Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

nieuw project van Pascal-141

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10160
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: nieuw project van Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

busbart schreef:Ok, bedankt.
en voor een gewone bus? (niet verhoogt of verlaagd?)
Dan zou ik Bilstein B4 aanraden , of Sachs (zit er ook origineel onder)
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
OldschoolCustoms
Berichten: 500
Lid geworden op: ma mei 23, 2016 11:46
Locatie: Retie (BE)

Re: nieuw project van Pascal-141

Bericht door OldschoolCustoms »

Net zien staan in Geel, ben u gepasseerd met de T4 opweg naar mijne kleinste in den opvang :toppie
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk

Volkwagen parking ONLY!!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10160
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: nieuw project van Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

OldschoolCustoms schreef:Net zien staan in Geel, ben u gepasseerd met de T4 opweg naar mijne kleinste in den opvang :toppie
Dat kan , ik kwam van mijn werk waarschijnlijk :toppie
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
OldschoolCustoms
Berichten: 500
Lid geworden op: ma mei 23, 2016 11:46
Locatie: Retie (BE)

Re: nieuw project van Pascal-141

Bericht door OldschoolCustoms »

Pascal-141 schreef:
OldschoolCustoms schreef:Net zien staan in Geel, ben u gepasseerd met de T4 opweg naar mijne kleinste in den opvang :toppie
Dat kan , ik kwam van mijn werk waarschijnlijk :toppie
Ja ge stond aan de gazettewinkel in ten aard en ik moest daar de wijk indraaie
Current rides:
- 1991 VW Golf MK2 1.6
- 1998 VW T4 2.5TDI 102pk

Volkwagen parking ONLY!!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10160
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: nieuw project van Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

Het volgende wat er gaat gebeuren aan mijn zwarte werkbusje =
-alle klepstoters vervangen
-nieuwe oliepomp
-en als gevolg daarvan , ook meteen maar nieuwe distributieriem ,en spanrollen
-ontluchter van versnellingsbak wijzigen
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10160
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: nieuw project van Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

ik had al een paar keer last gehad van oliespatten op de achterkant van de T4 , en dat was altijd na een rit waarbij de T4 goed werd belast .
Ik zag dat de versnellingsbak wat olie buitengooide bij stevige belasting (met zware aanhanger erachter op de snelweg , of zonder aanhanger maar dan bij warm weer en hoge snelheid op de snelweg) , dus wanneer de versnellingsbak echt goed warm werd .
Ik dacht dat het aan de ontluchter gelegen was , maar dat bleek deze week na grondige inspectie dus toch niet zo te zijn. Ik zag dat er veel speling zat op de flens die uit de bak komt en waar de aandrijfas tegen bevestigd word. (linkse zijde /"korte" zijde)

Tijdens het dagelijkse woon/werk verkeer (zijn allemaal gewone wegen) was er niks aan de hand , geen lekkage . Maar dus bij stevige belasting was er wel (kleine) lekkage . Dus vermoedelijk wanneer de olie echt heet werd .

In plaats van de versnellingsbak open te gooien om de lagers en dichtingen te vervangen , heb ik ene andere oplossing .
Ik heb deze sloper nog staan :
Afbeelding
Dus hier snel de bak onderuit halen , en dan deze bij mijn T4 eronder . Snelste oplossing , en goedkoper dan de huidige bak te (laten) herstellen .
Ik heb de speling op de flenzen van die witte gecontroleerd en er zit geen speling op , dus die kan er zo onder . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Henny M
Berichten: 258
Lid geworden op: do sep 02, 2010 22:13
Locatie: Veldhoven (NBr.)

Re: nieuw project van Pascal-141

Bericht door Henny M »

:werkaanT4 Handig!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10160
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: nieuw project van Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

Zo , hij kan er terug even tegen ...

-hydraulische klepstoters vervangen
-nieuwe oliepomp
-en als gevolg daarvan , ook meteen maar nieuwe distributieriem ,waterpomp ,en spanrollen
-kleppendekseldichting vervangen
-trillingsdemper vd krukas vervangen
-carterontluchter (op het kleppendeksel) vervangen
-dichting krukas vervangen
-andere versnellingsbak gemonteerd
-versnellingsbakolie vervangen

:ikrij
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
RITC
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jul 17, 2011 8:49
Locatie: Hengelo(Ov.)

Re: nieuw project van Pascal-141

Bericht door RITC »

Echt gaaf dat je dat allemaal zelf kunt :toppie
Groeten Maarten(RITC)

witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10160
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: nieuw project van Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

RITC schreef:Echt gaaf dat je dat allemaal zelf kunt :toppie
Dit keer heb ik het door een vriend (die een garage heeft) laten doen .
Ik heb zelf geen vcds of vagcom of dergelijke , ik kan er dus niet even "de laptop aanhangen" om de timing correct te zetten na het vervangen vd distributieriemen , dus distributie laat ik door mijn vriend doen . Ik heb ook geen interesse in dat electronicagedoe , geef mij maar het mechanische (daar kan ik mijn handen tenminste aan vuil maken) :lach Al de rest doe ik wel zelf hoor .
Ik had de versnellingsbak wissel zelf kunnen doen , maar omdat mijn T4 daar nu toe op de brug stond , heb ik hen de versnellingsbak uit die witte bezorgd en hen die snel even laten de bak wisselen .
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
RITC
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jul 17, 2011 8:49
Locatie: Hengelo(Ov.)

Re: nieuw project van Pascal-141

Bericht door RITC »

Pascal-141 schreef:
RITC schreef:Echt gaaf dat je dat allemaal zelf kunt :toppie
Dit keer heb ik het door een vriend (die een garage heeft) laten doen .
Ik heb zelf geen vcds of vagcom of dergelijke , ik kan er dus niet even "de laptop aanhangen" om de timing correct te zetten na het vervangen vd distributieriemen , dus distributie laat ik door mijn vriend doen . Ik heb ook geen interesse in dat electronicagedoe , geef mij maar het mechanische (daar kan ik mijn handen tenminste aan vuil maken) :lach Al de rest doe ik wel zelf hoor .
Ik had de versnellingsbak wissel zelf kunnen doen , maar omdat mijn T4 daar nu toe op de brug stond , heb ik hen de versnellingsbak uit die witte bezorgd en hen die snel even laten de bak wisselen .
:yes :yes :yes
Groeten Maarten(RITC)

witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10160
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: nieuw project van Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

Gisteren was het nog eens tijd voor een grote beurt bij mijn werkbus , dus gisteren voormiddag maar eens even aan de slag gegaan. Oliewissel , filters vervangen enz. Bij iedere beurt kijk ik meteen ook alles na , en ja hoor , dat bleek geen overbodige luxe : aan de rechterzijde zag ik wat spatten vet op het subframe en op het carter . Was meteen duidelijk dat er terug een stofhoes van de aandrijfas gesneuveld was.
Kon nog maar net gescheurd zijn , want de hoeveelheid vet was echt miniem. Ik was er net op tijd bij .
Dus meteen maar aan de slag , ik heb toch alle onderdelen liggen .
Deze kwam eruit : stofhoes deels opengescheurd.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op vr feb 03, 2017 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10160
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: nieuw project van Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

Ik had een paar nieuwe aandrijfassen klaarliggen ,om te vervangen wanneer de huidige eens kapot gingen. Dus meteen een nieuwe aandrijfas genomen , de homokineet gevuld met vet , en gemonteerd.

Afbeelding
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10160
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: nieuw project van Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

Zo, alles terug gemonteerd.
Na zo'n 35a40 minuten kon hij terug de weg op

Afbeelding
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2952
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: nieuw project van Pascal-141

Bericht door Snautzer »

Dat is geen reparatie maar een pit stop...
Plaats reactie