Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aanpassingen T4 Dehler Optima 4.7 en 5.1

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
idutchman
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2015, 11:25

aanpassingen T4 Dehler Optima 4.7 en 5.1

Bericht door idutchman »

[/attachment]
t4 optima 5.1.png
t4 optima 5.1.png (226.04 KiB) 4192 keer bekeken
Hallo dehler rijders en t4 rijders

Omdat ik een aantal aanpassingen heb gemaakt aan mijn optima 4.7 en optima 5.1 om het comfort te verbeteren en dit heb geplaatst op het dehler forum wil ik deze aanpassingen ook wel op dit forum zetten zodat er hier ook naar gekeken kan worden. Wie weet breng ik mensen ook op ideeën voor hun dehler en of t4 bus
Daar het nogal een aantal dingen zijn, zal ik ze in verschillende bijdrage posten.
Met vriendelijke groeten riekie en marinus
Bijlagen
t4 optima 4.7.png
t4 optima 4.7.png (190.47 KiB) 4191 keer bekeken
Laatst gewijzigd door idutchman op 02 mar 2016, 21:37, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
idutchman
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2015, 11:25

Re: kooktoestel en service plankje

Bericht door idutchman »

Hallo DEHLER rijders
Om van een woord een daad te maken komen hier de eerste twee wijzigingen die ik heb aan gebracht.
Om dat we koken op een spiritus kooktoestel niet zagen zitten heb ik de Origo 3000 spiritus kooktoestel vervangen voor een Eno gas kooktoestel met thermische beveiliging.
Deze had bijna de zelfde afmeting als de Orico. Om hem stevig te bevestigen maar toch demontabel te houden heb ik twee metalen plaatjes aan de achterkant van de bak gemonteerd die nauwsluitend passen in de twee sleufjes bedoeld voor de deksel van de Eno.
De gasslang heb ik achter langs de koelkast naar beneden geleid Waar ik een houder heb gemaakt, van een stuk rioleringsbuis, waarin een campinggas flesje (type 901) vast staat zodat deze niet kan verschuiven.
Om veiligheids reden koppel ik deze alleen aan als we gaan koken en ontkoppel deze na afloop daarvan. Ook heb ik onder de bank twee buisjes geplaatst voor reserve gasflesjes en een voor een gaslamp die ook op deze gasflesjes past.
Ook een voordeel van de Eno is dat deze ontworpen is voor toepassing op een boot en dus voorzien is van een beugel voor pannen klemmen. Hierdoor heb ik het rekje 180 graden gedraaid en kunnen de pannen nooit tegen de achterwand schuiven zodat deze niet te heet kan worden.
Als tweede aanpassing heb ik een service plankje gemaakt boven het aanrecht. Hierbij heb ik het gat wat in de leuning zit voor de beugel van de hangmat benut. Het plankje is zo gemaakt dat je de hoofdsteun gewoon nog kan gebruiken en je kunt ook nog steeds in de bestekbak. Ideaal voor tijdens het koken en tafeldekken omdat je nu wat meer ruimte hebt om even wat neer te zetten. Uitleg over vorm en grote is een beetje moeilijk in tekst om te zetten, ik heb hier wel foto’s van zie. http://myalbum.com/album/1EFs9v5jeKAO
Ik heb ook maar gelijk de witte snijplank vervangen omdat deze in slechte staat was en 2 ophang beugels geplaatst onder tegen het aanrecht voor de snijplank als je deze niet gebruikt en bij de wasbak moet zijn.
Met vriendelijke groet Riekie en Marinus
Gebruikersavatar
idutchman
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2015, 11:25

Re: beugels achterklep

Bericht door idutchman »

Hallo DEHLER rijders
Hier dan mijn derde aanpassing.
Om te voorkomen dat tijdens het rijden spullen los door de bus rollen. En onderweg nog gewoon gebruik te kunnen maken van het keukentje en de zithoek zonder dat daar spullen liggen, heb ik een paar beugels aan de binnen zijde van de achterklep gemonteerd voor mijn buiten tafel en 2 opvouwbare stoelen.
Het tafeltje is een koffertafel en is dichtgeklapt 600 x300 x70 mm. Ik heb de beide bladen die van hardbord waren vervangen voor 2 van trespa passend bij het interieur van de bus.
De stoelen zijn vouwstoelen en hebben een pakmaat van 980 x 180 x 180 mm.
Om de beugels te monteren moet je wel zorgen dat deze vast komen te zitten aan het metalen frame van de achterklep en niet aan de hardboard bekleding, bij een ongeval vliegen deze spullen dan als nog door de bus.
Daar wij altijd op campings staan gebruiken we de porta potti niet en dient de poef als opslagruimte
Wil je deze toch gebruiken zal je de beugel voor het tafeltje wat verder van de poef af moeten monteren zodat deze toch open kan.
Ik heb dat dus niet gedaan maar daar in tegen de poef wel voorzien van een boven klep.
Voor foto’s zie http://www.mijnalbum.nl/Album=IIR3UKQ6
voor de veiligheid ook nog wat foto’s van voorzieningen die ik heb gemonteerd
http://www.mijnalbum.nl/Album=J4CAUZXB
Met vriendelijke groet riekie en marinus
Gebruikersavatar
idutchman
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2015, 11:25

Re:led strips over lengte van de bus

Bericht door idutchman »

Hallo DEHLER rijders
Hier dan mijn vierde aanpassing.
Omdat we vonden dat de spotjes te weinig en te gericht licht gaven, heb ik aan weerszijde van de bus led-verlichting aangebracht.
5Meter LED-strip Extra Warm-Wit waterproof-IP65
Kleur: Warm-Wit (2400-2600k) Voltage: 12V dc
Wattage: 7,2watt per meter = ± 50W gloeilampvermogen
Deze led-strippen zijn elk 2,1 meter lang, net zolang als de houten sierlijst die geplaats is bij de overgang van de wanden naar het dak.
Het vergt wel even wat knip- en soldeer werk om de snoer verbinding te maken.
In de ruimte tussen de houtensierlijst en de wandbekleding heb ik eerst een houten latje geplaatst van 30 x 11 mm en vast gezet met een paar dunne koploze spijkertjes, zodat deze niet meer kon zakken.
Hierop heb ik de led-strip die voorzien was van een 3M plakstrip geplakt.
Daar er in het bovenkastje een loze 12 volt aansluiting aanwezig is en van het controle paneel komt, heb ik de stroomdraadjes naar het bovenkastje gevoerd, door de polyester verstevigings kokers die aan weerszijde van dit kastje zitten. Wel even werk maar wel zo netjes.
Tussen de led-strippen en de aansluiting heb ik gekozen voor een led-snoerdimmer, en deze aan de rechter bovenkant geplaatst zodat dit gelijk bediend kan worden als je de bus via de schuifdeur betreed.
Je kunt hier ook kiezen voor een dimmer met afstandsbediening zodat je geen gaatjes hoeft te boren en alles onzichtbaar blijft.
Hierna heb ik de spotjes ook maar even voorzien van led-lampjes (scheelt weer stroomverbruik)
Voor foto’s : http://www.mijnalbum.nl/Album=6IH8K4QH
Veel plezier met deze gegevens, hopelijk brengt het jullie op ideeën
Met vriendelijke groet Riekie en Marinus
Gebruikersavatar
idutchman
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2015, 11:25

Re: waslijn aan bus

Bericht door idutchman »

Hallo dehler vrienden
Hier mijn vijfde aanpassing.
Het volgende probleem kent iedereen wel. Even gauw een wasje doen, maar waar hang je het op, touwtje tussen twee bomen zou een ieder zeggen, maar wat als er geen bomen staan.
Daardoor heb ik het volgende ontworpen. Omdat de optima 4.7 aan beide zijde een real heeft voor een luifel benut ik die aan de bestuurderskant daar daar nooit iets aanhangt bij mij.
Ik weet niet of de andere type’s dehler ook twee realen hebben, laat me maar even weten.
Om 6 meter waslijn te creëren heb ik 4 plaatjes RVS gebruikt, twee RVS staafjes, twee RVS scharnieren (besteld via internet) en wat nylon draad.
Wanneer ik dit niet gebruik berg ik deze op in een pennen etui, die dan weer netjes in de opbergvakjes past
Voor de vorm en de maten moet je maar even op de foto,s kijken.
Voor de foto’s zie : http://www.mijnalbum.nl/Album=8CFVATCJ
Met vriendelijke groet riekie en marinus
Gebruikersavatar
idutchman
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2015, 11:25

Re: bed versus bijrijdersstoel

Bericht door idutchman »

Hallo Dehler vrienden
Hier mijn zesde aanpassing, dit keer een simpele.
We hadden het volgende probleem.
Na een heerlijke dag in de buitenlucht wil de een avonds al gaan slapen terwijl de ander nog even zijn spannende boek uit wil lezen.
Daar het bed, met de hoofdsteun als bedverlenger, alleen uitgeschoven kon worden in onze dehler 4.7 wanneer de twee voor stoelen volledig naar voren geschoven staan in de rijpositie, heb je een probleem.
Om dit op te lossen vergt het alleen maar wat naaikunst en je moet beschikking hebben over een nietapparaat.
Ik heb de bekleding van de hoofdsteun aan de onderkant los gemaakt en de twee beugels 45 mm verplaatst richting de zijde waar de handgreep niet zit.
Deze verplaatsing komt overeen met de gat afstand van de beugelplaat zodat je niets hoeft te boren.
Je kunt 2 van de 4 boutjes per beugel gewoon gebruiken, in de andere 2 gaten heb ik een schroef gezet, daarna de zijkanten weer dicht naaien ( heeft riekie gedaan), de bekleding vast nieten en klaar is kees.(marinus)
Nu kan het bed uitgeschoven worden terwijl de bijrijdersstoel in omgedraaide positie staat. Voor foto’s zie : http://www.mijnalbum.nl/Album=C87LZ3TS
Hopelijk heeft iemand wat aan deze tip.
Met vriendelijke groeten riekie en marinus
Laatst gewijzigd door idutchman op 02 mar 2016, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
idutchman
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2015, 11:25

Re: vliegengordijn voor de schuifdeur

Bericht door idutchman »

Hallo Dehler vrienden
Mijn zevende aanpassing.
Omdat wij een vliegengordijn voor de schuifdeur wilden en een kant en klaar vliegengordijn voor de T4 te duur vonden, besloten we maar om er zelf een te maken.
Dit was wel even puzzelen en wat naaiwerk, maar het resultaat mag er dan ook wel zijn. (vonden we zelf )
Bij de foto’s zit ook een tekening met maten.(kan ik ook wel mailen naar diegene die interesse heeft )
Voor de montage in de bus hebben we een dubbele strook zwarte stof met daaraan de twee helften van de ritsen (70 en 60 cm) tussen het dak en de gordijnrail geschroefd, zodat dit geheel met de vorm van de rail meeloopt. Let wel op dat je het begin van de ritsen (de kant waar de rits begint) aan de buitenzijdes houd.
De zijkanten van het vliegengordijn zitten vast met aan elke zijkant 5 drukknopen. Deze zijn verkrijgbaar bij kampeerwinkels
Om de twee helften in het midden goed te laten sluiten had ik eerst twee magneetstrip van een douchedeur gebruikt, maar dit werkte niet goed.
Toch maar weer even op het internet rondgekeken en daar vond ik de oplossing bij telsell, de Buzz Off – Hordeur. Deze magneten werken perfect. (http://www.telsell.com)
Wanneer we het vliegengordijn niet gebruiken ritsen we deze bijna helemaal los en rollen we ze op naar de zijkant, of we halen ze helemaal los en bergen ze op onder de bedbank.
Ook heb ik het vliegengordijn bij het dakraam maar even aangepast daar ik toch drukkknopen over had en de klittenband vaak losliet door de warmte. Ik heb elke schroef een voor een losgemaakt en een helft van een drukknoop geplaats en weer vast gezet en daarna het vliegengordijn voorzien van de andere helft.
Voor foto’s en tekening zie : http://www.mijnalbum.nl/Album=CDX78YXA
Met vriendelijke groet Riekie en Marinus
Gebruikersavatar
idutchman
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2015, 11:25

Re:afsluitbare kleppen / kluisjes

Bericht door idutchman »

Hallo Dehler vrienden
Mijn achtste aanpassing.
Ik miste in onze Dehler nog een plek om waardevolle dingen in op te bergen.
In de brochure van 1997 van dehler waren de kluisjes een optie, helaas heeft de eerste eigenaar deze niet genomen. ( jammer voor ons )
In onze 4.7 zijn onder de voorstoelen opbergvakken die gewoon open zijn aan de voorkant.
Na wat speurwerk op het internet zag ik dat deze kluisjes ook zo te koop zijn, maar wel heel duur.
Dus heb ik toch maar weer besloten om hier voor zelf metalen afsluitbare kleppen te maken.
Het resultaat hiervan zie je op de foto’s: http://www.mijnalbum.nl/Album=84XKTVQM
Tevens een tekening met maten en materiaal keuze.
Met vriendelijke groet Riekie en Marinus
Gebruikersavatar
idutchman
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2015, 11:25

Re: navigatie aan dashboord

Bericht door idutchman »

Hallo dehler vrienden
Hier alweer mijn negende en tiende aanpassing.
Dit keer weer wat simpels. In het dashboard zitten bij mij 3 ongebruikte paneeltjes.
Op de middelste wilde ik mijn navigatie plaatsen maar de zuignap liet soms onder het rijden los, (heel vervelend ) Daar ik de navigatie niet op het dashboard wilde hebben heb ik het volgende gemaakt.
Met wat stukjes 2 mm dik plastiek, wat pvc lijm en een spuitbus matte zwarte verf heb ik 2 bakjes gemaakt die precies passen in de 1e en 3e paneeltjes en 1 bakje waar mijn navigatie inpast.
Daarna gaten in de achterkant van het navigatie-bakje gemaakt in overeenstemming met met de aansluiting van mijn navigatie ( een Garmin ) en een RAM-houder er in gelijmd.
Op het dashboard paneeltje heb ik een RAM eindstuk gemonteerd en 2 sleufjes gemaakt om de overtollige kabel er achter weg te werken.
Het paneeltje heb ik ook nog even aangepast zodat deze niet zomaar los kan komen uit het dashboard door het gewicht van de navigatie.
De navigatie zit nu stevig verankert aan het dashboard en is draaibaar in alle richtingen en heb geen overtollig snoer meer hangen.
Ook heb ik nog een tweede ondersteuning gemaakt voor de tafel. Ik heb twee vloerpotjes gemaakt van RvS. De een met de originele poot diameter de andere met een kleinere diameter. De nieuwe poot past namelijk precies in de originele poot, dus opbergen vergt geen extra ruimte.
Voor foto’s zie: http://www.mijnalbum.nl/Album=WXYYS6LM
Met vriendelijke groet Riekie en Marinus
Gebruikersavatar
idutchman
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2015, 11:25

Re: extra 12 volt en 220 volt aansluitingen

Bericht door idutchman »

Hallo dehler vrienden
Hier alweer elfde en twaalfde aanpassing.
In de tijd van steeds meer elektrische apparaten heb je ook aansluitmogelijk heden nodig voor diverse opladers.
Daar er maar2 x 12 volts en 1 x 220 volts aansluiting in de 4.7 zaten, heb ik er een paar bijgemaakt.
Tevens heb ik de cabine verlichting vervangen en voorzien van led lampjes.
Deze is gewoon bij de VW dealer te koop (voordeel is dat deze is voorzien van twee leeslampjes)
Ook heb ik onder het dashboard 2 led modules aangebracht zodat ik s ’avonds ook goed zicht heb als ik wat in of uit de kluisjes wil halen. Deze verlichting wordt bediend door een extra schakelaar op het dashboard gehaald bij de autosloperij.
Voor foto’s zie : http://www.mijnalbum.nl/Album=OLYEPBLY
Met vriendelijke groet Riekie en Marinus
Gebruikersavatar
idutchman
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2015, 11:25

Re: ventlatie 5.1 en 5.4

Bericht door idutchman »

Hallo dehler rijders
Mijn eerste aanpassing aan de 5.1.
Ik vond dat de ventilatie raampjes wat onhandig wanneer je de opbergvakjes er onder ook nog gewoon wil gebruiken.
Daarom heb ik 2 rvs schaniertjes besteld via internet, en een deel hiervan zo gebogen dat deze de vorm hadden van het boven het raampje gelegen dak-profiel. Daarna een gebogen rvs plaatje aan de andere kant gelast (zie Foto)
Vast gezet in de bus met popnagels (LET OP !! BOOR NIET TE DIEP WANT DAN BOOR JE DOOR DE BUITEN WAND VAN HET DAK )
Zo kunnen de ventilatie raampjes in drie standen open staan (ook tijdens het rijden )
In stand 1 en 2 wordt de luchtstroom beter geleid en voel je minder tocht.
Foto’s http://www.mijnalbum.nl/Album=X7EUBBVT
M vr gr Riekie en Marinus
Gebruikersavatar
idutchman
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2015, 11:25

Re: led strips in de 5.1 en 5.4

Bericht door idutchman »

Hallo DEHLER rijders
Hier dan mijn tweede aanpassing aan de 5.1
Daar ik in de 4.7 led strips had aangebracht en deze zo goed waren bevallen, wilde ik deze ook in de 5.1 hebben.
De montage is hier iets anders als in de 4.7.
Als strip heb ik gekozen voor 5Meter LED-strip Warm-Wit waterproof-IP65
Kleur: Warm-Wit (2700-3200k) Voltage: 12V dc
Wattage: 7,2watt per meter = ± 50W gloeilampvermogen
Met een ultra-mini-Dimmer + remote-RF gestuurde afstandsbediening
Om de led ’s mooi te monteren heb ik eerst aluminium gootjes gemonteerd waarin de ledverlichting word geplakt. Het aluminium gootje is niets meer dan tochtstrip die in een sponning van kozijnen word gebruikt, het rubber heb ik weg gesneden en dan ontstaat er een mooi gootje die 11 mm breed is.
Dit gootje heb ik aan de achterzijde voorzien van dubbelzijdig plakband en een beetje gevormd naar de daklijn en er in geplakt, hier en daar heb ik deze ook op sommige plaatsen vastgezet met kleine popnagels.
Ook heb ik deze gootjes 35 cm doorgezet achter de onderbreking in de daklijn (cabine gedeelte).
De kabels aan de led-strip heb ik verlengt en de led-strip op lengte gemaakt (240 cm) en tevens twee led-strips van 30 cm gemaakt, nadat ik een extra meter led-strip heb gekocht. ( Rest van de led-strip gebruikt onder de afzuigkap. )
Daarna de doorvoeren geboord en de strips er in geplakt, aangesloten op het controle paneel met de mini controle er tussen.
Voor de afstandsbediening heb ik ook nog even een wandhouder gemaakt zodat deze een vaste plek kreeg in de bus.
Dit alles heeft ongeveer 4 uurtjes werk gekost, maar ook hier mag het resultaat er zijn.
Deze manier van montage is denk ik ook mogelijk in de 5.4.
Voor foto’s : http://www.mijnalbum.nl/Album=LGFFFFVG
Voor foto’s van de inbouw in de 4.7 : http://www.mijnalbum.nl/Album=6IH8K4QH
Veel plezier met deze gegevens, hopelijk brengt het jullie op ideeën
Met vriendelijke groet Riekie en Marinus
Laatst gewijzigd door idutchman op 05 mar 2016, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
idutchman
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2015, 11:25

Re: ISOFIX kinderstoeltjes tot 12 jaar

Bericht door idutchman »

Hallo dehler vrienden
Mijn 3e aanpassing aan de 5.1
Door dat wij soms onze kleindochter in de camper meenemen wil ik dat dat dan wel veilig gebeurd.
Nieuwe babyzitjes en kinderstoeltjes tot 12 jaar zijn tegenwoordig voorzien van ISOFIX.
ISOFIX is een internationaal gestandaardiseerd systeem dat de veiligste, gemakkelijkste en snelste manier biedt om een autostoeltje correct te installeren. Zonder gebruik te maken van de autogordels om het stoeltje zelf te bevestigen. Vanaf 2006 beschikken de meeste nieuwe auto’s over ISOFIX.
Daar de dehler dit niet heeft, heb ik de benodigde aanpassing zelf gemaakt. Ik heb een RVS staaf van rond 6 mm met een lengte van 360 mm aan beide zijde haaks om gebogen en voorzien van schroefdraad. (zie foto’s ) http://www.mijnalbum.nl/Album=SODUHBXH )
Daar de achterbank is voorzien van een stevige hoeklijn van staal kan je deze beugel hier op monteren zonder dat deze voelbaar is in bed stand doordat het onder de bovenkant van deze hoeklijn wordt geplaatst. Om de beugel makkelijk te monteren heb ik tijdelijk de rugleuning verwijderd. hierna de exacte plaats van de beugel bepaald en de twee gaten geboord. (wel opletten dat je niet in de bekleding boord ) hierna 2 moertjes op de beugel, door de 2 gaten steken en 2 moertjes aan de andere kant er op, rugleuning terug monteren en klaar is de klus.
Eventueel kan men zelfs ook voor een tweede beugel kiezen om zo twee kinderen ( tot 12 jaar ) veilig te vervoeren.
Met vriendelijke groet Riekie en Marinus
Laatst gewijzigd door idutchman op 13 mar 2016, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
idutchman
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2015, 11:25

Re:logo's opfrissen

Bericht door idutchman »

Hallo dehler rijders
4e project 5.1
Daar mijn optima 5.1 bij de autospuiter staat en gestript is, ben ik maar de 3 logo’s en type aanduiding aan het op frissen. Na al die jaren is de chroom kleur verdwenen.
Ik heb de letters en symbolen met zilver folie (verkrijgbaar bij de meeste doe het zelf winkels)
beplakt en in vorm gesneden. De kleine dehler logo’s heb ik geschilderd met rood en zilver verf.
Daarna heb ik alles over gespoten met blanke hoogglans lak zodat het plakband en de verf
goed worden beschermt tegen weer en wind.
Nog even voorzien van dubbelzijdig plakband van hoge kwaliteit, en nu maar wachten tot de bus klaar is
Vind het resultaat best mooi. (lijkt bijna nieuw)
Voor foto’s zie http://myalbum.com/album/QFew0Y5W96dI
Groeten. Marinus
Bijlagen
2.jpg
2.jpg (27.93 KiB) 4178 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (25.78 KiB) 4178 keer bekeken
3.jpg
Laatst gewijzigd door idutchman op 02 mar 2016, 22:34, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
idutchman
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2015, 11:25

Re:Led lampjes in spotjes en tl verlichting

Bericht door idutchman »

5e aanpassing aan mijn 5.1
Deze aanpassing heb ik een tijdje geleden al gemaakt.
Voor de spotjes heb ik 2 bajonet lampjes besteld via internet
2 x bax9s-6-5630 smd wit 12 v kosten €14,95
Om het spotje geschikt te maken voor deze lampjes dien je de reflector aan te passen
Daar deze lampjes 12 mm breed zijn en de opening maar 10 mm is dien je de achter zijde af te zagen (zie foto ) mocht de reflector hierna niet meer vast klikken in de bol kan je deze altijd nog vastzetten met een klein beetje kit
Voor de tl’s heb ik de armaturen er uit gehaald en deze vervangen door een led strip van 20 cm.
De oude armaturen kunnen evt. later ook nog weer terug geplaats worden daar er niets aan is vervangen.
voorin en achterin de bus heb ik de verlichting ook voorzien van led's
voor foto's zie http://myalbum.com/album/0XuYRkENTqNG
Groetjes Riekie en Marinus
Plaats reactie