Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koekie's Oliewissel

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Koekie's Oliewissel

Bericht door koekie520 »

Oftewel, hoe mijn oliewissel een groot project werd... (Tegen m'n zin want nu kan ik met de moto door de kou :winter :muur )

Mijn Bus: California Freestyle Bj. 2003 2.5 TDI (ACV)
reeds 6 jaar in bezit, nu zelf 120000km gereden staan nu 280000 op de klok.
Hij rijdt goed, rookt niet, super tevreden van.

Behalve de distributieriemwissels en de ombouw van de uitlaat doe ik alles zelf aan m'n bus. Ik heb de EGR afgedopt bij aankoop, maar die EGR-delete pijp lijkt me nu ook wel interessant. Nu alles toch al zover uit elkaar ligt.
Ik wilde dus even een snelle oliewissel doen, maar zodra die bak er onderuit was bleek al snel dat ik de olielekken niet verder kon negeren. De tubes van de koeling beginnen op te zwellen. Ik dacht dat 1 liter olieverlies, -verbruik op 15000km wel acceptabel was, maar daar wil ik nu toch wel even vanaf. :gif
Vorig jaar is de oliefiltersteun er af geweest en zijn de o-ringen vervangen en toen zag ik al dat de turbo er langs buiten al niet meer al te fris uit zag.
Nu druppelt er olie langs de vacuümpomp naar beneden. Het gekke is dat die er langs boven best wel netjes uitziet. En olie die langs de vacuümpomp naar buiten komt lijkt me gek, of niet?
Zo ben ik dus begonnen met m'n intercooler uit te bouwen. Langs boven zag hij er niet echt nat uit op een hoekje na, maar binnenin zat die gewoon vol. Ik bouw weleens meer intercoolers uit van industriemotoren en zoveel olie heb ik nog nooit gezien, tenzij bij een kapotte turbo.
De carterontluchting heb ik er nog niet uitgekregen, zit dat dan echt zo erg vast? Das toch gewoon trekken? Druk in het carter heeft hij trouwens ook niet, met de olievuldop eraf blaast hij niet of nauwelijks.
Dat hangt dus ook aan de aanzuigtube van de turbo en aan de sporen te zien voedt hij wel wat olie aan de turbo maar zoveel?
Iemand dat al afgestopt? Op het werk hangen alle carterontluchtingen gewoon open met een tube naar onder, kan ik eventueel wel een filter of olieafscheider opzetten.
Wat de turbo zelf betreft, die gaat redelijk stroef, nix speling, kan die lekken en verder z'n werk goed doen?
De olieleidingen van de turbo, durven die weleens te lekken?
Wat ik zowiso ga doen is enkele vacuumleidingen vervangen, intercooler laten testen, verder zoeken naar sporen van de olie.
Dat waren m'n bevindingen vandaag en morgen moeten we voort.
Morgen probeer ik ook wat foto's te posten, dat lukt me ook niet. Zijn allemaal te groot
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koekie's Oliewissel

Bericht door Pascal-141 »

Vacuumpomp die wat olie lekt kom ik wel vaker tegen hoor .

je interkoeler kun je aan binnen en buitenkant eens goed reinigen met remmenreiniger , zodat hij terug netjes is , dat bevorderd zeker de goede werking , het is tenslotte een radiator die de lucht moet kunnen afkoelen , als er olie in zit of er op , koelt hij niet zo goed.
Ook de slangen van en naar de interkoeler eens goed reinigen , en de aanzuigbuis naar de turbo ook.

Dan wil ik je nog een tip geven , vervang de carterontluchting . Dat is de zwarte plastiek "paddestoel" , die bovenop het kleppendeksel zit , naast de olievuldop . Als er in alle slangen zoveel olie zit , kan er wat mis zijn met die carterontluchting . Als die paddestoel vol geslibt zit , werkt de ontluchting niet goed meer.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Koekie's Oliewissel

Bericht door koekie520 »

Die carterontluchting is inderdaad iets waar ik al aan dacht. Ik ben hem daarnet nog gaan bestellen samen met een nieuwe dichting. Hopelijk heb ik die maandag. Ik krijg dat verrekte ding er alleen nog niet uit.
Volgens T4wiki, de drukregelaar.
Kzal inderdaad alles maar eens goed reinigen en verder opvolgen. Nieuwe tubetjes voor de vacuüm-spaghetti.
Als die vacuümpomp blijft lekken, vervang ik die ook wel weer.

Nope, mijn foto's dat lukt ook maar niet. Een kijken naar de camera-instellingen op de Phone.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koekie's Oliewissel

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt er aan trekken... totdat het breekt.
De carterontluchting zit samen met de olie vul buis vast op het kleppendeksel, en zit met een aantal boutjes vast.
Ook de O-ring van de aansluiting van de olievulbuis op het kleppendeksel wil wel eens gaan lekken.

Doe er je voordeel mee.

Groeten Peter
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Koekie's Oliewissel

Bericht door koekie520 »

Bedankt voor jullie hulp!
Turbo en omgeving is terug netjes. Waarschijnlijk gaat de EGR-klep er ook nog af om de collector wat uit te kuisen.
Vacuumslangen komt goed.
Straks eens bekijken welke kleinigheden ik nog kan aanpakken.
Die zwarte kap over het kleppendeksel, hoe gaat die er juist af? Ik zie daar ook olie onder. Kan van de olievulbuis komen, misschien van ergens anders?
'tis allemaal een beetje anders dan bij de 2.4, die doe ik met m'n ogen dicht.
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1662
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: Koekie's Oliewissel

Bericht door sjaak »

:T44EVER :driveT4 Hallo Koekie,die ouwe t4 leeft nog hoor!!! In september nog weer verse APK zonder problemen!!
Aandrijfashoes en achteremcilinder vervangen!daarna weer toppie zeg maar!! :wjw
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Koekie's Oliewissel

Bericht door koekie520 »

@Sjaak, Super, doet me veel plezier om dat te horen. M'n vrouw zeurt nog steeds dat ik ze niet mocht verkopen voor m'n huidige.

Vandaag alles terug gemonteerd. Nieuwe EGR-klep en dichting en alles schoongemaakt. Morgen de olie en filter dan kijken we de eerste dagen maar eens of alles droog blijft voor ik die bak er terug onder doe. Heb alvast een nieuwe dichting voor de vacuümpomp besteld voor als ik dan toch m'n oude er terug op zou moeten zetten. Het idee om een elektrische te monteren speelt nog steeds.

Ook m'n oude dropbox account terug opgezocht. Misschien dat ik zo terug foto's kan plaatsen, maar dat zal iets voor morgen worden.
Eerst eens gaan werken
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Koekie's Oliewissel

Bericht door koekie520 »

Afbeelding
https://www.dropbox.com/s/zbsv92cfc18en ... 5.jpg?dl=0

Dit was de aanleiding om toch maar eens een grondiger onderhoud te doen. De oorzaak was dus de dichting van de carterontluchting. Op advies van pascal vervangen en terwijl ik ermee bezig was heb ik ontdekt dat die rubber waar hij in zit niet meer afdichtte.

Over de vacuümpomp heb ik ook weer wat geleerd.
Als een Pierburg begint te tikken, zit hij waarschijnlijk vol olie en kunnen de klepjes die erin zitten niet meer volgen. Het asje tussen pomp en nokkenas begint te zweven met de bekende tik als gevolg. Even open maken en uitkuisen is echt piece of cake.
De Febi/Bilstein versie, die ik vorig jaar gemonteerd heb, heeft een gaatje in het deksel. Als hij vol olie zit begint die te lekken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koekie's Oliewissel

Bericht door Multivan Generation »

koekie520 schreef:Die zwarte kap over het kleppendeksel, hoe gaat die er juist af?
Is je dat al gelukt?

Anders, de 3 boutjes van olievulbuis/carterontluchting loshalen,
EGR loshalen (4 inbus boutjes) en de bedrading links naast de olievulbuis (bedrading die naar LMM gaat) even verwijderen.
Dan zou het los moeten komen.

Groeten Peter
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Koekie's Oliewissel

Bericht door koekie520 »

Hoi Peter,
Bedankt, maar het is ondertussen al gefixt. Straks nog even die vacuümpompen wisselen en ik ben er weer klaar mee tot de volgende beurt.
Dat ik dat heb durven vragen van die plaat. Soms is het zo simpel maar wil je snel vooruit omdat je niet veel tijd hebt. Maar beter vragen dan stomweg, snel vanalles kapot trekken.
Achteraf bekeken heeft deze topic weinig meerwaarde aan het forum, maar ik zal hier nog weleens het een en ander posten over m'n aanpassingen of herstellingen.
Hopelijk volgend weekend een lange rit naar een winterwonderkerstbestemming :winter :zwaai
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Koekie's Oliewissel

Bericht door Harry 341 »

Olieiekkage was ik ook zat...heb onlangs echt ALLES Wat pakking of keerring genoemd wordt (laten) vervangen...inc. carter en nieuw kleppendeksel....dus echt alles...is een heel ander gezicht...schone plek voor de deur en als ik onder de bus kjik is de onderkant ook schoon en droog... :jump :gekte
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie