Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Multivan ombouw naar California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1243
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 » wo feb 13, 2019 18:24

Meer
Bijlagen
A7699BEE-79DB-47A3-B9E7-AF7F5B9B02A5.jpeg
F87CC775-E9A5-4958-ACA6-F8671F70A62F.jpeg
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1

Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1243
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 » wo feb 13, 2019 18:24

Laatste
Bijlagen
A6D91BE8-61A1-46B5-95C7-C4CBF5133AC5.jpeg
55F3EF7A-BFC6-4080-97A0-47BD6A1A2DE5.jpeg
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1

Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1243
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 » wo feb 13, 2019 19:27

Hierbij wat ik gedaan heb:

Vrijdagavond, neus eraf gehaald. Uiteraard eerst aircosysteem leeggehaald, zat nog 750gr in van de 1100gr. Laatste airco service heb ik gedaan ruim 3 jaar geleden.

Plan was eigenlijk de cilinderkop incl inlaat- en uitlaatspruitstuk met turbo nog erop compleet eraf te halen maar ik kreeg de downpijp niet los. Opzich zou dit geen probleem moeten geven alleen is mijn downpijp aangepast. Deze is op de aansluiting vd turbo 60mm. De 3 moertjes waarmee deze direct op de turbo geschroefd zit zijn eigenlijk niet fatsoenlijk meer vast en los te halen omdat de bocht van 60mm strak langs te tapeinden zit.

Uiteindelijk 2 vd 3 losgekregen. Toen vond ik het mooi geweest, de laatste goed ingespoten met Deblock oil en naar huis gegaan.

Zaterdagochtend stond ik er weer. Na 30min klooien de downpijp losgekregen, deze moest ik hoe dan ook aanpassen voordat hij er straks weer op ging! Verderop de manier hoe ik het gedaan heb.

Toen was het tijd de motor op tijd te zetten en de snaren los te gooien. Na wat geklooi en zoeken op geen enkele manier de markering op het vliegwiel kunnen vinden helaas. Toen heb ik bij de brandstofpomp gekekenen de markeringen wel gevonden. Hier heb ik toen de fout gemaakt. Ik dacht: pomp op tijd, deze heb ik gefixeerd, snaren eraf gehaald, en kop los gehaald.

Zag dat zuiger cil 1 mooi op BDP stond, dacht ik! Toen toch aan de krukas gaan draaien om de zuigerhoogte te meten zodat ik zeker wist dat deze goed stond. Daarmee uiteindelijk toch de markering op het vliegwiel gevonden en deze een verfstreepje gegeven.

De nieuwe kop weer opgebouwd met uitlaatspruitstuk met turbo er al op. Mijn AHY inlaat vervangen voor een AXG model incl de EGR vervanger. Nieuwe gloeipluggen erin. De originele inlaat was al redelijk vol met roet, schat dat de inlaatkanalen voor 20% dichtgeslibd waren.

Kop erop gezet en alles nagetrokken zoals het moest. Waterpomp vervangen, nokkenasliniaal erin, krukas op tijd gezet en snaar erop. Pompsnaar erop. Verse trillingsdemper ook uiteraard en een nieuwe multiriem.

De verstuivers zijn al gereviseerd, nog even in een ultrasoon badje gedaan en gemonteerd, verse retourslangetjes. Nieuw watermondje erop, nieuwe pierburg vacuümpomp. Nieuwe interkoeler en radiateur erop, puur voorzorg want wat eraf komt zag er nog ok uit en lekten beide niet.

En toen starten, brandstofsysteem ontluchten en toen sloeg hij niet aan...........het was zaterdag einde dag en had me behoorlijk afgesleuteld die dag. Baalde flink maar dacht meteen dat het in de pomptiming zat. Omdat ik moe was besloten alles op te ruimen en de bus zo te laten staan met de neus in servicestand.

Maandag mijn collega even bijgepraat en die wist genoeg en ging aan de gang. Na 30min had hij hem aan de praat door de pomptiming mechanisch goed te zetten. Dit hij hij op gevoel gedaan zonder meetklok, de ervaring was voldoende blijkbaar. Ik zo blij als een kind dat het gelukkig daarin zat. Dynamisch nog gecontroleerd en stond perfect!

De fout die ik gemaakt heb, de boel op tijd gezet en de pomp gefixeerd, daarna de krukas gedraaid. Als ik de krukas niet gedraaid zou hebben was er niks loos geweest.

Maandagavond de boel dichtgebouwd en de eerste kilometers gemaakt. Nu staat er 100 km op de klok. Vrijdag gaat hij weer de brug op voor controle.

Wat merk ik : slaat beter aan en draait meteen strak. Motor is koud en warm vele malen stiller dan voorheen, dit zal door de klepstoters komen vermoed ik, de oude hebben 410.000km gedraaid. Motor draait rustiger en een stuk soepeler door het gehele toerengebied.
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1

Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1243
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 » wo feb 13, 2019 19:32

De downpijp:
In de lengterichting van de gaten heb ik de downpijp 'ingedeukt' en de originele moertjes heb ik verbannen naar de eeuwige jachtvelden. Ik heb moeren gebruikt van de nieuwe generatie Transporter/Crafter, deze hebben een inwendige 12kant.
Bijlagen
IMG_1965.JPG
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2205
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Snautzer » wo feb 13, 2019 21:22

Bezig baasje geweest. Ook stoer dat je laat weten dat zelfs jij een fauwt kan maken. Blijf het volgen :zwaai
Wv1, Wv3

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27096
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Multivan Generation » wo feb 13, 2019 22:09

Hoi Erdem,
klinkt me allemaal heel bekend :knipoog

Ook ik had met die downpijp heel weinig ruimte.
Maar wat je daarvoor terug krijgt qua "doortrek-vermogen"
is het toch waard.

Mooi dat hij weer lekker en netjes loopt.. :toppie

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door powerpiep » do feb 14, 2019 8:05

Stevige operatie, mooi werk!
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm:
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993

Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 666
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door raf_construct » zo feb 24, 2019 10:51

Mooi werk !

Dat met de timing klinkt mij bekend in de oren. Het is nu eenmaal niet zoals bij de bekende 4 cilinders 'merktekens goed en starten maar'.
Timingklok kan je beter achterwege laten, is toch een maat voor niks...

Kan je me meer info geven over jouw nieuwe verstuivers? Mag ook via PB.
busbart schreef:
ma dec 17, 2018 8:44
je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun

Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1243
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 » ma feb 25, 2019 15:49

raf_construct schreef:
zo feb 24, 2019 10:51
Mooi werk !

Dat met de timing klinkt mij bekend in de oren. Het is nu eenmaal niet zoals bij de bekende 4 cilinders 'merktekens goed en starten maar'.
Timingklok kan je beter achterwege laten, is toch een maat voor niks...

Kan je me meer info geven over jouw nieuwe verstuivers? Mag ook via PB.
Ik heb deze aangekocht via Dieselsend.de als ruil. Dus gereviseerde set besteld en betaald incl borg. Ingebouwd en toen mijn oude retourgestuurd en geld ontvangen.

Het zijn Bosch nozzles 0.216 zoals origineel bij een AHY, en afgesteld uiteraard.
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1

Plaats reactie