Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

BULA - The Camper Project

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: BULA - The Camper Project

Bericht door Multivan Generation »

mooi zeiltje zie ik :bifun :bifun :bifun

Fraaie kastjes, wat voor frontje is dat materiaal?
Ziet er rustiek uit...

Fijne vakantie toegewenst :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: BULA - The Camper Project

Bericht door Lambiek »

Goede vakantie Barth :campingT4
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: BULA - The Camper Project

Bericht door Bart H »

Tjah Peter met weinig tijd moet je soms dingen even laten....zeiltje komt nog wel :)

De fronten zijn beplakt met HPL in een RU afwerking...van Rustica dus dat klopt wel. Het is geen gladde HPL maar herft structuur dus zeer krasvast.....

Bij de Drenthe meeting kan iedereen voelen :knipoog

----------------

Bedankt Lambiek !!
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: BULA - The Camper Project

Bericht door Bart H »

Help !!!!!

Ik heb tijd te weinig, sinds terug komst van weekje Frankrijk niet eens een verslagje kunnen typen..... euh ik bedoel geen tijd gemaakt om te typen.
Plan te veel andere dingen in en werk te veel maar goed. Lees nog wel redelijk veel mee hier, en op marktplaats.

Van de week een comfort stoel met armleuning gekocht, helaas zonder hoofdsteun maar die vind ik wel een keer ergens 1.

In de kerstvakantie heb ik weer tijd dus dan ga ik weer wat klussen.

Hier de stoel die ondertusssn stofvrij gemaakt is, beste man had hem toen de bus 3 jaar oud was eruit gedaan voor een bankje en in de schuur gezet. Net zij T4 verkocht en hij was de stoel eigenlijk vergeten van zolder af te halen en bij de T4 mee te geven.... :jump
Bijlagen
IMG-20131203-WA0009.jpg
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: BULA - The Camper Project

Bericht door Bart H »

Even ook ter aanvulling van mijn topic....

Van schade naar herstelde schade:

Afbeelding
Afbeelding
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: BULA - The Camper Project

Bericht door Bart H »

Afgelopen dagen ook weer bezig geweest met het interieur, zeiltje moest er nog in voor de vloer:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


En het interieur er weer in voordat we een controleurtje aan de deur hebben staan.
Ben dik tevreden met de combinatie van kleuren !

Afbeelding
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: BULA - The Camper Project

Bericht door Bart H »

Ruim 3 jaar verder is hij daar weer, ik merkte dat ik mijn prioriteiten ergens anders had neergelegd als bij het up to date houden van de veranderingen van de bus…
Wat natuurlijk zonde is want ik heb zelf heeeeeel veeeeel aan dit forum gehad bij het ombouwen… en dan zou ik mijn ervaringen en vorderingen halverwege stoppen….

Ik ga mijn best doen dit verder af te ronden hier:

In 2014 zijn we nog op het zelfbouwcamperweekend geweest waar we veel leuke verhalen hebben gehoord en veel gezichten hebben leren kennen achter de forum namen en foto’s !

We zijn toen verder gegaan met de verbouwing en hebben de indeling maar licht aangepast:


- Originele zitbank bevestigd op de originele punten wat we plat klappen als we willen slapen (geeft dus 4 zitplaatsen op kenteken)
- Het keukenblok is 80cm breed en voorzien van een SMEV MO927 2 pits fornuis met spoelbak (zonder glasplaat), dompelpomp Reich Easy 14L, kraan (type nr nergens opgeschreven) 20 liter schoonwater tank en 5 liter vuil water tank en gasfles tbv fornuis (gaat in geval van de werkende mens inmiddels al ruim 4 jaar mee)
- Achter de zitbank hadden we eerst 4 laden en een open ruimte tbv de surfspullen (in mijn geval bodyboard spullen) Dit bleek toch niet zo praktisch dus dit hebben we omgezet naar 4 brede lade
- Naast de lade hou je dan ruimte over voor “rommel” in mijn geval dan, lees gereedschap, paraplu, vishengeltje campingstekker, 220v stekker koelbox, vlieger etc
- Koelbox is de Waeco CF50 perfect ding alles goed koud ruim voldoende de 50 liter inhoud en is mooi net een paar centimeter lager dan de bank ingeklapt dus valt onder het bed (slaapstand)
- Het bed is een 14cm dik matras (mijn vriendin zegt altijd 14cm dun matras ;) ) van Ikea en ligt op een volledig dichte plaat van 18mm multiplex bekleed met witte HPL (0,8mm dikke afwerking), bodem bestaat ui 3 delen, vaste deel boven de achterste lades, een deel zo dik als 2x dikte matras is 28cm + wat dekbed/hoofdkussen dikte, en een rest deel wat in slaapstand rust op ene lat welke op het keukenblok zit bevestigd.
- In de slaapstand is bovenkant matras bovenkant keukenblok, vind mijn vriendin ideaal maar het blad schoon en heeft zo wat extra lengte waar haar hoofdkussen dan ligt, waar hij bij mij net naar beneden zou vallen
- Vloertje voorzien van een Carpetright vinyl met foam laag eronder van een 3 a 4mm
- POP-UP dakje beter bekend als het MAC-MOL dakje ! Werkt perfect ! (overgang naar plafond platen moet na 3 jaar nog afgewerkt worden…. )
- Peter heeft mijn CruiseControl ingebouwd en geactiveerd !
- Rest van het forum heeft uiteraard gezorgd voor erg veel nuttige info, lezen altijd meer mensen mee dan je denkt ;)



Genoeg getypt nu wat foto’s, ik zal proberen bij de foto’s wat begrijpende informatie bij te typen om het te verduidelijken.
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: BULA - The Camper Project

Bericht door Bart H »

De Basis foto's gemaakt midden 2014

3 simpele getimmerde lades onder de bank voor wat potten pannen kopjes bekers etc
Keuken blokje, linker lade gevuld met borden, stok kaarten, kaarsjes, vuilniszakken etc
Rechter lade is besteklade
Linkerdeurtje verstopt de porta-potti en een voorraad bak
rechterduertje verstopt de schoon en vuilwater tank en gasfles
Afbeelding

Bankje neergeklapt matras erovrerheen (200x140x14cm)
Afbeelding

Achterzijde met bed vlak en lades gesloten: Lades voorzien van Blum tandem box met soft close en 650mm diep (moet iets als interieurbouwer ;) )
Afbeelding

En met lades open:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bart H op 02 jun 2017, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: BULA - The Camper Project

Bericht door Bart H »

Eind 2016 op het werk een bakje gemaakt wat ik boven het fornuis ga hangen voor nog meer prularia die vaak los slingert in de bus of waar we nog geen plek voor hebben.
Als interieurbouwer werken we vaak met een Hi-macs en Corian, dit is een kunstof die veel gebruikt worden voor aanrechtbladen, wastafels maar ook voor bekleding van een aanloopbalie bij een bedrijf.

Als je dit materiaal opwarmt (in een speciaal ontworpen oven (lees een tafelpers waarvan de onder en boven plaat warm word) kan j het materiaal een vorm geven door het over een mal heen te leggen als het uit de oven komt (met warmtewerende handschoenen).
Ik heb een 3mm dikke Hi-Macs wit gebruikt waar we een rest strook van hadden liggen, deze opgewarmd en toen deze uit de “oven” kwam over een HWA buis (ronde PVC buis doorsnede 10cm) heen gelegd waardoor hij de ronding kreeg.
Op het werk 2 zijkanten gemaakt van 18mm wit gemelamineerd spaanplaat (oftewel het materiaal waar een gemiddeld keukenkastje van binnen van gemaakt is) en deze tegen de himacs aangekit met witte montage kit.
De zijkanten heb ik voorzien van een stoelhoekje welke ik weer aan de bus heb bevestigd met “wurth zelf tappers” hier zit een zelfborend puntje aan wat het gat op de juiste maat maakt en waar de schroef ontzettend stevig vast zet in het binnenste plaatwerk, ook al is dat maar een paar mm dik.
uiteraard het gat voor de schroef eerst voorgeboord met een boortje van rond 2mm.

Het bakje werd afgelopen vakantie goed gebruikt voor:
Keukenrol, WC rol, klitteband stukjes welke wij gebruiken om de gordijnen bij elkaar te houden, fruit en alles wat je snel kwijt moet ;)

De buitenzijde van de ronding gaan we gebruiken voor stickers en magneten, we vinden het namelijk leuk om een persoonlijke touch aan de bus te geven en zo halen we onder andere bij de meeste vakantie plaatsen een magneetje, lekker cliché

Afbeelding

Voor het bakje hing:
Afbeelding

Met bakje:
Afbeelding

Zijaanzicht, slecht bevestigd met 2 stoelhoekjes en kan voldoende gewicht dragen zo.

Hier zien we ook goed de onafgewerkte diktekant van mijn plafond plaat, ik wilde hier een rubberen hoek voor (soort trapneusprofiel) van onder 5mm breed en staand een 50mm breed (zodat de staande kant de nieten wegwerkt en de "hobbelige" lijn van het afkitten aan de buitenzijde maar ik vind dit profiel met deze afmeting maar niet...
Zwart rubber zou ideaal zijn in de hoekjes als het vlakke deel maar 5 of max 10mm is kan je het zo in de hoek doorzetten, maak ik dit van hout of aluminium dan moet ik allemaal van die kleine piel stukjes en verstekjes maken
ideeën zijn altijd welkom !

Afbeelding
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: BULA - The Camper Project

Bericht door jones »

Netjes hoor zo! Als die bakjes in de verkoop komen hou ik me aanbevolen :lach
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: BULA - The Camper Project

Bericht door Bart H »

En wat is er nou mooier als je samen met een vriend kunt klussen in een overdekte warme ruimte beide aan je VW :yes

Afbeelding
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: BULA - The Camper Project

Bericht door Bart H »

Erg zonde is dat toen ik de bus kocht hij een stuk beter in de lak stond, de vorige eigenaar heeft hem donkerblauw laten spuiten maar dat is niet bepaald goed gedaan.
De blanke lak begint op het dak los te laten wat er niet mooi uitziet, en dus allemaal matte lak weer geeft…
Ik heb me laten vertellen dat de blanke lak dan te snel over de kleur heen is gezet en dat de blauwe kleur destijds dus nog niet goed droog/uitgehard was.

Vaak getwijfeld wat er mee te doen, hij heeft 330.000 km en dan is overspuiten (ongeveer een 2500,- heb ik me laten vertellen) toch wel aardig wat geld…. Niet at dit fraai is maar het is zo’n twijfel geval.
Was het nu een originele camper geweest dan was het zeker zijn geld waard geweest (qua marktwaarde) naar mijn mening.

Dan hebben we nog een TO DO LIST en een WISH LIST

TO DO LIST:

Stroom systeem verbeteren/professioneler maken:

- 12 v werkt niet goed, de koelbox geeft wel een temperatuur weer en het lampje brand maar de compressor slaat niet aan (wel als ik hem op
220v aansluit)
- Accumonitor aansluiten
- Kraantje deed het vorige week tijdens de vakantie wel, en toen ineens niet meer eveneens als een 12v punt voor en autolader voor de telefoon
- Ik heb alle punten gemeten en de HH accu gemeten en kom overal op 12.7V (heb het nog niet getest wat hij doet als ik de kraan activeer of hij
dan weg valt….
- Zekeringen in het zekeringen kastje zijn voor alle 3 nog goed (kraan, koelbox en 12v punt)
- Omvormer plaatsen Victron Phoenix 12/600 en aansluiten
- 220V walaansluiting aansluiten op een meervoudige wcd (eerst een zekering ertussen) zodat daar de laadregelaar op 220V stopcontacten op aan
kunnen worden gesloten
- Led strip in een alu profiel met melkwit perspex kapje monteren/afronden (alu profiel met kapje zit er al tegen led hangt er half in en moet nog
aangesloten worden op een schakelaar en zekering kast.

WISH LIST:

- Andere lafronten maken voor de 4 lades aan de achterzijde… weg met dat standaard wit
- Van de 3 lade’s onder de bank 2 lades maken of 1 los front links zo laten en rechts 1 front voor beide lades (ook hier een ander materiaal als
fronten)
- Andere gasveren op de achterklep voor de keren dat we de fietsen meenemen
- Bekijken of we een ronde PVC buis met kraantje onder de bus kunnen maken als vuilwater tank (ipv in het keukenblokje)
- Console van de bijrijders stoel verlagen. De dikte van het draaipalteau lager, nu kijken we soms tegen het plafond aan als we rechtop zitten.

Het stroom probleem moet ik verhelpen voor de bouwvak vakantie dit jaar de rest heeft geen “vaste” planning ;) :proost
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: BULA - The Camper Project

Bericht door Bart H »

Het begin voor de walstroom is al gemaakt, ik wilde geen gat in de zijwand maken voor de stroom aansluiting dus zocht een andere plek.
Wij staan echt zelde op een camping maar voor de keer dat of als ik thuis zit dan wil ik toch wel graag de stroom aan kunnen sluiten.
En toen kwam ik een dummy mistlamp tegen aan de achter zijde !

Aan de buitenzijde een gat geboord in het rode perspex, en met seconden lijm en veel kit het FEMALE gedeeld erin gelijmd.

(ja ik heb het gedeelte bij Peter in zijn topic gelezen over male/female in de bus en ben me bewust van dat male praktischer was geweest.

Afbeelding

Daarna alles zwart gespoten zodat het wat minder opvalt.... ik dus ook aangezien het rode perspex toch ook een reflecterende werking had.... bedenk me nu of het uberhaupt had gemogen of dat dit afgekeurd kan worden ?

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben alvast tevreden met de positie en ingang :jump

Afbeelding
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: BULA - The Camper Project

Bericht door Pascal-141 »

Had je niet beter de stekker gewoon achter de mistlichtdummy gemonteerd ? Dat word heel vaak gedaan . Als je stroom wil aansluiten , neem je gewoon de mistlichtdummy eruit en je koppelt de stekker in . Voordeel is dat niemand iets ziet van de strromaansluiting in "normale " toestand.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: BULA - The Camper Project

Bericht door odorf »

Mooi vervolg van je verslag.

De foto van de lades open is bij mij dezelfde als die daarboven ... Dicht dus. :toppie

Voor de keuring maakt dat dummy lichtje niets uit. De verplichte reflectie zit in de achterlichtunits zelf. Er zijn veel T4's waar daar helemaal niets in de bumper zit. Ook geen dummy dus.

Succes, ook met het vinden van het juiste rubberprofiel. Lijkt me een hele mooie oplossing. Alhoewel als ik zie hoe handig je kunststof smelt ... Is dat geen optie?

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie