Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 516
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper

Bericht door raf_construct » za jul 01, 2017 0:09

De zwarte rijdt weer, maar is nog niet gespoten. Ik hoop er binnenkort werk van te kunnen maken.

Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 516
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper

Bericht door raf_construct » vr mar 30, 2018 21:41

Binnenkort ga ik met de kipper een hele stap verder.
Ik heb een donor erbij gekocht. Een gedeeltelijk gestripte 151pk caravelle. De AXG motor ga ik reviseren en overbouwen in de kipper.
Het is de bedoeling om ook de climatronic, MFA tellerunit, en ophanging rondom over te gaan bouwen.

Afbeelding
img upload

Gebruikersavatar
chv
Berichten: 1050
Lid geworden op: zo apr 15, 2007 11:43
Locatie: Den Haag

Re: De syncro kipper

Bericht door chv » vr mar 30, 2018 23:14

Begrijp ik het goed dat je de 111kw in je Syncro gaat zetten? Dat gaat een megaklus worden kwa versnellingsbak heb ik begrepen van een eerder topic van michisoft. Hem is dat gelukt.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: De syncro kipper

Bericht door Pascal-141 » za mar 31, 2018 10:03

chv schreef:
vr mar 30, 2018 23:14
Begrijp ik het goed dat je de 111kw in je Syncro gaat zetten? Dat gaat een megaklus worden kwa versnellingsbak heb ik begrepen van een eerder topic van michisoft. Hem is dat gelukt.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Als hij de verhoudingen van de versnellingsbak OK vind , dan hoeft er aan de bak niks te veranderen , en kan hij de AXG gewoon in de plaats van de AXL hangen (met aangepaste koppeling).
Als hij langere verhoudingen wil , komt er inderdaad wat kunst-en-vliegwerk bij kijken , maar langere verhoudingen gaat ook ten koste van trekkracht , en aangezien hij vaak aanhangers trekt denk ik dat de lange AXG verhoudingen niet ideaal zijn voor Raf .

Waarom ga je ook de ophanging overzetten ,Raf ?
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T3 trackdayspeeltje in opbouw
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline

Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 563
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: De syncro kipper

Bericht door powerpiep » za mar 31, 2018 12:37

Dat word een leuk klusje :toppie
De ophanging heeft grotere remmen toch?
En volgens mij ook iets stijvere torsiestangen?
'TETANUS' een T4 2.5 TDi, een beetje veel aangepast:
Project Off-Road style: viewtopic.php?f=12&t=46993

Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 516
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper

Bericht door raf_construct » za mar 31, 2018 12:59

De verhoudingen zijn voor mij inderdaad net goed. Ik wil enkel gaan bekijken of ik de grotere koppeling op een of andere manier kan aanpassen om deze in een 02G te krijgen.

Ik wil inderdaad de stijvere torsiestangen voor en achter en de grotere remmen. Ik weet dat ik in het terrein er iets veerweg mee ga verliezen, maar daar heb ik mijn sper nog voor. En ik doe sowieso meer baan dan terrein, en op de baan mag het wel iets vlotter.

Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 516
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper

Bericht door raf_construct » zo apr 15, 2018 21:54

Ik rijd al een tijdje rond met het standaard differentieel (zonder sper). De reden hiervoor is, dat de steun vooraan was losgekomen uit het differentieelhuis. Bout losgekomen en het huis uitgescheurd. Omdat ik op mijn huidige werk over lasapparatuur beschik voor aluminium, heb ik me aan een herstelling gewaagd.

Eerst het overblijvende materiaal helemaal proper gefreesd met een simpele dremel

Afbeelding

Het afgebroken stukje is eigenlijk een noodherstelling met Debrasel. Die heeft het niet lang gehouden. Die gaat in de vuilbak, maar nu zie je wat het moet worden.

Afbeelding

Materiaal opgelast zodat we weer iets hebben om van te vertrekken. Dit is gelast met een pulserende halfautomaat en werkt ongelofelijk goed.

Afbeelding

Het pasvlak weer gevlakt, en schroefdraad in getapt.

Afbeelding

Het resultaat

Afbeelding

Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: De syncro kipper

Bericht door odorf » zo apr 15, 2018 22:05

Wow! Dat is indrukwekkend herstelwerk.

Aluminium lassen lijkt me ook leuk om te doen. (Maar ik houd het voorlopig nog maar even bij staal :knipoog )

Mooi gedaan!

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 1803
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: De syncro kipper

Bericht door Snautzer » zo apr 15, 2018 22:13

Nice !

Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 516
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper

Bericht door raf_construct » zo jun 17, 2018 17:45

De eerste stapjes naar de motorombouw zijn gezet. Het AXG blok van de donor heb ik uitgebouwd. Blok heeft volgens opgave krukaslagerschade.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Blokje in de motorstand gezet, en maar eens kijken wat er mis is. In het beste geval wou ik hier een andere krukas inzetten en zo al de rest van de AXG
behouden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat zal niet doorgaan. 1 krukaslager ontbreekt geheel. Bout is afgebroken in het blok, en de krukas is zelfs gelast als noodherstelling. Hoe dit überhaupt mogelijk is met het blok in de bus is mij een raadsel.

Ik denk dat ik met een onderblok van een ACV aan de slag zal moeten.

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9174
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door Pascal-141 » zo jun 17, 2018 22:00

Hou er rekening mee dat bvb ook de zuigers van een AXG verschillen van die van een ACV . :knipoog
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T3 trackdayspeeltje in opbouw
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline

Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 516
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door raf_construct » ma jun 18, 2018 10:19

Jep, weet ik.

Plaats reactie