Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

drinkwater in tank testen, hoe?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

drinkwater in tank testen, hoe?

Bericht door Jonathan L »

hoi,
er zijn allerlei middelen en trucs om je drinkwatertank te reinigen/ontdoen van ongewenste entiteiten. da's heel mooi. maar hoe weet je dat je drinkwater schoon is? zijn daar strips voor? ik ben benieuwd naar de kwaliteit van het water. wie heeft tips om dit te meten?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: drinkwater in tank testen, hoe?

Bericht door Pascal-141 »

Laat jij het water steeds in de tank zitten ?

Ik doe er steeds vers water in voor ik op weekend vertrek , en als ik terug thuis kom laat ik de 2 tanks leeglopen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: drinkwater in tank testen, hoe?

Bericht door Hanz »

Er bestaan diverse soorten teststrips maar die meten over het algemeen alleen hardheid, zuurgraad en aanwezigheid van chloor. Ze vertellen je niet of er bacteriën of algengroei in het water zit.
Het beste is om eens per jaar de tank en de leidingen schoon te maken met een watertankreiniger, in elke kampeerwinkel te koop. En dan, zoals Pascal zegt met schoon water op stap en bij thuiskomst de tanks leeg laten lopen. Zelf spoel ik voor het vullen van de watertank de tank en de leidingen nog eens door met schoon water (- schoonwatertank voor een kwart vullen - kraan een paar minuten open - vuilwatertank leeg laten lopen en restant uit schoonwatertank lozen - dan de tank vullen met vers water).
Als het warm weer is en ik weet dat ik onderweg water kan tappen dan gooi ik de tank niet helemaal vol maar vul hem regelmatig onderweg bij, dan blijft het geheel toch verser. En bij twijfel alleen gekookt water nuttigen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Guile
Berichten: 277
Lid geworden op: 22 sep 2016, 11:56
Locatie: Alkmaar

Re: drinkwater in tank testen, hoe?

Bericht door Guile »

Als drinkwater gebruiken wij in de camper en boot voor de zekerheid altijd fleswater.
T4 2.5 tdi AJT/88pk 2002 - Alkmaar
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: drinkwater in tank testen, hoe?

Bericht door brugseb »

er bestaan in de trekkingswereld diverse producten om water te ontsmetten - waarbij je echt niet meer moet vrezen voor een chloorsmaakje
na de winter voeg ik een tablet reiniger voor vals gebit toe, kraan goed laten lopen, en nadien alles omspoelen; reinigt en ontsmet grondig :lach
anderzijds: al je het water kookt voor gebruik of enkel gebruikt voor wassen en afwassen, speelt bacteriologisch kwaliteit niet zo'n doorslaggevende rol; tenzij je iets ziet zwemmen natuurlijk :bifun :bifun
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
scholtejan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2017, 22:03

Re: drinkwater in tank testen, hoe?

Bericht door scholtejan »

Als je echt wilt weten of je bacteriën in je tank hebt zitten zou je een "monster" naar microbiologisch lab moeten brengen. Daar groeien ze vervolgens de bacteriën op platen en tellen ze het aantal per mL (uitplaatmethode). Helaas kost dat wel een lieve duit...

Er zijn wel commerciele partijen die een soort teststrip aanbieden voor bacteriën maar ik betwijfel de betrouwbaarheid. Vooral of die tests het verschil tussen levende en dode bacteriën kunnen aantonen. Daarnaast is het volgens mij ook niet nodig. Met een paar simpele tips (deels al gegeven in dit draadje) kun je het zelf prima onder controle houden.
Je moet het bacteriën gewoon beetje pesten zodat ze doodgaan of niet kunnen groeien. Heet water, zuur water, alcohol, chloor, H202 (waterstofperoxide) vinden de meeste bacteriën heel erg onprettig. (Langdurig) stilstaand water blijkt echter prima leefomgeving voor aantal soorten bacteriën. Verversen/spoelen is altijd goed.

Vervolgens kijk je wat geschikt is voor je systeem. Kokend water in je systeem is niet altijd fijne combinatie. Sommige metalen kunnen niet goed tegen chloor.

Mijn persoonlijke ervaring is als volgt. Chlooroplossing is erg effectief en daarnaast goedkoop. Ik heb thuis van die tabletten die je kunt oplossen. Spoelen, in laten werken en vervolgens naspoelen met gewoon water. Steradent hoor ik ook heel vaak als gebruikt middel. Volgens mij is dat gebasseerd op een reactie waarbij H2O2 onstaat. Dit is ook effectief middel tegen bacteriën.

Zo mijn eerste bijdrage als Newbie :adhd ! Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: drinkwater in tank testen, hoe?

Bericht door Snautzer »

scholtejan schreef: 11 mei 2017, 21:29
Je moet het bacteriën gewoon beetje pesten
:knipoog
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: drinkwater in tank testen, hoe?

Bericht door Multivan Generation »

Je hebt teststrips voor bijvoorbeeld urine.
Daar zit meestal ook een test voor bacteriën op.

Er wordt alleen geen onderscheid gemaakt tussen levende en dode bacteriën maar een indicatie geeft het wel.
scholtejan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2017, 22:03

Re: drinkwater in tank testen, hoe?

Bericht door scholtejan »

Multivan Generation schreef: 11 mei 2017, 22:40 Je hebt teststrips voor bijvoorbeeld urine.
Daar zit meestal ook een test voor bacteriën op.

Er wordt alleen geen onderscheid gemaakt tussen levende en dode bacteriën maar een indicatie geeft het wel.
Urine hoort inderdaad steriel te zijn. Maar wat we eten/drinken is echt niet allemaal steriel. Als meeste mensen wisten hoeveel bacteriën er zitten op broodje filet American.... Maar dat is gewoon toegestaan (allemaal beschreven in normen).
Drinkwater (thuis uit de kraan) hoort eigenlijk ook steriel te zijn. Maar als er iemand uit kraan loopt te lurken... dan is dat tappunt echt niet meer steriel. In caravan / camper verwacht ik dat ook niet. En lijkt me ook helemaal niet zo erg. Wij hebben ook wel eens een flesje water dat paar keer hervuld is getest... :ie maar ben er nog nooit ziek van geworden...

Ik denk dat je het ook een beetje relatief moet zien. Dat is het enige advies wat ik kan geven. Als je echt steriel water wil moet je flessenwater kopen.
Gebruikersavatar
Jan Para
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 aug 2016, 21:12

Re: drinkwater in tank testen, hoe?

Bericht door Jan Para »

Keertje Hadex flinke mix maken en laten inwerken en spoelen. Daarna schoon water er in en in de goede verhouding hadex er bij.
Wij vervangen onderweg minimaal elke weer al het water en dan weer hadex er in.
Beetje chloor smaakje maar is goed te doen. Zo'n lekker water als in Nederland is toch nergens te krijgen :-) (Veluwe) Daar kunnen zelfs de bronwater flessen niet tegen op!

Hier nog een testje van laatst.

https://www.nkc.nl/media/2796443/hoe-sc ... ertank.pdf
:T44EVER VW T4 California Coach K3 2002 75KW TDI 5G / 102 PK Westfalia 7DC TY2
Plaats reactie