Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

Zo, vandaag tijd gemaakt...de herstelde kabelboom gemonteerd! En....HET WERKT PERFECT!!!!!
Was wel "frotten" om de kabelboom en vooral de rubberbeschermmantel op zijn plek te krijgen....
maar.. ik kan nu gewoon weer MIJN raam open en dicht doen, zonder dat de passagiersraam ook omlaag zakt.....omhoog deed hij niet....(bbbrrr koud dus!)

En, een nieuwe verstuiver besteld met sensor....na veel zoeken met behulp van een spiegeltje het nummer en merk kunnen ontcijferen....die komt dus of woensdag of vrijdag binnen....als het goed is.....zaterdag is dus al bestemd tot :werkaanT4 knutseldag....het nieuwe jaar begint goed daarmee....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

nah....de verstuivers....had ik 1 verstuiver met naaldsensor besteld, krijg ik een compleet set 2 traps verstuivers aangeleverd....mmhh niet wat ik besteld had, maar... donderdag middag was de "oude"naaldsensor overleden en deed de bus het dus niet meer...en op vrijdag middag nog ergens anders er een vandaan toveren..........onmogelijk.....
maar het 2e GROTE probleem was....zaterdag middag moest ik weg.....dus de bus moest het doen....
chipmeister nogmaals gebeld, ja moet kunnen, geen probleem....
dus zaterdag ochtend vroeg..( 9.00u)...bus op de brug, ALLE verstuivers uit ruilen....voorzichtig de 4e verstuiverleiding "bij gebogen" zodat de leiding aangesloten kon worden.....11.00u...bus weer van de brug af!!!! ( da's tempo maken :ie )
verstuivers gewisseld zonder de neus etc. los te maken, het is krap, maar met een "wijsneus"kan het wel....
stationair....een grote ramp.....oftewel....ondanks de bezwering van chipmeister.....het kan dus NIET!!!
op de hogere toerentallen lukt het allemaal wel. maar het rookt als een jekko zodra je echt de hogere toeren in gaat....zeg 2600 omw/min gaat nog....daar boven....

maar goed, vanmorgen naar Peter ( multivan) geweest...eerst rondje met oude (ah programma/duits standaard tuning progje van chipmeister) gemaakt, daarna rondje gemaakt met het op maat gemaakte programma....wat een verschil......de motor loopt mooier, pakt beter op en is stiller....
tevens bleek de lmm niet meer goed te werken....iets wat simpel te constateren was via de obd, maar waar chipmeister niets over gemeld had....
Van peter het JUISTE VAG nummer gekregen welke ik gebruiken moet bij de bestelling....dus dat is heel gemakkelijk!

Peter, BEDANKT!! top!! :jumpklap :yes

en de achterruit verwarming van de rechter deur die het niet deed......omdat ik redelijk op tijd thuis was....kon ik die repareren...bleek een draadbreuk te zijn..... 1 uurtje solderen enzo.....
tip; als je de draden uit de stijlen gaat halen, knoop er een touwtje oid er aan vast! dan kun je die weer gebruiken om de gerepareerde/vervangingsdraden er weer in te fröbelen en door het juiste gaat naar buiten te halen........
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

zo, gister weer wat aan "het blik"gedaan... was wel nodig overigens, had al een lichte "brom"geconstateerd....en de bus moest de 15000 beurt hebben... (Kroon 5W30 helas full syntholie, olie- en brandstoffilter)
en de bus toch op de brug stond.... het deel met de katalysator had een klein ROETzwart streepje bij de ophanging... oorzaak gevonden dus van de brom.....
dus uitlaatDEEL ertussen uit...
staalborstel eroverheen en dan zie je dit.....
Afbeelding

het blijkt dus dat hij al een aantal jaren terug gerepareerd/gelast is geweest....maar niet afdoende
na de ergste "baksels" verwijderd te hebben dan zie je dus dit.... :ie
Afbeelding

een klein beetje laswerk op de naden langs de ophanging... was ook nodig ivm scheurvorming daar....en ( helaas aan de onderkant natuurlijk weer :bonk ) het gat afdichtingsplaatje al aangebracht...
Afbeelding

en dan het "afgewerkte" plaatje, alles dicht en met zinkverf bespoten.....
Afbeelding

nu de uitlaat er toch onder uit was.....de katalysator ook maar leeg gemaakt, die milieuonzin :gif :nuts ....gek wordt je ervan.....
Afbeelding

overigens; nog weer betere response etc. weer op het gaspedaal..... :jump :yes

goed... de olie verversen, ik had bij de VW dealert een nieuwe stop gehaald.... jaja... deze zou moeten passen toch?? specifiek aangegeven, ajt, 2002 etc...... nou ik had de goede stop......( not :boos :huilen )
Afbeelding
alsof het gaat passen... en m10 bout in een 25mm ( duims) draadgat....gelukkig zat er een nieuwe koperen ring in het filterset dat ik via ebay had gekocht....

okee...vraagje...een doorverbonden draadje onder mijn bus...het komt lijkt mij uit een originele kabelboom, het is afgeknipt en aan elkaar door verbonden.... oud achteruitrijverlichtingskabeltje?? want het werkt wel allemaal gewoon!!
zwart / bruin.....
Afbeelding

en de volgende vraag.....roest bij mijn achterbumper... is dit alleen mijn bumper versteviging en kun je die "uitwisselen"
hoe erg is het?? en "hoort"het bij mijn trekhaak??
(hopenlijk een beetje duidelijk te zien, er zit geen groene verf op....)
Afbeelding

en... via ebay een (nieuwe volgens de advertentie) lmm gekocht voor...€12,00!!!! :ie de pierburg lmm 7.22684.08.0 da's geen gekke prijs zou ik zo zeggen....nu nog zien of hij ook geleverd gaat worden.... maar dat zijn zorgen voor van de week...
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door matje86 »

trekhaak is massief , dus bij te werken
de binnenbumper is een ander verhaal :werkaanT4 viewtopic.php?f=2&t=32346&hilit=bumper&start=15
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

bedankt matje! zal tzt er een gaan bestellen....

vandaag bericht van Ebay; de "auction"gewonnen, net betaald..... voor €12,-- (€18,75 incl verzendkosten) een NIEUWE lmm gewonnen...
komt zaterdag binnen als het goed is.... is hij binnen, dan meld ik het....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

mooi; gister weer 2 dingen "afgemaakt" de aangepaste console voor mijn ass stoel geplaatst en omdat ik een andere gordelhouder nodig had, was ik op de sloop....en wat vind ik daar :ie :adhd .....een deurpaneelbak RECHTERZIJDE!!! okee welliswaar smerig maar dat is schoon te maken.... hij was dan ook vreselijk duur....€10,--!!!! :gekte

de deur zoals hij was...Afbeelding

deurpaneel waar de bak afkwam.... zo ontzettend ROETzwart; reden; de accu onder de bestuursstoel was gesmolten...
je kan dan ook duidelijk de afscheiding zien van waar de bak heeft gezeten.... ik heb het paneel dan ook gebruikt om de schoonmaak middelen op te testen.... uiteindelijk alles reiniger puur erop, "weken" afsponsen met HEET water (auw)en weer etc.etc. Afbeelding

de deurbak eenmaal schoongemaakt
Afbeelding

en de bak gemonteerd.....
Afbeelding

Mijn ASS stoel;
het frame via matje verkregen ( nogmaals bedankt matje!! :toppie )
en dan.. uitvogelen hoe veel aan te passen....
eerst eens er op leggen en uitmeten
Afbeelding
Afbeelding

dan vast schroeven op een plaatje, zodat het stabieler is tijdens aftekenen etc.
Afbeelding

daarna het ASS frame in het midden / evenwijdig etc. afgesteld en met behulp van een balkje en lijmtang vastgezet.
Afbeelding

daarna met zelftappers het frame bevestigd...
Afbeelding

even een "proefpassing" van het frame en console gemonteerd aan de ass stoel tbv maat bepaling.....
Afbeelding

ik had ook foto's van hoe afgetekend etc. maar die waren echt te donker.....
daarom een verder vervolg stukje hier is de console al ingekort, maar kan je nog wel een van de ( ingekraste) aftekenlijnen zien
Afbeelding
Afbeelding

en dan, de aangepaste console met frame ( gelast! , gespoten en wel) in de bus geplaatst.... kijk naar de handrem op de achtergrond en de passagiers stoel, dan zie je hoeveel ( ca 4 cm!!) de console ingekort is.....
op dat moment kon je goed zien dat het wel ERG LAAG is geworden.... ( oeps... )...
Afbeelding

en dan de stoel erop gemonteerd.....
Afbeelding

oeioeioei... dat zit HEEL anders.... ik ben bang dat ik opnieuw e.e.a. moet gaan aanpassen.....voor mijn gevoel zit ik wel opeens ERG laag......maar, nu eerst een weekje rijden zo, om te zien of het wel goed is.....
btw; ik was uitgegaan van de ruimte tussen het stuur en de stoel rand in.....maar vermoedelijk had ik beter het "zitvlak" als "maat"moeten nemen matje, wellicht heb ik dus eerdaags een andere console nodig...
een cm "kan ik natuurlijk zowiezo winnen" door ringen onder de bevestigingspunten te leggen.
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door matje86 »

zal eens kijken of ik nog wat heb
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 589
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door Jos M »

Je kan nu wel mooi met een latje onder de console de goede hoogte bepalen :bonk

Toen ik de ASS stoel er in had was dat met normale console, zitvlak van mijn stoel was niet hoger dan van de orginele stoel
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

Jos M; ik heb de "oude"console uit mijn slopel ( astra G) hergebruikt, en met/bij het eerste passen en meten kon ik niet meer met mijn benen onder het stuur door.
tsja; niet alleen de voorkant, maar idd OOK het zitvlak op zichzelf is mede bepalend....

ook blijkt dat ik de console verder naar voren moet plaatsen, zoals de stoel nu staat, is dat al op de voorste stand....echter SOMS rijdt mijn vrouw ook met de bus en moet hij 1 klik naar voren kunnen...dat gaat dus ook niet.....alleen daarom al moet ik e.e.a. aanpassen....

overigens; ik heb "relatief lange bovenbenen", en daardoor is mijn onderzitting behoorlijk lang.....
NU blijkt dat ik circa 2 cm had moeten verlagen ipv 4 cm....

* als je er nog een hebt matje, zou dat geweldig zijn.
btw; afdekdopje voor een slinger nodig? die heb ik over....ik hoor het wel...
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door VWZN »

Bij mij zijn de "buisjes" waar de bouten van de slede van de ASS stoel (begrijp je me nog?)
losgeslepen van een donor ASS (of Scheel) frame en dan op het frame van de T4 gelast.
Aan de bovenkant van het T4 frame zat een u profiel en dat is er afgeslepen.
Op die plek zijn de buisjes van het ASS frame gelast.

De glijbanen van een ASS stoel heeft origineel 3 bevestigings gaten.
Hiermee kan je dus, de stoel, voor en achter onafhankelijk hoger of lager zetten.

Als je een foto wilt zien mail me maar, krijg hem er niet bij.
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

vwzn; dat klopt, ik heb er toen echter ervoor gekozen om het frame, het frame te laten zodat ik wat "meer"hoogte stel mogelijkheden had...
zoals jij het nu uitlegd, had ik het zelfde kunnen doen, maar dan wel "sleuven ' tbv de stelmogelijkheden er in te slijpen...als je er een foto van kan sturen, dan graag!!
je hebt pn overigens vwzn!
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door VWZN »

Je hebt :mail
Ik kan, terwijl de rugleuning bijna haaks staat, tot ongeveer 10 cm van de dubbelcabinebank schuiven met de stoel.
Ik moet de bijrijdersstoel nog doen.
Als je me hiermee wilt helpen kan ik wel langskomen (mits niet al te ver :-) )
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door matje86 »

kijk eens bij the sandman zijn project voor het stoel bankje keuken popupdak verhaal viewtopic.php?f=12&t=34278
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door Multivan Generation »

@ Slopelrijder,
hoe bevalt je nieuwe luchtmassameter?
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: slopelrijder's belevenissen,rijkunsten & T4 projectdingetjes

Bericht door slopelrijder »

De lmm werkt goed, pakt sneller op etc. ....maar.... hij rookt wel wat meer bij gas geven....
vandaag bij matje andere console opgehaald....
degene die ik aangepast had, was zo'n 4 cm te laag, EN omdat de slede iets teveel naar achteren geplaatst was, kon de stoel niet ver genoeg naar voren....
Mijn vrouw kon dus niet goed bij de pedalen.....dat pas ik dus ook meteen aan....
tevens met matje e.e.a. besproken over camperinrichting, ombouwen , de minimale eisen en geschatte kosten....
Wellicht dus eerdaags een nieuw ombouw project....
nu eerst de stoel, 2e accu etc... dan de radio/audio en dan de ombouw....

achja....life is nice when something to look out for! :bifun
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Plaats reactie