Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Multivan ombouw naar California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4169
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door sgsdebruijn » di jul 19, 2016 22:13

Mooie velgen, maar volgens mij staat voor breder dan achter (heb ik opgelost met spaces te plaatsen).
kan je voor niet iets af laten draaien of gaat dat dan goedkomen met de remmenproject?

Mooie bus, hoop werk :ie
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium

Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 » di jul 26, 2016 23:08

Nu is et rondom 45, voorheen had ik 35 achter en 40 voor. Ik laat het voorlopig even zo inderdaad ivm de remmen waar ik erg druk mee ben want dat moet de komende maanden wel echt gebeuren. Heb wel 10mm verbreders liggen eventueel voor de achterkant, kan ik nog eens proberen te passen.

En moet ook nog tijd vinden om de luchtkachel te plaatsen......drukdrukdruk
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Golf 2 Country
Golf 1

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9270
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Pascal-141 » wo jul 27, 2016 7:43

Erdem50 schreef:Nu is et rondom 45, voorheen had ik 35 achter en 40 voor. Ik laat het voorlopig even zo inderdaad ivm de remmen waar ik erg druk mee ben want dat moet de komende maanden wel echt gebeuren. Heb wel 10mm verbreders liggen eventueel voor de achterkant, kan ik nog eens proberen te passen.
Ik heb die velgen er ook jaren onder gehad , en met de verlaging die ik eronder heb , kon ik geen spoorverbreders meer steken . Er pastte bij inveren achteraan nog amper 2mm tussen band en wielrand . (Bij een "gewone" T4 lukt deze combinatie velgen/verlaging niet , kan alleen bij een 151pk versie met de bredere wielranden )
Als je heel weinig verlaagd , zou het wel kunnen met die spoorverbreders , maar de kans blijft dan wel dat je toch wel eens de wielrand in de band gaat snijden als je bvb eens onverwacht stevig gaat inveren (bult in de weg of zo)
:knipoog
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26097
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Multivan Generation » wo jul 27, 2016 11:36

Dat hangt toch af van de bandenmaat die er op gaat?

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9270
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Pascal-141 » wo jul 27, 2016 11:54

Multivan Generation schreef:Dat hangt toch af van de bandenmaat die er op gaat?
Hij gaat 245/45R18 monteren , zoals ik eronder had.

En hangt niet alleen van de bandenmaat af , het is de gehele combinatie : bandenmaat/velgbreedte/ET waarde/verlaging
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26097
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Multivan Generation » wo jul 27, 2016 13:32

Had jij er dan geen 245-40-18?
Ik vind het niets voor jou om een afwijkende bandenmaat te gebruiken namelijk..

De gebruikte velgen en ET-waarde komen overeen, de carrosserie ook,
enige variabelen zijn dan toch de hoogte en de bandenmaat.
Als je een smallere bandenmaat zou monteren(theorie) dan zou je minder kans hebben op insnijden, dat bedoelde ik.
Maar blijkbaar begreep je die opmerking niet op die manier.

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9270
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Pascal-141 » wo jul 27, 2016 15:20

Multivan Generation schreef:Had jij er dan geen 245-40-18?
Ik vind het niets voor jou om een afwijkende bandenmaat te gebruiken namelijk..

De gebruikte velgen en ET-waarde komen overeen, de carrosserie ook,
enige variabelen zijn dan toch de hoogte en de bandenmaat.
Als je een smallere bandenmaat zou monteren(theorie) dan zou je minder kans hebben op insnijden, dat bedoelde ik.
Maar blijkbaar begreep je die opmerking niet op die manier.
Met mijn Audi Phat Five wielen had ik de correcte maat 245/45R18 eronder , en dat ging net met mijn verlaging. Maar het ging om extra spoorverbreders , en daar gaf ik op aan dat dat niet zal lukken want zonder spoorverbreders is er maar een paar mm speling .
Met mijn huidige RH wielen heb ik er 245/40R18 onder , maar die velgen zijn dan ook 10" breed ... (Met die velgen zou 245/45R18 niet lukken)
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline

Gebruikersavatar
T4Optima
Berichten: 212
Lid geworden op: zo okt 18, 2015 20:14
Locatie: Oudenbosch

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door T4Optima » wo aug 31, 2016 16:21

Gefeliciteerd Erdem en Dorien met Milas :sjaal :sjaal :yes :yes

Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 » wo sep 21, 2016 21:30

Ondertussen toch wel het eea veranderd maat weinig ge-update hier.

Met Milas gaat het goed. Is ondertussen 3 weken op deze mooie aardbol. Slapen doen we een stukje minder maar je krijgt er veel moois voor terug :)

De Porsche remmen bevallen erg goed, ben wel na 1500km van de Bosch remblokken overgestapt naar Brembo. Bosch piepte af en toe, hardere remblokken vandaar. De Brembos zijn een stuk zachter en zullen sneller slijten maar remmen net even iets lekkerder.

Verschil met de 313mm originele remmen is met rustig remmen niet echt voelbaar. Als je doortrapt bijten de remmen goed wat de originele niet deden. We komen regelmatig in Duitsland en lange stukken 140-160km/u is geen uitzondering. Als er dan iemand tussen duikt heb je genoeg remkracht nu.

Na een aantal weken met een vers gespoten bus te zitten viel mij kleurverschil op, lang verhaal kort, de portieren neus en klep zijn opnieuw gespoten en nog een paar plekjes die mij niet bevielen.
Na de eerste wasbeurt kwam ik plekken tegen welke te grof met een tol waren bewerkt/gepolijst. Uiteraard was ik hier minder blij mee en heb afgesproken de lak compleet te laten aanpakken door een Detailer, niet te verwarren met de 'poetser' om de hoek die voor 100,- je auto poetst.

Nadat de lak 5 weken heeft uitgehard ben ik met de bus naar Chris gereden van Dutch Car Detailing. Hij heeft de complete bus gepolijst zodat ik nu een compleet krasvrije bus heb, ook in de volle zon. Rekening aan de spuiter cadeau gedaan welke heb heeft vergoed.

Tevens de motorsteun vervangen, was de originele nog. Onderste baksteun en bovenste baksteun had ik reeds vervangen dus nu zijn alle steunen nieuw. Geen vibraties meer in de bus en een rustigere loop.

Dinsdag wordt de rechter achterruit nog donker getint, rest is reeds gedaan.

Nu nog tijd vinden om de luchtstandkachel in te bouwen en ben ik voorlopig eventjes klaar met dit feest.

Wel nog een AXG inlaat gescoord. Wil die tzt verlassen zodat de bocht zo uitkomt als die van een AHY. Dan komt er geen EGR vervanger tussen maar lassen we de bocht direct op de ALU inlaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Golf 2 Country
Golf 1

Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 » za okt 08, 2016 12:52

Eindelijk, de nieuwe zonwering van de cabine!
Matched nu mooi met de donkere ruiten en binnen is het gezellig :)

Geen last met regen, geen lelijke zuignappen en geen verlies van binnenruimte zoals bij het originele westfalia gordijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Golf 2 Country
Golf 1

Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 537
Lid geworden op: ma jul 20, 2009 10:44

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door J.F.A. » za okt 08, 2016 16:14

[quote="Erdem50"]Eindelijk, de nieuwe zonwering van de cabine!
Matched nu mooi met de donkere ruiten en binnen is het gezellig :)

Geen last met regen, geen lelijke zuignappen en geen verlies van binnenruimte zoals bij het originele westfalia gordijn.

Mooie oplossing. Hoe worden deze bevestigd ??? en waar te koop ??

Heb ook wel interesse, zit nu te tobben met die zuignappen.

JFA :zwaai
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie

Gebruikersavatar
chv
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo apr 15, 2007 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door chv » za okt 08, 2016 16:39

Inderdaad mooi gedaan.
@ JFA
Zeg dat wel of ze laten midden in de nacht los of je trek je voorruit uit de sponning om de zonwering weer op te ruimen,

Met vr.gr.
Charles Vos

Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 » di okt 25, 2016 14:14

Heb van het weekend FIS-Control ingebouwd. Dit is een control-unit/kastje waarmee je realtime je auto kan uitlezen/resetten, waardes kan inzien van reeds aanwezige sensoren zoals bijv. koelvloeistoftemperatuur, turbodruk etc. Tevens kun je externe sensoren aansluiten, ik heb een olietemperatuurvoeler erin gezet en binnenkort nog een oliedruksensor en een uitlaatgastemperatuursensor. We gaan een RVS uitlaatspruitstuk bouwen, hier kan direct de aansluiting voor de voeler in.

Alle gegevens komen in je FIS-display (dus tussen je klokken), je hebt dan dus wel het grote scherm nodig, niet de MFA(halve) display. Bediening gaat via je reeds aanwezige MFA hendel.

Het originele motorregelapparaat EDC15 bevat reeds 2 softwaremaps. Nu zit er in het regelapparaat 1 originele softwaremap en 1 getunde softwaremap. 15 november heb ik een afspraak bij de tuner, we gaan kijken of het lukt een 3e softwaremap erin te krijgen. Met FIS-Control moet het mogelijk zijn om tussen je mappen te schakelen.

Hier een filmpje:
https://youtu.be/F1aC0cdDvLM

En wat pics:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Golf 2 Country
Golf 1

J vd Pal
Berichten: 1153
Lid geworden op: do jun 26, 2014 8:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door J vd Pal » di okt 25, 2016 14:23

Leuk speeltje! Kan je dan ook met een druk op de knop van mapping veranderen?
Groeten

Jasper


2002 California Event 102 pk reflex zilver

Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 » di okt 25, 2016 14:53

Exact!

De 3e map gaan we ietsje 'ruiger' maken, beetje meer roet mag wel. Tevens launchcontrol inprogrammeren. Mooi hieraan is ook dat we het max toerental zelf kunnen inregelen. Scheelt weer een geplofte motor bij het roetmeten :)
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Golf 2 Country
Golf 1

Plaats reactie