Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
bart seinwezen
Berichten: 240
Lid geworden op: di jul 22, 2014 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen » di dec 15, 2015 21:54

Jajajajaja Matje, ik heb wel degelijk geluisterd naar je goede raad, en ik weet dat ik de console om kan draaien, maar dan heb ik geen back2back mogelijkheid meer. De draaischijf is dezelfde als uit jouw link, ik kan 'm niet meer terugsturen omdat ik er al aan verbouwd heb maar dat wist ik toen ik de slijptol erin zette dus daar klaag ik niet over... maar ik blijf erbij dat het geval zwaar overgedimensioneerd is. Dat ie niet zal wiebelen geloof ik op je woord, alleen al vanwege de massatraagheid :oD

Wat ik echt waardeloos vind is dat de gaten niet kloppen, is ook erg weinig aan te veranderen behalve de gelaste moertjes te verwijderen en nieuwe terug te lassen, kost me zomaar twee uur werk voor niks.

Wat jouw vraag betreft Peter, de syncro, doet het braaf, je merkt er eigenlijk niks van, behalve net iets meer rijgeluid en een gier/fluittoontje uit de versnellingsbak wat ik nog stevig wantrouw, misschien had ik toch beter mijn instinct kunnen volgen en de bak meteen laten reviseren. Naja, we zullen zien. Deze week voltooi ik de laatste bodemplaat en dan ga ik 'm met kerst een poosje uitproberen in de beroemde 'kuil' bij de sluizen van IJmuiden, onder andere eens proberen om een keer muurvast te rijden en dan weer los te komen, ben zeer benieuwd en zal mijn bevindingen hier rapporteren :ikrij

Daarna terug naar Ismet want het is tijd voor de keuring.

Wat betreft de slede, ik zal eerst eens aan de slag met de oude voordat ik de nieuwe ook weer verpruts, maar zal je aanbod zeker onthouden.

Groeten! Bart

bart seinwezen
Berichten: 240
Lid geworden op: di jul 22, 2014 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen » wo mar 09, 2016 0:04

Hoi allemaal!

Ik ben volkomen aan het verzaken qua posten op het forum, maar ondertussen vordert het projekt gestaag. Zo zitten er inmiddels skidplates van 4 mm dik aluminium van bumper tot bumper, zijn beide voorstoelen voorzien van draaischijven - met nog steeds een accu onder de bestuurderstoel en nog steeds in staat om back-to-back stoelen in te klikken :yes - , hangt er een eigenbouw fietsendragerachtig rek achterop met 2 reservewielen, is er een bearlock geïnstalleerd en heb ik zojuist de laatste hand gelegd aan de extra 100ltr brandstoftank. Foto's volgen uiteindelijk, eg waar, maar ik ben nu weer es even heul druk door het feit dat ik de komende zes weken de stuurman uit moet gaan hangen op zee, er moet zo af en toe helaas nog gewerkt worden...

Ismet en Ibo hebben een set remleidingen voor me bewaard die ik er in die tijd onder wil laten zetten door ze, en eigenlijk wil ik along the way ook alle schijven en blokken wisselen. Ik heb alle topics eindeloos door zitten bladeren maar kom er niet uit wat nou het meest geschikt is voor wat ik wil.
(langdurig probleemvrij remmen onder zware omstandigheden)
Is het bijvoorbeeld zo dat als ik er lekker bruut spul onder hang en ik ga op een beetje glad stuk vol in de remmen, dat ik dan juist eerder in de slip schiet? Ik las al van die fijne verhalen hier over de BFG-AT banden... :ie

Kortom, doe mij eens een tip please... eigenlijk moet ik morgen bestellen.

Groets, Bart

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Pascal-141 » wo mar 09, 2016 7:58

Wat betreft de remmen : ik zou aanraden om gewoon originele (of vervangende aftermarket zoals Zimmermann enz) TDI remmen te gebruiken . Waarom ? Als je gaat rondreizen , en je bent onderweg aan vervanging van remmen toe (om om het even welke reden) dan zul je meeste kans maken om snel/makkelijker aan wisselstukken te geraken wanneer het standaard onderdelen zijn . Als je gaat werken met "exoten" , dus met remmen die samengesteld zijn uit onderdelen van bvb andere auto's enz , dan word het steeds moeilijker om de correcte onderdelen ter plaatse te krijgen ...
Ik rijd al dik 15jaar met T4 , heel vaak met (te) zware aanhangers , en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat de remmen te kort schoten .

Wat betreft banden : De BFG AT banden zijn OK op bvb zandpistes , maar in het gewone dagelijkse verkeer hier bij ons , op nat wegdek : schuiven ze heel gemakkelijk door als je een beetje doorremt . Ik heb 2x een "close call" gehad met de BFG's op nat wegdek , een vriend van me (ook met de BFG's) had minder geluk , die schoof door en bezorgde zijn voorligger een stijve nek na de stevige tik ...
Ik kan de General Grabber AT aanraden (niet de AT2 !) als vervanger van de BFG AT .
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T3 trackdayspeeltje in opbouw
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 25713
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Multivan Generation » wo mar 09, 2016 8:48

:tiwwp

bart seinwezen
Berichten: 240
Lid geworden op: di jul 22, 2014 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen » wo mar 09, 2016 12:20

Hahah lol, ok ok ok, ik ga mijn best doen :knipoog

Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 563
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door powerpiep » do mar 10, 2016 5:52

Ik heb ook de bfg at's
Eigenlijk heb ik er heel weinig last van, let wel op dat je er niet te veel druk opzet, ik heb voor denk ik 1.5 bar en achter 1.3.

En je moet sowieso genoeg afstand houden, zeker met een bus.

Een circuitwagen wordt het wel niet met die banden :P

En ook geen prius, want je verbruik gaat van ongeveer 7l/100km naar dik 10l/100km.

Maar dat vind ik het waard.
'TETANUS' een T4 2.5 TDi, een beetje veel aangepast:
Project Off-Road style: viewtopic.php?f=12&t=46993

Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 516
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door raf_construct » do mar 10, 2016 12:25

Pascal-141 schreef:
Wat betreft banden : De BFG AT banden zijn OK op bvb zandpistes , maar in het gewone dagelijkse verkeer hier bij ons , op nat wegdek : schuiven ze heel gemakkelijk door als je een beetje doorremt . Ik heb 2x een "close call" gehad met de BFG's op nat wegdek , een vriend van me (ook met de BFG's) had minder geluk , die schoof door en bezorgde zijn voorligger een stijve nek na de stevige tik ...
Ik kan de General Grabber AT aanraden (niet de AT2 !) als vervanger van de BFG AT .
powerpiep schreef:Ik heb ook de bfg at's
Eigenlijk heb ik er heel weinig last van, let wel op dat je er niet te veel druk opzet, ik heb voor denk ik 1.5 bar en achter 1.3.

En je moet sowieso genoeg afstand houden, zeker met een bus.

Een circuitwagen wordt het wel niet met die banden :P

En ook geen prius, want je verbruik gaat van ongeveer 7l/100km naar dik 10l/100km.

Maar dat vind ik het waard.
Eum ik wil niet onnozel doen, maar sind ik de mijne erop heb liggen verbruik ik 1 l/100 minder dan met mijn standaard wieltjes. Ik heb weinig vergelijk omdat de mijne een syncro is, maar ik schuif nooit, en met 130 pk vertrekken op een nat kruispunt is al helemaal geen probleem. Een setje nieuwe banden kostte mij de laatste keer geloof ik minder dan 250 euro voor 5 stuks, en mijn vorig setje heeft het toch dik 45000km uitgehouden, en die was niet nieuw gekocht...
Ik rij gewoon met 3,5bar ipv de 1,3 :ie

Afbeelding

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 25713
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door Multivan Generation » do mar 10, 2016 12:30

@ Raf,
maar jij rijdt ook niet als een hooligan het bos in en verbaast je dan ook niet dat je jezelf vast hebt gereden.. :nuts :gekte

Gebruikersavatar
black bulli
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr okt 31, 2014 16:20
Locatie: Teteringen/Mersch (Lux)

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door black bulli » do mar 10, 2016 16:05

2 wielbouten vond je wel genoeg?
Zet af en toe de stilte eens wat harder

Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 563
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door powerpiep » do mar 10, 2016 18:16

wielbouten zijn overrated, allemaal extra gewicht :gekte
'TETANUS' een T4 2.5 TDi, een beetje veel aangepast:
Project Off-Road style: viewtopic.php?f=12&t=46993

Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 516
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door raf_construct » do mar 10, 2016 20:33

Multivan Generation schreef:@ Raf,
maar jij rijdt ook niet als een hooligan het bos in en verbaast je dan ook niet dat je jezelf vast hebt gereden.. :nuts :gekte
Nope. Maar ik rijd wel met 600 liter diesel over de maïsstoppels tot naast de maïshakselaar. Of in de winter het veld in om te gaan snoeien rond het veld wanneer een tractor te veel insporing geeft. :bonk

Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 563
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door powerpiep » za mar 12, 2016 17:34

Doe's een fototje van die skidplates :yes
'TETANUS' een T4 2.5 TDi, een beetje veel aangepast:
Project Off-Road style: viewtopic.php?f=12&t=46993

bart seinwezen
Berichten: 240
Lid geworden op: di jul 22, 2014 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen » za mar 12, 2016 18:16

mislukt fotoexperiment
Laatst gewijzigd door bart seinwezen op za mar 12, 2016 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.

bart seinwezen
Berichten: 240
Lid geworden op: di jul 22, 2014 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen » za mar 12, 2016 18:17

Of anders deze:

http://myalbum.com/album/yxFbZv0XhUjv

Of lopen jullie dan tegen een wachtwoordmuur aan?
Laatst gewijzigd door bart seinwezen op za mar 12, 2016 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.

bart seinwezen
Berichten: 240
Lid geworden op: di jul 22, 2014 21:15
Locatie: haarlem

Re: T4 uit 1996 ombouwen naar syncro

Bericht door bart seinwezen » za mar 12, 2016 18:23

Nog een experiment. Als het goed is zie je de draaischijf van de bestuurdersstoel waarvan ik alle schroefdraadgaten moest uitboren en zagen om vervolgens nieuwe moertjes in te moeten lassen omdat de maten vele millimeters verkeerd zaten.
Bijzonder tevreden ben ik over het kunnen behouden van de back2backbeugel en de accu. Uiteindelijk heb ik de enige zinnige maar dure oplossing gevonden denk ik, een Yellowtopaccu omdat die liggend gemonteerd kan worden.

Afbeelding

Plaats reactie