Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9801
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Pascal-141 » ma sep 21, 2015 11:25

bart seinwezen schreef:Zeker, en ik hou me aanbevolen voor verdere suggesties qua onderdelen die mee moeten!
-LMM
-N75 klep
-potentiometer/sensor vd gaspedaal
-plastic T-stukje op retourleiding boven op de dieselfilter
-grote zekering vd ventilatoren
-tube vloeibare pakking (blauwe silicone pakking)
-meer dan 1 reservewiel
-12V luchtcompressor
-rolkrik of potkrik en wat houten balkjes
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Vossius
Berichten: 84
Lid geworden op: vr sep 14, 2012 20:53

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Vossius » wo sep 23, 2015 22:36

Ha Bart,

Ik heb geen ervaring met het ombouwen van een T4 naar syncro, rij zelf met een T4 met een AJT motor met als extra een standkachel en na Kazachtan een airco. Wel reis ervaring in Kazachstan en Rusland, ben in het voorjaar tot Irkutsk gekomen. De wegen achter de Oeral zijn goed, alleen de Oeral is slecht. Hier ook de meeste ongelukken gezien op een ritje van 16.500 kilometer. Kazachstan is ook redelijk tot goed te doen, of je moet echt de binnenlanden in willen, maar ik zou eerder denken aan extra filters. Brandstof ook goed te verkrijgen. Verder neem de tijd en geniet. Sus6 met de verbouwing.

Grt René

bart seinwezen
Berichten: 264
Lid geworden op: di jul 22, 2014 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen » zo sep 27, 2015 23:13

Afbeelding

Nou eerst wat fun/testrijden en dan de brug op om de hele boel eronderuit te halen.

bart seinwezen
Berichten: 264
Lid geworden op: di jul 22, 2014 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen » ma okt 05, 2015 23:42

De blauwe T4 ligt sinds vandaag volledig uit elkaar, samen gedaan met de onvolprezen helden van Garage Ismet in de Liede. Aan mij de schone taak om het achterdifferentieel met viscokoppeling te servicen.

Revisiesetje voor de visco besteld in Engeland, op Ebay. Deze vriend is te vinden op het engelse forum: http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=289806. En nou maar hopen dat ie morgen in de post zit.

Afbeelding

Harry 341
Berichten: 9991
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Harry 341 » di okt 06, 2015 8:27

Morgen even naar de Liede...voor de winter maar even de gloeiers vervangen...
Bijlagen
Kopie van IMG_0379.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.

bart seinwezen
Berichten: 264
Lid geworden op: di jul 22, 2014 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen » di okt 06, 2015 21:57

Vandaag de viscokoppeling uit elkaar gehaald en schoon gemaakt.

Voor het loshalen van de Visco van het differentieel bracht http://www.t4-wiki.de/wiki/Visco-Kupplung uitkomst.
Bij de revisieset - die vandaag zowaar binnenkwam - zat ook een jetser van een sleutel om het bovendeksel los te draaien, voor de onderzijde zelf een beugel gemaakt waar drie M10 boutjes doorheen in de tapgaten voor de cardan passen. Om de eerste slag los te krijgen was een arm van 2 meter nodig, goed inklemmen is een absolute must. De vloeistof die eruit kwam was een gitzwarte stroop, veel aangekoekt vuil binnenin, maar de slijtage van de plaatjes is beperkt, alleen een paar krasjes. De plof bij het openen en de taaie stroperigheid van de siliconen zijn in ieder geval tekenen dat het hoog tijd was voor een frisse vulling.
Daarna een paar uur lang de afwas gedaan, met een drie-bakken-spoelsysteem had ik uiteindelijk nog 3 van de 5 liter remreiniger over. Leuk klusje, maar lastig om de plaatjes van elkaar te krijgen, alles zit met zwarte stroop aan elkaar gekleefd en het is erg makkelijk om een plaatje te verbuigen.
Om de een of andere reden hebben alle plaatjes aan 1 zijde een vw-logootje ingestanst, face forward ten opzichte van de rijrichting in gemonteerde toestand, dus ook al zijn de plaatjes zo te zien omkeerbaar hou ik dat gewoon maar aan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door bart seinwezen op di mei 02, 2017 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9801
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Pascal-141 » wo okt 07, 2015 7:35

:toppie
:werkaanT4
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

bart seinwezen
Berichten: 264
Lid geworden op: di jul 22, 2014 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen » zo okt 18, 2015 18:45

Het is gelukt, mijn trotse groene T4 mag zich vanaf nu een viervoeter noemen. Lang leve Ibo en Ismet, wat een gouden gasten zijn het toch.
Het enige waar ik mee overhoop lig is de bedrading van de vrijloopsper, heeft iemand ervaring daarmee of is op zijn minst instaat om me het nut en noodzaak van die inrichting uit te leggen? Ik heb de pagina daarover op T4wiki al volledig zitten vertalen en uitpluizen maar tast nog steeds voor een groot deel in het duister...

Nu verder met wat serieuzer rubber eronder, een verhogingsset bij Seikel besteld (krijg prompt een mailtje terug dat ze even twee weken de deur uit zijn...) en dan extra tanks inbouwen en wat idiootbestendig plaatstaal onder de bodem schroeven.

Heeft iemand verder ervaring met veel-gewicht-aan-de-achterklep-hangen? Ik moet twee reservewielen kwijt maar als ik zoek naar de syncro-zijophang-beugels voor op de D-stijl wordt het me zwaar te moede, idioot duur en vrijwel niet te krijgen. Zit dus nu te denken aan twee wielen, dus toch gauw 40 kg, op de klep schroeven met versterkingsplaten en nieuwe 1250N gasveren, maar of de klep dat 30.000 kilometer bergweg uit gaat houden... hm.

Gebruikersavatar
RHH
Berichten: 368
Lid geworden op: ma mar 19, 2012 19:35

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door RHH » zo okt 18, 2015 19:03

hallo Bart

die 1250 kn gasveren heb ik eventueel wel te leen voor je
ook voor onbepaalde tijd

Rinke
ps zijn nieuw
a silence so loud

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9801
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Pascal-141 » zo okt 18, 2015 20:13

Waarom geen reservewiel (en) op het dak ?
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

bart seinwezen
Berichten: 264
Lid geworden op: di jul 22, 2014 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen » zo okt 18, 2015 22:35

Dat aanbod zal ik zeker overwegen Rinke, tof. En Pascal, ik heb wel ideeën over een imperiaal maar wil toch graag zo veel mogelijk gewicht laag houden omdat het me geen goed idee lijkt om het zwaartepunt van een al verhoogde bus nog verder omhoog te brengen, zeker in ruig terrein. Bovendien gaat een imperiaal niet erg goed samen met het hefdak (o:

bart seinwezen
Berichten: 264
Lid geworden op: di jul 22, 2014 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen » zo okt 18, 2015 22:38

Ik zat trouwens vanmiddag even uitgebreid je projekt met de zwarte T4 door te lezen, wat een meesterlijke klus. Wel jammer dat je 'm toch maar niet versyncro'd!

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9801
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Pascal-141 » ma okt 19, 2015 7:52

bart seinwezen schreef: En Pascal, ik heb wel ideeën over een imperiaal maar wil toch graag zo veel mogelijk gewicht laag houden omdat het me geen goed idee lijkt om het zwaartepunt van een al verhoogde bus nog verder omhoog te brengen, zeker in ruig terrein. Bovendien gaat een imperiaal niet erg goed samen met het hefdak (o:
Er worden wel vaker wielen en zelfs materiaal kisten op de hefdaken gemonteerd hoor :knipoog
Ralph cc heeft dit er al enkele jaren opzitten , en hij heeft er al meerdere lange offroad reizen mee gedaan

http://www.t4forum.de/wbb3/index.php?pa ... 0e1d83fb61

http://www.t4forum.de/wbb3/index.php?pa ... a6654781b2

:knipoog
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9801
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Pascal-141 » ma okt 19, 2015 7:55

bart seinwezen schreef:Ik zat trouwens vanmiddag even uitgebreid je projekt met de zwarte T4 door te lezen, wat een meesterlijke klus. Wel jammer dat je 'm toch maar niet versyncro'd!
Dank je :lach Ja, ik had hem graag omgebouwd , maar spijtiggenoeg krijg ik hem zo niet gekeurd ...
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

jan2009
Berichten: 5086
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door jan2009 » ma okt 19, 2015 11:39

Als die twee wielen samen 40 kg zijn kan je ook aan een fietsenrek denken ?
Een beetje rek is goed voor 60 kg.
Twee wielen in de breedte naast elkaar dan zit het gewicht kort op de bus.
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Plaats reactie