Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bandbus: de Plunderbus

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 382
Lid geworden op: vr mei 03, 2013 0:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door whizzi »

Even iemand zoeken in de omgeving die een polijst apparaat heeft dan :P
Directeur van het HomeComputerMuseum en, net als mijn dochter, groot fan van mijn VW T5

jan2009
Berichten: 5231
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Breda of Rotterdam,-)

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door jan2009 »

Als je dat laat doen vermoed ik dat je aardig wat gaat betalen aan manuren.
Als ik je bus zie en je begint eenmaal met cleanen en polijsten wil je niet dat ze stoppen voor de gehele bus gedaan is :knipoog
Anders is je bus een lappendeken van blauwtinten als je slechts een gedeelte doet .

Heb zelf ook het probleem van belettering die steeds weer tevoorschijn komt.
Afgelopen week gewoon handmatig met Meguiars cleaner en polisch en uiteindelijk wax weer eens bezig geweest en dan zijn de afdrukken wel weer verdwenen, zolang het duurt .

Op het camperweekend heeft Multivan Generation een demo gegeven op onze bus met een poetsmachine maar ook dan gaat er nog veel tijd in zitten.
Kan je beter zelf een poetsmachine aanschaffen in plaats van het uit te besteden .
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 382
Lid geworden op: vr mei 03, 2013 0:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door whizzi »

De T4 heeft inmiddels al bijna 5000 kilometers gereden na de grote reparatie (27 juni) en is probleemloos geweest, zelfs met volle belading, 4 mannen en op de meest vreemde plekken (op een modderig veld in Meppel bijvoorbeeld).

Er is nu een klein probleempje wat toch wel lastig is, maar hier is al naar gekeken door een garage en er is een rubbertje weg van het T-stuk onder de versnellingsbak. Dit wordt als het goed is snel gerepareerd (en is voor de garage maar een paar minuten werk). Dit resulteert in het onduidelijk zijn in welke versnelling de T4 zit (hij blijft er wel goed in zitten gelukkig)..

Maar wat ik hier wilde melden.. aanstaande zaterdag wordt de bus van voor tot achter helemaal gepolijst en gepoetst. Ook het interieur wordt gereinigd, dus dan ben ik hopelijk de rook-geur wat meer kwijt.

Ik zal foto's voor en na gaan posten. Toch vond ik het nu alleen al het benoemen waard, want deze Helmonder heeft als hobby, bestelbussen poetsen/polijsten :bonk . Hij heeft een bedrijf wat zich heeft specialiseert in het polijsten/poetsen van vrachtauto's, dus een busje is voor hem een fijn klusje. Hij gaat zelfs de deurstijlen aan de binnenkant poetsen en polijsten en dat voor het magische bedrag van €100 excl BTW.. Voor dat geld ga ik niet mijzelf in het zweet werken zeg maar :P

Hopelijk is dan niet meer te zien dat mijn bus van een computer-bedrijf is geweest. :bifun
Directeur van het HomeComputerMuseum en, net als mijn dochter, groot fan van mijn VW T5

Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 382
Lid geworden op: vr mei 03, 2013 0:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door whizzi »

Zojuist de bus opgehaald en ik kon maar 1 ding doen toen ik voor de bus stond:
:ie :groteogen :gekte :toppie

Van het vale blauw wat de bus had en de half afgehaalde stickers:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Is na anderhalf uur stickers verwijderen, polijsten en poetsen het resultaat:
Closeup voorkant:
Afbeelding

Afbeelding

Ongeveer dezelfde foto als hierboven, alleen iets andere hoek:
Afbeelding

De achterkant glimt als een spiegel:
Afbeelding

Andere zijkant, hier zit onder de deur wat roestplekjes (niet helemaal doorgeroest overigens) en ducttape op de spiegel anders pleurt die er uit:
Afbeelding

Hier nog wat duidelijker:
Afbeelding

Achterkant:
Afbeelding

En dat voor €150.. :nuts . Ik heb het idee dat de bus nu alleen als verdubbeld is in waarde :gekte , ik ga hem alleen niet verkopen ! :T44EVER
Directeur van het HomeComputerMuseum en, net als mijn dochter, groot fan van mijn VW T5

Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: wo aug 15, 2012 14:43

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door Oviivo »

Prima prijsje voor een vervelende klus met mooi resultaat :yes
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar

Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: di mei 12, 2009 20:02
Locatie: NOP

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door DNS »

Ziet er erg goed uit zo! :yes :T44EVER
Groeten, Dennis

Afbeelding

97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie

Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: za apr 20, 2013 9:25
Locatie: Eindhoven

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door Bart H »

Heel gaaf !!! :adhd
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28393
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door Multivan Generation »

Dat is wel een koopje..
Normaal ben je met een bus,
die nog nooit tegen een poetsapparaat is aangelopen wel een 2 dagen kwijt.

Ik ben benieuwd hoe het er over een paar maanden uit gaan zien.
Meestal komen losse letters langzaam aan weer terug.. (kleurverschil).

Maar je hebt een super goede prijs betaald, ik doe het er niet voor.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 382
Lid geworden op: vr mei 03, 2013 0:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door whizzi »

We zullen het zien over een aantal maanden :)

Vandaag heeft de bus ook bij de garage gestaan (de buurman van mijn werk). Eigenlijk is dit een Opel specialist, maar als het over bussen gaat heeft hij toch de voorkeur aan VW :P

Al sinds het begin heb ik dat ik als ik de bus in de 1e versnelling wil zetten, ik de pook iets moet indrukken. Ook is het erg onduidelijk of hij in 2 of 4 zit, of in 3 of 5.. Ik dacht schakelbolletjes maar ik heb nou nog niet de expertise om dit te bekijken of op te lossen (en ook geen brug ofzo).

Nadat de garage er even onder heeft gekeken was de conclusie dat aan het T-stuk van de bak (pook ?) 2 rubbertjes zitten en 1 daarvan was helemaal weg. Rubbertje erin en hij schakelt weer helemaal geweldig. Geen pook meer indrukken om naar de 1e versnelling te gaan en gewoon goed te voelen welke versnelling je in gaat.

Ik ben weer helemaal het mannetje met de bus.

Nu het ene krasje en onder de bestuurders-deur nog eens overspuiten en de roestpuntjes wegwerken onder de bijrijders deur, dan is de bus niet meer te onderscheiden van nieuw :P :bifun
Directeur van het HomeComputerMuseum en, net als mijn dochter, groot fan van mijn VW T5

Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 23:43

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door Jurgen VH »

Dat ziet er helemaal top uit en die 150€ is echt een top prijsje want dit is een hele klus :yes :T44EVER :wjw

rick_k
Berichten: 1680
Lid geworden op: zo apr 05, 2009 22:01

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door rick_k »

Ziet er inderdaad weer puik uit zo! Dat is wel ff poetsen waard.

mvg Rick

Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: ma dec 28, 2009 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door kurt&oxana »

:toppie ,ziet er al stukken beter uit :yes
T4 Multivan 2.5 TDI

Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 382
Lid geworden op: vr mei 03, 2013 0:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door whizzi »

Ik schop dit toch even omhoog omdat ik nu serieus dingen aan het aanpassen ben om dit helemaal mijn busje te maken en om even van mij af te schrijven, want ik zit een beetje in een dipje.

Eind 2014 heb ik de bus naar de lokale garage gebracht omdat de APK weer om de hoek kwam kijken (15-01-2015) en remmen op de motor was effectiever dan remmen met de .. remmen :gekte . Bovendien zaten er 2 mooie gaten in de uitlaat en de oude dame was wel eens incontinent met de olie wilde ik ook eens gaan oplossen.

Bij de garage bleek dat ook de bovenste fuseekogel een speling had van 1 cm, dus dit APK-afkeurpunt ook direct aangepakt.

Aangezien ik de bus pas 20 februari nodig had, had ik dat ook aangegeven bij de garage dat men het rustig aan kon doen (hopelijk zijn ze dan ook coulant met de uren opschrijven).

Door omstandigheden had ik de bus de ergens rond 11 februari nodig dus maar eens gebeld hoe het ermee was. Ze waren er nog niet aan begonnen door omstandigheden maar ze zouden er aan gaan beginnen. Geen bus die week dus.

De week erna had ik de bus dus eigenlijk nodig voor een optreden met de band dus weer ergens halverwege gebeld dat ik de bus nodig heb. Ze zouden mij vrijdag terugbellen (ik had de bus de zaterdag nodig) en uiteindelijk kreeg ik zaterdag het slechte nieuws.. de bus was nog niet klaar.
Hoofdzakelijke reden hiervoor is dat de eigenaar van de garage een ongeluk heeft gehad en z'n schouder helemaal naar de klote heeft geholpen (wat niet mijn probleem is). Tweede reden is dat er iemand in die week op het terrein van de garage is geweest en een dikke deuk + aanzienlijke lakschade in mijn achterklep heeft gereden (boven het rechter achterlicht). Dit moest dus eerst hersteld worden (op kosten van de garage) en wat dus weer meer vertraging opleverde. Eigenaar van de garage was wel zo vriendelijk om zijn Opel Vivaro mee te geven zodat ik in ieder geval kon optreden.

Een week later (inmiddels 26 feb) was de bus terug van schadeherstel bedrijf (en achterklep is heel mooi hersteld!) en zijn de schijfremmen voor en de blokken voor vervangen. Een dagje later is matje langs geweest en heeft de bus een neerklapbare voorbank gekregen :yes

Afgelopen week uitlaat gerepareerd en kwamen ze erachter dat ook mijn blokken achter nog maar 5 mm dik zijn, dus ook deze moesten worden vervangen.

Vandaag (donderdag 5 maart) kreeg ik een telefoontje. Bij het proefritje voor de APK merkte de garagehouder dat er niet genoeg remkracht was. Het bleek dat de achterrem in zijn geheel niet gebruikt werd, dit omdat de remcilinder achter compleet vastgeroest was en er was ook niks meer mee te beginnen, dus ook dat moet vervangen worden.

Nu hoop ik ten zeerste dat ik morgenvroeg om 10:00 de bus met een APK mee naar Leipzig mag nemen, voor de olielekkage moet de bus volgende week zelfs nog terug :ie

Leuk, zo'n bus met lage km-stand voor niet al te gek bedrag, alleen krijg ik nu dus al het achterstallige onderhoud .

Wat ik hierna wil gaan doen:
- Interieurfilter vervangen
- Chippen
- Bestuurdersstoel verbeteren
- Tent maken
- USB aansluitingen achter maken voor opladen
- Isoleren
Directeur van het HomeComputerMuseum en, net als mijn dochter, groot fan van mijn VW T5

jan2009
Berichten: 5231
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Breda of Rotterdam,-)

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door jan2009 »

Tja , pech van die deuk maar dat is vergoed door de garage.
Verder lijkt het mij normaal onderhoud maar wordt er niet zo efficent gewerkt door die garage.
:nuts
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 382
Lid geworden op: vr mei 03, 2013 0:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Bandbus v2: Nog geen naam

Bericht door whizzi »

Het wonder is gebeurd, ik heb mijn bus terug !

De olie lekkage is verholpen. Ik krijg morgen de totaal factuur van de afgelopen 3 maanden bij de garage staan. Onder andere bij het oliefilter is een rubber vervangen en nog ergens een rubbertje. Verder kwamen er wat druppels bij de carter vandaan waar men een compleet verkeerde schroef in heeft gewurmd die er met veel pijn en moeite (en laswerk) uit ging en vervangen is door een wel passende schroef. Ook waren er haarscheurtjes in een plastic pijpje (koelvloeistof) langs het blok waardoor er ook zo nu en dan wat druppels uit vielen. De precieze onderdelenlijst krijg ik morgen.

De garage heeft op mijn verzoek ook de EGR afgesloten.

Verder dus:
- Nieuwe remmen voor (schijven en blokken)
- Nieuwe remmen achter (blokken)
- Remcylinder achter
- 2x Gat in de uitlaat gedicht
- Bovenste fuseekogel (volgens mij rechts) voor
- 1 liter olie
- Achterklep opnieuw gespoten vanwege (vermoedelijk) een achter uit rijdende vrachtauto.

Dit duurt normaal geen 3 maanden natuurlijk, alhoewel het ook een beetje mijn schuld is aangezien ik heb aangegeven dat het best kon wachten tot eind februari. Dat ik vervolgens alle pech heb met een vrachtauto die mijn achterklep verwoest (weer netjes hersteld) en dat het lichamelijk herstel van 1 van de 2 monteurs veel en veel langer duurt dan gedacht (en hij nog minder kan) terwijl er wel continue een aanvoer is van auto's daar en ik uiteindelijk wel geholpen ben (ik heb volledig kosteloos de (Opel) bus van de eigenaar mogen lenen om op te kunnen treden), blijf ik mijn busje bij deze garage brengen.

Rekening wordt trouwens naar verwachting tussen de €700 en €800 totaal, wat gewoon een normale nette prijs is denk ik.

Nu de volgende stap, chip-tuning :)
Directeur van het HomeComputerMuseum en, net als mijn dochter, groot fan van mijn VW T5

Plaats reactie