Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervoer

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
ruiterstefan
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:53

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door ruiterstefan »

Mooi, ik kom vrijdagavond even langs op het camperweekend, ben benieuwd of ik er een paar zelfbouwbussen zal tegenkomen!

Mijn MacMol dakje is binnen, ik ben al een heel eind met de montage. Gat zit in het dak, dakje is netjes op maat gemaakt, houten frame is op maat, alle rubbers zitten op hun plek.... alleen de scharnieren, het dakje en het doek nog bevestigen.

Hopelijk kom ik vrijdagavond terug vol ideeen, voor wie er bij is, tot dan!

resultaat tot nu toe:
Afbeelding
ruiterstefan
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:53

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door ruiterstefan »

Hoogste tijd voor een update. Er kwam een korte vakantie tussendoor, maar ik ben nu weer met de bus bezig. Ook ben ik even langsgeweest op het camperweekend en heb daar heel wat inspiratie opgedaan.

De voortgang:
Macmol dakje zit er netjes op
Originele 3-zitsbank is gemonteerd op originele bevestigingsplaats

Te doen:
Gordels
Demontabele lattenbodem
Keukentje

Foto's voortgang:
Dakje
Afbeelding
Gesloten dakje

Afbeelding
Open dakje

In totaal heeft het monteren van het dakje me bijna 2 dagen gekost, waarbij ik rustig aan heb gedaan en het gros alleen heb gedaan. Eerste dag was het meten, meten, meten, zagen, hoogte van schaal bijwerken, rubberen afdichtingen monteren, hout op maat zagen. Tweede dag was het bevestigen van het houten frame, scharnieren, dakschaal en doek en het afwerken. Herman, bedankt, je dakje is prima!

Bank
De bevestiging van de bank was makkelijk. Ik heb de u-profielen en bevestigingsbouten van de dubbele cabine op maat geslepen en gebruikt. Ik heb de voorgeponste bodempunten doorgeboord (10 mm) en op die plek de bank gemonteerd.

Gordels
Gordels moet ik nog aanschaffen. Omdat mijn bus van origine een bestelbus is zit er nog geen schroefdraad in de bevestigingspunten van de gordels zie foto's:
Afbeelding
Bevestigingspunt onder

Afbeelding
Bevestigingspunt boven

Ik ga proberen om deze 3 extra zitplaatsen op kenteken te krijgen. Op dit forum en elders lees ik allerlei tegenstrijdige berichten over het wel/niet verkrijgen van zitplaatsen op kenteken met een WV1 chassisnummer (van origine bestelbus). Volgens mij ligt het uiteindelijk allemaal aan de keurmeester en daarom staat de originele 3-zitsbank op de originele plek, gebruik ik originele bevestigingsbouten in de originele u-profielen. Ook de 3-puntsgordels wil ik op de originele bevestigingspunten monteren, maar daar moet ik nog wel op een zo origineel mogelijke manier schroefdraad achter zien te krijgen. Bij de twee onderste bevestigingspunten kun je makkelijk bij, dus daar kan ik makkelijk een bout met een ring achter houden. Het bovenste bevestigingspunt (midden boven het achterste raam/paneel) kun je echter heel moeilijk bereiken, dus als iemand een tip heeft hoe ik daar schroefdraad achter kan krijgen, graag. Ik zit nu te denken aan een moer met een ring die ik via het gat in de hoek van de bus op de juiste plek probeer te krijgen, of dat ik met een opvulbusje ga werken, maar ik ben er nog niet uit.

Lattenbodem
Deze foto is vandaag gemaakt, zo staat het er nu voor, de kist staat er tijdelijk:
Afbeelding
Mijn eerste plan was om als Mickel Moen een opklapbare lattenbodem te maken, maar ik hoop een evolutie op zijn idee bedacht te hebben, namelijk een uitschuifbare lattenbodem. Ik wil in de 70 cm achter de opgeklapte bank alle latten van de lattenbodem tegen of op elkaar kunnen leggen. Zodra ik het bed wil maken wil ik de latten naar voren kunnen trekken om tot een bed van 2 meter te komen. De lattenbodem bestaat uit twee delen van 80 cm bij 200 cm, die links, midden en rechts worden ondersteund. De ondersteuningen wil ik met een scharnier of telescopisch uitklappen. Over de precieze uitvoering ga ik de komende dagen mijn hoofd breken.

Keuken
Over de keuken heb ik nog weinig nagedacht, alleen de lokatie achter de bestuurdersstoel staat vast.
ruiterstefan
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:53

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door ruiterstefan »

Even weer een update. Ik heb de gordels en het bed zo goed als klaar.

Ik heb 2e hands 3 puntsgordels gehaald en deze op de originele gordelpunten vastgezet. Op de originele punten zat nog geen schroefdraad (WV1-kenteken), dus heb ik 6x een M10 moer aan een grote carosseriering gelast, die vervolgens achter het gat met montagekit vastgezet en wit gespoten. Op sommige plekken is dat wat makkerlijker dan andere, vooral de bovenste bevestigingspunten is even wat gekloot, maar met een spaak, een stukje draad en een combinatietang kom je een heel eind. De reden dat ik ze met kit vast heb gezet en wit heb gespoten is dat het nu precies lijkt op originele bevestigingspunten. Op onderstaande foto's zit de roller nog los omdat de moer aan het drogen is.

Mijn eis was altijd dat er een heel bed van 1,60 breed bij 2,00 lang in de bus kwam en dat is gelukt! Geheel uit lattenbodem en opklapbaar achter de 3-zitsbank:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb twee lattenbodems bij de ikea gehaald (27 euro stuk) en die vervolgens helemaal op maat gemaakt, verstevigd en opklapbaar gemaakt in 4 stukken. Voor de verbindingen tussen de vier stukken lattenbodem gebruik ik stukken aluminimum u-profiel en het hele bed wordt ondersteund door de 3-zitsbank en 6 poten aan de voorkant. Ik denk dat ik een oprolbaar topmatras ga halen als dekmatras, maar daar moet ik nog even naar kijken. Laatste punt is het keukentje, daar begin ik deze week aan.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door Multivan Generation »

succes met de keuring bij de RDW :knipoog
ruiterstefan
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:53

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door ruiterstefan »

Ik heb nog precies ruimte voor een keukenblok achter de bestuurdersstoel. Er er nog zo'n 40 cm diepte aan de voet en 30 cm diepte op 70 cm hoogte beschikbaar. Daar kan ik prima een vaste keuken in maken, eventueel laat ik de kant die naar de bestuurdersstoel staat een beetje schuin aflopen. Keukenblok komt er inderdaad vast in te staan, anders wordt de bus niet als camper goedgekeurd.
ruiterstefan
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:53

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door ruiterstefan »

Update met foto's opklapbaar bed. Bed is 2,00 bij 1,60 en klapt op achter de 3-zitsbank.

Todo: keukentje achter bestuurdersstoel (43 cm aan de voet van het bed beschikbaar, 36 cm op bedhoogte, 33 cm op 70cm hoogte (met bestuurdersstoel geheel naar achteren) en todo: 2 ladenblokken helemaal achterin, vastgemonteerd samen met de achterste permanente staanders van het bed.

Gezocht: steuntjes waar de rugleuning van mijn 3-zitsbank in klikt, te bevestigen aan de zijkant van de bus. Ik heb de verkeerde (in een u-vorm), ik heb er volgens mij eentje nodig met 1 pin (twee m6/m8 bevestigingspunten), tips iemand?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ruiterstefan
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:53

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door ruiterstefan »

Nieuwe update:

Afbeelding1
Afbeelding2
Afbeelding3
Afbeelding4
Afbeelding5
Afbeelding6
Afbeelding7
Afbeelding8
Afbeelding9
Afbeelding10
Afbeelding11
Afbeelding12
Afbeelding13
Afbeelding14
Afbeelding15
Afbeelding16
Afbeelding17
Afbeelding18
Afbeelding19

Afbeelding
schematische render

Onderstaande foto's bevatten een extra 2 zits bank, als alternatief om te keuren

Afbeelding20
Afbeelding21
Afbeelding22
Afbeelding23
Afbeelding24


Afbeelding
schematische render
ruiterstefan
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:53

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door ruiterstefan »

Ik heb het (basis)interieur nu zoals ik het graag hebben wil; een 3 zitsbank op de derde rij met driepuntsgordels, een bed van 1,60 breed bij 2,00 meter diep die in zijn geheel kan worden opgeklapt achter de 3 zitsbank. Ik heb een klein keukentje achter de bestuurdersstoel (35 diep, 60 breed, 80 hoog). Hier zou ik mijn bus dus graag mee laten omkeuren tot camper, maar nu is er een probleem:

Het is een WV1 chassis waar een DC in heeft gezeten. Op de tweede zitrij heeft dus een DC gezeten met goedgekeurde gordels. Er is (waarschijnlijk door een erkend bedrijf) een extra gordelpunt in de bus gezet, zie foto 23. Op de derde rij waar ik mijn 3 zitsbank geplaatst heb, zat er geen schroefdraad achter de gordelpunten, die heb ik er zelf in gemaakt (carosseriering op moer gelast, achter het gat vastgekit, ontzettend stevige constructie). Ik zou het liefst simpelweg de 3 zitsbank als goedgekeurde zitplaatsen hebben, op kenteken. Echter of ik dat voor elkaar krijg ligt helemaal in de handen van de keurmeester.

Om meer kans te hebben op zitplaatsen op kenteken kan ik een 2 zitsbankje dat ik nog heb liggen op de 2e rij plaatsen (tweede serie foto's). De buitenste zitplaats krijgt dan een 3 puntsgordel in het DC gordelpunt, de binnenste zitplaats een heupgordel. Echter, moet ik dan mijn keukentje verplaatsen en moet 1/8e deel van mijn lattenbodem opgeklapt worden, waardoor ik net niet aan de minimumeisbreedte van het bed kom van 1,10 (mijn halve bed is dan 80 cm). Ik zou daar een plank onder kunnen leggen waardoor ik de laatste 50x30cm wel pak.

Van Matje (bedankt, de beugels passen perfect!!) kreeg ik het advies om eerst met dit plan naar de RDW te gaan, voordat ik de bus ter keuring aanbied, dus ik denk dat ik dat deze week ga doen. Andere optie is om gewoon met de bus naar de keuring te gaan zonder de tweezits, waarbij het afwachten is of ik de zitplaatsen op kenteken krijg. Als iemand nog een ander helder idee heeft hoor ik het graag!
ruiterstefan
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:53

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door ruiterstefan »

Net even bij de RDW geweest (zonder bus) met wat foto's. Doordat ik een bestelbus heb krijg ik de 3-zits achterbank niet als zitplaatsen op kenteken. Ik ga dus toch het 2 zitsbankje op de 2e rij monteren, om in ieder geval 3 (voor) +2 (2e rij) zitplaatsen op kenteken te krijgen. Sloop ik later dat bankje er wel weer uit.

Pouw Deventer kan me de bolkopbouten leveren (4 stuks voor ongeveer 40 euro :nuts). Heeft iemand hier nog van die bolkop (paddenstoel) bouten liggen? Er is ook verschil tussen 23mm en 34mm bouten, welke moet ik hebben voor mijn tweezits?

Daarnaast wil ik een gordel halen in Dalfsen, maar als iemand dichter in de buurt van Deventer nog een 3-puntsgordel voor de 2e zitrij heeft liggen hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door Multivan Generation »

:zwaai
Krijg je dat 2 zits bankje(en de zitplaatsen daarvan) zonder originele gordelpunten dan wel op je kentekenbewijs?>
Zou ik van te voren wel zeker willen weten...voordat je die bolkop-bouten gaat aanschaffen :zwaai
ruiterstefan
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:53

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door ruiterstefan »

Er zitten originele gordelpunten van de DC op de tweede zitrij, RDW gaf aan dat het dan moet lukken...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door Multivan Generation »

ruiterstefan schreef:Er zitten originele gordelpunten van de DC op de tweede zitrij, RDW gaf aan dat het dan moet lukken...
Rechts is origineel af-fabriek,
links is er in gezet door de dubbele cabine inbouwer en is derhalve niet origineel.
Maar als de RDW dat zou goedkeuren dan kun je mazzel hebben :knipoog
Technisch gezien is het namelijk niet origineel :zwaai
ruiterstefan
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:53

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door ruiterstefan »

Klopt, maar ik heb met de RDW uitgezocht dat de DC er vanaf het begin in heeft gezeten en dat het daarom telt als origineel bevestigingspunt.

Eigenlijk wil ik dat hele bankje niet in de bus installeren, moet mijn hele keuken er voor verplaatsen, op een onhandige plek weer vast zetten, ik moet mijn bed er voor verbouwen, allemaal om een paar extra zitplaatsen op kenteken te krijgen. Ik zat ook al te denken om de 3-zits bank er voor de keuring uit te halen en zijwaartse zitplaatsen te maken waar mijn bed vervolgens weer op steun. Belachelijk onveilig natuurlijk, maar zo krom denkt de RDW.

Als iemand nog een briljant idee heeft hoor ik het graag :yes
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 604
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door Jos M »

ruiterstefan schreef:. Belachelijk onveilig natuurlijk, maar zo krom denkt de RDW.

Als iemand nog een briljant idee heeft hoor ik het graag :yes

Weet niet of de RDW de regeltjes maakt.
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Zwarte T4 (1.9 TD, bj. 2000) naar camper/dagelijks vervo

Bericht door matje86 »

heb je wel geluisterd? of heb ik het verteld terwijl je in gedachte bij het feest was :bifun :bifun :bifun
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Plaats reactie