Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T4 Syncro 2.5 TDI (AXL) met Sper differential naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Snautzer

Re: VW T4 Syncro 2.5 TDI (AXL) met Sper differential naar Camper

Bericht door Snautzer » ma jul 03, 2017 12:51

Tja met spit screen aan word het duidelijker, ze geeft de richting van de bocht maar ook gelijk de richting van de daarop volgende, vlak achter elkaar.... Zonder split screen nogal verwarrend. Nu nog de continu stroom oplossen.

Verder vandaag even de lucht filter en interieur filter vervangen. Naar aanleiding van lmm probleem van een klein jaar geleden het blad en zand materiaal goed weg gezogen. Gewaarschuwd mens enzo...
Wv1, Wv3

Snautzer

Bericht door Snautzer » wo jul 05, 2017 19:15

As dinsdag naar jd engineering voor wat boord computer geknutsel. Ben benieuw wat het verschil zal zijn in rij ervaring met de door Peter getunde acv en deze axl door JD.
Wv1, Wv3

Snautzer

Bericht door Snautzer » do jul 06, 2017 21:57

En sidebars geplaatst
sidebar.jpg
Wv1, Wv3

Snautzer

Bericht door Snautzer » vr jul 07, 2017 13:10

Rammeltje wat ik hoorde bleek een vervelend rammeltje te zijn. Leek mij een klein lagertje wat kapot aan het gaan was. Bleek wat meer sinister. Olie bij distributie en speling op de riem. Volgens het boekje had ik er nog 40k mee moeten kunnen doen. Balen en ook weer een geluk. Had natuurlijk net zo makkelijk naar de filistijnen kunnen gaan op de autobahn. Gezellig is dan heel anders. Van een van de spanrollen was het binnenwerk geheel kapot. De hele flikkerse boel gelijk maar laten vervangen. Toch nog wat van dit forum opgestoken :lach Beter in 1 keer goed.
Wv1, Wv3

Snautzer

Bericht door Snautzer » ma jul 10, 2017 22:18

Blauwe deur panels over genomen van WJW Cowboy, even een stukje rijden maar dan heb je ook wat. Moet wel even een beetje proper gemaakt worden uiteraard. Maar zal zeker mooi staan.

Deze is het. Morgen even doen, vakantie tijd is toch lekker om snel nog wat te freubelen.

blauw interieur.jpg
Wv1, Wv3

Snautzer

Bericht door Snautzer » di jul 11, 2017 23:31

Vandaag is Tuning dag. Op naar JD Enginering. Best wel een stukje rijden maar goed, het is wel diegene die vaak als goed wordt aangeprezen. Zoals een stukje terug beschreven lijkt het mij aardig om de rij ervaring tussen mijn ouwe bus T4 2.5 TDI ACV en de T4 2.5 TDI AXL te vergelijken.

Even voor de helderheid: ik bedoel zeer zeker niet een 1 op 1 vergelijk. Dat zou appels met haring vergelijken zijn. Nee gewoon, hoe rijd de 1 zonder/met tuning en de ander. Om een in ieder geval voor mij belangrijk detail te onderstrepen: Ik ga liever niet voor de maximaal haalbare prestatie, eerder een prestatie verbetering tussen de 50 en 120 km/u

Laten we beginnen met de ACV.
Voor het tunen was het toch wel een stevige 50'er die gewoon al gek genoeg vond. Nadat Multivan Generation zijn ding had gedaan was het busje veranderd in een vlotte 30 die zo nu en dan wel in is voor wat gekkigheid. Dit uiteraard op mijn verzoek, niks maxxen maar tussen de 50-120 wat extra. Genot om in te rijden met of zonder caravan altijd voldoende vermogen. Het turbo fluitje als de aardbei op de taart. De versnellingsbak ratio zorgt ervoor dat het motor vermogen eigenlijk naadloos van de een naar de ander gaat en het gaspedaal bepaald hoe snel je moet schakelen.

De AXL. De professionals
Hoewel er volgens de papieren een lange overbrenging in moet zitten bedoelt VW :. 1 op gang brengen 2 pietsie harder 3 nog iets harder 4 ja nu ga ik lekker 5 poeh poeh gast langzaam aan ik doe mijn best.

Ik heb een aantal keer aangegeven bij JDE dat ik niet de max prestatie zoek. Je moet dan maar diegene geloven dat hij doorgeeft aan de software schrijver wat jij wilt. Ik zou aan hen een simpel formuliertje willen voorstellen met daarop het aan te kruisen wensen pakket, Hoewel ik overtuigd ben van de vak kennis (wie niet?) , ben ik minder zeker van het toepassen van het wensen pakket. Een simpel intake formulier zal dit oplossen.
De waarheid komt van boven ( daar wordt klaarblijkelijk de mapping aangepast.) Ik begrijp zeer goed dat dit niet de eerste bus is die ze doen maar het is wel mijn eerste bus die ze doen. Ik heb als klant geen controle op wat nu eigenlijk het beoogde eindproduct dient te zijn nog iets om terug op te vallen mocht ik klachten hebben.
Laat staan een rollerbank test om de toegezegde verbetering te boekstaven. Eigenlijk moet je de mannen geloven op de blauwe ogen dat er uberhaubt wat gebeurd. Of extra schokken om een uitdraaitje te krijgen van de roller test.
Ik moet zeggen dat dit mij een beetje irriteert, maak het dan spannend door te zeggen dat als het beloofde vermogen uitbreiding uitblijft de roll test voor hun kosten is.

Na de tuning veranderd er niets aan de 1 en 2 Die zijn voor de axl eigenlijk tekort om profijt te hebben van de JD tuning, Maar dan komen we bij de 3 en 4. Die heeft denk ik bijna dezelfde verhouding als de ACV. Maar na de 2100-2200 toeren ... o yeah baby . Hij schopt zich zelf vooruit. Op de terug rit probeer ik een aantal keer dit uit. Dit is echt wel heel mooi hoor, na de 3 de versnelling druipt het vermogen en ook de snelheid waarmee de bak en de rest van mijn bus de zaak oppakt ervan af. De 2013 kg zware bus gooit zich zelf 2 cm omhoog om dan in moordend tempo snelheid te vermeerderen. Ik was zo verbaast dat ik nog niet eens het maximale heb uitgeprobeerd. Daar gaat verandering in komen in DE over een paar dagen.
Wv1, Wv3

Snautzer

Bericht door Snautzer » wo jul 12, 2017 17:28

Panelen op zijn plek. Wel een verschilletje vind ik. Na de vakantie de handgreep in kleur spuiten.

Panel passagier.jpg
panel bestuurder.jpg
Wv1, Wv3

Snautzer

Bericht door Snautzer » wo jul 12, 2017 17:32

En ik kom het niet laten, een nieuw setje Alfa Romeo 156 stoelen. Zal mooi staan met het blauw.

alfa stoel champagne_01.jpg
Wv1, Wv3

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » wo jul 12, 2017 18:10

Ga je dan over een tijdje ook het dashboard vervangen voor een blauw exemplaar?

Tuning: leuk beschreven :toppie

Leuk testje voor je: allebei de bussen op cruise control zetten en een lange tunnel doorrijden met 100 km/u.
Voel het verschil in reactie :knipoog

Snautzer

Bericht door Snautzer » wo jul 12, 2017 18:47

Als er een blauw dashboard op mijn pad komt zal ik zeker niet aarzelen.
Wv1, Wv3

Snautzer

Bericht door Snautzer » di jul 18, 2017 21:59

Test tuning op locatie.

Rit naar geheime test locatie in Duitsland.
Is een eitje. De T4 trekt met gemak de caravan. Opvallend verschil is dat je met een syncro vrijwel geen backwash van de vrachtwagen combi's hebt. Je zou, als je dat zou willen en een beetje dom bent, dit met losse handen kunnen doen. Een langzamere combinatie inhalen en dus snel versnellen, om de plaatselijke Schumachers met hun tot de bodem geplankte autobahnsturmers niet in volle vaart achterop te hebben en te dwingen tot de ultieme remmentest, is geen probleem. Ik kan heel gemakkelijk versnellen tot illegale snelheden om mijn reis met een normaal snelheids gemiddelde te voltooien.

Brandstof gebruik.
Nu was me al opgevallen dat de axl al wat minder dorstig was dan de acv ( pre-tuning)`. De acv na tuning was toch wel een stuk zuiniger dan voor zeker op lange stukken. Deze reis heb ik ik toch af en toe gedacht dat er wat mis was met de tank meter. Je verwacht dat als je met last rijd daar de prijs voor moet betalen toch? Nu rijd ik nooit de tank leeg en ga dan zoeken naar een tankstation (ben geen fan van deze gemotoriseerde versie van Russische roulette), neen deze brave huisvader gaat tanken als de naald precies tussen de helft en rood staat. Dat is dan gelijk mijn stop en rust periode die precies zo lang duurt als het tanken,betalen en een sigaret. Ik kan je nu zeggen dat mijn nicotine tekort groter is dan mijn brandstof tekort. Zonder te tanken op locatie aangekomen. En nog ruim overhebben.

Trials und prufung of zoiets.
Bij gebrek aan de Nurnberg ring hier in midden Duitsland gekozen voor test station Thalwende. Een klein dorpje gekronkeld rond een berg. Zo'n dorpje waar nog niemand in de beschaafde wereld van heeft gehoord en terecht. Beetje natuur, vriendelijke camping baas, je kent het wel, lekker vakantie.
En genoeg vee paadjes om eens lekker voorzichtig te gaan syncro-en.
Allereerst een berg weg gekozen die te steil was om in procenten aan te geven. Ik kan het weten ik ben hem eerst met de honden omhoog gelopen. Daar wordt je toch wel wat klef en zweterig van op plaatsen die voorheen toch heel proper waren. Lekker veel van dat gravel waar je zo heerlijk van op je plaat gaat als je even niet op let.

****Inkomend bericht**** Ik zal morgen verder gaan , hoor net de koelkast open gaan waar onder lofzang van duizenden engeltjes een gekoeld biertje uit gaat komen. Staat vast en zeker mijn naam op.
Wv1, Wv3

Snautzer

Bericht door Snautzer » do jul 20, 2017 21:03

Toch wel met wat spanning gekeken hoe de bus het tegen de berg zou doen. Met de Caravelle zou ik deze alleen in nood geprobeerd hebben. Weleens eerder zoiets gedaan met dat ding. Schaatsende voorwielen die wanhopig van links naar rechts grip zoeken als een hele slechte Chinese ripp off versie van Sven Kramer vind ik niet echt ontspannend of leuk. Meer de goden die me op dat moment me te binnen schieten aanroepen en een beter leven beloven soort stress. Maar goed, het bergje is denk ik 1 1/2 km omhoog met een paar fijne haarspeld bochten er in. Uiteraard in het midden weggesleten door tractoren en de elementen. Het meest interessant is de vrijwel haakse bocht die in een hoek van 45 graden een paar meter omhoog gaat maar tevens vernauwd. Aan weerszijden geen ravijn maar een diepte die meer dan genoeg is om een zwoele zomeravond tamelijk snel te bederven.

Tijd omhoog te rijden.
Wat een antiklimax. Omhoog rijden is net zo spannend als in-parkeren bij een bejaarden flat. Niet heel erg. De door mij met argus ogen keken bocht is het zo makkelijk als de rotonde bij Dokkum op zondag. Tijdens Nederland-Duitsland, in de finale, tijdens de strafschop serie. Nee voor spanning en sensatie zal ik het toch op een andere manier aan moeten gaan pakken. Na de koffie eens gaan denken hoe.
Wv1, Wv3

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » zo jul 23, 2017 8:14

Heerlijk om je schrijvers talenten te lezen.

Snautzer

Bericht door Snautzer » di jul 25, 2017 9:08

Bedankt Peter. We gaan verder.

Paris Dakar is niet zo'n stom idee.
Ik weet niet of ik de enige ben maar sinds de Paris Dakar reportages op de tv zijn verbaas ik mij in hoge mate over de mensen die daar aan mee doen. Ogenschijnlijk vriendelijke weldenkende mensen storten zich daar met gevaar voor eigen, maar ook vooral gevaar voor het leven van een ander, zich met belachelijke snelheden met stenen en rotsen gevulde zandbak in. Vrijwillig en met een fanatikiteit waar een gemiddelde Japanse kamikaze piloot toch wel even zijn wenkbrauwen van had opgetrokken.
De kosten die het met zich meebrengt moet je een keer op papier zien en langzaam voor jezelf hardop herhalen om zelfs maar aan te nemen, laat staan geloven. Was het niet de transport ondernemer Jan de Jong die de handen langzaam op mekaar kreeg toen hij met zijn DAF heen paar etappes vooraan liep en eerste stond?
Ik kon het toen niet begrijpen dat deze nauwelijks verstaanbare sympathieke brombeer tonnen en tonnen van zijn geld hier in stopte. Dat beeld werd enigzins bijgesteld toen het door Jan gebruikte DAFje mij lang geleden eens inhaalde op op de snelweg. Soort van flatgebouw op lichtsnelheid. Daar kreeg ik dan weer wel warme gevoelens van.
Na mijn weinig avontuurlijke test ritje gluur ik naar werkelijk ieder afrit op de parkeer plaatsen naar de buiten weiden de bergen in, de zandwegen omhoog of omlaag in de door god en de inwoners verlaten plaatsjes hier of ik iets spannenders kan vinden.
Zelfs mijn lief, normaal gesproken van onberispelijk gedrag en van normen en waarden staat soms dromend te kijken naar het dat pad waar dat riviertje net de modderweg kruist. Zonder woorden kijken we dan samen naar het tafereel. Het is dat er een vangrail staat.
Ik begin Jan steeds meer te begrijpen en die malle gekke bedragen die hij over de railing heeft gekeild rechtstreeks zijn DAFje in. Het begint zowaar wel een geschikte investering te lijken. Zelfs al kan ik Jan, als ik oude YouTube interviews nog eens kijk, nog steeds niet verstaan.

***edit: uit wel ingelichte bron de les gelezen, het moet uiteraard Jan de Rooy zijn, de man verdient het om in ieder geval de naam correct te hebben, verstaanbaar of niet.***
Laatst gewijzigd door Snautzer op wo jul 26, 2017 0:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Wv1, Wv3

Egbert&Manon

Bericht door Egbert&Manon » di jul 25, 2017 22:20

Ik hoop dat je vakantie nog even door gaat.
Een genot om dit te lezen :yes

Egbert
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen

Plaats reactie