Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 Webasto nog nieuw tekoop?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 50
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
Locatie: ook het Westerkwartier

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door krekwakwol » ma mar 05, 2018 19:12

Hoi, ik heb je verslag net gelezen, jammer dat het er nu zo voor staat, ik hoop van harte dat je een goede keuze kunt maken want dat zal nog niet meevallen.
Ik wens je in elk geval heel veel succes met het vervolg, een goede body zou een optie zijn, want de rest heb je al, hoewel daar ook wel het nodige werk in zit, maar dan kun je straks wel camperen.

Meert_VR6
Berichten: 63
Lid geworden op: vr jan 20, 2017 15:03

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Meert_VR6 » ma mar 05, 2018 21:47

Thanks voor de antwoorden.

Wil een campertje om met vrouw en peutertje mee europa te gaan verkennen. T4 westfalia zijn mooie autoos dus blijf graag bij de t4. Optie van alles omzetten is idd geen slecht idee, maar een originele westfalia blijft waardevaster denk ik? Of denken jullie dat de waarde de komende jaren serjeus gaat dalen door die dieseltoestanden.

Heb mss een garagist gevonden die de bus wilt lassen en waar ik mag gaan meehelpen.
Is nog de beste oplossing denk ik want zo leer ik weer een beetje (of heel veel) bij.

Zij dat hij er ongeveer 2 volle dagen laswerk aan heeft met 2 personen? Vond het nogal positief maar we zullen zien als het zover is...

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 1296
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Aan de weg naar de rest van de wereld

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Hanz » ma mar 05, 2018 22:04

Mooi dat je iemand hebt gevonden die het aandurft om de bus weer op te knappen. Wat de waardevastheid betreft: Gezien de staat waarin je camper en het interieur verkeren, en het bouwjaar, en het type motor, zou ik me wat betreft de waarde niet al te veel illusies maken. Ook niet als hij weer roestvrij en rijvaardig is. Dit is niet vervelend bedoeld maar wel realistisch denk ik.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 1920
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Snautzer » ma mar 05, 2018 22:17

Hanz, dat hangt wel een beetje af wat de aanschaf waarde is. Een trip naar Amerika voor 2 weken kost meer dan het opknappen van deze T4. En met dat ding kan je jaren en jaren mee op vakantie :knipoog
Wv1, Wv3

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 1296
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Aan de weg naar de rest van de wereld

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Hanz » ma mar 05, 2018 22:50

Maarten noemde de waardevastheid van een originele Westfalia als een overweging om met zijn huidige camper aan de slag te gaan. Nu zijn Westfalia's inderdaad waardevast en worden er nog steeds prijzen betaald tussen de 15.000 en 25.000 euro. Maar dan gaat het wel om de latere bouwjaren (zeg maar vanaf 1997) als ze in nette staat zijn en bij voorkeur met een 2.5 TDI van 102 pk.
Waardevastheid is pas interessant bij verkoop en mijn inschatting is dat de camper van Maarten nooit meer op gaat leveren dan wat hij er voor betaald heeft en wat hij er nog aan gaat spenderen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat hij er zelf nog jaren plezier aan kan beleven en dat is ook heel wat waard.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

Meert_VR6
Berichten: 63
Lid geworden op: vr jan 20, 2017 15:03

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Meert_VR6 » do mar 15, 2018 17:13

inderdaad, bedoelde dat of deze originele (rotte) westfalia opknappen, of alles overbouwen in een andere, dat (als deze eenmaal klaar is) door kenners meer waarde heeft dan een niet originele westfalia.

ik bekijk de waarde van de camper tesamen met de vakanties dat hij meegaat.
als ik nu ergens op vakantie moet gaan met vriendin en peuter, en dat voor een aantal jaren, dan kost dat ook geld.
met de camper kost het natuurlijk ook wat aan brandstof en campingtarieven, maar denk dat ik goedkoper ga uitkomen met een campertje, plus de vrijheid is ook iets waard.

qua prijs, ik heb (nadat ik alle roest ontdekt heb) 100% zeker teveel betaald voor deze bus. (7000 Euro)
maar, het was een bus in mindere staat kopen (een niet rotte, heb mij vergist in deze bus, dus mijn plan klopt nietmeer :-) )en zelf nog wat geld insteken, zodat je zeker bent dat wat gedaan is ook effectief is gedaan, en geen verhaaltjes zijn van de verkoper, of een duurdere bus kopen (15.000 - 18.000 euro) kant en klaar.
dan koop ik liever een waar nog werk aan is, (maar niet zoveel als de mijne nu :bonk ) en steek ik er zelf nog een deel geld in, zo ben ik zeker wat eraan gebeurt is en kan ik alleen mijzelf kwalijk nemen als er iets aan scheelt.

maar we zitten ermee en we moeten ermee verder, een deftige bus kopen om alles over te zetten kost ook al snel 4 - 5000 Euro.

als ik er nog een aantal jaar mee voort kan zonder nadien te grote kosten en met veel plezier, dan kan een beetje verlies aan de bus niet zoveel kwaad, want uiteindelijk heb ik er wel op gewonnen, zowel in vakantiekosten als in ervaring / plezier.

dus we zullen maar met deze verder gaan.

nu maar hopen dat die nieuwe gloeibougies de bus terug gestart krijgen :lach

Meert_VR6
Berichten: 63
Lid geworden op: vr jan 20, 2017 15:03

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Meert_VR6 » zo apr 15, 2018 18:09

Gloeibougies, thermostaat, filters en olie vervangen. Starter was ervoor al vervangen maar hij starte al nietmeer nadat ik de startmotor had vervangen. Stond toen al bijna 1 jaar stil.

Maar hij start nu ook nog niet.
Volgens mij heb ik de startmotor fout aangesloten...
Eerst draaide de startmotor rond van zodra ik de batterij aankoppelde. Zelfs zonder sleutel op contact.

Nu draait hij wel rond, maar hij slaagt niet aan.
Accukabels worden gloeiend heet en het kleine zekeringskastje met die dikke zekering ook gloeiend heet.
Zekering is kromgetrokken...

Heeft iemand toevallig een foto van hoe de startmotor is aangesloten? Mss krijgt de starmotor kortsluiting...
Of zou het ergens anders zitten?

Grt. Maarten

Gebruikersavatar
black bulli
Berichten: 2351
Lid geworden op: vr okt 31, 2014 16:20
Locatie: Teteringen/Rollingen(Lux)

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door black bulli » zo apr 15, 2018 19:46

Zoiets?
Bijlagen
20180415_194238-734x1305.jpg
Op het rechtse draadeind moet de + van accu

Meert_VR6
Berichten: 63
Lid geworden op: vr jan 20, 2017 15:03

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Meert_VR6 » wo apr 18, 2018 13:43

had hem eerst zo aangesloten... :bonk

Afbeelding

ondertussen aangepast naar
Afbeelding

kabels worden nog altijd heel warm, bus start nog altijd niet.
vanavond proberen of de massa nog wel goed is door eens tartkabel van batterij - naar de motor te trekken en brandstoftoevoer checken.

de 2 50a zekeringen die naar de voorgloeirelais gaan waren doorgebroken, nieuwe gestoken.
alle 2 kapot? kan dat liggen aan het feit dat ik de starter fout had aangesloten?

we blijven voortdoen.

Gebruikersavatar
Noorfalia
Berichten: 143
Lid geworden op: wo dec 30, 2015 10:00
Locatie: Apeldoorn

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Noorfalia » wo apr 18, 2018 14:57

Meert_VR6 schreef:
wo apr 18, 2018 13:43
de 2 50a zekeringen die naar de voorgloeirelais gaan waren doorgebroken, nieuwe gestoken.
Huh, 2?
Er is toch maar één zekering voor het voorgloeien? Ik dacht 80A. Die zit in een eigen kastje boven de accu. Die 2x 50A zijn voor de koelventilatoren.
Of ben ik nu in de war :nuts Ik heb de bus even niet bij de hand om te checken.

http://www.t4-wiki.de/wiki/Sicherungsleiste
Geen haast in een T4 California 2.4D AAB 1992 :campingT4

Gebruikersavatar
black bulli
Berichten: 2351
Lid geworden op: vr okt 31, 2014 16:20
Locatie: Teteringen/Rollingen(Lux)

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door black bulli » wo apr 18, 2018 17:39

weet niet of dat "voort doen" wel verstandig is.Het lijkt me dat je weinig technische kennis hebt anders was je dit niet overkomen...Breng de bus naar een garage voordat er nog meer leed wordt aangericht. :zwaai

Meert_VR6
Berichten: 63
Lid geworden op: vr jan 20, 2017 15:03

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Meert_VR6 » wo apr 18, 2018 19:23

we gaan voort! :-)

heb wel wat basiskennis, maar hoe het komt dat ik een starter fout heb aangesloten... tja. (basis basis kennis :-) )
moet het toch ergens leren, misschien niet ideaal, maar aan veel kan het toch niet liggen? (buiten aan mezelf natuurlijk)

het zijn idd 2 zekeringen van 50a die naar de koelventinatoren gaan, had op het internet gezocht op nummer en het eerste dat ik tegenkwam is

Afbeelding

gaat dus hierom

Afbeelding

Afbeelding

wat zou ervoor kunnen gezorgd hebben dat deze alle 2 kapot gegaan zijn?

batterij is aan het opladen, dus dat starten zal vandaag niet meer lukken.

Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 998
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door LAYCA » di apr 24, 2018 0:40

Meert_VR6 schreef:
wo apr 18, 2018 13:43
had hem eerst zo aangesloten... :bonk

Afbeelding

ondertussen aangepast naar
Afbeelding

kabels worden nog altijd heel warm, bus start nog altijd niet.
vanavond proberen of de massa nog wel goed is door eens tartkabel van batterij - naar de motor te trekken en brandstoftoevoer checken.

de 2 50a zekeringen die naar de voorgloeirelais gaan waren doorgebroken, nieuwe gestoken.
alle 2 kapot? kan dat liggen aan het feit dat ik de starter fout had aangesloten?

we blijven voortdoen.
2e plaatje zit goed
Schema van startmotor is met veldwikkeling kan ook permanent magneet in zitten, maakt in principe niet uit.
Groeten Wim :zwaai
Bijlagen
startmotor schema.jpg
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding

Meert_VR6
Berichten: 63
Lid geworden op: vr jan 20, 2017 15:03

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Meert_VR6 » ma jul 09, 2018 16:46

we zijn weer wat verder geraakt... Bus draait weer!
combinatie van een aantal zaken, lekkende dieselpomp, lekke dieselslang en vuil in de tank.
binnen 2 weken gaat hij binnen voor de distributieriem, waterpomp, dieselpompriem en afstellen en nieuw radiatortje voor onder de bus.

nadien gaat hij meteen door naar de carrossier. het gaat eindelijk de goede kant op :yes

op vakantie mee vertrekken zal dit jaar wss nog niet lukken, maar dan hebben we tijd genoeg om hem volledig in orde te maken tegen volgend jaar.


to be continued!

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26154
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)

Bericht door Multivan Generation » di jul 10, 2018 18:46

Heb je de specifieke camper elektronica ook al eens laten controleren door HenkK?
Dus lader en koelkast aansturing?
Gaat vaak kapot en meestal op vakantie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Plaats reactie