Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schuifdeur voor Westfalia keuken + schuifplanken

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
greenwing
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 sep 2010, 18:53
Locatie: Vlakbij Schiphol

Re: Schuifdeur voor Westfalia keuken

Bericht door greenwing »

Hanz,
Prachtig gedaan en zeer duidelijke omschrijving + foto's
Dit gaat direct in de planning - helaas pas in de winter mogelijk.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schuifdeur voor Westfalia keuken

Bericht door Hanz »

greenwing schreef:Hanz,
Prachtig gedaan en zeer duidelijke omschrijving + foto's
Dit gaat direct in de planning - helaas pas in de winter mogelijk.
Denk dan ook even aan de mogelijkheid die VWT4 aangaf om wieltjes te gebruiken die in de deur verzinken. Je kunt in dat geval het onderste profiel wat hoger monteren, dus niet op de vloer schroeven zoals ik heb gedaan maar een stukje daarboven tegen de keukenkast aan. Verder kan de hele aanpak hetzelfde blijven. Ik lees/zie graag je verslag en foto's als het zover is.

Bij deel 7 van de beschrijving was ik nog iets vergeten. Ik heb de volgende tekst daar nog aan toegevoegd:
"Het aluminium profiel aan de bovenkant is een beetje te ruim voor de dikte van de deur. Je hebt van die zelfklevende viltjes om onder stoelpoten te plakken. Dit materiaal heb je ook in plaatvorm van ongeveer 15x20 cm. Hiervan heb ik smalle strookjes geknipt die aan de bovenrand op de deur zijn geplakt om het teveel aan speling op te heffen. Ze zijn zo smal gehouden dat ze uit het zicht blijven."
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Dinges
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 dec 2013, 16:15

Re: Schuifdeur voor Westfalia keuken

Bericht door Dinges »

Dag,
Na mijn eerste vakantie met de Westfalia was ik klaar met de deurtjes van het keukenkastje.
Op je kop en op gevoel nog even het zout pakken voor op je eitje!
Ik heb toen gelijk lades gemaakt. Als je nu aan tafel zit en je hebt iets nodig kan je het makkelijk zien en pakken.
Dit zou je ook kunnen combineren aan de rechterkant met jouw schuifdeur.

Gr,

Hans
Bijlagen
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schuifdeur voor Westfalia keuken

Bericht door Hanz »

Ik heb ook aan lades gedacht maar daarmee zag ik twee problemen.
1. Je kunt dan heel slecht bij de gaskraan en bij de kraan van de vuilwatertank komen. Hoe heb jij dat opgelost?
2. Om iets te pakken moet je een lade uittrekken. De lades in de achterste kast schuiven dan toch weer voor de bank langs, lijkt mij lastig als je daar zit.

Ik zit wel te denken om twee planken te maken die je uit kunt trekken. Je kunt dan nog bij de twee kranen en je hoeft een plank alleen maar uit te trekken als je iets niet direct kunt pakken. Het lijkt mij de oplossing die in de praktijk de minste irritatie geeft. Uiteindelijk blijft het natuurlijk woekeren met de ruimte, maar ja, een compacte buscamper heeft ook heel veel voordelen.

Het deurtje rechts is niet zo'n probleem. Wij hebben daar, net als velen, de porta potti staan en die gebruik je meestal niet als je aan tafel zit. Bovendien kan je daar je stoel even wegdraaien als het deurtje open moet. En zoals je op de foto's kunt zien hebben wij nog de indeling waarbij de besteklade niet achter het deurtje zit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Dinges
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 dec 2013, 16:15

Re: Schuifdeur voor Westfalia keuken

Bericht door Dinges »

Bij mij zit de vuilwaterkraan anders.Hij past precies tussen de wand en de la. Ik kan er goed bij. De gaskraan kan ik ook bij, maar die gebruik ik eigenlijk nooit.
Als je in de la wil vanaf de bank hoef je maar een klein beetje weg te schuiven.Hij komt maar 35 cm naar binnen.Wij zitten met z'n tweeën in de camper en doen niet aan PPotti.
Bijlagen
5.jpg
4.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schuifdeur voor Westfalia keuken

Bericht door Hanz »

Helemaal duidelijk, bedankt voor de toelichting en de foto's. In de oudere uitvoering zit de vuilwaterkraan een stuk onhandiger en neemt hij ook meer ruimte in op de plek waar je een lade zou kunnen maken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schuifdeur voor Westfalia keuken + schuifplanken

Bericht door Hanz »

Nog een klein vervolg op het schuifdeurverhaal. De originele kastplank heb ik vervangen door twee planken die op ladegeleiders naar buiten kunnen schuiven.
Op de eerste foto zie je de twee planken als ze ingeschoven zijn en op de tweede foto is een plank uitgeschoven.
Op het derde plaatje een schematische voorstelling van de bevestiging van de ladegeleider. Voor de rechterkant precies hetzelfde maar dan gespiegeld.
De hoogte waar de planken zitten is afhankelijk van de spullen die je erop of eronder wilt zetten. Wel opletten of je niet precies op de hoogte van de bankzitting uitkomt want daar is wat minder ruimte voor de plank.
De grote lat (12x27 mm) tegen de kastwand was in mijn geval precies dik genoeg om de plank aan beide zijden vrij van de deuropening te houden.
De planken zijn van 6mm dik trespaplaat, dit neemt weinig ruimte in, het is sterk en het is goed schoon te houden. De plaat is op de twee kleine latjes gelijmd. In mijn geval zijn de planken 44,4 cm breed en 38 cm diep maar als je dit ook wilt maken is het verstandig om alles eerst even goed na te meten want ik weet niet of alle Westfalia keukens exact dezelfde maatvoering hebben.
Schuifplank 1.jpg
(113.43 KiB) 880 keer gedownload
Schuifplank 2.jpg
(115.16 KiB) 880 keer gedownload
Schuifplank 3.jpg
Schuifplank 3.jpg (95.27 KiB) 2493 keer bekeken
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
greenwing
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 sep 2010, 18:53
Locatie: Vlakbij Schiphol

Re: Schuifdeur voor Westfalia keuken

Bericht door greenwing »

Ik begin er steeds meer zin in te krijgen

Waar heb je deze rails vandaan ?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schuifdeur voor Westfalia keuken

Bericht door Hanz »

Ik heb ze bij Hornbach gekocht maar vrijwel elke bouwmarkt heeft dergelijke ladegeleiders. Wel even op de lengte letten, in de kast kun je maximaal 38 cm kwijt. Ik heb zelf iets langere geleiders gebruikt (43 cm) en deze een stukje ingekort. Inkorten kan alleen maar aan de voorkant, deze kant is op de geleider aangegeven met een pijl.
Zo'n geleider heeft een kort gedeelte dat aan de wand wordt bevestigd en een lang gedeelte dat aan de lade/schuifplank wordt bevestigd en dat over het korte gedeelte heen schuift. Dit lange deel kun je inkorten aan de voorkant, niet aan de achterkant want daar zit het stopmechanisme dat zorgt dat de lade/schuifplank niet helemaal uit de kast kan schuiven. Als je zo'n geleider in je handen hebt en eens goed kijkt hoe dit werkt dan wordt dit allemaal wel duidelijk.
De prijzen van deze geleiders wisselt nogal, bij Hornbach waren ze 3,45 euro per paar. Deze glijden op een kunststof lagering. Voor deze schuifplank stevig en soepel genoeg. Belastbaar tot 10 kg. Bij Gamma waren ze 10-12 euro per paar maar die waren gelagerd met stalen kogeltjes. Misschien soepeler en degelijker maar wel een stuk duurder.

Op deze site vind je ook nog het een en ander:
http://www.ladegeleider.nl/index.php?it ... =8&lang=NL
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Schuifdeur voor Westfalia keuken + schuifplanken

Bericht door brecht »

Super mooie oplossing, mooi uitgevoerd, en goed uitgelegd!

Inspirerend, wnat ik ben dat linker deurtje na een paar weekendjes kamperen ook wel al zat...
Plaats reactie