Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door Erdem50 »

Goed bezig!

Dat spruitstuk zeg niet normaal, je ziet het ook meteen aan de egr klep, als die zo volgebakken is als de jouwe kan je er vergif op innemen dat het inlaatspruitstuk in dezelfde staat is.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
jones
Berichten: 396
Lid geworden op: vr jun 26, 2015 19:49

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door jones »

Vanwaar de keuze voor het vaste vliegwiel?
Ik ben nu ook al een paar weken op zoek naar een upgrade koppelingsset en heb de afgelopen weken al van meerdere bedrijven het dringende advies gehad sowieso geen vast vliegwiel te monteren tenzij de bus alleen voor sprint of circuit gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 779
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door raf_construct »

Vooral vanwege het maximale koppel. Deze set kan nu maximaal 419Nm.
Ik kon ook de hele boel gaan ombouwen naar de 150pk versnellingsbakhelft. Maar op zich kon ik daar veel minder winst mee behalen, ook daarmee zit je al snel aan een klapperend vliegwiel. en als je het enkel moet doen voor het koppelingshuis, dus niet voor de verhoudingen, was het me wat te gek.

Vast vliegwiel blijft een welles/nietes discussie, we zien wel wat het resultaat wordt. Wat sowieso belangrijk is, is een gedempte koppelingsschijf en een degelijke krukasdemper.
busbart schreef: ma dec 17, 2018 8:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Erik450
Berichten: 143
Lid geworden op: ma apr 24, 2017 22:40

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door Erik450 »

Super mooi project, en knap hoe je alles doet. Ik volg het met veel plezier.
Mag ik vragen wat je met de rest van de zwarte bus doet?
Ik zoek nog wat delen om mijn bus compleet te maken.
Stuur je wel een pb.

Groeten ErikJan
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30952
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door Multivan Generation »

raf_construct schreef: zo aug 19, 2018 18:11 Vooral vanwege het maximale koppel. Deze set kan nu maximaal 419Nm.
Heb je die overdraagbare koppelreserve nodig bij een niet (software-)gemodificeerde 150 pk?
Of heb je het gedaan ivm het 2MV?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 741
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door powerpiep »

Mooi zo, ik heb ook een hennig koppeling gemonteerd, tot nu toe top!
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm:
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 779
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door raf_construct »

Multivan Generation schreef: di aug 21, 2018 15:55
raf_construct schreef: zo aug 19, 2018 18:11 Vooral vanwege het maximale koppel. Deze set kan nu maximaal 419Nm.
Heb je die overdraagbare koppelreserve nodig bij een niet (software-)gemodificeerde 150 pk?
Of heb je het gedaan ivm het 2MV?
Het is niet de bedoeling om bij de standaard axg software te blijven. Maar ik ga nu eerst afwachten hoe hij loopt met de axg computer. Er moet wel wat koppel kunnen overgebracht worden, niet vergeten dat het een syncro op grote wielen is...
busbart schreef: ma dec 17, 2018 8:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 779
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door raf_construct »

Ik ben een paar weekends druk bezig geweest. De motor eruit, en alles omgebouwd naar de AXG onderdelen.

Klein ongelukje gehad met de motortakel. Letterlijk door zijn poten gezakt. Blijkbaar was zo'n 2.5 met syncro versnellingsbak iets te zwaar.

Afbeelding

Het onderblok kaal gemaakt en in de motorstand weer opgebouwd.

Afbeelding

Tussendoor nog een blokkeertool gemaakt om het nokkenastandwiel te kunnen vastzetten.

Afbeelding
Afbeelding

Distributie op tijd gezet met de meetklok. Totaal overbodig, bleek achteraf. Zelfs met de meetklok erop stond de timing volgens vagcom zodanig fout, dat ik alles terug heb moeten lossen en 1 tand verzetten.

Afbeelding

Het blok weer opgebouwd. Gereviseerde cilinderkop, AXG turbo en verstuivers, Nieuwe distributie en waterpomp, Nieuwe multiriemspanner, Nieuwe koppeling.

Afbeelding

Afbeelding

En nu maar een iets grotere takel gebruikt om alles terug in te bouwen.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de luchtfilterbox ook vervangen. Links ACV / Rechts AXG :groteogen

Afbeelding
Laatst gewijzigd door raf_construct op zo sep 16, 2018 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
busbart schreef: ma dec 17, 2018 8:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10416
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door Pascal-141 »

Goed bezig :toppie
Dus mijn tip over de tand verkeerd was zo slecht nog niet ?
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 779
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door raf_construct »

Ondertussen rijd ik weer rond. Met de AXG computer erin. Een tijdje zitten proberen met een geleende vagcom, om het inspuittijdstip goed te krijgen. Het vermogen is nog niet 100% zoals ik het wil, maar hij rookt in elk geval niet, en hij loopt mooi regelmatig.
busbart schreef: ma dec 17, 2018 8:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 779
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door raf_construct »

Pascal-141 schreef: ma sep 10, 2018 22:41 Goed bezig :toppie
Dus mijn tip over de tand verkeerd was zo slecht nog niet ?
Ja, heel bizar eigenlijk.
busbart schreef: ma dec 17, 2018 8:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3299
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door Snautzer »

Mooi werk hoor
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2297
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door odorf »

Mooi werk!

Geen schade door de ingezakte motorstand gelukkig.
Mooie blokkeertool. Daar houd ik van qua uitstraling. :toppie

Mooie rode ook. Fiat Dino
Edit: Audi 100?

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 741
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door powerpiep »

Strong busy!
Die bus word/is echt uber cool!
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm:
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 779
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door raf_construct »

Nog even een iets kleinere update. Een zwart logo in de grille geplaatst.

Afbeelding
busbart schreef: ma dec 17, 2018 8:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Plaats reactie