Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Upgrades aan mijn bus, motorisch en dashboard/audio

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Upgrades aan mijn bus, motorisch en dashboard/audio

Bericht door sgsdebruijn »

Begin juni hebben wij onze bus alweer 8 jaar, tijd om de nu bijna 21 jaar oude bus een beetje te upgraden.
Het gaat om een omgebouwde Caravelle model '97 met een 2.5TDI ACV motor standaard geleverd met 102pk, omgebouwd naar Westfalia camper.

Op dit moment heb ik er groene verlichting in, dat is toch wat ouderwets dus dat gaan we aanpakken.
Het liefst wil ik alles origineel VW houden, dat is met wat aanpassen en combineren best mogelijk.

Inmiddels is de oude tellerbak vervangen met de hulp van Oskar voor een nieuwe type met blauwe verlichting en rode wijzers.
Gelijk de MFA-versie (7D0 920 820 B) genomen zodat ik wat meer opties in beeld heb, de belangrijkste voor mij is de verbruiksmeter (voor diesel pin 9 MSG12 68 pins motorcomputer voor benzine pin 10).

Door tijdgebrek moeten we alleen nog de temp, airbag en ABS signalen aansluiten, temp heb ik nu nog op de climax en airbag en abs op het middenconsole blokje.

Afbeelding

Van de week komt er het blok met de verlichtingsschakelaar en mistlampfuncties binnen met rode verlichting.


Ook komt er deze week de originele VW Gamma V radio binnen met rode verlichting en blauwe display
Afbeelding

Op Aliexpress een MP3/USB/AUX module aangeschaft zodat ik ook mp3's en bv mijn telefoon aan kan sluiten.
In het dashboard komt netjes een blokje met een aansluiting voor de USB en de AUX, zit er nog aan te denken om in het camper ook zoiets te maken.
Om het netjes te doen moet ik wel wat draden solderen.

Tevens opzoek naar de VW Gamma CD van het oudere type, ook met rode verlichting, die komt in de middenconsole waar ik 1 van de 2 vakjes voor ga gebruiken, wel zo netjes.
Afbeelding

Plaatjes volgens nog als ik wat verder ben.
Laatst gewijzigd door sgsdebruijn op 29 mei 2017, 22:14, 6 keer totaal gewijzigd.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Upgrades aan mijn bus

Bericht door sgsdebruijn »

Ook gaat er een motorische upgrade plaatsvinden.
Ik rij al langer met de software van Johan Troost via Peter, dat bevalt verder prima, daarnaast is de kat vervangen voor een pijp en heb ik al jaren geen EGR meer. Vermogen ongeveer 130pk en 300nm

Ik heb al een paar jaar een koelerpakket van een 151pik (AXG) versie van de T4 staan, die komt er over 2 weken in te hangen, de IC sluit ik nog niet direct aan, eerst de buizenloop goed bekijken voordat ik allemaal spullen ga bestellen.
Doel is wel om het voor de zomervakantie gereed te hebben.

Gelijktijdig komt er een ECU met software van JD-engineering in i.c.m. verstuivers die voorzien zijn van grotere nozzles, de Fratelli Bosio Race 520's.
Afbeelding
Thanks GeertG

Van een VW LT gebruik ik een tussenstuk (thanks Oskar) waar via de IC-temp en de IC-druk (slang gaat naar de ECU) gemeten gaan worden.
VW nummer 7D0 145 958

Met de hulp van JosBr gaat de Wastegate afgesteld worden zodat alles netjes gaat lopen met zo min mogelijk roet.

Na de zomer vervang ik het ACV inlaatspruitstuk voor een AXG spruitstuk wat ik nog heb liggen, ook hierbij laat ik de EGR vervallen en gebruik ik een flens die Pluuke ooit heeft gemaakt. Hieraan komt een stuk pijp waar de uitgaande IC-slang direct op komt.

Ik denk dat we na de aanpassingen ergens rond de 150pk zitten en 330/340nm, ga geen test doen maar als mensen anders over het vermogen en het koppel denken dan hoor ik het graag.

Ook hier, plaatjes volgen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Upgrades aan mijn bus, motorisch en dashboard/audio

Bericht door jones »

Dat zijn mooie plannen, die motorische upgrade moet ik zelf toch ook maar eens gaan doen.
Het lt onderdeel waar het waar het slangetje vandaan naar de ecu gaat, is dat gewoon een stuk pijp waar die sensor in komt?
Ik heb zelf een andere intercooler gemonteerd maar ben helemaal niet tevreden over hoe die sensor gemonteerd zit nu, als daar een kant en klaar onderdeel voor verkrijgbaar is zou wel heel mooi zijn.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Upgrades aan mijn bus, motorisch en dashboard/audio

Bericht door sgsdebruijn »

jones schreef: 30 mei 2017, 12:30 Dat zijn mooie plannen, die motorische upgrade moet ik zelf toch ook maar eens gaan doen.
Het lt onderdeel waar het waar het slangetje vandaan naar de ecu gaat, is dat gewoon een stuk pijp waar die sensor in komt?
Ik heb zelf een andere intercooler gemonteerd maar ben helemaal niet tevreden over hoe die sensor gemonteerd zit nu, als daar een kant en klaar onderdeel voor verkrijgbaar is zou wel heel mooi zijn.
Klopt, temposensor (stekker) en drukslang naar de ECU. Dit is dus voor de ACV met 2 pins intercooler niet voor de 4 pins, misschien dat het past maar dan moet je in ieder geval de slang afdoppen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Upgrades aan mijn bus, motorisch en dashboard/audio

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb nog extra brede slangklemmen liggen, die wel van pas kunnen komen voor je project.
Hou het even in je achterhoofd. :knipoog

Groeten Peter
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Upgrades aan mijn bus, motorisch en dashboard/audio

Bericht door sgsdebruijn »

Dank.je Petet, we contacten nog wel.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Upgrades aan mijn bus, motorisch en dashboard/audio

Bericht door sgsdebruijn »

Motorisch
Verstuivers vervangen
Retourleidingen vervangen
AXG koelerpakket erop gezet.
Aircocondensor en oliekoeler over kunnen zetten
Voorgloeikabelboom vervangen voor een nieuwe ( 074 972 095 B )

Met mijn huidige software trekt het hard, rookt uiteraard ook wel.

Audio
Tevens de VW Gamma V er inmiddels in.
Helaas uit Duitsland de verkeerde cdspeler gekregen.
ook een Parrot MKi9200 carkit ingebouwd.

Next step
juiste software erin, wastegate afstellen inden nodig (JosBR).
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Upgrades aan mijn bus, motorisch en dashboard/audio

Bericht door Erdem50 »

Dat zijn mooie acties :yes

Het enige wat ik niet begrijp, je gaat best veel motorische aanpassingen doen maar laat de software niet schrijven op de bank. Dat is toch het mooist: schrijven -> meten -> aanpassen etc tot het perfect is en binnen de marges. Dit hele feest is al niet goedkoop, voor max 350,- kun je dit laten doen.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Upgrades aan mijn bus, motorisch en dashboard/audio

Bericht door sgsdebruijn »

Misschien op een later moment, ben nu niet op zoek naar het ultieme resultaat ten kosten van veel €€€'s.
Wel nog opzoek naar een aantal IC slangen van de AXG dus wie meeleest en nog wat heeft liggen, ik hoor het graag.

Ohh en vandaag gaan er nog 4 nieuwe sloffen onder dankzij een sponsor :yes
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Upgrades aan mijn bus, motorisch en dashboard/audio

Bericht door sgsdebruijn »

Afgelopen vrijdag bij JosBR geweest, ECU is overgezet die ik overnam bij de verstuivers.
Jos heeft de wastegate afgesteld op de verstuivers en software, alles bij elkaar heb ik nu een bus die niet meer roet, daar ben ik erg blij mee.
We gaan nog wat logs bekijken (was geen tijd meer voor bij mij) omdat we constateerden dat er bij vol gas te weinig brandstof werd ingespoten.

Tevens de schuiframen opgehaald, zondagavond begonnen met ontdoen van afdichting (moet vervangen worden) en alles goed schoongemaakt met een sopje. Bij de dealer nieuwe afdichting en plastic moertje besteld. De folie komt er ook aan zodat we voor de zomervakantie een raampje open kunnen doen. Voor het monteren van het schuifraam moet de bekleding van de schuifdeur eraf, ik isoleer dan gelijk de deur zodat het weer iets stiller zal zijn achterin.

Inmiddels ook de 2 IC slangen gevonden, met dank aan Oskar en eBay.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Upgrades aan mijn bus, motorisch en dashboard/audio

Bericht door J vd Pal »

Lekker bezig geweest! Ook een ander luifeltje gevonden? Of was die Poptop luifel op MP niet van jou?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Upgrades aan mijn bus, motorisch en dashboard/audio

Bericht door sgsdebruijn »

We gebruiken die luifel niet, we hebben de caravan voor het kamperen, daarnaast heb ik nog een standaard luifel mocht ik toch de bus pakken.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Upgrades aan mijn bus, motorisch en dashboard/audio

Bericht door sgsdebruijn »

Om de cd-speler en de usb/jackmodule te gebruiken op de cd-wisselaaringang op de VW Gamma V moest ik nog een module aanschaffen.
Daarnaast

Deze is het geworden,
Afbeelding

Om alles netjes weg te werken een module zoals deze, moet wel voor de jack het e.e.a. solderen
Afbeelding
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Upgrades aan mijn bus, motorisch en dashboard/audio

Bericht door sgsdebruijn »

Er kwam wat sleet op het geheel :lach. Caravan zit rond de 1400kg, dan nog spul in de camper, dan is wat extra vermogen best lekker.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Upgrades aan mijn bus, motorisch en dashboard/audio

Bericht door sgsdebruijn »

Folie geplakt op het schuifraam, pfff dat zijn echt mijn klussen niet. Paar imperfecties maar al met al ok, misschien het bewegende deel een keer opnieuw.

Het oude raam eruit gesneden, dit was redelijk goed te doen. De kit verwijderen is wel ff een klus :groteogen

Paar beschadigingen bijgewerkt. Gelijk ook de kans gegrepen om de b en c stijl opnieuw te beplakken met stijlfolie, nu alle ruimte.

Schuifraamrubbers/frame goed in de glimglim gezet, ziet er nu weer strak uit. Nog maar eens nadenken of ik het andere raam ook zal doen (ombouw naar schuif), dan moet wel de hele keuken los.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie