Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hefdaksjaal

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
l1w
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2016, 18:43
Locatie: Alblasserwaard

Hefdaksjaal

Bericht door l1w »

Hoi,
Ik wil een 'hefdaksjaal' maken van isofaam parketisolatie dus met de foliezijde aan de buitenkant, maar hoe plak ik de binnenzijde? Plak je dan de folie op de foamlaag of plak je de foamlagen tegen elkaar?

Alvast bedankt voor de reactie
Mvg Leen
VW T4 Carthago Malibu
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bussjaal

Bericht door Hanz »

Ik heb hem gemaakt van een dubbele laag isolatie met de foamkanten tegen elkaar. Daardoor krijg je tussen de twee lagen een laagje stilstaande lucht en stilstaande lucht isoleert nog eens extra. Door de foliekanten naar buiten kun je hem ook makkelijker afdrogen na een regenbui. Ik heb dat heel dunne isolatie gebruikt, ongeveer 2 tot 3 mm dik. Dikker is voor de isolatie niet nodig en ook met deze dunne isolatie is het opgerold al een flink pakket. Maar we hebben hem wel altijd mee want het werkt fantastisch.
In eerste instantie had ik aluminiumtape gebruikt om de naden en randen af te werken maar dat scheurt en breekt vrij snel. Later vervangen door een goede kwaliteit ducttape en dat blijft tot nu toe goed zitten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
l1w
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2016, 18:43
Locatie: Alblasserwaard

Re: Bussjaal

Bericht door l1w »

Hanz schreef:Ik heb hem gemaakt van een dubbele laag isolatie met de foamkanten tegen elkaar. Daardoor krijg je tussen de twee lagen een laagje stilstaande lucht en stilstaande lucht isoleert nog eens extra. Door de foliekanten naar buiten kun je hem ook makkelijker afdrogen na een regenbui. Ik heb dat heel dunne isolatie gebruikt, ongeveer 2 tot 3 mm dik. Dikker is voor de isolatie niet nodig en ook met deze dunne isolatie is het opgerold al een flink pakket. Maar we hebben hem wel altijd mee want het werkt fantastisch.
In eerste instantie had ik aluminiumtape gebruikt om de naden en randen af te werken maar dat scheurt en breekt vrij snel. Later vervangen door een goede kwaliteit ducttape en dat blijft tot nu toe goed zitten.

Bedankt !!
Mvg Leen
VW T4 Carthago Malibu
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Hefdaksjaal

Bericht door J vd Pal »

Ik heb ook foam op foam geplakt, houdt prima.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hefdaksjaal

Bericht door Hanz »

Ik heb de foamlagen juist niet tegen elkaar geplakt. De twee lagen zitten aan de randen aan elkaar genaaid en deze naden afgeplakt met tape. Doordat de foamlagen verder los van elkaar zitten ontstaat daartussen dat laagje stilstaande lucht.
Nog een fotootje gevonden. Je ziet dat op de onder- en bovenrand en bij de hoeken de sjaal is verstevigd met breed tentband. Vervolgens alle naainaden afgeplakt. De tentband aan onder- en bovenzijde vangen de trekkracht op zodat op het isolatiemateriaal zelf geen kracht staat.
Hefdaksjaal.jpg
Hefdaksjaal.jpg (78.93 KiB) 2365 keer bekeken
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
l1w
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2016, 18:43
Locatie: Alblasserwaard

Re: Hefdaksjaal

Bericht door l1w »

Bedankt voor de reacties.
Mij idee is om de 'lagen' deels op elkaar te lijmen maar wel zodanig dat er op niet gelijmde delen ruimte tussen de lagen blijft voor optimale isolatie. Hoeken en randen wil ik versterken, o.a. met ducktape.
VW T4 Carthago Malibu
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Hefdaksjaal

Bericht door Mickel Moen »

Hier de complete bouwbeschrijving:

http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/11/hefdak-sjaal.html

Met de groeten van de bedenker van het woord hefdaksjaal.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Mac
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:26
Locatie: Raalte

Re: Hefdaksjaal

Bericht door Mac »

Ere wie ere toekomt ! :lach :yes
It's not what you buy
It's what you create.
Gebruikersavatar
jipvdberg
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 okt 2016, 16:21

Re: Hefdaksjaal

Bericht door jipvdberg »

Hallo zelfmakers van een hefdaksjaal voor een T4.
Is er wellicht een patroon (maten) beschikbaar voor de hefdaksjaal van een T4?
Ik wil wel graag alvast gaan klussen, maar de auto is nog niet in ons bezit.., pas over 3 weken. Vandaar.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hefdaksjaal

Bericht door Hanz »

Ik heb zelf helaas de maten niet meer beschikbaar maar er is wel een gering verschil in maat bij Westfalia's tot 1996 en na 1996. Op deze pagina vind je plaatjes en maten van de verschillende hefdaken (voor de maten even klikken op 'Zum Artikel'). http://www.stoffamstueck.de/faltenbalg/faltenbalg/
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Hefdaksjaal

Bericht door J vd Pal »

Hoi Jip

Als je wilt kan je bij mij de maten komen opnemen van de sjaal die ik gemaakt heb. Kan je ook meteen kijken hoe het past en of dat naar jouw wens is. Mijn sjaal is voor een T4 California uit 2003.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
jipvdberg
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 okt 2016, 16:21

Re: Hefdaksjaal

Bericht door jipvdberg »

Als je wilt kan je bij mij de maten komen opnemen van de sjaal die ik gemaakt heb. Kan je ook meteen kijken hoe het past en of dat naar jouw wens is. Mijn sjaal is voor een T4 California uit 2003.
Dat is ok, ik ga je een PB sturen, dank alvast!
Plaats reactie