Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 Project Tbos

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 Project Tbos

Bericht door Multivan Generation »

Ik hoop dat ik je een tip mag geven,
om de onderzijde van de auto meteen te behandelen tegen roest en bodem coating er op te zetten..

Als er weer gestrooid wordt, dan is dat tegenwoordig erg agressief spul.. :muur

Zou zonde zijn als je werk te niet gedaan wordt..

groeten Peter
Gebruikersavatar
Meesterbos
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jan 2014, 23:03

Re: T4 Project Tbos

Bericht door Meesterbos »

Multivan Generation schreef:"Ik hoop dat ik je een tip mag geven"
En of dat mag Peter! Sterker nog, heel graag zelfs! Alle tips zijn welkom! Wel goeie tips als het even kan en jou tip valt daar zeker onder hoor!

Ik lag gister onder de bus in de wielkas vlammetjes te deppen en toen viel me al op wat een eng dun plaatje die onderkant eigenlijk is dus ik snap je punt en dat ga ik zeker doen. Nu nog de hoe. Eens even kijken of ik een oprijbok kan regelen of een andere veilige werkoptie kan fixen.

Wat raad je aan als beste werkvolgorde? De boel er allemaal afhalen en opnieuw coaten is geen optie qua centjes namelijk :)

Schoonmaken met een harde borstel en vervolgens Tectyl erover? Of moet er nog een ander goedje tussen?

Nou ja je leest het Peter, tips zijn zeer zeker welkom! Ik ga nu eerst verder de nieuw gelaste delen behandelen maar daarna is de onderkant best een mooi volgend project.

Met een creatieve groet!
Thijs
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: T4 Project Tbos

Bericht door rick_k »

Rijd je benzine omdat je hem niet grijs hebt? Je moet niet teveel verwachten van het motortje, dat ding heeft een flinke kluif aan dat flatgebouw wat ie vooruit moet slepen. Een benzine motor heeft nu eenmaal niet veel koppel, dus optrekken gaat vaak wat moeizamer.

Respect voor je werk, ziet er weer beter uit zo. Mijn bus is van 1996, maar die is bijna net zo krokant. Van de zomer ook al wat laswerk en redelijk veel slijp en straalwerk gehad.

Maar goed, veel plezier ermee!!

mvg Rick
Davebv
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 dec 2013, 22:24
Locatie: Rotterdam

Re: T4 Project Tbos

Bericht door Davebv »

Zo dan, werk vordert gestaag ! goed bezig voor al foto's blijven posten !
Transporter T4 2.5 TDI 102pk 1999
Een mountainbike die perfect in de T4 past !
Gebruikersavatar
Meesterbos
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jan 2014, 23:03

Re: T4 Project Tbos

Bericht door Meesterbos »

Zo! Het is even terug maar ik ben dan ook behoorlijk druk momenteel en het lijkt alleen maar drukker te worden. Gelukkig heb ik in de avonduren toch nog een beetje werk kunnen verzetten en de isolatie, beplating en kampeer module zijn ondertussen bijna klaar.

De isolatie is uiteindelijk 3mm dik alu folie met schuimbekleding geworden. Ik heb nog ergens een foto met alleen de isolatie erin maar helaas kan ik die niet vinden.

Wel de nodige plaatjes van het beplaatwerk in de laadruimte :)

Afbeelding
Nieuwe wandjes en vloertje

Afbeelding
Zijkant met opbergvakken in de overbodige opstap.

Afbeelding
Originele tweezitter terug geplaatst.

Afbeelding
De in 10 tellen verwijderbare kampeermodule

Afbeelding
Kampeermodule achterzijde

Afbeelding
Zijaanzicht kampeermodule (waar nu nog een opening zit komt een uitschuifbare kooklade met tweepitter en opslagruimte erachter).

Afbeelding
Opslagruimtes

Afbeelding
Matrasbak

Afbeelding
Beddegoedbak onder matrasbak

Afbeelding
Bedmodus vanaf de achterzijde gezien

Afbeelding
Bedmodus zijaanzicht

Afbeelding
Klaptafelluik

Afbeelding
Zithoek uitgeklapt

Afbeelding
Zithoek vanaf achterzijde

Nu nog een keukenlade, de dakisolatie en beplating vernieuwen, ledstrips langs de zijkanten aansluiten op de binnenverlichting, een schattig tapijtje voor de looks en ik ben klaar voor de 1e roadtrip :)

En gezien het weer hoop ik dat er snel meer updates volgen! maar nu, back to work!

Creatieve groeten!
Thijs
schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: T4 Project Tbos

Bericht door schnarf »

hee Thys,

je bent lekker bezig met je busje, wordt een soort werkcamper zeker?

laswerk ziet er degelijk uit hoor, dat kan er weer een tijdje tegen.


veel plezier met het customizen :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 Project Tbos

Bericht door Multivan Generation »

wat mooi en creatief uitgedacht,
we zijn zeer benieuwd naar de overige plannen en uitvoering hiervan.
Dit was in ieder geval al wel vernieuwend :toppie
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 589
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: T4 Project Tbos

Bericht door Jos M »

Daar is over nagedacht, ziet er goed uit :jumpklap
Gebruikersavatar
Meesterbos
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jan 2014, 23:03

Re: T4 Project Tbos

Bericht door Meesterbos »

Dank u allen voor de reacties! Ik ben tot op heden in mijn nopjes met het ontwerp, al ga ik wel wat aanpassen nog.

En ja, het wordt inderdaad een "vanallemarktenthuisbus" Schnarf :) Ik heb een theaterproductie en meubel/timmer en decorbedrijf en wil goed kunnen laden. Dat werkt toch het beste als er niets in staat. Maar ja, zoals jullie weten vraagt een busje altijd om roadtrips dus de kampeermodule was mijn oplossing om van twee walletjes te kunnen snoepen ;)

Ik heb vannacht de kampeermodule voor het eerst uitgetest en potverdikkie wat heb ik lekker geslapen! De hond is ondertussen ook helemaal gewend aan de bus en ik hoef maar te roepen dat we op avontuur gaan en hops, meneer is er klaar voor.

Afbeelding

Wel heb ik besloten een kleine aanpassing te gaan maken in de bedmodule. Er gaat een extra matras uit twee delen mee die ik kan gebruiken om van mijn singlebed een twijfelaar te maken. Voor de hond is ernaast op zijn kussen liggen goed genoeg, maar voor roadtrips met een menselijke reisgenoot is het toch ook wel lekker om goede slaapruimte voor 2 te hebben.

En dan het beste nieuws, ik heb de motor helemaal nagekeken want ik was ergens vermogen aan het verliezen. Ik heb nu 5000 km gereden na de koop en die zijn allen afgelegd met maximaal 80km per uur. Dat was de maximale snelheid met wind tegen, geladen ben ik maar B wegen gaan doen want de snelweg is niet fijn met 70. Het leek en voelde alsof de motor een asma-patient was die besloten had zich dood te roken en bij de minste inspanning al begon te kuchen en pruttelen. De luchtfilter heb ik natuurlijk meteen losgehaald maar daar was niets aan te zien. Ook geen vogelnesten of paaseieren in de buis, dacht ik.... En verder, niets aan het handje, na starten liep hij prachtig stationair maar tijdens het rijden was er vaak wat gesputter, vooral na het even stilstaan bij een rood stolplicht (Zo praktisch).

Van de week werd het euvel nog erger, zo erg dat bij een beetje gas geven de motor stikte, de luchtslang die wegloopt van de motor sloeg zelfs helemaal dicht. Dus, ik heb de boel helemaal los gehad en verder gekeken dan mijn neus lang is en wat bleek? Er zit een extra filter in de buis die van mijn luchtfilter naar mijn motor loopt. Ik denk dat het een vlamdover is, het geheel is een soort kabouterhoedje van +_ 15cm gemaakt van heel dun ijzeren filter en ja, dat filter bleek dus helemaal vol te zitten met fijnstof.

Nu is het schoongemaakt en mijn motor klinkt eindelijk zoals hij bedoeld is, trekt weer op zoals een benzinebus hoort op te trekken en rijdt ook weer 130. Ook het verbruik is aanzienlijk omlaag gegaan, van 1 op 10 naar 1 op 13 is de 1e inschatting.

Ik zal straks nog even een foto maken van de kabouterhoed, maar nu eerst, een keukentje bouwen want ik miste mijn kopje thee toen ik vanochtend wakker werd!

Met creatieve groet,
Thijs
Gebruikersavatar
Meesterbos
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jan 2014, 23:03

Re: T4 Project Tbos

Bericht door Meesterbos »

De kook & voorraadlade

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Meesterbos
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jan 2014, 23:03

Re: T4 Project Tbos

Bericht door Meesterbos »

Afbeelding
Steenslag en sleutelputjes

Afbeelding
Laag 1

Afbeelding
En nog 2 lagen verder

Afbeelding
De dorpel ook meteen maar even aangepakt

Afbeelding
En het vloertje is ook weer een stapje verder

Afbeelding
De alu strip moet achter nog geplaatst worden

Afbeelding
Pimp my dashboard, 3 12v en 2 extra usb aansluitingen aangelegd
Gebruikersavatar
Meesterbos
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jan 2014, 23:03

Re: T4 Project Tbos

Bericht door Meesterbos »

Gegroet VW experts!

Na enkele drukke weken ben ik eindelijk weer een beetje aan mijn bus aan het toekomen. En in de VW categorie heb ik een vraagje. Ik heb gisteren de originele hemels in mijn T4 vervangen door een mooie nieuwe strakke houten hemel. Het geheel zit er mooi in alleen heb ik een ernstig gebrek aan klemmetjes om ze vast te zetten.

Afbeelding

De imbusklikunits waarmee de originele hemels vastzaten zijn behoorlijk gammel, draaien niet meer lekker en met het loshalen heb ik de inbuskop ook her en der fijn vernaggelt.

Weet iemand wellicht waar ik dergelijke kan bestellen en of deze units ook een naam en nr hebben?

Afbeelding

Met een creatieve groet!
Thijs
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 Project Tbos

Bericht door odorf »

@Meesterbos,

Met het nummer 701867299 kom je denk ik wat verder.
Diverse internetaanbieders zijn met dit nummer te vinden.
Je kunt hiermee ook naar de dealer.
clip.jpg
clip.jpg (11.72 KiB) 1157 keer bekeken
Nog een tip voor het opendraaien. Imbus draait snel dol.
Schroefje(parker) losjes in het imbusgaatje draaien en dan met een tang lostrekken gaat beter.
En ze zijn dan gewoon nog te gebruiken. (alleen niet met imbus :toppie )

Odorf
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: T4 Project Tbos

Bericht door doka Rick »

Hallo Thijs,

volgens mij zoek je dit:
dopjes.jpg
dopjes.jpg (29.11 KiB) 1136 keer bekeken
ik heb er zat liggen dus als je er wat nodig hebt; geef maar aan hoeveel en kijk ik even of ze er zijn. ik bewaar er een paar voor het geval dat ik ze nodig heb bij de deurpanelen en de rest verbruik je maar. op die manier heb ik weer een bakje leeg.

Groeten Rick
Gebruikersavatar
Meesterbos
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jan 2014, 23:03

Re: T4 Project Tbos

Bericht door Meesterbos »

Rick , wat geweldig, ik ben dol op delen! Ik zal je even een berichtje sturen en dan kom ik graag eens aanrijden in Lochem en dezer dagen om er een aantal in het plafond te drukken! Je bakje leeg zal niet nodig zijn denk ik :) mijn plafond heeft er een aantal nodig, evenals mijn nog te plaatsen schuifdeurpaneel.

En Odorf, het nummer staat in elk geval ook genoteerd, voor het geval ik ooit ooit nog een ander dak erin wil zetten :)

Dank u wel heren!

Groe.T
Plaats reactie