Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 733
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper

Bericht door raf_construct »

De zwarte rijdt weer, maar is nog niet gespoten. Ik hoop er binnenkort werk van te kunnen maken.
busbart schreef: ma dec 17, 2018 8:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 733
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper

Bericht door raf_construct »

Binnenkort ga ik met de kipper een hele stap verder.
Ik heb een donor erbij gekocht. Een gedeeltelijk gestripte 151pk caravelle. De AXG motor ga ik reviseren en overbouwen in de kipper.
Het is de bedoeling om ook de climatronic, MFA tellerunit, en ophanging rondom over te gaan bouwen.

Afbeelding
img upload
busbart schreef: ma dec 17, 2018 8:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo apr 15, 2007 11:43
Locatie: Den Haag

Re: De syncro kipper

Bericht door chv »

Begrijp ik het goed dat je de 111kw in je Syncro gaat zetten? Dat gaat een megaklus worden kwa versnellingsbak heb ik begrepen van een eerder topic van michisoft. Hem is dat gelukt.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10161
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: De syncro kipper

Bericht door Pascal-141 »

chv schreef: vr mar 30, 2018 23:14 Begrijp ik het goed dat je de 111kw in je Syncro gaat zetten? Dat gaat een megaklus worden kwa versnellingsbak heb ik begrepen van een eerder topic van michisoft. Hem is dat gelukt.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Als hij de verhoudingen van de versnellingsbak OK vind , dan hoeft er aan de bak niks te veranderen , en kan hij de AXG gewoon in de plaats van de AXL hangen (met aangepaste koppeling).
Als hij langere verhoudingen wil , komt er inderdaad wat kunst-en-vliegwerk bij kijken , maar langere verhoudingen gaat ook ten koste van trekkracht , en aangezien hij vaak aanhangers trekt denk ik dat de lange AXG verhoudingen niet ideaal zijn voor Raf .

Waarom ga je ook de ophanging overzetten ,Raf ?
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 654
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: De syncro kipper

Bericht door powerpiep »

Dat word een leuk klusje :toppie
De ophanging heeft grotere remmen toch?
En volgens mij ook iets stijvere torsiestangen?
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm:
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 733
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper

Bericht door raf_construct »

De verhoudingen zijn voor mij inderdaad net goed. Ik wil enkel gaan bekijken of ik de grotere koppeling op een of andere manier kan aanpassen om deze in een 02G te krijgen.

Ik wil inderdaad de stijvere torsiestangen voor en achter en de grotere remmen. Ik weet dat ik in het terrein er iets veerweg mee ga verliezen, maar daar heb ik mijn sper nog voor. En ik doe sowieso meer baan dan terrein, en op de baan mag het wel iets vlotter.
busbart schreef: ma dec 17, 2018 8:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 733
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper

Bericht door raf_construct »

Ik rijd al een tijdje rond met het standaard differentieel (zonder sper). De reden hiervoor is, dat de steun vooraan was losgekomen uit het differentieelhuis. Bout losgekomen en het huis uitgescheurd. Omdat ik op mijn huidige werk over lasapparatuur beschik voor aluminium, heb ik me aan een herstelling gewaagd.

Eerst het overblijvende materiaal helemaal proper gefreesd met een simpele dremel

Afbeelding

Het afgebroken stukje is eigenlijk een noodherstelling met Debrasel. Die heeft het niet lang gehouden. Die gaat in de vuilbak, maar nu zie je wat het moet worden.

Afbeelding

Materiaal opgelast zodat we weer iets hebben om van te vertrekken. Dit is gelast met een pulserende halfautomaat en werkt ongelofelijk goed.

Afbeelding

Het pasvlak weer gevlakt, en schroefdraad in getapt.

Afbeelding

Het resultaat

Afbeelding
busbart schreef: ma dec 17, 2018 8:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2164
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: De syncro kipper

Bericht door odorf »

Wow! Dat is indrukwekkend herstelwerk.

Aluminium lassen lijkt me ook leuk om te doen. (Maar ik houd het voorlopig nog maar even bij staal :knipoog )

Mooi gedaan!

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2955
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: De syncro kipper

Bericht door Snautzer »

Nice !
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 733
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper

Bericht door raf_construct »

De eerste stapjes naar de motorombouw zijn gezet. Het AXG blok van de donor heb ik uitgebouwd. Blok heeft volgens opgave krukaslagerschade.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Blokje in de motorstand gezet, en maar eens kijken wat er mis is. In het beste geval wou ik hier een andere krukas inzetten en zo al de rest van de AXG
behouden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat zal niet doorgaan. 1 krukaslager ontbreekt geheel. Bout is afgebroken in het blok, en de krukas is zelfs gelast als noodherstelling. Hoe dit überhaupt mogelijk is met het blok in de bus is mij een raadsel.

Ik denk dat ik met een onderblok van een ACV aan de slag zal moeten.
busbart schreef: ma dec 17, 2018 8:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10161
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door Pascal-141 »

Hou er rekening mee dat bvb ook de zuigers van een AXG verschillen van die van een ACV . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 733
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door raf_construct »

Jep, weet ik.
busbart schreef: ma dec 17, 2018 8:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 733
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door raf_construct »

Afbeelding

Binnenkort beginnen we aan de ombouw. Ik heb alvast een cilinderkop laten reviseren en alle benodigde dichtingen en distributiesets besteld.
busbart schreef: ma dec 17, 2018 8:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 733
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door raf_construct »

Vandaag weer wat voorbereidend werk klaargemaakt. De AXG verstuivers zijn gereviseerd en liggen klaar.

Afbeelding

Afbeelding
busbart schreef: ma dec 17, 2018 8:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 733
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door raf_construct »

Vandaag nog wat voorbereidend werk gedaan. Het inlaatspruitstuk van deze AXG zat enorm dichtgebakken. Dit krijg je dus als je bang bent van die rechter pedaal. Op sommige plaatsen zat het spruitstuk voor meer dan de helft dicht.
De EGR klep komt er niet opnieuw op, Erdem heeft voor een vervanger gezorgd.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het spruitstuk weer helemaal schoon. Kleppendeksel ook mee gewassen.
En de nieuwe koppeling die klaarligt. Na veel getwijfel toch maar even met de specialisten gaan praten. Het is een oplossing op maat geworden van Hennig performance kupplung. Een vast vliegwiel, een geveerde schijf met verbeterde bekleding, en versterkte drukgroep.

Afbeelding
Afbeelding

Volgende week gaan we eraan beginnen.
busbart schreef: ma dec 17, 2018 8:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Plaats reactie