed. Het hele extreme en agresieve rijgedrag is nu weg alsmede ook de rook.
De oude tuning was niet om trots op te zijn en zoals peter het omschreef als 25 euro ebay tuning.
Eerst maar eens een paar weken rijden en dan kijken of we op zoek gaan naar een andere turbo voor de set up.
Peter bedankt voor zover
T4 2.5 TDI. 88 pk
Vw Passat 2.8 v6 automaat highline
Vito 3.0 l v6 2012
Jeep cherokee 5,9 V8

mastercraft
Berichten: 296
Lid geworden op: za dec 22, 2012 14:39

Re: Update t4 88 pk 1999

Bericht door mastercraft » zo feb 19, 2017 12:24

Na een paar maanden gereden te hebben met de nieuwe software heb ik er toch voor gekozen om er een andere turbo op te zetten. Het is de turbo van de 151 Pk geworden. Nadat ik alle onderdelen hiervoor bijelkaar gezocht had (downpijp uitlaatspruitstuk inlaat spruitstuk turbo olieleiding luchtfilterbuis ) hebben we de boel op een maandag omgebouwd. Peter(multivan) heeft toen de software voor zijn rekening genomen.
Hier heb ik een paar maanden mee gereden naar alle tevredenheid. Afgelopen donderdag kreeg ik de uitnodiging om de t4 op een nieuwe rollerbank te testen zodat ze de bank konden proberen. Na de eerste run hadden we 156 Pk en 117 nm eruit. Omdat de bus er toch opstond hebben ze nog wat fijn tuningen gedaan met als eind resultaat 196.4 Pk en 390 nm koppel.
De t4?l rijd nu voortreffelijk. Bochten en schakelen oppakken in de versnellingen zijn echt van top niveau. Wel meteen ook Zimmerman schijven en blokken gemonteerd om de boel ook te kunnen laten stoppen.
Nou is het Hopenlijk wel even klaar met upgrades.
Bijlagen
IMG_1297.JPG
IMG_1297.JPG (31.92 KiB) 1292 keer bekeken
IMG_1296.JPG
IMG_1296.JPG (74.61 KiB) 1292 keer bekeken
IMG_1295.JPG
IMG_1295.JPG (71.31 KiB) 1292 keer bekeken
IMG_1294.JPG
IMG_1294.JPG (33.39 KiB) 1292 keer bekeken
T4 2.5 TDI. 88 pk
Vw Passat 2.8 v6 automaat highline
Vito 3.0 l v6 2012
Jeep cherokee 5,9 V8

Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 300
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 14:38

Re: Update t4 88 pk 1999

Bericht door S E B A S » zo feb 19, 2017 18:22

Gaaf, dat zal wel lekker rijden zo :lach
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper

willy
Berichten: 74
Lid geworden op: di mei 08, 2007 17:33

Re: Update t4 88 pk 1999

Bericht door willy » wo mar 29, 2017 19:57

Ik heb dit hele project even zitten doorlezen, tot 2 x toe, maar begrijp ik goed dat de veranderingen wat betreft het motorische gedeelte aan deze bus als volgt zijn:
intercooler
andere verstuivers
andere turbo
andere uitlaat
op maat de computer aangepast.

Mijn vraag is: zit de originele brandstofpomp van de 88 pk er nog in, en die is dus in staat om een vermogen te realiseren van 196 pk?
Of heb ik weer iets over het hoofd gezien (gelezen)

mvg
Willy

Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 639
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Update t4 88 pk 1999

Bericht door powerpiep » za apr 01, 2017 17:41

Volgens mij zijn de pompen gewoon dezelfde bij alle nieuwere t4's?
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm:
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993

willy
Berichten: 74
Lid geworden op: di mei 08, 2007 17:33

Re: Update t4 88 pk 1999

Bericht door willy » wo apr 05, 2017 18:12

Is er iemand die iets kan vertellen over de brandstofpompen. Zijn die van de 102 pk en 88pk gelijk? Volgens mij is die van de 150 pk wel anders?
Wie weet dat?

En mijn vraag blijft of er met de brandstofpomp van een 88pk een vermogen gehaald kan worden van 196 pk. Kan het haast niet geloven.

mvg
Willy

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27920
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Update t4 88 pk 1999

Bericht door Multivan Generation » do apr 06, 2017 22:20

willy schreef:
wo apr 05, 2017 18:12
Is er iemand die iets kan vertellen over de brandstofpompen. Zijn die van de 102 pk en 88pk gelijk?
ja dat klopt

Volgens mij is die van de 150 pk wel anders?
Wie weet dat?
Dat klopt ook

En mijn vraag blijft of er met de brandstofpomp van een 88pk een vermogen gehaald kan worden van 196 pk. Kan het haast niet geloven.

Dat klopt ook.
mvg
Willy

willy
Berichten: 74
Lid geworden op: di mei 08, 2007 17:33

Re: Update t4 88 pk 1999

Bericht door willy » vr apr 07, 2017 16:05

Bedankt Peter voor je reactie.
Heb ik toch nog een vraag. Als zulke hoge vermogens gehaald kunnen worden met een brandstofpomp uit een 88 of 102 pk tdi, waarom is die voor een 150 pk versie dan wel anders? Ben gewoon benieuwd.
Mvg
Willy

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27920
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Update t4 88 pk 1999

Bericht door Multivan Generation » za apr 08, 2017 18:22

Verschil in lengte van de verstuiver leidingen,
en ook iets andere openingsdrukken van de verstuivers

Plaats reactie