Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vervangen van de orginele acculader California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door HenkK »

Frans T4, zo is dat

T4 California, ik heb je een :mail gezonden.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Freekw
Berichten: 401
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Freekw »

T4 california schreef:
HenkK schreef: Beter is een 230 volt relais aangesloten op de inkomende spanning. Een contact schakeld de 12 v laadspanning die naar de accu gaat en in de draad naar het Display een beveiliging op te nemen van 250mA.
Beste Henk,
zou je me een schetsje kunnen sturen van genoemde schakeling? Ik heb de oude lader ook vervangen door een nieuwer type, maar vond de oplossing in deze topic wat prijzig voor alleen het inschakelen van het stekkersymbooltje. Lader met 1 uitgang was meer dan 100 euro goedkoper :knipoog

Alvast bedankt,
Wim
En de start accu laad nu ook mee (indien gewenst)
Afbeelding
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door HenkK »

Vandaag op de werkbank een 2169.0 lader. Tijdens de reparatie kwam ik erachter dat de oorzaak van de schade veroorzaakt is doordat de lader voor een 115 volt netspanning was. Om de lader op 115 volt te laten werken is door de fabrikant een jumper gemonteerd, die niet snel opvalt. de 2 voedings elko's van 470uf staan in serie geschakeld. In geval van een 115 volt uitvoering wordt 1 deel van de AC spanning tussen de beide elco aangesloten, middels een draadbrug.

Op 1 van de foto's is met rode pijltjes aangegeven waar deze draadbrug gemonteerd is. Mocht je een lader in bezit krijgen die voor 115 volt geschikt is , verwijder dan deze draadbrug en de lader kan gewoon op een 230 volt net worden gebruikt.

De lader had behoorlijk wat schade. de groene pijltjes geven de onderdelen aan die vervangen zijn. De lader werkt weer naar behoren.

Henk

https://picasaweb.google.com/1177698567 ... directlink
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Tobby
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2012, 15:28

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Tobby »

Beste Freek,

Met belangstelling je artikel gelezen vervangen originele acculader.
Kan je me zeggen waar de originele acculader zit in de T5 uit 2008?
Vast bedankt.

Groet,
Tom
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Egbert&Manon »

Freek is al een paar jaartjes niet meer op het forum.
De vraag kun je beter op het T5 camper deel plaatsen.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
wibo
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2016, 13:23

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door wibo »

Hallo allemaal,

Weet niet of dit kan in een wat ouder artikel?
Maar is dit nog steeds de beste manier om de lader te vervangen? En zijn de foto's dan nog ergens te vinden?

Al vast bedankt voor de hulp.

Mvg,

Wybe
Wim Leo
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 apr 2019, 10:20

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Wim Leo »

Dag ervaren rotten, ik ben net eigenaar geworden in een t4 Californië Westfalia en heb net gemerkt dat ik geen stroom heb als de stekker er niet inzit. Ik vermoed dus dat er van de woon batterij naar het stopcontact een probleem is
Waar zit de later en de omvormer eigenlijk? Ik vind ze nergens :-) en
Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door J vd Pal »

Hoi Wim Leo,

Zie het antwoord bij jouw andere vragen.

Op deze site http://www.westfaliat4.info/html/vw_wes ... er_do.html kan je een heleboel spullen downloaden. Onder andere de gebruiksaanwijzing van jouw California. Daarin worden denk ik veel vragen die je hebt en zult krijgen beantwoord. Onder andere waar zit de oplader, waar zit de huishoudaccu, hoe stel ik mijn dak af, enz. Veel leesplezier!!

Als je in de buurt woont, of ervoor wilt rijden, dan ban je van harte welkom met vragen en dergelijke!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Hanz »

Wim Leo schreef: 03 dec 2019, 00:13 Dag ervaren rotten, ik ben net eigenaar geworden in een t4 Californië Westfalia en heb net gemerkt dat ik geen stroom heb als de stekker er niet inzit. Ik vermoed dus dat er van de woon batterij naar het stopcontact een probleem is
Waar zit de later en de omvormer eigenlijk? Ik vind ze nergens :-) en
Heeft iemand hier ervaring mee?
Standaard zit er in de California geen omvormer. Dus als je niet met de stekker aan een stopcontact hangt heb je aan boord ook geen 230V maar alleen de 12V van de huishoudaccu. Je hoeft dus niet te zoeken naar een probleem tussen huishoudaccu en stopcontact, want dat is er niet.
Dit is wellicht een handige gebruiksaanwijzing om je California te leren kennen:
California Coach instructieboek PopTop NL.pdf
(3.47 MiB) 178 keer gedownload
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Wim Leo
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 apr 2019, 10:20

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Wim Leo »

dankjewel, die handleiding had ik nog niet.
geen omvormer dus.. jammer.. dan maar een andere oplossing zoeken.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Hanz »

Wim Leo schreef: 11 dec 2019, 23:11 geen omvormer dus.. jammer.. dan maar een andere oplossing zoeken.
Een oplossing voor welk probleem? Als je bij vrij staan toch 230 V nodig hebt dan kan je natuurlijk alsnog een omvormer plaatsen. Maar 230V apparaten via een omvormer op je huishoudaccu vreten wel capaciteit van die accu.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Mickel Moen »

Hmm?

Dat hangt er vanaf.

Een omvormer gebruikt zelf ook energie. Er is dus altijd enig verlies. Een goede omvormer heeft zo’n 85% rendement.

Op zich is dat echter niet meteen een probleem.

Het hangt er vanaf, wat je er aan hangt en voor hoe lang.

Stel je gebruikt voor 6 minuten een haarfohn van 750Watt.
Zowel bij een 230V via een omvormer als een 12V apparaat, mocht die bestaan, gaat op dat moment een hoge stroom van zo’n 62A lopen. Aangezien de tijd echter zeer kort is, valt het verbruik alleszins mee: 6,25Ah
Het rendements verlies van de omvormer is daarbij minimaal.

Gebruik je echter een apparaat wat voor lange tijd aan staat, dan gaat dat wel tellen. Maar dan is het ook maar weer net, hoeveel vermogen dat apparaat heeft. Een elektrisch kacheltje op 230V trekt de accu in een mum van tijd leeg, maar dat geldt ook voor een 12V kacheltje.
Maar met de voeding van een laptop valt dat alleszins mee. Ook weer afhankelijk van hoeveel accu capaciteit je hebt. Natuurlijk.

Op zich is het dus altijd efficiënter om met 12V apparaten te werken. Zo zou je voor alle apparaten die opgeladen moeten worden, aparte 12V laders kunnen kopen. Je moet je echter afvragen of al die investeringen opwegen tegen het rendements verlies als je de bijgeleverde laders gebruikt via een omvormer.

Als je langdurig vrij wilt staan, moet je weloverwogen met het energieverbruik omgaan. Al dan niet een omvormer gebruiken, maakt niet echt het verschil.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Hanz »

Je hebt helemaal gelijk dat het wel uitmaakt wat je op de omvormer aansluit. Het zou handig zijn als Wim Leo dat aangeeft dan kan hij ook wat gerichtere adviezen verwachten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Wim Leo
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 apr 2019, 10:20

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Wim Leo »

dankjewel heren..

ik besef goed dat langdurig vrijstaan geen optie is.
Dat ben ik ook niet van plan. Ik ging er gewoon van uit dat een california standaard een omvormer/lader had zitten..

Alles op 12v aanschaffen lijkt me niet interessant. Ik ben van plan een (kleinere) omvormer te installeren en daarmee mijn plan te trekken.
Warm stoken of afkoelen ga ik er in ieder geval niet mee doen. Al heb ik wel enkele grotere batterijen liggen die ik gebruik voor mijn elektrische voertuigen.

dank voor de info.. ik heb veel bijgeleerd!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vervangen van de orginele acculader California

Bericht door Hanz »

Een omvormer gecombineerd met een zonnepaneel geeft natuurlijk al weer meer mogelijkheden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie