Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Odorfs [roest]projecten -bumperbalk/spatbord vanaf p10-

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10241
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Odorfs projecten -deel 5 weer iets met roest-

Bericht door Pascal-141 »

odorf schreef:
@Pascal,
Bedankt, ik zal het 'punten' nog verder gaan oefenen. Ik had bij het hechten van dit vloertje al gemerkt dat het enorm snel kromtrok.
(het was ook een volkomen vlakke plaat zonder versteviging) en omdat daar toch al niet veel meer aan te redden was, meteen stukken gaan doorlassen. Wel steeds stukjes van 5cm, maar dat trekt nog enorm.
Dat punten is ook een beetje tegennatuurlijk voor een beginner denk ik, omdat ik als beginner nog de illusie heb dat ik er met lassen weer één puur stuk metaal van maak. (waterdicht enzo) Maar niets is minder waar, je hebt toch steeds pinholes etc.
Maar ik had al begrepen dat ik dit NIET zo op de buitenzijde moet toepassen. En wellicht moet ik ook nog even wisselen met 0,6 draad. Ik heb nu 0,8. Maar dan moet ik een ander transportwieltje halen ... was ik vergeten bij het kopen. :bonk

Het is één grote leercurve :lach
Odorf , ik las ook altijd met 0,8 draad (en gebruik nooit 0,6) . De carrosserieplaat die ik momenteel in die T3 syncro gelast heb is 0,8mm dik . Met het "punten" trekt er niks krom omdat er geen overmatige hitte ontstaat :lach
Dan heb je ook geen "transportwieltje" nodig :knipoog
en ook met punten krijg je dat perfect waterdicht hoor :knipoog

Dit carrosserie deel in mijn T4 werd ook "gepunt" , ziet er zo uit :
Afbeelding

En niet kromgetrokken :knipoog
Na het afslijpen zie je dat het ook goed doorgelast is , goed stevig dus :

Afbeelding

Dus met een beetje oefenen lukt het je wel hoor :knipoog
Dat spaart je ook veel plamuurwerk
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
schnarf
Berichten: 314
Lid geworden op: za mar 09, 2013 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: Odorfs projecten -deel 5 weer iets met roest-

Bericht door schnarf »

Ja dat is pas echt mooi laswerk Pascal :jumpklap
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2224
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Odorfs projecten -deel 6 ook iets met roest-

Bericht door odorf »

@Pascal, Dat wordt nog even oefenen.
Ze staan in mijn referentiemapje opgeslagen.
Dankjewel! inderdaad mooi laswerk!

De voorgang:
Stukje bij beetje pel ik het plaatwerk verder los.
Met bijzondere verrassingen soms:

Dit laatste stukje vloer moest er ook nog uit:
Wielk11.jpg
Dit is het hele rotte stuk dat eruit is gekomen.
Eronder zit de uitlaat, grote temperatuurverschillen en een plek waar veel vocht kan blijven hangen naast het achterwiel,
is dat de verklaring dat dit deel zo enorm geroest is? Geen idee. (rechts had ik al eens tijdelijk bijgewerkt, vandaar de versere groene verf)
Wielk15.jpg
Wat dan wel weer opvallend is, is dit deel boven de dwarsbalk.
-In principe door de vloerribbels ook in contact met de buitenlucht-
Maar hier zit op sommige punten geen grondverf, en nauwelijks roest!
En een paar centimeter verderop (boven de schokbreker) zware roest.

Wielk16.jpg
Laatst gewijzigd door odorf op zo feb 19, 2017 22:09, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2224
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Odorfs projecten -deel 6 ook iets met roest-

Bericht door odorf »

De zijkant van de wielkast ook losgehaald.
Eerst een strook zodat ik de puntlassen makkelijker kan loskappen.
Blijft een een uitdaging, die puntlassen loshalen. Als ze daar iets makkelijks voor kunnen verzinnen hou ik me aanbevolen.
(Ja ik heb een Puntlasboor en ja ik ken de puntlasfrees)
Wielk17.jpg
Ook hier weer zo'n opvallende plek zonder verf en zonder roest.
En iets verderop compleet doorgeroest.
Wielk18.jpg
En toen was de boel weer een stukje verder vrij:
Wielk21.jpg
Spannend doorkijkje:
Wielk23.jpg
Wielk24.jpg
Nu verder met de achterbalk.

Tot zover weer.
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10241
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Odorfs projecten -deel 6 ook iets met roest-

Bericht door Pascal-141 »

odorf schreef:
Wat dan wel weer opvallend is, is dit deel boven de dwarsbalk.
-In principe door de vloerribbels ook in contact met de buitenlucht-
Maar hier zit op sommige punten geen grondverf, en nauwelijks roest!
En een paar centimeter verderop (boven de schokbreker) zware roest.


Wielk16.jpg
Dat komt omdat er wax tussenzit (dat gele spul op je foto) , dat verhinderd dat het gaat roesten .
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jan2009
Berichten: 5478
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Breda

Re: Odorfs projecten -deel 6 ook weer roest-

Bericht door jan2009 »

Wat een klus weer.
Denk dat er van dit busje nog vele jaren geen afscheid wordt genomen.
De liefde zit diep.
:toppie
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2224
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Odorfs projecten -deel 6 ook weer roest-

Bericht door odorf »

jan2009 schreef: wo feb 22, 2017 20:16 De liefde zit diep.
De roest ook :bifun :bifun
Laatst gewijzigd door odorf op di jan 16, 2018 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
schnarf
Berichten: 314
Lid geworden op: za mar 09, 2013 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: Odorfs projecten -deel 6 ook weer roest-

Bericht door schnarf »

Houd vol, wordt beter als nieuw :toppie
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2224
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Odorfs projecten -deel 7 demonteren en ... roest-

Bericht door odorf »

@Jan en Schnarf bedankt,

@Pascal, dat van die was snap ik, maar er waren toch een soort 'open' verbindingen zonder was.
Maar goed, helaas was dat mooie kale metaal niet overal, dan was ik nu niet zo bezig ... :knipoog

@Jan, was inderdaad nog niet van plan om er afscheid van te nemen.
Wethouders :gif of niet. (waarschijnlijk tegen beter weten in, maar dat terzijde)

Ik had het idee dat ik eindeloos tegen de achterkant aan het kijken was, maar dat valt eigenlijk wel mee,
twee weken geleden was ik nog met de keukenvloer bezig. Maar het voelt zo.
achter-overzicht.jpg
Anyhow;
Geïnvesteerd in nog wat extra meters lasdeken.
Kunnen er nergens brandgaten in ontstaan, hoop ik.

En verder tijdens een goede inspectie er achter gekomen dat de vloer aan de schuifdeurkant ook behoorlijk aan het roesten is.
Wel veel minder dan de bestuurderszijde, maar zeker niet te verwaarlozen. Maar deze kant houden jullie te goed, dat wordt denk ik niet dit jaar.
(De schokbreker bijrijderszijde is nog net in de hoek zichtbaar)
Bodeminspectie.jpg
De achterbalk is plaatselijk lekker dik, en op sommige punten van 12 tot 15 puntlassen voorzien.
Ik ben een watje, en dat hielden mijn spiertjes dus niet meer vol ... daarom maar wat geïmproviseerd
met een boorstandaard, workmate, en -tegen het verschuiven- een plaat staal van 4cm dik.
Puntlasboren.jpg
Dat ging iets beter ...

En inmiddels redelijk warenonderzoek voor wat betreft puntlasboren/frezen gedaan.
Ik begon met 8mm kobalt puntlasboren. Prima, maar wat langzaam proces. en soms is 8mm net te klein.
En als je er dus net naast boort zit de las nog behoorlijk vast.
Van StahlWillie een 10mm puntlasfrees gehaald, gaat wat sneller.
Er zit een soort centreerstift in, deze wordt botter en dan wandelt het freesje alle kanten op.
En na 40 puntlassen is de houder met schroefdraad gebroken, benieuwd of dat garantie is.
Bij de plaatselijke automaterialenzaak een nieuw setje gehaald 'made in Taiwan'.
Doet het redelijk, maar net allemaal iets minder dan Staalwillie. Daarom sowieso daarvan ook maar een nieuwe besteld.
Laatst gewijzigd door odorf op di feb 28, 2017 22:16, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2224
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Odorfs projecten -deel 7 demonteren en ... roest-

Bericht door odorf »

En zo slopen we de achterkant stukje bij beetje los
Slopen-achter.jpg
Waarbij door het getimmer er weer nieuwe gaten vallen:
(Net achter de wielkast)
slopen-spontane-gaten.jpg
Dit was eerst nog dicht! En hier (schuifdeurkant) wilde ik eigenlijk -qua tijd- nog even niks aan gaan doen :bonk
Maar blijkbaar hing dit ook alleen van roest aan elkaar. Diepe zucht.

Aan de andere kant kwam ik niet verder omdat ik steeds niet goed kon zien hoe alles in elkaar zat ... >>
Laatst gewijzigd door odorf op di feb 28, 2017 22:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2224
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Odorfs projecten -deel 7 demonteren en ... roest-

Bericht door odorf »

... Dus daar heb ik ook maar 'even' wat meer ruimte gemaakt:
zijweg1.jpg
Zodat ik er makkelijk van alle kanten bij kan :bifun
zijweg2.jpg
zijweg3.jpg
Oja, moet dadelijk wel weer iets voor in de plek komen geloof ik ...
Uiteindelijk ... iets ... ofzo

Maar voor het zover is zullen er nog wel wat slijpschijfjes opgeslepen zijn.
Sommige Weetjewellers doen zoiets in 4 dagen -respect- :groteogen

Tot zover,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10241
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Odorfs projecten -deel 7 demonteren en ... roest-

Bericht door Pascal-141 »

Odorf ,

Je bent goed bezig met demonteren , maar als ik de foto's zo bekijk , denk ik dat je nu op een punt bent gekomen dat de "sterkte" uit de carosserie begint te verdwijnen . Vooraleer je verder gaat met demonteren en wegslijpen van stukken plaatwerk (en al zeker met de achterzijde) zou ik je ten zeerste aanraden eerst een (voorlopig) verstevigingsframe aan de binnenzijde in te lassen (later kun je dat terug afslijpen en bijwerken zodat je er niks meer van ziet) . Als je dit niet doet , is de kans groot dat de gehele carosserie gaat beginnen vervormen , waardoor bvb de achterklep niet goed meer gaat passen (en er kans is dat je later bvb water gaat binnen krijgen) .
Been there , done that ... :knipoog Je zou er van verschieten hoe een carosserie kan gaan "doorhangen" eens er grote stukken plaat uitgehaald zijn.
Ik zag op 1 van de foto's een L-ijzer zitten , correct ? Dat alleen is niet voldoende .

Wat ik zou doen : aan de bovenzijde helemaal achteraan bij de dakbalk (onder het dak) een vierkante buis (bvb 30mm vierkant) vastlassen links en rechts . Zelfde onderaan (bvb bij de "bulten) van de achterlichten . En die 2 buizen kruisgewijs verbinden met 2 andere buizen (alles aan elkaar lassen) .

Het is maar een tip hoor :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2224
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Odorfs projecten -deel 7 demonteren en ... roest-

Bericht door odorf »

@Pascal,

Bedankt ... ik had al twijfel, vandaar dat dwarsbalkje van hoeklijn.
Ik laat de omranding van de achterklep overigens wel intact hoor!

Maar ik zal het eerst verder uitbreiden zoals jij beschrijft.
Inderdaad ... ik zou wel 'verschieten' als de boel gaat vervormen.

Nog een vraagje;
Zou het nog beter zijn -in plaats van een kruis recht omhoog- het kruis boven iets naar binnen te kantelen
en hiervoor dan de bovenste achterste gordelbevesigingspunten te gebruiken?
Hier twijfelde ik al over, om deze punten erbij te betrekken, vandaar.

Thanks!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10241
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Odorfs projecten -deel 7 demonteren en ... roest-

Bericht door Pascal-141 »

odorf schreef:@Pascal,

Bedankt ... ik had al twijfel, vandaar dat dwarsbalkje van hoeklijn.
Ik laat de omranding van de achterklep overigens wel intact hoor!

Maar ik zal het eerst verder uitbreiden zoals jij beschrijft.
Inderdaad ... ik zou wel 'verschieten' als de boel gaat vervormen.

Nog een vraagje;
Zou het nog beter zijn -in plaats van een kruis recht omhoog- het kruis boven iets naar binnen te kantelen
en hiervoor dan de bovenste achterste gordelbevesigingspunten te gebruiken?
Hier twijfelde ik al over, om deze punten erbij te betrekken, vandaar.

Thanks!
Odorf
gordelbevestigingspunten gebruiken kan , maar die zitten toch wel een halve meter van de achterzijde af , dat vind ik toch al te ver van de achterzijde af.

Eens je achteraan de "balk" onderaan verwijderd ,en de flank (en ) onderaan zijn eruit , dan kun je het dak met de 2 zijramen achter zo heen en weer wiebelen . Ik spreek uit ervaring . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2224
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Odorfs projecten -deel 7 demonteren en ... roest-

Bericht door odorf »

Ok, Thanks!

Edit:
Gisteravond de daad bij het woord gevoegd.
Van 40x20 en 25x25 rechthoekig/vierkante buis een kruis gemaakt.
Alles op alles vastgelast.
Rechthoekig buis onder zit in de hoeken ook nog extra aan de 'achterlichtbulten' vastgelast.
kruis.jpg
En verder nog wat onbeduidend schraapwerk aan het donordeel gedaan.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie