Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen »

Hoi allemaal!

Ik ben volkomen aan het verzaken qua posten op het forum, maar ondertussen vordert het projekt gestaag. Zo zitten er inmiddels skidplates van 4 mm dik aluminium van bumper tot bumper, zijn beide voorstoelen voorzien van draaischijven - met nog steeds een accu onder de bestuurderstoel en nog steeds in staat om back-to-back stoelen in te klikken :yes - , hangt er een eigenbouw fietsendragerachtig rek achterop met 2 reservewielen, is er een bearlock geïnstalleerd en heb ik zojuist de laatste hand gelegd aan de extra 100ltr brandstoftank. Foto's volgen uiteindelijk, eg waar, maar ik ben nu weer es even heul druk door het feit dat ik de komende zes weken de stuurman uit moet gaan hangen op zee, er moet zo af en toe helaas nog gewerkt worden...

Ismet en Ibo hebben een set remleidingen voor me bewaard die ik er in die tijd onder wil laten zetten door ze, en eigenlijk wil ik along the way ook alle schijven en blokken wisselen. Ik heb alle topics eindeloos door zitten bladeren maar kom er niet uit wat nou het meest geschikt is voor wat ik wil.
(langdurig probleemvrij remmen onder zware omstandigheden)
Is het bijvoorbeeld zo dat als ik er lekker bruut spul onder hang en ik ga op een beetje glad stuk vol in de remmen, dat ik dan juist eerder in de slip schiet? Ik las al van die fijne verhalen hier over de BFG-AT banden... :ie

Kortom, doe mij eens een tip please... eigenlijk moet ik morgen bestellen.

Groets, Bart
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Pascal-141 »

Wat betreft de remmen : ik zou aanraden om gewoon originele (of vervangende aftermarket zoals Zimmermann enz) TDI remmen te gebruiken . Waarom ? Als je gaat rondreizen , en je bent onderweg aan vervanging van remmen toe (om om het even welke reden) dan zul je meeste kans maken om snel/makkelijker aan wisselstukken te geraken wanneer het standaard onderdelen zijn . Als je gaat werken met "exoten" , dus met remmen die samengesteld zijn uit onderdelen van bvb andere auto's enz , dan word het steeds moeilijker om de correcte onderdelen ter plaatse te krijgen ...
Ik rijd al dik 15jaar met T4 , heel vaak met (te) zware aanhangers , en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat de remmen te kort schoten .

Wat betreft banden : De BFG AT banden zijn OK op bvb zandpistes , maar in het gewone dagelijkse verkeer hier bij ons , op nat wegdek : schuiven ze heel gemakkelijk door als je een beetje doorremt . Ik heb 2x een "close call" gehad met de BFG's op nat wegdek , een vriend van me (ook met de BFG's) had minder geluk , die schoof door en bezorgde zijn voorligger een stijve nek na de stevige tik ...
Ik kan de General Grabber AT aanraden (niet de AT2 !) als vervanger van de BFG AT .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Multivan Generation »

:tiwwp
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen »

Hahah lol, ok ok ok, ik ga mijn best doen :knipoog
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door powerpiep »

Ik heb ook de bfg at's
Eigenlijk heb ik er heel weinig last van, let wel op dat je er niet te veel druk opzet, ik heb voor denk ik 1.5 bar en achter 1.3.

En je moet sowieso genoeg afstand houden, zeker met een bus.

Een circuitwagen wordt het wel niet met die banden :P

En ook geen prius, want je verbruik gaat van ongeveer 7l/100km naar dik 10l/100km.

Maar dat vind ik het waard.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door raf_construct »

Pascal-141 schreef:
Wat betreft banden : De BFG AT banden zijn OK op bvb zandpistes , maar in het gewone dagelijkse verkeer hier bij ons , op nat wegdek : schuiven ze heel gemakkelijk door als je een beetje doorremt . Ik heb 2x een "close call" gehad met de BFG's op nat wegdek , een vriend van me (ook met de BFG's) had minder geluk , die schoof door en bezorgde zijn voorligger een stijve nek na de stevige tik ...
Ik kan de General Grabber AT aanraden (niet de AT2 !) als vervanger van de BFG AT .
powerpiep schreef:Ik heb ook de bfg at's
Eigenlijk heb ik er heel weinig last van, let wel op dat je er niet te veel druk opzet, ik heb voor denk ik 1.5 bar en achter 1.3.

En je moet sowieso genoeg afstand houden, zeker met een bus.

Een circuitwagen wordt het wel niet met die banden :P

En ook geen prius, want je verbruik gaat van ongeveer 7l/100km naar dik 10l/100km.

Maar dat vind ik het waard.
Eum ik wil niet onnozel doen, maar sind ik de mijne erop heb liggen verbruik ik 1 l/100 minder dan met mijn standaard wieltjes. Ik heb weinig vergelijk omdat de mijne een syncro is, maar ik schuif nooit, en met 130 pk vertrekken op een nat kruispunt is al helemaal geen probleem. Een setje nieuwe banden kostte mij de laatste keer geloof ik minder dan 250 euro voor 5 stuks, en mijn vorig setje heeft het toch dik 45000km uitgehouden, en die was niet nieuw gekocht...
Ik rij gewoon met 3,5bar ipv de 1,3 :ie

Afbeelding
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Multivan Generation »

@ Raf,
maar jij rijdt ook niet als een hooligan het bos in en verbaast je dan ook niet dat je jezelf vast hebt gereden.. :nuts :gekte
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door powerpiep »

wielbouten zijn overrated, allemaal extra gewicht :gekte
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door raf_construct »

Multivan Generation schreef:@ Raf,
maar jij rijdt ook niet als een hooligan het bos in en verbaast je dan ook niet dat je jezelf vast hebt gereden.. :nuts :gekte
Nope. Maar ik rijd wel met 600 liter diesel over de maïsstoppels tot naast de maïshakselaar. Of in de winter het veld in om te gaan snoeien rond het veld wanneer een tractor te veel insporing geeft. :bonk
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door powerpiep »

Doe's een fototje van die skidplates :yes
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen »

mislukt fotoexperiment
Laatst gewijzigd door bart seinwezen op 12 mar 2016, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen »

Of anders deze:

http://myalbum.com/album/yxFbZv0XhUjv

Of lopen jullie dan tegen een wachtwoordmuur aan?
Laatst gewijzigd door bart seinwezen op 12 mar 2016, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen »

Nog een experiment. Als het goed is zie je de draaischijf van de bestuurdersstoel waarvan ik alle schroefdraadgaten moest uitboren en zagen om vervolgens nieuwe moertjes in te moeten lassen omdat de maten vele millimeters verkeerd zaten.
Bijzonder tevreden ben ik over het kunnen behouden van de back2backbeugel en de accu. Uiteindelijk heb ik de enige zinnige maar dure oplossing gevonden denk ik, een Yellowtopaccu omdat die liggend gemonteerd kan worden.

Afbeelding
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen »

Ha, das beter
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door S E B A S »

Echt wel een stoere t4 zo met die reserve wielen en skidplates!
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
Plaats reactie