Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bandbus: de Plunderbus

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Bandbus: de Plunderbus

Bericht door whizzi »

Na het mislukte succes van Moby Dick, heb ik met steun van :wjw -leden een nieuwe bus gevonden.

Het is een Volkswagen Transporter BESTEL 25 TDI 10 75KW DC met datum 08/1996 geworden in de kleur (baby-) blauw (iemand hier de kleurcode voor?).

De bus had bij aankoop 205.472 (gecontroleerde) km's op de teller staan. Ik heb deze gekocht van een aardige Turkse mijnheer welke een computerwinkel had in Eindhoven. Hij woonde er zowat naast, dus de bus heeft in de 7 jaar tijd dat hij de bus in bezit had, totaal 6000 km gereden. Tot 2006 is de bus altijd in onderhoud geweest bij VW dealers die keurig het onderhoudsboekje hebben ingevuld.

Mooi detail is dat dit een Duitse import bus is. In het boekje is tot 1999 te lezen dat deze is onderhoud is geweest in Duitsland. Dat verklaart ook waarom 'Datum eerste afgifte Nederland' op 11-10-1999 staat. Uit bronnen heb ik vernomen dat in Duitsland nooit VW Transporter T4 met dubbele cabine is uitgeleverd. Dat verklaart ook waarom er niet een helemaal standaard dubbele cabine in zit maar één die er later is ingebouwd. Het mooie er van is dat deze dus 3x een 3-punts gordel heeft en een paar cm meer ruimte voor de voeten (wat de bandleden die achter in zitten toch wel fijn vinden).

Naast een klein beetje roest bij de opstapjes bij de deuren net langs de wielkast en een herstelde roest (in verkeerde kleur zelfs) bij het opstapje van de bestuurder heb ik geen noemenswaardige roest kunnen vinden. De bus is ook op een paar kleine krasjes na, puntgaaf. De krasjes wil ik nog wel herstellen, maar dan toch ergens deze kleurcode vandaan toveren ;)

De bus rijdt nog helemaal geweldig, alleen zullen de schakelbolletjes toch wel vervangen moeten worden. Rijden gaat nu wel verder goed en 130 met een volgeladen achterkant en 4 mensen er in is absoluut geen probleem voor deze motor.

Er liggen volgens mij ook iets bredere banden op en hierdoor(?) loopt de snelheidsmeter in de auto en op de GPS gelijk (!). Naast dat de bus verder in orde is, zit er een startonderbreker op, airbag en zelfs een complete alarminstallatie. Toch wel erg handig als bandbus (en goed voor de verzekering). Ook kwam er een 12-CD wisselaar bij:

Hier de foto's van deze mooie bus:
Foto van de bus, vooraanzicht:
Afbeelding

Zijkant met onder de deur een klein beetje roest (alleen daar overigens, niet verder naar onderen)
Afbeelding

Interieur:
Afbeelding

Dashboard is erg netjes voor 17 jaar oud:
Afbeelding

Die paarse gloed is de raamfolie. Ook zitten er rolgordijntjes achter :gekte
Afbeelding

Achterkant. Jammer van de grote deur, maar dat overleven we wel. Reclame moet er nog wat beter afgepoetst worden (al vind ik de sticker aan de zijkant niet eens zo heel lelijk)
Afbeelding

Bagageruimte.. De kastjes bij de wielkasten kunnen open..
Afbeelding

Andere kant van de dubbele cabine. Hier zie je dat de voorstoel, het midden geen gordel meer heeft. Moet ik nog aan zien te komen:
Afbeelding

Dakraam \o/
Afbeelding

KM stand:
Afbeelding

Bestuurders ingang
Afbeelding

En nog een foto bij mij voor de deur:
Afbeelding

Inmiddels de radio alweer vervangen door iets wat MP3 en Bluetooth doet. De CD-wisselaar is nu ook zinloos, dus deze haal ik er binnenkort uit.

Deze week de speakers achter maar eens aan zien te sluiten (er lopen half aangesloten kabels heen, dus dat wordt meten) en zorgen dat de radio niet uitvalt zodra er een drempeltje komt (ik denk dat er iets los zit). Ook ga ik de ruit tussen cabine en laadruimte weer plaatsen, deze is er netjes uit gehaald dus een kwestie van plaatsen en klaar.

Hierna de paar kleine krasjes weghalen en dan het schakelbolletje fixen. Wellicht hierna nog wat verder pimpen met een CC of nog andere zaken zodat dit een mooie strakke bus gaat worden waarmee ik heel Europa ga rondrijden met de band :-D. Gezien de KM-stand lijkt mij dit toch geen probleem :peace

Is zo'n gordel (3-punt) voor de middenstoel voor makkelijk aan te komen of moet ik hiervoor naar de sloop?
Heeft iemand een idee van de kleurcode ?
Laatst gewijzigd door whizzi op 19 jun 2017, 17:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door Multivan Generation »

Blauwtinten

surfblue LA5C

indisch blauw LL5M

atlantis blauw LH5Z

rook blauw LH5Y

nebio blauw LL5Y

ijsland blauw LL5Z

techno blauw LW5Y

inky blue LC5X

windsor blauw LN5Y

indigo blauw LB5N

Kijk even in je boekje, daarin zit een wagensticker, en daarop staat ook, als het goed is, een van bovenstaande kleurcodes vermeld.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door DNS »

Zou persoonlijk de tekst eraf halen en de stickers laten zitten. Mooi busje hoor. :yes

Volgens mij kan je niet zomaar een 3-puntsgordel voor middenachter vinden, dat was gewoon een heupgordel origineel.
Laatst gewijzigd door DNS op 03 jun 2013, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door whizzi »

DNS schreef:Zou persoonlijk de tekst eraf halen en de stickers laten zitten. Mooi busje hoor. :yes
Dat ga ik ook doen. Die stickers zijn wel mooi en passend bij de bus, alleen moet het een keer goed gepoetst worden zodat compu-lite niet meer te lezen is of het adres waar hij heeft gezeten :P
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Space Piraat
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 nov 2012, 00:24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door Space Piraat »

das een mooie bus en hopen dat je er meer succes mee hebt

Ik heb nog wel een idee voor een naam voor de bus :gekte

Blue Oak

quote Wikipedia "Blue Oak, bewapende vrachtvaarder die door Erik werd veroverd en als brander werd ingezet tegen de Achilleus"
"Achilleus, fregat met 110 kanonnen en duizend bemanningsleden dat deel uitmaakte van de blokkade van de Mississippi en Fort- de France tot zinken werd gebracht door de noor Erik in een brander veranderde Blue Oak "


Grtz Space piraat :jump :jump
De O.M.G.B
www.busje.tk
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door Jurgen VH »

Congratz met je nieuwe bus en veel veilge kms gewenst !
Gebruikersavatar
D-J
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:50
Locatie: Over den IJssel

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door D-J »

Mooie bus hoor! Veel goede km's gewenst! :toppie
Gebruikersavatar
marcel 415
Berichten: 1222
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:28
Locatie: grunniggerlaand

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door marcel 415 »

leuke bus mooi kleurtje.hoop dat je hier meer plezier aan beleeft.denk dat dat wel gaat lukken. :driveT4 :wjw :yes
Groetjes Marcel 415

Afbeelding
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door whizzi »

Gisterenavond de 1e 'klus' avond gehad. Ik heb de radio op een juiste manier aangesloten en een set nieuwe kabels getrokken naar de achterspeakers. De kabels die er lagen waren.. heeeeeeeeel erg dun en waren op meerdere plekken uhm, met pleisers aan elkaar geplakt. In ieder geval kwam er aan de voorkant 1 ader die aan de achterkant ineens op alle 2 de aders zat. Ook was er net boven de opstap van de bijrijder de andere kabel afgeknipt. Kortom, nieuwe kabels :jumpklap

Daarnaast had men de stekker ook wel heel vreemd aangesloten (speakers ACHTER LINKS en ACHTER RECHTS zaten in elkaar gedraaid samen met ACC). Dit dus hersteld volgens de ISO-stekker en de nieuwe kabels weggewerkt (toch weer lui onder de opstap gedaan). Ondertussen ook het alarm weten te vinden maar uiteraard vergeten het merk/type op te schrijven :muur

Verder viel het mij op dat de koelvloeistof niet helemaal juist gevuld was. Deze stond onder de 'Min'. Is het verstandig om hier gewoon water bij te vullen of is het beter om hier officiele koelvloeistof voor te gebruiken? Misschien een hele domme vraag hoor, maar ik heb dit nog niet echt heel vaak gedaan ;)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
marcel 415
Berichten: 1222
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:28
Locatie: grunniggerlaand

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door marcel 415 »

gewoon ngoeie koelvloeistof er bij doen.is bij vw vaak rode koelvloeistof.
kan zijn dat ie dat blijft doen .er zijn t4 bekent die bij worden gevuld tot max en dan weer zakken naar min en zo blijven staan.had mijn vorige bus ook mn rooie 1900td.lekte nergens.

wel in de gaten houden natuurlijk .
Groetjes Marcel 415

Afbeelding
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door DNS »

Kan zijn, gezien de leeftijd, dat er nog blauwe koelvloeistof (G11) inzit. Daar kan je niet zomaar rode KVS (G12) bij in stoppen, alleen als dit G12+ is (die kan namelijk bij zowel rode als blauwe in). Let daar even op. Gewoon gedemineraliseerd (=demi) water kan ook voor kleine hoeveelheiden, kraanwater beter niet.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door rick_k »

Mijn busje zijn kvs niveau staat ook altijd net onder min. Doe ik er meer in, dan spuugt ie het uit en blijft weer net onder min hangen...

Je vul het gewoon af, mijn 1996 TDI loopt ook nog op groene/blauwe kvs, en daarna ga je kijken of het peil goed blijft of niet. Meestal is er niks aan de hand, behalve dan dat de dop van het druk reservoir een beetje lekt en dus een beetje afblaast bij warme motor waardoor hij wat verdampt.

mvg Rick
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door whizzi »

Nu met een nieuwe krukaspoelie, oliekeering, distributieriem en waterpomp kan ik hopelijk voorlopig weer blijven rijden met de bus.

Vandaag de tussenruit tussen cabine en laadruimte weer laten plaatsen zodat ik volgens de belastingdienst ook weer goed bezig ben. Hiervoor toch even naar de carglass gereden waar men na een half uurtje de raam weer netjes op zijn plek had zitten. :jumpklap

Mijn volgende wat ik wil doen is toch de ene beschadiging aan de zijkant netjes wegwerken (zit een 3-tal krasjes door een parkeergarage met veel en veels te weinig ruimte :muur ) en aan de passagiers zijde de roest-plekken netjes maken.

Nou ben ik er nog steeds niet achter welke kleur dit is en/of hoe ik dit op een nette manier kan overspuiten. Is het verstandig om de roestplekken toch te schuren en daarna over te lakken of gewoon ineens eroverheen kwasten/spuiten?

Ik heb de autosticker wel gevonden, maar ik kan daar totaal niet uit opmaken welke kleur het is.
Afbeelding

Dan heb ik nog een vraag, die letters die er nu op zitten.. in de juiste hoek is 'Compu Lite' nog steeds te lezen. Hier zaten vroeger dus stickers. Hoe kan ik dit weghalen? Het lijkt namelijk dat de lak eromheen iets of wat verkleurd is...
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
lars 766
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:39
Locatie: assendelft

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door lars 766 »

ik denk dat dit je kleur code is mediumblauw laknummer H5G sales term J5 maar kan het ook mis hebben.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door Oviivo »

whizzi schreef:
Dan heb ik nog een vraag, die letters die er nu op zitten.. in de juiste hoek is 'Compu Lite' nog steeds te lezen. Hier zaten vroeger dus stickers. Hoe kan ik dit weghalen? Het lijkt namelijk dat de lak eromheen iets of wat verkleurd is...
Ff de lak goed polijsten, dan gaat het weg. Ik zou het laten doen :knipoog
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Plaats reactie