Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Werkbus klaar maken voor werk en privé

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30487
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Multivan Generation »

Is mooi geworden hoor, mijn complimenten.. :toppie

Ik kan wel van dit soort projecten genieten :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
schnarf
Berichten: 314
Lid geworden op: za mar 09, 2013 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door schnarf »

kijk dat ziet er wel allemaal effe beter uit als mijn busje hoor, keurig allemaal.

Verbrede Vito wielen zijn de beste keus voor de t4 denk ik, die zijn kwa ET gewoon beter geschikt
en de schuifdeur rail is erg goed gemaakt.
Vraag me wel af of je dat ook met draadbusjes hebt gemaakt.

Ga zo door !!
Erik450
Berichten: 63
Lid geworden op: ma apr 24, 2017 22:40

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Hallo Schnarf,

Ik heb het idd met RVS draadbusjes gedaan.
Ingekort waar nodig, en locktyte aan de moeren en boutjes om te voorkomen dat ze loslopen.
En ik moet zeggen ze blijven prima zitten.

Fijne jaarwisseling groeten ErikJan
Erik450
Berichten: 63
Lid geworden op: ma apr 24, 2017 22:40

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Vandaag eindelijk de banden om de velgen laten draaien.
Het ziet er super uit, wel een beetje erg breed, maar nog net het loopvlak van de banden binnen de carrosserie.

Om te voorkomen dat er balanceer lood moet worden aangebracht op deze mooie velgen, wordt er na de winter, ride on, tire protection schuim, in de banden aangebracht.

Het schijnt dat de banden dan niet gebalanceerd hoeven te worden, en lekrijden wordt ook moeilijk, omdat het schuim het gat wat ontstaat dicht maakt.
Voor ongeveer 25 euro per band was het geregeld.

Ik hoop de wielen te monteren als het zout van de weg af is
Kale velg op het bandenapparaat
Kale velg op het bandenapparaat
Voorbanden 205 breed, achterbanden 215 breed
Voorbanden 205 breed, achterbanden 215 breed
Mooie stille band voor de bus goed genoeg, het is geen race wagen.
Mooie stille band voor de bus goed genoeg, het is geen race wagen.
Erik450
Berichten: 63
Lid geworden op: ma apr 24, 2017 22:40

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Nog wat foto's
De band ook net binnen de velgrand en niet extreem getrokken.
De band ook net binnen de velgrand en niet extreem getrokken.
image-2019-01-29 (6).jpg
image-2019-01-29 (4).jpg
Erik450
Berichten: 63
Lid geworden op: ma apr 24, 2017 22:40

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Vrijdag 01-02-19 de bus laten keuren bij autotechniek Hans Sloot in Lochem.
We kwamen er achter dat de remleidingen toe zijn aan vervanging, er zat behoorlijk corrosie aan de stalen gedeeltes die naar achteren lopen.
Verder waren de fuseekogel onder rechts aan vervanging toe, de stuurkogel rechts ook.
We hebben toen maar de gehele stuurstang vervangen, en preventief de linker ook.
Gelijk ook de stabilisator stangetjes, oftewel de hondebotten ook maar.
Helaas had de bandenboer de bus uitgelijnd met geheel verrotte stuurkogels, dus die kon zijn werk weer over doen.
Nu heb ik wel weer een geheel stille en goed sporende bus, om in te rijden.
image-2019-02-03.jpg
Erik450
Berichten: 63
Lid geworden op: ma apr 24, 2017 22:40

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Zo de winter is voorbij en de klus in de stad ook, met al z'n stoepranden, dus de bandedsteel velgen maar eens gemonteerd.
Ze zien er naar mijn idee erg goed uit op de T4, en ze rijden heerlijk, en ook nog eens een stukje stiller dan de winterbanden.
En ze raken de wielkasten niet bij verkeersdrempels met lading erin, ondanks dat de bus 4 cm verlaagd is.
Met maximale stuuruitslag loopt er ook niets aan, een prima keuze dus die Vito velgen.
Bijlagen
image-2019-04-04.jpg
image-2019-04-04 (1).jpg
image-2019-04-04 (2).jpg
Erik450
Berichten: 63
Lid geworden op: ma apr 24, 2017 22:40

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Ik woon lekker buitenaf, maar had een klus in de binnenstad van Deventer, en daar heb je vaak zo weinig ruimte, dat de verlengde bus maar net tussen twee auto's in kan staan, dus dan kun je onbewust toch snel net de stoeprand aantikken vandaar.
Je hebt idd prima zicht op de stoep rand met de spiegels, en als dat het enige is waar je op moet letten, gaat het nooit mis.
En in de winter rij ik op winterbanden.
Erik450
Berichten: 63
Lid geworden op: ma apr 24, 2017 22:40

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Intussen zijn we weer wat verder gekomen met de bus, ondanks de drukke tijden in de bouw.
De getande riemen zijn vervangen samen met een monteur van autotechniek Hans Sloot in Lochem.
De huidige versnellingsbak is ook preventief vervangen door een 102 pk bak omdat deze het geweld van een gechipte motor beter vol kan houden.
Ook zijn de draagarmen vervangen door een mooie gecoate versie met nieuwe draagarmrubbers.
Tevens heb ik alle overige delen gestraald en geel laten verzinken.
Nieuwe wiellagers, in de gecoate fusehuizen geperst.
Fusehuizen in de oven op 90 graden, en het lager op-18 in de vriezer Dit geeft dat je heel even de tijd hebt om ze er snel in te persen als je geen pers hebt maar wel een bankschroef.
Het geheel ziet er wel strak uit.
Bijlagen
IMG_20190713_203248768.jpg
IMG_20190713_145405323.jpg
IMG_20190713_142654105.jpg
Laatst gewijzigd door Erik450 op zo jul 14, 2019 20:45, 5 keer totaal gewijzigd.
Erik450
Berichten: 63
Lid geworden op: ma apr 24, 2017 22:40

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Hierbij nog een aantal foto's.
Bijlagen
De oude 88 pk versnellingsbak
De oude 88 pk versnellingsbak
Lagers in de fusehuizen geperst
Lagers in de fusehuizen geperst
Lagers in de vriezer bij -18 graden
Lagers in de vriezer bij -18 graden
Erik450
Berichten: 63
Lid geworden op: ma apr 24, 2017 22:40

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Het wachten is nu op de remschijven en de revisie sets voor de remklauwen.
Morgen kan ik als het goed is direct na het werk aan de slag.
Bijlagen
Toch even kijken hoe het lijkt. <br />Morgen krijg ik de revisie sets voor de remklauwen pas binnen. En natuurlijk de nieuwe Zimmermann schijven.
Toch even kijken hoe het lijkt.
Morgen krijg ik de revisie sets voor de remklauwen pas binnen. En natuurlijk de nieuwe Zimmermann schijven.
Erik450
Berichten: 63
Lid geworden op: ma apr 24, 2017 22:40

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Vandaag alle onderdelen binnen gekregen, en alles moest natuurlijk meteen in elkaar gezet worden, met als gevolg dat het half twee is geworden. Nadat ik eerst mijn klassieke S-klasse ook nog moest voorzien van nieuwe remmen voor de APK.
Maar het resultaat mag er zijn vind ik zelf.
Nu nog benieuwd hoe het remt met alles nieuw.
Bijlagen
Alles weer strak en shiny geel verzinkt.
Alles weer strak en shiny geel verzinkt.
Zimmermann remschijf met een mooie blauwe remklauw
Zimmermann remschijf met een mooie blauwe remklauw
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30487
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Multivan Generation »

Nice.
Details maken de bus, ook als ze niet direct zichtbaar zijn :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Erik450
Berichten: 63
Lid geworden op: ma apr 24, 2017 22:40

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Denk je dat je alles fijn in orde hebt, door alles te vernieuwen, lagers remmen asmanchetten.
Schuurt het asmanchet door, door misschien een steentje ertussen?
Dus nu alles onder het vet zitten, en onder in Duitsland zien dat ik het weer in orde krijg.
Gelukkig een VW dealer in de buurt, deze heeft een nieuwe asmanchet besteld, en die mag ik daar plaatsen op zaterdag.
Op dit moment dat ik dit schrijf, moet ik nog even 20 minuten wachten op de monteurs, omdat de garage nog niet open is.
Ik ben om kwart over zes naar de garage gereden, en daar om zeven uur begonnen met demonteren van wiel, schokbreker, onderste fuseekogel remklauw en schijf, zodat ik er lekker bij kan.
Nu nog even wachten op een 12 kant imbus om de as los te schroeven.
Plaats reactie