Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
peetstee4
Berichten: 19
Lid geworden op: zo mei 18, 2014 22:59

t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen

Bericht door peetstee4 » di mei 20, 2014 22:44

hallo allemaal,
ik ben nieuw hier op het forum, even voorstellen: ik ben Peter en ben 51 jaar, financieel adviseur en eigen ondernemer. Bouwen en aanpassen van allerlei voertuigen is een hobby. Na een oude hymer uit 1976 omgebouwd te hebben, met een motor, v6 automaat uit een omega, 2.5 ltr, een ratrod op basis van een chevy, in een pickup uitvoering met v 8, nu eens een busje,.....waarom niet?
Na lang zoeken een lief oud t4 tje gevonden, naar Limburg met de trein ( 5 uur onderweg) en deze opgehaald. De bus had 10 jaar trouw gediend en de mensen waren duidelijk gehecht geraakt aan deze bus.
Door het werk dat er aan zit ging deze in de verkoop. Voor deze was er een eigenaar die de bus in de lease had, dus hele historie erbij,.. altijd leuk. Sinds zaterdag 17 mei ben ik in het bezit gekomen en ik heb wat zaken die gedaan moeten:
de bus bonkt bij in 1 en naar 2, de koppeling en drukgroep zijn vervangen in 2013, moest er misschien ook een vliegwiel gedaan? of komt het bonken door de aandrijfassen? Tips welkom.
De bus heeft nul accessoires, das op zich ook zeldzaam, toch? ( wel een dubbel cabine)
Zondag de bekleding eruit gehaald en het geheel met de hoge druk reiniger uitgespoten, inclusief de bekleding, deze werd zowaar weer licht van kleur.
Maandag: RDW gebeld inzake de mogelijkheden tot om keuren. Deze vragen eerst een certificaat van de importeur dat de ombouw kan in dit type bus.... (nieuw voor mij)
Ik dacht dat de 1/3 e regeling gewoon van kracht was,... dus niet.
Mijn doel is om de dubbelcabine eruit te halen, luxe banken erin , en binnen panelen gebruiken van een multi van, indien mogelijk.
andere wielen, open daken erin maken en misschien een air-ride, wat airbrush erop en wat accessoires erin, van elektrische ramen en cv, tot achteruit rij camera en klapscherm stereo, , etc. Wie wat heeft liggen? alle ideeën welkom, ook zoek ik nette bumpers op te spuiten en dakspoiler.
tot zover.... de rest volgt.......

peetstee4
Berichten: 19
Lid geworden op: zo mei 18, 2014 22:59

Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen

Bericht door peetstee4 » di mei 20, 2014 22:49

vandaag aluminium velgen opgehaald,

235, 55, 17 inch

foto's volgen. (helaas waren de wielbouten weg)
moeten er conische bouten in? , M 14 x 1.5 34 of 35 lang?

Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1240
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:20
Locatie: Schiedam

Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen

Bericht door heartbeat » wo mei 21, 2014 12:12

NOU JE HEB HET NOG DRUK ZAT ZO TE HOREN

ALS JE DELEN ZOEK ZET DIT OP HET FORUM BIJ TE KOOP/GEVRAAGT DAT GAAT EEN STUK SNELLER

SUC6 :yes

WE ZULLEN JE VOLGEN EN WACHTEN OP DE EERSTE FOTO'S
Rob & Lize

Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: di mei 12, 2009 20:02
Locatie: NOP

Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen

Bericht door DNS » wo mei 21, 2014 15:27

peetstee4 schreef:vandaag aluminium velgen opgehaald,

235, 55, 17 inch

foto's volgen. (helaas waren de wielbouten weg)
moeten er conische bouten in? , M 14 x 1.5 34 of 35 lang?
Ligt aan de velgen. :knipoog
Origineel VW/Audi is meestal bol-conisch, aftermarket meestal conisch.
Doe anders maar even een foto. :wjw
Groeten, Dennis

Afbeelding

97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie

peetstee4
Berichten: 19
Lid geworden op: zo mei 18, 2014 22:59

Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen

Bericht door peetstee4 » wo aug 31, 2016 9:32

Het is lang geleden dat ik hier op het forum iets neergezet heb.
De bus is inmiddels een probleempje rijker.
De koppakking is lek.
1.9 diesel ik dacht abl motor.
Die koppeling is nog steeds niet soepel, dus kan nu ook meteen gedaan.

Nu is mijn dilemma:

Dit gaan opknappen, in mijn eentje zonder brug.
Of
Andere motor erin meteen meer vermogen.

Een garage wil wel helpen, maar zeker niet voor niets. Koppeling en koppakking gaat wel 1000 kosten of meer.......

Een andere motor erin, eerst deze eruit kan ik zelf, een andere erin,....met hulp kan ook,.... Maar welke motor?

Liefst heb ik een v6 automaat, uit een amerikaan of zo, donor auto en dan alles over,.... Dat gaat weer heel veel aanpassingen met zich mee brengen.

Een ander blok erin, kan een volvo blok misschien?

Een ander vw blok is ook mogelijk, alleen hebben die vaak een hoge km stand..... En onvoorziene kosten.

Als ik een budget neem van 1500 wat kan er dan
Wat kan ermeer voor 2500.?

Alle ideen welkom........beter dan naar de sloop toch?

Mocht iemand een vr6 bus hebben,...........

peetstee4
Berichten: 19
Lid geworden op: zo mei 18, 2014 22:59

Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen

Bericht door peetstee4 » wo aug 31, 2016 10:56

hierbij ook nog wat foto's
Bijlagen
augustus 2016 009bus t4 kl1.jpg
augustus 2016 009bus t4 kl1.jpg (49.59 KiB) 953 keer bekeken

peetstee4
Berichten: 19
Lid geworden op: zo mei 18, 2014 22:59

Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen

Bericht door peetstee4 » wo aug 31, 2016 11:00

nog een
Bijlagen
fotos tm juni 486kl2.jpg
(73.1 KiB) 793 keer gedownload

peetstee4
Berichten: 19
Lid geworden op: zo mei 18, 2014 22:59

Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen

Bericht door peetstee4 » wo aug 31, 2016 11:07

nog een paar
Bijlagen
fotos tm mei 2016 281kl4.jpg
fotos tm mei 2016 281kl4.jpg (59.77 KiB) 951 keer bekeken
fotos tm mei 2016 277kl3.jpg
(62.96 KiB) 792 keer gedownload

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2402
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen

Bericht door Snautzer » wo aug 31, 2016 20:17

Vette bus , zeer mooi brush werk!!
Wv1

peetstee4
Berichten: 19
Lid geworden op: zo mei 18, 2014 22:59

Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen

Bericht door peetstee4 » wo aug 31, 2016 20:31

Dank je, maar met een kapotte koppakking is het ook niets nu

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2402
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen

Bericht door Snautzer » wo aug 31, 2016 20:40

Meer vermogen zou moeten kunnen tot op zekere hoogte. De koppeling daarintegen zal de bottleneck zijn of je zou de hele boel moeten overbouwen van een t4 . Beste even pascal contacten. Die weet moeilijk veel van de t4 en kan je goed advies geven.
Wv1

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2402
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen

Bericht door Snautzer » wo aug 31, 2016 21:51

Deze meneer heeft een 2.4d naar een volvo d5252 tdi van 140pk omgebouwd.
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=241362
Wv1

peetstee4
Berichten: 19
Lid geworden op: zo mei 18, 2014 22:59

Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen

Bericht door peetstee4 » wo aug 31, 2016 23:11

Bedankt voor de link. Heb het gelezen maar de fotos krijg ik niet te zien.

Waarom bouwt men niet de complete motor met subframe over?

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2402
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen

Bericht door Snautzer » do sep 01, 2016 7:36

parts code prefix: ???, ID codes: AAT, ACV, AEL, AHY, AJT, ANG, ANH, ANJ, AXG, BBR, BCU, BCV, BTW, Volvo D5252T

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_V ... s#2.5R5TDI

Geen id. Trouwens die d5252t komt bij vw vandaan. Vandaar denk ik dat het te doen moet zijn om ze uit te wisselen . Op zich interessant want die 5252t leverd standaard al 140 pk en is bij lange niet zo duur als een acv motor.

Om d4 foto te zien moet je lid worden. Is gratis.
Wv1

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9831
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: t4 1999 1.9 beetje aanpassen en wat airbrushen

Bericht door Pascal-141 » do sep 01, 2016 7:56

Een motorombouw is altijd mogelijk , de vraag is alleen : hoeveel geld wil je er tegenaan gooien ?
Vertrekkend van de basis dat je nu hebt : 1.9td , moet je er rekening mee houden dat het dan niet alleen een motor betreft , maar ook alles wat er bij komt : motor , versnellingsbak , bakbediening , uitlaat , aandrijfassen , remmen , aanbouwdelen vd motor , enz ...

De versnellingsbak van de 1.9td kan niet veel extra vermogen aan , daarvoor is de bak te licht uitgevoerd . Je kan in plaats van de 1.9td er bvb een 1.9TDI (uit een Golf of Passat of zo) inlepelen , dat past op de bak , maar dan zou ik het vermogen wel beperkt houden (bvb een 90 pk blok) om de versnellingsbak te sparen. (komt er ook wel een zooi electronica bij )

Een andere mogelijkheid is een complete aandrijflijn van een 2.5TDI (uit een T4) erin te lepelen . Dan is het gewoon een donorauto zoeken , en alles overbouwen. (inclusief bijhorende electronica , ECU enz)

Als je er een "vreemde" V6 in wil : een V6 blok gaat te groot zijn om dwars in de beperkte motorruimte van de T4 te krijgen. Het compacte VR6 van VW lukt wel als je er een wijsneus gaat opbouwen ook . In een korte neus past een VR6 ook niet , tenzij je de neus gaat verbouwen .

De goedkoopste oplossing is natuurlijk je huidige blokje gewoon voorzien van een nieuwe koppakking en bvb ook nieuwe koppeling (en motor -en baksteunen , want die kunnen ook oorzaak zijn van het schokkend vertrekken) De 1.9td kun je ook makkelijk van een paar extra paardjes voorzien . (van 68 naar pakweg 85-90) Dat maakt het al een stuk vlotter .
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Plaats reactie