Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Project Motorsport bus

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Hendrickx Motorsport
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2013, 16:47

Project Motorsport bus

Bericht door Hendrickx Motorsport »

Hoi allen,

Ik ben Frits en heb van de week een t4 aangeschaft, het is een 1997 102pk tdi short wheel base met enkele cabine. Precies zoals ik hem wilde... De eerste paar km's die ik gemaakt heb voelen fantastisch, m'n vorige auto was een BMW e39 525tdi die nu in de verkoop staat. Ik heb me hier aangemeld omdat ik graag zelf sleutel en de nodige informatie van internet haal.

Ik heb een eenmanszaak en dat is tevens de belangrijkste reden van de aanschaf van de t4. Praktisch gebruik dus, maar ik ga hem ook volledig privé gebruiken. Middels mijn onderneming verzorg ik voor diverse raceteams technische ondersteuning. Tevens heb ik een eigen assortiment onderdelen en heb ik ook wat ombouw (straat)projecten voor klanten. Denk aan technisch meer ingewikkelde zaken als het herontwikkelen van onderstellen, motorswaps en installeren/afstellen van programmeerbaar motormanagement systemen. Diesel is echter op dat gebied geheel nieuw voor me.

Ik heb direct het setje winterbanden van de BMW omgelegd (geen c banden, maar ging net met de loadindex) en grip in de sneeuw is fenominaal.

Plannen met de bus:
Homokineet vervangen
Grote beurt
102 relais controleren
Losbandige versnellingspook nakijken :]
Mooie velgen
Bestickering
Open uitlaat

Verder is hij al verlaagd en zit er een electrisch pakket (cv, ramen, spiegels, schuifdak) op. Bijgaand nog een foto
Bijlagen
image.jpg
Laatst gewijzigd door Hendrickx Motorsport op 22 jan 2013, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
MultivanSven
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:16
Locatie: amersfoort

Re: Project Motorsport bus

Bericht door MultivanSven »

Ben benieuwd :jump veel suc6 :toppie
Ik ben de oudste zoon van Multivan_Rob
Gebruikersavatar
RITC
Berichten: 912
Lid geworden op: 17 jul 2011, 08:49
Locatie: Hengelo(Ov.)

Re: Project Motorsport bus

Bericht door RITC »

Welkom,
Leuke plannen :yes
Groeten Maarten(RITC)

witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Project Motorsport bus

Bericht door Anno »

hoe meer sneeuw hoe lager je T4 wordt.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Hendrickx Motorsport
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2013, 16:47

Re: Project Motorsport bus

Bericht door Hendrickx Motorsport »

Eindelijk niet meer zo koud, dus klussen :yes

Vandaag een nieuwe homokineet gezet. Zelfs met beperkt materiaal en ghetto style op een krik is het goed te doen. Belangrijkste was eigenlijk dat je de centrale bout als "trekker" gebruikt. Zelfs fuseekogels hoeven niet los.

Homokineet komt van Ebay, is van een duits merk en ik was incl verzenden €35 kwijt. Nr 1 van de to do list klaar
Bijlagen
image.jpg
Hendrickx Motorsport
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2013, 16:47

Re: Project Motorsport bus

Bericht door Hendrickx Motorsport »

Het 109 relais is een zwarte. Ik moet die grijze hebben toch? Waar hebben jullie hem vandaan? Dealer?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Project Motorsport bus

Bericht door Multivan Generation »

ja gewoon nieuw halen bij de dealer..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hendrickx Motorsport
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2013, 16:47

Re: Project Motorsport bus

Bericht door Hendrickx Motorsport »

De bus heeft inmiddels een behoorlijke metamorfose ondergaan. Tevens is nou de katalysator en middendemper verwijderd, K&N filter geplaatst en inlaatdemper weggehaald. Resultaat is een bescheiden roffel. Radio zit er nu ook en en alle technische punten heb ik gefixt. Waaronder de schakelpook, relais en een olielekkage. Dus bus is nu bestickerd en ik heb een setje BBSen gescoord. Ik ben ERG tevreden met de bus.
image.jpg
Eén maar, de koude start:

http://youtu.be/UP_xWB4LKoY[/youtube]

Iemand een aanwijzing? Zelf denk ik dat het geen gloeibougies zijn, want hij start wel, maar valt na een paar seconden uit. Als hij eenmaal loopt (ook koud) loopt hij rotsvast en als een speer. Zomer/winter geen invloed. Warme start is altijd goed. Mijn dieselkennis houdt hier verder op. Het liefst maak ik hem zelf, maar indien nodig breng ik hem weg.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Project Motorsport bus

Bericht door Harry 341 »

Lijkt me dat er een brandstof probleem is...ergens een terugloop...of lekkage...kan bijvoorbeeld het tankelement zijn waar een scheurtje in zit...
Je hebt er overigens wel een plaatje van gemaakt.. :yes
grt.Harry
(Foto eldiape)
Bijlagen
element.jpg
Laatst gewijzigd door Harry 341 op 04 dec 2013, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Hendrickx Motorsport
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2013, 16:47

Re: Project Motorsport bus

Bericht door Hendrickx Motorsport »

Thx!

Dat tankelement, kan ik daar zo bij of moet de tank er onder uit? De laadruimte is volledig afgetimmerd... Ik neem aan dat het vaker voorkomt dat die scheurt? Ga ik morgen eens kijken, ik heb nog een paar dagen vrij.

Het brandstoffilter is nieuw overigens.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Project Motorsport bus

Bericht door matje86 »

brandstoffilter terug gezet met diesel?
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Hendrickx Motorsport
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2013, 16:47

Re: Project Motorsport bus

Bericht door Hendrickx Motorsport »

Ja

Brandstoffilter is niet het probleem, auto start al een jaar slecht. Paar maanden terug het filter vervangen (Bosch) en er is niks veranderd. Ik ga morgen kijken of ik bij die tankunit kan.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Project Motorsport bus

Bericht door Pascal-141 »

Hendrickx Motorsport schreef:Ja

Brandstoffilter is niet het probleem, auto start al een jaar slecht. Paar maanden terug het filter vervangen (Bosch) en er is niks veranderd. Ik ga morgen kijken of ik bij die tankunit kan.

daar kun je zo bij : in de cabine ,de vloermat even weghalen , dan zie je naast de handrem een rond zwart deksel zitten (3 schroefjes) , dit deksel verwijderen, en je kan zo bij het tankelement. (zit vast met een "grote moer")
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Project Motorsport bus

Bericht door Multivan Generation »

Iemand een aanwijzing? Zelf denk ik dat het geen gloeibougies zijn, want hij start wel, maar valt na een paar seconden uit.
Doet mij denken aan de wegrij-blokkering die intreedt.
Heb je wel eens problemen met je sleutel?
Heb je een originele sleutel?
Het kan zo zijn, dat de uitleesspoel om je contactslot af en toe hapert.
Geef je auto even de tijd, wacht tot het voorgloeilampje uit is, en draai dan pas de sleutel verder.

Als het een probleem met de sleutel of wegrij-blokkering is,
dan moet je dit als storing in de motorcomputer terug kunnen vinden..

Als je start, dan wordt er eerst diesel uit het filter aangezogen.
Hierin zit een 200 ml schat ik..
Is dit verbruikt dan moet er aangezogen worden first in first out principe zeg maar.
Is er een scheurtje in de aanzuigbuis dan duurt het veel langer, voordat de diesel bij het filter komt,
de rest van de dag zou je dan bijna geen probleem moeten hebben.
Een terugslag klepje inbouwen om te testen zou ook kunnen helpen met de diagnose :knipoog
O-ring op witte T-stukje van het brandstoffilter zit goed en is onbeschadigd?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hendrickx Motorsport
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2013, 16:47

Re: Project Motorsport bus

Bericht door Hendrickx Motorsport »

Allen bedankt voor de tips (ook Harry voor de pm). Ik ga aan de slag en dan zien we verder.
Plaats reactie