Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Alfa Romeo 156 stoel

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Alfa Romeo 156 stoel

Bericht door Snautzer »

Ik had al een zwarte lederen stoel van een 156 op de plaats geknutseld maar de definitieve plaatsing heb ik pas nu gedaan. Omdat ik het leuk vind af en toe wat te veranderen heb ik gekozen voor de rode en zwarte stoelen.

In de fora staat een prima omschrijving wat te doen. Dus de ijzerzaag en boor gepakt en na verschillende pogingen kom je tot de ontdekking dat het voorbeeld geld voor een bus zonder huishoud accu en dus een ander stoel type, Als je het uitvoert zoals omschreven op de Engelse site kan het zijn dat de hoogte van de accu roet in het eten gooit. Bij mij steunde in eerste instantie de stoel op het achterste gedeelte op de accu. Dit op gelost door een paar extra bouten op de achterste bevestiging punten te zetten om net wat meer hoogte te krijgen. Werkt prima.Hoewel de stoel dan ligt voorover helt, wat ik geen probleem vind

Maar omdat ik een wat definitievere oplossing wilde ben ik met de rode set wat verder gegaan, Stukje rvs profiel gekocht bij de gamma.
Ik realiseer me dat je dan ook een stukje hoger komt te zitten. Bijkomend probleem is hoe hoger de stoel, hoe dichter bij de zetel komt bij de pook knop. ( afstand tussen waar je op zit en de schakelknop)
Goed mikken dus anders kan je niet schakelen naar 2 en je stoel niet meer in hoogte verstellen ( hendel zit dan tegen je deur gekneld)
Ik heb zelf de rechter voorgeboorde bevestiging gebruikt voor de uitlijning van de test van de bouten.

Prima maar wat levert het dan op?
Stoel van de Alfa zit echt een stuk beter als de stoel van de VW. Smaken verschillen maar dit kan niemand ontkennen.

Kosten dan?
Stoel: Op marktplaats, meestal als complete binnen kant met voor en achterbank, tussen de 100-120 euro voor in ieder geval gave voorstoelen
Bevestiging: 4x m8 schroef en bout, ik heb de lange genomen omdat ik op 2 plaatsen door het vw stoelframe wilde gaan vanwege veiligheid, 3 euro
Schoonmaak middelen en ledervet: een must, je zetel leeft echt helemaal op Ik daar niet heel kritisch in: Hema 9 euro voor schoonmaak en ledervet
Profiel: 9 euro voldoende lengte om een stoel goed te zekeren.

Is het moeilijk?
Nee maar de bitch zit hem in het richten van de stoel en het uitlijnen van de boorgaten in het frame. Houd er rekening mee dat de stoel een keer of 10 in en uit de bus getild moet worden, Voor het goed neerzetten zijn 2 paar handen wel aan te raden. Dat zal een hoop gevloek en getier schelen.

Gereedschap?
Boor, ijzerzaag kom je een heel eind mee. Doe niet waar ik mee begon door gamma boortjes te nemen en dan te denken dat je zo klaar bent. Met dat soort meuk ben je de lol echt zo kwijt. Trust me i have tried and failed.
stoel_02.jpg
stoel_01.jpg
Gebruikersavatar
T4Optima
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 okt 2015, 20:14
Locatie: Oudenbosch

Re: Alfa Romeo 156 stoel

Bericht door T4Optima »

Ziet er goed uit Snautzer. Is weer eens wat anders dan een Volvo of Porsche stoel.
Werkt het verstellen van de stoel handmatig of electrisch?

mvg

Steven
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Alfa Romeo 156 stoel

Bericht door Snautzer »

De stoel is geheel mechanisch. De airbacks zijn niet aangesloten.
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Alfa Romeo 156 stoel

Bericht door jones »

Alfa stoelen zijn echt super, heb nu 2x een setje pas gemaakt maar dan uit een 147.
Die zitten ook echt heel fijn, waren echt heel goedkoop op de sloop en zitten er zo in.
Was echt een kwestie van vw stoel eruit, frame opmeten 2 strips op het vw stoelframe alfa stoel erop vastbouten klaar.
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Alfa Romeo 156 stoel

Bericht door jones »

Deze opmerking snap ik niet helemaal?
Ik zou niet weten waarom dit minder veilig is dan de originele stoel of de stoel toen hij nog in de alfa zat?
Toen ik bij het rdw was voor de camperkeuring vroeg de keurmeester (ook een t4 liefhebber) wat ik voor stoelen had omdat hij gelijk zag dat het geen t4 stoelen waren.
Ik vertelde dat ze uit een alfa kwamen en hij vroeg ow past dat zo makkelijk?
Hij bekeek hoe ze vastzaten en zei netjes gedaan zo, zelfde geldt voor mijn achterbank.
Komt ook uit een zafira, zit niet bevestigd zoals hij in de zafira zit maar durf te beweren dat hij zeker niet minder goed vast en misschien zelfs wel beter vast zit.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Alfa Romeo 156 stoel

Bericht door Snautzer »

Ik begreep niet helemaal hoe ik de passagiers stoel los moet krijgen maar met de hulp van Peter Multivan generation ( viewtopic.php?f=2&t=53171) was het een eitje

Nu ziet het er zo uit:
11.jpg
12.jpg
13.jpg
Gebruikersavatar
woutervw
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 mar 2016, 16:17
Locatie: Friesland

Re: Alfa Romeo 156 stoel

Bericht door woutervw »

Super gaaf :jumpklap :toppie
:T44EVER 2.4D
Plaats reactie