Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stabi hinten 28 mm

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rradd
Berichten: 229
Lid geworden op: 12 feb 2010, 14:05

Stabi hinten 28 mm

Bericht door rradd »

Gezien de hoogte ( 2,70 m) van mijn California Club al vaker over gedacht om een stabilisator achter te monteren. Even ingelezen met dank aan Peter.
Bij het schadebedrijf de blindklinkmoeren ( scrabble !) laten monteren. Vorige week donderdag in Duitsland een stabi hinten 28 mm compleet besteld. Deze kwam dinsdag binnen. Woensdag de steunen in de zinkspray en de verf gezet. Donderdag op straat ff gemonteerd. Daarna uiteraard een proefrit gemaakt. :ikrij Rotonde na rotonde gepakt. Binnenweggetjes waar ik normaal met 30 km/u reed nu met 50 km/u! Wat een genot en verbetering om nu te rijden. :driveT4
Stabi hinten 28 mm
Stabi hinten 28 mm
Oja zij wordt nog getectyleerd hoor.
Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stabi hinten 28 mm

Bericht door Multivan Generation »

Mooi dat het artikel behulpzaam was en dat het gelukt is.
En nu maar genieten. :toppie
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Stabi hinten 28 mm

Bericht door Jonathan L »

Wat zijn de voordelen en nadelen van zo'n ding?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Stabi hinten 28 mm

Bericht door Beckontheroad »

Onvoorstelbaar dat dit er niet af fabriek op zit. Kosten zijn gering maar stabiliteit bij korte slingerbochten als rotondes is vele malen beter met.
Voorheen werden de kinderen achterin misselijk bij slingeren en vroegen verbaasd na montage wat ik gedaan had...
Begreep dat alleen ambulance uitvoering standaard een stang heeft
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Stabi hinten 28 mm

Bericht door J vd Pal »

Goed idee, waar heb je hem besteld?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Stabi hinten 28 mm

Bericht door odorf »

Goed idee om de stabi te monteren Rradd,
Slim om de blindklinkmoeren uit te besteden, zeker op straat is dat geen doen.

Bij mijn California met klapdak vond ik het ook al een groot verschil. En ik ben ervan overtuigd dat samen met de versterkte Sachs schokbrekers dat mijn redding is geweest bij een hefige uitwijk op de A4, anders had mijn camper echt op zijn kant gelegen.

@Jonthan,
De stabilisator is een verbinding tussen beide achterste wiel-draagarmen. Op het moment dat een kant ver uit beweegt (door overhellen) wordt door deze stang de beweging gestabiliseerd. Vooral bij campers waar door een hefdak of hoogdak, fietsen achterop etc. het zwaartepunt nogal hoog ligt heeft zo'n stabi groot effect.
Er zitten ook een paar kleine nadelen aan, als je bijvoorbeeld schuin over een verkeersdrempel rijdt, bijv bij afslaan, dan corrigeert hij verkeert en wordt je wat meer door elkaar geschud, maar dit gebeurt vaak bij lage snelheden, dus dan merk je het niet zo.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
rradd
Berichten: 229
Lid geworden op: 12 feb 2010, 14:05

Re: Stabi hinten 28 mm

Bericht door rradd »

@Jasper. Ik heb de stabi besteld bij der-T4-store.de. Eerst een mail sturen met het verzoek of ze het naar Nederland willen sturen en wat de verzendkosten zijn. Je krijgt dan een mail terug wat je moet doen. Origineel hoort er bij de California een 26 mm stabi. Voor de ambulance is er een 28 mm. Ik heb voor de 28 mm gekozen omdat ik een Club uitvoering heb dwz lange wielbasis en een hoogdak met een zonnepaneel. De stabi is ook via eBay.de te kopen. Vaak is de 26 mm duurder dan de 28 mm en we blijven Nederlanders :bifun :bifun
Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994
Plaats reactie