Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

We zijn begonnen! T4 camper update

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Bart-T4
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:09

We zijn begonnen! T4 camper update

Bericht door Bart-T4 »

Hallo allemaal!

Inmiddels al een dik jaar in het bezit van een t4 camper, al een aantal kampeer tripjes gedaan en dit bevalt super! De camper is een zelfbouw, de ombouw is keurig gedaan maar toch niet helemaal naar wens. De bedbank is een zelfgemaakte bank en deze mag dan logischerwijs ook niet gebruikt worden als zitplaats tijdens het rijden. ik wil toch graag meer personen mee kunnen nemen en daarom besloten om de camper te gaan ombouwen. Er zijn gelijk een aantal punten die ik meer wil gaan aanpakken (isolatie, elektrisch systeem, verwarming, etc). In dit topic wil ik de ombouw gaan bijhouden, tips en advies is altijd welkom!

Allereerst een aantal foto's van de basis
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De punten die als eerst prioriteit krijgen is het isoleren en het plaatsen van de nieuwe bank en het bouwen van het bed. Als eerste heb ik de camper leeggehaald.

Afbeelding
De oude bedbank verwijderen

Afbeelding

Afbeelding
Leeg!

Deze week wil ik het frame maken voor de bevestiging van de bank, en een begin maken met het isoleren.
Bijlagen
IMG_2520.JPG
Bart-T4
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:09

Re: We zijn begonnen! T4 camper update

Bericht door Bart-T4 »

Er is iets misgegaan met de upload, bij deze nog een poging...
Bijlagen
IMG_3108.JPG
IMG_1782.JPG
IMG_1776.JPG
IMG_1084.JPG
IMG_1043.JPG
IMG_0518.JPG
Bart-T4
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:09

Re: We zijn begonnen! T4 camper update

Bericht door Bart-T4 »

Vandaag het frame geplaatst, nog een paar kleine aanpassingen maken en dan kan er begonnen worden met het isoleren van de vloer
Bijlagen
IMG_1749.JPG
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: We zijn begonnen! T4 camper update

Bericht door Erwin L »

Grappig, ik ben bezig met zo'n zelfde bankje in te bouwen viewtopic.php?f=23&t=55623&hilit=zitplaats dus ik ga je volgen. Ik heb een frame laten maken dat iets hoger is, daardoor passen de potti en de huishoudaccu onder de bank. En ook nog een (reserve) 907 gastankje.
T5 1,9 Tdi 2004
Bart-T4
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:09

Re: We zijn begonnen! T4 camper update

Bericht door Bart-T4 »

@Jan Ik ga de auto opnieuw laten keuren, hopen dat ze de bank accepteren als zitplaats tijdens het rijden....

@ Erwin, ik ben benieuwd naar het frame, wordt daardoor de zithoogte ook verhoogd?

Vandaag bezig geweest met het hout voor de vloer, de reimo X-trem is onderweg dus met een beetje geluk kan ik deze week de vloer afronden.
Bijlagen
FullSizeRender.jpg
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: We zijn begonnen! T4 camper update

Bericht door Erwin L »

Ik zal een dezer dagen een foto maken. Ben er los-vast mee bezig, niet veel vrije tijd en niet altijd de bus bij huis.

Ik heb de zithoogte inderdaad groter gemaakt, ongeveer hetzelfde als de omgedraaide rechterstoel ten opzichte van de vloer van de laadruimte. Ik vind dat lekkerder zitten, en het lost ook het probleem van de potti op. Bijkomend voordeel is dat ik daar ook de huishoudaccu kwijt kan.

Tussen het bankje en de linker zijwand maak ik een soort kist voor de koelbox. Uiteindelijk moet het deksel van die kist op dezelfde hoogte komen als de neergeklapte rugleuning van het bankje, zodat ik in combinatie met wegklapbare delen in de laadruimte weer een bed van 140 x 190 cm kan maken.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: We zijn begonnen! T4 camper update

Bericht door Erwin L »

Zoals beloofd een paar foto's van hoe mijn bankje wordt:

Overzichtsfoto:
Afbeelding

Voorkant van dichtbij:
Afbeelding

Achterkant:
Afbeelding

Het frame is nu tijdelijk gefixeerd met een paar stripjes, maar wordt nog met bouten door de vloer bevestigd.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: We zijn begonnen! T4 camper update

Bericht door Endebendebus »

Staat die bank op een aluminium profiel?? :ie
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: We zijn begonnen! T4 camper update

Bericht door Multivan Generation »

Endebendebus schreef: 03 okt 2017, 12:16 Staat die bank op een aluminium profiel?? :ie

Lijkt mij ook wat licht van constructie.
Wellicht is het tijdelijk om wat uit te proberen,
en dat er later koker-profiel gebruikt gaat worden?

Als je er zo mee naar de keuring gaat, dan zullen ze gaan lachen, vermoed ik..
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: We zijn begonnen! T4 camper update

Bericht door Endebendebus »

Temeer omdat de gordels aan de bank zitten. Met twee volwassenen van 80 kg en een frontale aanrijding hebben we het al gauw over een paar ton wat er aan de constructie trekt.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Bart-T4
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:09

Re: We zijn begonnen! T4 camper update

Bericht door Bart-T4 »

Het lijkt me zeker verstandig om je constructie te herzien Erwin, dit gaat bij een mogelijke botsing niet heel blijven.

Ik heb vandaag het een en ander aan inkopen gedaan zodat we weer verder kunnen met de bouw.

Afbeelding
Voor het vaszetten van verschillende dingen in de bus

Afbeelding
Schapenwol voor de isolatie van de wand
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: We zijn begonnen! T4 camper update

Bericht door Erwin L »

Zoals in een ander topic (maar ik ga er niet van uit dat iedereen dat leest) al genoemd: er wordt niet op gezeten tijdens het rijden. Tijdens het kamperen overdag staat de leuning rechtop, op alle andere momenten is de leuning neergeklapt en is het een bed.
De bus staat al zeker 10 jaar op camper kenteken dus ik hoef niet langs de keuring.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: We zijn begonnen! T4 camper update

Bericht door Hanz »

Ik denk dat de reageerders op het verkeerde been zijn gezet door de gordels die nog aan het bankje zitten. En de waarschuwingen waren ongetwijfeld goed bedoeld.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: We zijn begonnen! T4 camper update

Bericht door Endebendebus »

:zwaai zeker goed bedoeld, en altijd leuk om te volgen deze projecten. :toppie
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: We zijn begonnen! T4 camper update

Bericht door Erwin L »

Aan jullie goede bedoelingen twijfel ik zeker niet. Anders probeer je me ook niet voor mogelijk onheil te behoeden :proost
Misschien moet ik de gordels er gewoon maar afslopen.

En dan nu weer verder met het project van TS Bart !
T5 1,9 Tdi 2004
Plaats reactie