Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t4 camper vakantie waardig maken

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Leila
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 okt 2016, 08:34
Locatie: Leiderdorp
Contacteer:

t4 camper vakantie waardig maken

Bericht door Leila »

Hallo,

Ik zal me eerst kort voorstellen. Ik ben Leila en samen met mijn man sinds vandaag de eigenaars van een T4 2.5tdi uit 1999.. Wij hebben hem gekocht van iemand die hemzelf nooit als camper heeft gebruikt, maar wel zo heeft gekocht. Eigenlijk hebben we dus een bus met klein hefdak. :-)

De komende tijd gaan we aan de slag met er een heuse camper van te maken zodat we komende zomer met zijn drieën hiermee op vakantie kunnen.

Aangezien het voor ons allemaal erg nieuw is was ik erg blij met het vinden van dit forum. :jumpklap Ik zal morgen de eerste foto's plaatsen en jullie de komende tijd bestoken met vragen!!

Ennn, alle tips zijn zeker welkom.

Groet, Leila
Sinds oktober 2016 onderweg
naar onze onze droom-camper. :peace
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 12&t=54517
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: t4 camper vakantie waardig maken

Bericht door Dropmans »

Welkom en gefeliciteerd met jullie keuze !! :jumpklap
(wij zoeken nog even door)

Foto's, altijd leuk !!
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Leila
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 okt 2016, 08:34
Locatie: Leiderdorp
Contacteer:

Re: t4 camper vakantie waardig maken

Bericht door Leila »

de huidige achterbank. HIer willen we eigenlijk een goeie slaapbank voor in de plaats inbouwen, maar zijn nog aan het uitvogelen wat kan en vooral mag. Er moet namelijk ook nog een iemand op de bank kunnen zitten als we onderweg zijn..

voorcabine (als je dat zo noemt?) Met een dubbele bijrijdersbank en verder erg standaard :knipoog

Het keukenblokje wat er nu inzit. Wij gaan een keuken achterin maken. Dit blokje is er waarschijnlijk ingezet om hem op camperkenteken te krijgen.

De buitenkant (en mijn zoontje. :adhd ) Je kan ook het dakje nog net zien die volgens mij heel zelden omhooggezet was.. Wel kwamen we erachter dat er een "knipje" in een van de horrentjes zat. waarschijnlijk met inklappen gebeurd?
Mocht iemand tips hebben hoe dit te eenvoudig te repareren is GRAAG!

Foto's bijvoegen lukt nog niet, dus even een link naar een album.
https://goo.gl/photos/byTHxo3CTzkqyGgv5
Laatst gewijzigd door Leila op 19 okt 2016, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Sinds oktober 2016 onderweg
naar onze onze droom-camper. :peace
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 12&t=54517
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 358
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: t4 camper vakantie waardig maken

Bericht door starfire »

Kijk even hieronder wat de minimale eisen zijn, voordat je iets veranderd.
http://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=23&t=52941

Bijvoorbeeld de keuken achterin maken, mag alleen als deze normaal vanuit de leefruimte bereikbaar is. Dus niet achter een 3 persoons bank plaatsen. Verder lijkt het mij handiger als de keuken ter hoogte van het hefdakje zit, zodat je nog een beetje normaal kan staan.
De bank die erin zit, is een slaapbank en neer te klappen om er een bed van te maken. Multivan bank?

Je kunt het beste een aantal van de ombouwtopics doorkijken wat voor oplossingen mensen bedacht hebben en daarna je eigen oplossing bedenken.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: t4 camper vakantie waardig maken

Bericht door Hanz »

Als de auto op camperkenteken staat dan moet er al een slaapplaats voor twee personen in zitten. Dus de achterbank is zo goed als zeker al een slaapbank die je neer kan klappen. En inderdaad, het keukenblok bij voorkeur onder het hefdak want tijdens het koken is het handig als je kan staan. Dus als je de keuken achterin wilt hebben dan moet er eigenlijk ook een ander hefdak op. Dan kun je ook meteen een slaapplaats voor je zoontje in het hefdak realiseren. En, zoals reeds gezegd, met de huidige slaapbank is een keuken achterin niet toegestaan omdat die dan niet van binnenuit bereikbaar is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: t4 camper vakantie waardig maken

Bericht door Multivan Generation »

Welkom op weetjewel.

Je bankje is een multivan allstar slaapbank.
Aan allebei de hoeken van de rugleuning even ontgrendelen, leuning naar voren klappen, aan de voorzijde met de handgreep even ontgrendelen en de bank naar voren trekken (cm of 50), daarna de rugleuning weer naar achteren klappen totdat hij zo vlak mogelijk ligt en precies tussen de zitting en het achterste matrasje van de bedplank valt.
Met een beetje inschikken kun je er met zijn 3-en op slapen (doen wij soms ook bij slecht weer en wij geen natte tentstof willen).
Met zijn 2-en kun je er ruim op liggen.
Wel zou het kunnen zijn, dat je het rond de heupen wat te hard vindt,
maar dat is op te lossen door een extra opdekmatrasje bijvoorbeeld bij Ikea of Jysk aan te schaffen.

Je tent repareren kun je bijvoorbeeld bij een zeilmaker laten doen.

Veel plezier van jullie busje..

Misschien leuk om in mei naar het kampeer- en zelfbouw treffen te komen?
Daar komen meer gelijkgestemden :knipoog

Groetjes Peter
Gebruikersavatar
Leila
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 okt 2016, 08:34
Locatie: Leiderdorp
Contacteer:

Re: t4 camper vakantie waardig maken

Bericht door Leila »

Wij weten idd dat de bank al plat kan. Maar het ziet er niet uit alsof je daar comfortabel op kan slapen. vandaar wij hadden bedacht om er een smallere bank in te plaatsen. (We hebben heel veel wilde ideeën, maar nog geen definitief perfect plan..)
We willen beginnen met het roest en deuken, motor helemaal nalopen en isoleren. En we zullen zeker vorige projecten gaan bekijken om van te leren!!
We weten verder nog niets over de auto aangezien er geen boekje e.d. bij zat.
Sinds oktober 2016 onderweg
naar onze onze droom-camper. :peace
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 12&t=54517
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: t4 camper vakantie waardig maken

Bericht door Multivan Generation »

Instructieboekje kun je van mijn site downloaden:
linkje

Misschien niet precies jouw model,
maar zeker genoeg om een indruk te krijgen :knipoog

En daar staat nog veel meer...
Groetjes Peter
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: t4 camper vakantie waardig maken

Bericht door Hanz »

En hier ook nog veel bruikbare handleidingen die je kunt downloaden http://www.westfaliat4.info/html/vw_wes ... er_do.html
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: t4 camper vakantie waardig maken

Bericht door Blue Star »

Hoi Leila en man,

Welkom op ons zeer interessant :wjw forum.
En jullie hebben al een mooi begin :knipoog
De inbouw kan je zelf natuurlijk naar wens in / ombouwen.
Staan reeds vele voorgangers bij Projecten.
Kan je veel info en ideeën en tips vinden voor jullie :campingT4
Zoals Peter Multivan Generation al schreef, jullie zijn van harte welkom op één van onze Meetings.
Zie rubriek Meetings.
Veel succes met de om / verbouw :yes
DSCF3243.JPG
Grüsse Fred
Blue Star Bulli XXL :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
Gebruikersavatar
Leila
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 okt 2016, 08:34
Locatie: Leiderdorp
Contacteer:

Re: t4 camper vakantie waardig maken

Bericht door Leila »

Wow, bedankt voor alle info tot nu toe!
Vandaag gelijk het "raad en daad"boekje geprint en in elkaar geplakt. En ook nog een tijd vrij kunnen maken om de binnenkant schoon te maken, al gaat dat slechts laagje vuil voor laagje vuil... Nav jullie tips gelijk het keukenplan omgegooid. Deze komt nu gewoon voorin zodat deze bereikbaar is en je er kan staan als het dak omhoog is.
Nu eerst winterbanden met velgen en de buiten rondom alle deuken en krassen. en zaterdag gaat hij toch even op de brug en gaan even de olie verversen. (nog andere tips?)

Link naar het album:
https://goo.gl/photos/byTHxo3CTzkqyGgv5

Groetjes,

Leila
Sinds oktober 2016 onderweg
naar onze onze droom-camper. :peace
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 12&t=54517
bekend
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 mei 2013, 22:21

Re: t4 camper vakantie waardig maken

Bericht door bekend »

Ook ik heb zon hefdakje. Een klein scheurtje kun je repareren met een plakker voor tentdoek. Ik had een heel klein scheurtje doordat het doek geklemd zat. De plakker is ook grijs van kleur, wordt bij elke campingzaak verkocht niet echt zichtbaar na het aanbrengen. Zorg bij het inklappen van het hefdakje dat je het tentdoek goed naar binnen haalt, zodat het niet klem komt te zitten. Ik laat eerst het dakje half zakken. Im de hoeken van het tentdpek zit bij mij elastiek, zodat het doek "vanzelf" al naar binnen wordt getrokken.

Aart
Gebruikersavatar
Leila
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 okt 2016, 08:34
Locatie: Leiderdorp
Contacteer:

Re: t4 camper vakantie waardig maken

Bericht door Leila »

Jeej, vandaag de bus op de brug gehad. Was toch wel even spannend. we hadden hem toch een beetje op het oog en oor gekocht.. Maarrr, onderkant is hard! Er is uiteindelijk door 4 paar ogen zeer grondig gezocht naar "uidagingen" maar eigenlijk weinig gevonden. ook onder de kap geen tegenvallers. Dus mocht ik zelf de olie verversen onder de de toeziende ogen van 2 monteurs en Mischa (mijn man) ook gelijk het schakelmechaniek ingespoten en dat is inderdaad een heel duidelijk te merken. Voor de zekerheid ook filters vervangen.
EN!! het batterijtje van het alarm vervangen. :yes
Komende week eerste lange stuk gaan rijden met de bus en volgende week weer verder met de buitenkant en de velgen die we gaan halen bij cor349..

Link naar album:
https://goo.gl/photos/byTHxo3CTzkqyGgv5
Sinds oktober 2016 onderweg
naar onze onze droom-camper. :peace
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 12&t=54517
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: t4 camper vakantie waardig maken

Bericht door LAYCA »

Leuk Leila weer een busjesgek erbij :yes
Maar ook hier een foto plaatsen hoor :knipoog

Veel plezier met de bus.

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: t4 camper vakantie waardig maken

Bericht door Multivan Generation »

Leila schreef:Komende week eerste lange stuk gaan rijden met de bus en volgende week weer verder met de buitenkant en de velgen die we gaan halen bij cor349..
Als je richting Cor rijdt,
dan heb je ook kans dat je langs ons dorp komt rijden :zwaai :zwaai
Plaats reactie