Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

waterpomp vervangen? hulp?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
ronnie
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mar 2008, 12:00

waterpomp vervangen? hulp?

Bericht door ronnie »

Hallo na enige afwezigheid door langdurige ziekte ben ik weer present.

Ik heb heb momenteel een vervelende verrassing op de oprit staan, met daaronder 2 plassen naar wat blijkt koelvloeistof.
Mijn vermoeden is dat de waterpomp het begeven heeft ruim voor de nieuwe distributie vervanging ( nog kleine 45 50.ooo km te gaan ). reservoir vloeistof staat zwaar in de min en is 2 weken geleden bij gevuld. Dus gezien de plek onder de auto is het bijna wel zeker dat het de waterpomp betreft.
Nu zit ik in dubio daar oom fiscus mij uitgeschreven heeft als ondernemer, nu ik in de wao zit, om de bus van de hand te doen, echter twijfel ik nog.Hij heeft me nu toch al vanaf 2000 veel plezier gebracht.
het aangename ondernemers tarief van 41e is nu 125e per maand geworden een extra kostenpost dus. gezien deze kosten is er altijd een tijd van kopen en tijd van afscheid nemen al ben ik er nog niet helemaal uit.sterker nog zou niet eens weten wat ik voor de bus kan vragen

Daar ik er nog niet uit ben wat wijsheid is.... en niet zelf ooit distributie cq waterpomp vervangen heb. is er iemand in mijn regio die mij zou kunnen helpen al dan niet alleen vervanging van de waterpomp of complete distributie ( ergens heb ik zoiets zijn toch nog 45 50k te gaan ) waterpomp heb ik al in bestelling via ebay.de rest, riem etc evt na overleg (wat is wijsheid ),
Zou super zijn als mij iemand zou kunnen helpen ,evt, via een dhz garage of anders vergoeding in overleg uiteraard.

tevens heb ik nog 4 verstuivers liggen voor de liefhebber en een getint schuifraam voor de bestuurderskant, bedoeling was deze in te bouwen maar is er nooit van gekomen door mijn langdurige ziekte....

zie graag reacties tegen moet mocht iemand mij kunnen helpen ben ik zeer dankbaar
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: waterpomp vervangen? hulp?

Bericht door Harry 341 »

Dag Ron,lijkt me dan wel handig om even aan te geven waar je woont...
Dan kan er wellicht iemand in je omgeving helpen.
En weet je wel zeker dat het de pomp is?Waar liggen die 2 plasjes precies?
En maakte de pomp al rare geluiden?
grt.Harry
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: waterpomp vervangen? hulp?

Bericht door Multivan Generation »

Kijk eerst eens onder de auto,
voor hetzelfde geld is er een lekkage aan bestuurderszijde koelvloeistof nalooppompje wat lekt..
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: waterpomp vervangen? hulp?

Bericht door Harry 341 »

Als de vloeistof eerst in de beschermkuip loopt heb je ook nog kans dat het aan de andere kant dan de lekkage op de grond loopt...
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
ronnie
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mar 2008, 12:00

Re: waterpomp vervangen? hulp?

Bericht door ronnie »

hoi dank voor de berichten er lagen 2 plassen gisteren ongeveer in het midden en rechts zover ik kan zien radiateur en reservoir droog. gisteren nog ff mee gereden toen ik het pas ontdekte en de auto andersom op de oprit gezet om de kijken of hij vandaag nog lekte. vind het zelf wel vlot voor de pomp maar heb gelezen dat deze wel vaker de geest geven voor de interval voor de distributie? vandaar mijn redenatie ook.

Resultaat een plas van ongeveer 10cm aan de bijrijderskant (waar dus ook de pomp/distri zit ) heb de beschermkap nog niet eraf gehaald doe ik morgen maar zie aan de binnen kant niet echt op de kap vloeistof of olie liggen. Naar mijn idee maakt hij geen vreemd geluid verder

Ik zit zelf in budel tussen weert en eindhoven.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: waterpomp vervangen? hulp?

Bericht door Pascal-141 »

Over welke motor gaat het ? Zitten namelijk nogal fundamentele verschillen in een 19td of een 5 cilinder wat betreft waterpomp ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
ronnie
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mar 2008, 12:00

Re: waterpomp vervangen? hulp?

Bericht door ronnie »

2,5 tdi 88pk blauwe i
ronnie
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mar 2008, 12:00

Re: waterpomp vervangen? hulp?

Bericht door ronnie »

Heb ondertussen de beschermkap eraf en ben er even onder gaan liggen rondom de distributie was nogal roze aanslag en wat druppels alleen na zuiver maken ben ik wel stukje hoger uit gekomen wat ook de oorzaak zou kunnen zijn.
Ondanks dat ik toch zwaar hoofd in heb over de pomp. ( fotos volgen )
een stukje hogerop was de geribbelde beschermhoes van de electra nat wat ik een vreemde plek vond , ben dus even wat hogerop gaan kijken en daar kwam ik een bout tegen waar dikke druppel aan zat.betreft 1 van de 2 bouten waar de slang met sensor? blok in gaat. na schoonmaken en aandraaien van de bout motor ff laten lopen en zat weer een druppel. Kan dus zijn dat daar de oorzaak zit,alhoewel dan de roze troep rondom de pomp en distributie vreemd is.
zou dan via de bout op de steun moeten hebben gedruppeld en vandaar uit richting de pomp/distributie moeten zijn weg hebben gevonden omlaag.

Heb de beschermplaat nog ff eronderuit gelaten om nogmaals te controleren waar de lekkage nu zou zitten misschien dat zo een duidelijker beeld terug te vinden is daar de lekkage nu rechtstreeks richting oprit zou kunnen....
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: waterpomp vervangen? hulp?

Bericht door Pascal-141 »

Neem anders eens een paar foto's , da's duidelijker :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
ronnie
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mar 2008, 12:00

Re: waterpomp vervangen? hulp?

Bericht door ronnie »

Pascal-141 schreef:Neem anders eens een paar foto's , da's duidelijker :knipoog

komen er aan pascal ik ben ze aan het verkleinen anders passen ze niet hier :-)
ronnie
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mar 2008, 12:00

Re: waterpomp vervangen? hulp?

Bericht door ronnie »

/attachment]
klein2.jpg
klein13.jpg
[attachment=0
Laatst gewijzigd door ronnie op 11 feb 2015, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
ronnie
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mar 2008, 12:00

Re: waterpomp vervangen? hulp?

Bericht door ronnie »

klein10.jpg
[attachment=1]
Bijlagen
klein12.jpg
klein11.jpg
Laatst gewijzigd door ronnie op 11 feb 2015, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
ronnie
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mar 2008, 12:00

Re: waterpomp vervangen? hulp?

Bericht door ronnie »

[
klein16.jpg
Laatst gewijzigd door ronnie op 11 feb 2015, 13:39, 2 keer totaal gewijzigd.
ronnie
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 mar 2008, 12:00

Re: waterpomp vervangen? hulp?

Bericht door ronnie »

de voorlaatste foto die bout druppelt
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: waterpomp vervangen? hulp?

Bericht door Pascal-141 »

ronnie schreef:[
klein16.jpg
als ik het goed zie , lijkt het alsof er rechts achter de bout een stukje plastiek is afgebroken ?

Die plastiek slangaansluitingen durven (wegens de ouderdom) wel eens "broos" worden , en breken of scheuren .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie