Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1144
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door Erdem50 » za aug 18, 2018 21:58

Goed bezig!

Dat spruitstuk zeg niet normaal, je ziet het ook meteen aan de egr klep, als die zo volgebakken is als de jouwe kan je er vergif op innemen dat het inlaatspruitstuk in dezelfde staat is.
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Golf 2 Country
Golf 1

jones
Berichten: 322
Lid geworden op: vr jun 26, 2015 19:49

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door jones » zo aug 19, 2018 16:13

Vanwaar de keuze voor het vaste vliegwiel?
Ik ben nu ook al een paar weken op zoek naar een upgrade koppelingsset en heb de afgelopen weken al van meerdere bedrijven het dringende advies gehad sowieso geen vast vliegwiel te monteren tenzij de bus alleen voor sprint of circuit gebruikt wordt.

Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 560
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door raf_construct » zo aug 19, 2018 18:11

Vooral vanwege het maximale koppel. Deze set kan nu maximaal 419Nm.
Ik kon ook de hele boel gaan ombouwen naar de 150pk versnellingsbakhelft. Maar op zich kon ik daar veel minder winst mee behalen, ook daarmee zit je al snel aan een klapperend vliegwiel. en als je het enkel moet doen voor het koppelingshuis, dus niet voor de verhoudingen, was het me wat te gek.

Vast vliegwiel blijft een welles/nietes discussie, we zien wel wat het resultaat wordt. Wat sowieso belangrijk is, is een gedempte koppelingsschijf en een degelijke krukasdemper.

Erik450
Berichten: 38
Lid geworden op: ma apr 24, 2017 22:40

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door Erik450 » ma aug 20, 2018 23:58

Super mooi project, en knap hoe je alles doet. Ik volg het met veel plezier.
Mag ik vragen wat je met de rest van de zwarte bus doet?
Ik zoek nog wat delen om mijn bus compleet te maken.
Stuur je wel een pb.

Groeten ErikJan

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26154
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door Multivan Generation » di aug 21, 2018 15:55

raf_construct schreef:
zo aug 19, 2018 18:11
Vooral vanwege het maximale koppel. Deze set kan nu maximaal 419Nm.
Heb je die overdraagbare koppelreserve nodig bij een niet (software-)gemodificeerde 150 pk?
Of heb je het gedaan ivm het 2MV?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 585
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door powerpiep » wo aug 22, 2018 6:00

Mooi zo, ik heb ook een hennig koppeling gemonteerd, tot nu toe top!
'TETANUS' een T4 2.5 TDi, een beetje veel aangepast:
Project Off-Road style: viewtopic.php?f=12&t=46993

Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 560
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door raf_construct » wo aug 22, 2018 12:33

Multivan Generation schreef:
di aug 21, 2018 15:55
raf_construct schreef:
zo aug 19, 2018 18:11
Vooral vanwege het maximale koppel. Deze set kan nu maximaal 419Nm.
Heb je die overdraagbare koppelreserve nodig bij een niet (software-)gemodificeerde 150 pk?
Of heb je het gedaan ivm het 2MV?
Het is niet de bedoeling om bij de standaard axg software te blijven. Maar ik ga nu eerst afwachten hoe hij loopt met de axg computer. Er moet wel wat koppel kunnen overgebracht worden, niet vergeten dat het een syncro op grote wielen is...

Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 560
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door raf_construct » ma sep 10, 2018 22:37

Ik ben een paar weekends druk bezig geweest. De motor eruit, en alles omgebouwd naar de AXG onderdelen.

Klein ongelukje gehad met de motortakel. Letterlijk door zijn poten gezakt. Blijkbaar was zo'n 2.5 met syncro versnellingsbak iets te zwaar.

Afbeelding

Het onderblok kaal gemaakt en in de motorstand weer opgebouwd.

Afbeelding

Tussendoor nog een blokkeertool gemaakt om het nokkenastandwiel te kunnen vastzetten.

Afbeelding
Afbeelding

Distributie op tijd gezet met de meetklok. Totaal overbodig, bleek achteraf. Zelfs met de meetklok erop stond de timing volgens vagcom zodanig fout, dat ik alles terug heb moeten lossen en 1 tand verzetten.

Afbeelding

Het blok weer opgebouwd. Gereviseerde cilinderkop, AXG turbo en verstuivers, Nieuwe distributie en waterpomp, Nieuwe multiriemspanner, Nieuwe koppeling.

Afbeelding

Afbeelding

En nu maar een iets grotere takel gebruikt om alles terug in te bouwen.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de luchtfilterbox ook vervangen. Links ACV / Rechts AXG :groteogen

Afbeelding
Laatst gewijzigd door raf_construct op zo sep 16, 2018 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9306
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door Pascal-141 » ma sep 10, 2018 22:41

Goed bezig :toppie
Dus mijn tip over de tand verkeerd was zo slecht nog niet ?
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 560
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door raf_construct » ma sep 10, 2018 22:42

Ondertussen rijd ik weer rond. Met de AXG computer erin. Een tijdje zitten proberen met een geleende vagcom, om het inspuittijdstip goed te krijgen. Het vermogen is nog niet 100% zoals ik het wil, maar hij rookt in elk geval niet, en hij loopt mooi regelmatig.

Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 560
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door raf_construct » ma sep 10, 2018 22:43

Pascal-141 schreef:
ma sep 10, 2018 22:41
Goed bezig :toppie
Dus mijn tip over de tand verkeerd was zo slecht nog niet ?
Ja, heel bizar eigenlijk.

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 1923
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door Snautzer » di sep 11, 2018 9:11

Mooi werk hoor
Wv1, Wv3

Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door odorf » di sep 11, 2018 18:43

Mooi werk!

Geen schade door de ingezakte motorstand gelukkig.
Mooie blokkeertool. Daar houd ik van qua uitstraling. :toppie

Mooie rode ook. Fiat Dino
Edit: Audi 100?

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<

Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 585
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door powerpiep » di sep 11, 2018 20:46

Strong busy!
Die bus word/is echt uber cool!
'TETANUS' een T4 2.5 TDi, een beetje veel aangepast:
Project Off-Road style: viewtopic.php?f=12&t=46993

Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 560
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: De syncro kipper, AXG ombouw p.9

Bericht door raf_construct » wo sep 19, 2018 23:15

Nog even een iets kleinere update. Een zwart logo in de grille geplaatst.

Afbeelding

Plaats reactie